Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är inte riktigt hela sanningen. Bagageutrymme (den lägre volymen utan fällda säten och så) beräknas upp till insynsskyddet och MY hade inget sådant och således beräknades volymen upp till rutorna/nackstöden, och de sitter högt, så den är inte så mycket rymligare i praktiken.

Teslan har ju mycket utrymme under det vanliga bagageutrymmet och dessutom en frunk som går att använda till något. Så betydligt rymligare än de flesta andra elbilar är den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andr3a$:

Teslan har ju mycket utrymme under det vanliga bagageutrymmet och dessutom en frunk som går att använda till något. Så betydligt rymligare än de flesta andra elbilar är den.

Jo den är ganska rymlig, men just det måttet är inte riktigt rättvist att använda eftersom Tesla beräknar det väldigt "generöst" jämfört med alla andra bilar. Max volym bakom förare och en passagerare (alltså baksätet fällt) är 2041 liter på MY, EV6 ligger på 1260 så det är rätt mycket mindre, men exempelvis Enyaq har 1710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo den är ganska rymlig, men just det måttet är inte riktigt rättvist att använda eftersom Tesla beräknar det väldigt "generöst" jämfört med alla andra bilar. Max volym bakom förare och en passagerare (alltså baksätet fällt) är 2041 liter på MY, EV6 ligger på 1260 så det är rätt mycket mindre, men exempelvis Enyaq har 1710.

Björn Nylands kända bananlådstest ger Tesla MY 26 lådor och ID4/Enyaq 25 lådor. Så antalet liter i Teslan känns sockrat. EV6 har 23 lådor och Ioniq 5, 25 lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Björn Nylands kända bananlådstest ger Tesla MY 26 lådor och ID4/Enyaq 25 lådor. Så antalet liter i Teslan känns sockrat. EV6 har 23 lådor och Ioniq 5, 25 lådor.

Då är teslas resultat inkl en låda i frunken så baktill är Enyaq och Ioniq 5 lika bra.

Antalet liter hos Tesla är till taket och följer inte VDL-standarden med enliters-block utan är exakt antalet liter utifrån CAD-ritning, som jag har förstått det. Den är fortfarande enormt rymlig, men intr så rymlig som antalet liter säger.

Permalänk
Medlem

Wow, hot stuff! Lätt snyggaste MEB-bilen hittills. Hatten av till Cupra för designen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Wow, hot stuff! Lätt snyggaste MEB-bilen hittills. Hatten av till Cupra för designen!

https://youtu.be/0HXYY5q1f7k

Grymt snygg! Har dock alltid svårt att se vitsen med SUV-Coupe-stilen, känns som alla nackdelar med en SUV utan fördelen av gott/boxigt utrymme. Men den där över en ID.5 alla dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Grymt snygg! Har dock alltid svårt att se vitsen med SUV-Coupe-stilen, känns som alla nackdelar med en SUV utan fördelen av gott/boxigt utrymme. Men den där över en ID.5 alla dagar!

Cupra lider verkligen av fruktansvärt usel mjukvara. Men när de får rätsida på den så är även den mindre bilen (Urban Rebel) de har på gång inte dum alls IMHO:

Cupra Urban Rebel

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter en MVP elbil.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om Skoda börjar leverera Enyaqs med lite högre frekvens. Lite anekdotiskt så har jag främst sett ID4:or runt där jag bor (huddinge, Stockholm) och lite Teslor (och självklart enstaka av andra märken) men på sistone har jag börjat se fler och fler Enyaqs. I torsdags kändes det lite som Inception för på en typ 15 minuters resväg mellan Huddinge Centrum och Visätra IP dit jag körde sonen för fotboll mötte vi 6-7 Enyaqs. Värsta var i en korsning där jag svängde vänster och mitt emot mig svängde en exakt likadan Enyaq åt sin vänster och i nästa rondell mötte jag en tredje i samma färg.

Väldigt anekdotiskt men kanske tyder ändå att det börjar levereras mer och mer bilar nu som beställdes förra året.
Generellt tycker jag det är kul att se så mycket elbilar på vägen. Det är långt ifrån den tiden när en Tesla eller annan elbil var något speciellt att se på vägen.

Såg förresten att Tesla tagit över ett stort bussgarage/verkstad ute hos oss vid Sörskogen (strax utanför Huddinge Centrum). Massor Teslor som står där. Kollade upp och det verkar vara deras "Tesla Delivery Center". Fullt med bilar utanför som väl väntar på att levereras.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MP-Jan:

Wow, hot stuff! Lätt snyggaste MEB-bilen hittills. Hatten av till Cupra för designen!

https://youtu.be/0HXYY5q1f7k

Det där kan nog vara den snyggaste implementationer av MEB plattformen hittills. Läste att de ska ha gett infotainmentsystemet en ”dubbelt så snabb processor” också. Allt som gör det systemet mindre segt är ju välkommet.

Synd att den ska tillverkas i Kina bara, därmed faller den helt bort för mig. Jag har inte lust att stödja outsourcingen av Europas största industrier till en diktatur.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Såg förresten att Tesla tagit över ett stort bussgarage/verkstad ute hos oss vid Sörskogen (strax utanför Huddinge Centrum). Massor Teslor som står där. Kollade upp och det verkar vara deras "Tesla Delivery Center". Fullt med bilar utanför som väl väntar på att levereras.

De har ju även sin verkstad/Service center eller liknande borta hos mig vid Segeltorp, så de verkar gilla Huddinge.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Historiskt skifte: Tesla Model Y Europas mest sålda bil Q1 2023

https://carup.se/historiskt-skifte-tesla-model-y-europas-mest...

Topp 10 nya personbilar i Europa första kvartalet 2023

1 Tesla Model Y 71.683
2 Dacia Sandero 60.202
3 Volkswagen T-Roc 54.960
4 Peugeot 208 53.336
5 Opel Corsa 53.307
6 Toyota Yaris Cross 53.050
7 Fiat 500 45.598
8 Dacia Duster 45.310
9 Renault Clio 44.134
10 Volkswagen Golf 42.903

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Historiskt skifte: Tesla Model Y Europas mest sålda bil Q1 2023

https://carup.se/historiskt-skifte-tesla-model-y-europas-mest...

Topp 10 nya personbilar i Europa första kvartalet 2023

1 Tesla Model Y 71.683
2 Dacia Sandero 60.202
3 Volkswagen T-Roc 54.960
4 Peugeot 208 53.336
5 Opel Corsa 53.307
6 Toyota Yaris Cross 53.050
7 Fiat 500 45.598
8 Dacia Duster 45.310
9 Renault Clio 44.134
10 Volkswagen Golf 42.903

Fascinerande hur en ensam premiumbil hamnat överst följt av en lång rad små/mellanstora modeller med betydligt lägre instegspriser. Leveransförmåga är säkert en jättefaktor i sammanhanget, men jag är ändå förvånad att övertaget mot iD4 är så stort som 4:1.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fascinerande hur en ensam premiumbil hamnat överst följt av en lång rad små/mellanstora modeller med betydligt lägre instegspriser. Leveransförmåga är säkert en jättefaktor i sammanhanget, men jag är ändå förvånad att övertaget mot iD4 är så stort som 4:1.

Tesla 3 och y är i samma kvalitets klass som Dacia, VW och Peugeot , så det är väl inte så konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Fascinerande hur en ensam premiumbil hamnat överst följt av en lång rad små/mellanstora modeller med betydligt lägre instegspriser. Leveransförmåga är säkert en jättefaktor i sammanhanget, men jag är ändå förvånad att övertaget mot iD4 är så stort som 4:1.

Tesla har ju blivit lite synonymt med elbilar, lite som Apple blev för smartphones när det begav sig. Vill man ge sig in i elbilsvärlden så är väl Tesla det första man kollar på, och när man väl sett deras priser och leveranstider och väl blivit sugen så kanske man drar sig under när konkurrenten har en dyrare bil som man får vänta ett år längre på.

Sen kanske just det här kvartalet gett en Tesla-boom efter priskapningarna. Många som väntat på att trycka på knappen och säkert suttit lite på gränsen men avvaktat, och nu kom anledningen. Tror dock största anledningen är leveransförmågan. Man vill ju ha bilen nu, och då finns inget annat alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Fascinerande hur en ensam premiumbil hamnat överst följt av en lång rad små/mellanstora modeller med betydligt lägre instegspriser. Leveransförmåga är säkert en jättefaktor i sammanhanget, men jag är ändå förvånad att övertaget mot iD4 är så stort som 4:1.

Lite har det nog att göra med att Tesla inte har så många modeller, parat med att de har blivit väldigt prisvärda på senare tid förstås. Om jag vill ha en bil i en viss storleksklass från VAG av någon anledning exempelvis så finns det en massa att välja mellan, men om jag vill ha en Tesla så finns det bara en bil i varje storleksklass. Det är lite som att Ford F150 dominerade i USA jämfört med alla vanliga bilar, men F150 är ju en väldigt stor modell med många varianter, medan bilmodellerna Ford säljer är många fler. Så även i USA säljs det ju mer bilar än pickuper, det är bara att det är max en handfull modeller av pickuper som säljer stort medan det är massor av olika bilmodeller.

Hade Tesla haft en Model 2, en upphöjd variant av den (Model Z?), en "mellansedan" (Model 4?) och så vidare, så hade kanske inte en eller ett par modeller dominerat liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Tesla Model Y skulle ja köra på men min nära vän har en KIA Ev6 och han är helnöjd.
Körglädjen är kanske ballare med Kia EV6 plus att den ser mer sportigare ut.
Man får tänka lite på sig själv också som kör - provkör dem ganska lätt att gå in i en bilhandel och be om nycklar.
Tror Tesla är mer stötigare.

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Jag längtar efter en MVP elbil.

Är inte VW id buzz en MPV dock lite tråkigt att den endast har 5 säten.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Är inte VW id buzz en MPV dock lite tråkigt att den endast har 5 säten.

MPV tror jag ni menar, MVP har flera betydelser men ingen har att göra med biltyp.

Jag reagerar för det är ett väldigt snack om MVP (Minimum Viable Product) på mitt jobb hela tiden när vi hittar på nya saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte VW id buzz en MPV dock lite tråkigt att den endast har 5 säten.

Det ska komma en längre med fler säten, fast den är lite klumpigare än en vanlig familjebuss i och med att det egentligen är en skåpbil. Man kan tycka att det är bra eller dåligt, men den är därmed förhållandevis fyrkantig och klart högre än t ex VW Sharan eller Ford S-Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MPV tror jag ni menar, MVP har flera betydelser men ingen har att göra med biltyp.

Jag reagerar för det är ett väldigt snack om MVP (Minimum Viable Product) på mitt jobb hela tiden när vi hittar på nya saker.

Jag skulle hellre ha en MVP elbil, dvs Most valueable Player
Så den enda elbil man någonsin kommer att behöva.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SunQ:

Jag skulle hellre ha en MVP elbil, dvs Most valueable Player
Så den enda elbil man någonsin kommer att behöva.

MVP (Minimum Viable Product) för en elbil är väl typ en Voi-scooter (med fyra hjul om det måste vara en bil) dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte VW id buzz en MPV dock lite tråkigt att den endast har 5 säten.

Jo det kommer ju en 7-sitsig, men bara 5-sitsiga har ju helt klart sin funktion. Baksätet är enormt och man sitter väldigt väldigt rymligt, och då har man fortfarande kvar ett astronomiskt stort bagage. Åker man runt med 3 barnstolar och en ständigt knökfull takbox stup i ett så är ändå den 5-sitsiga väldigt användbar. Många 5-sitsiga bilar kan man ju knappt använda baksätet till 3 större personer.

Men håller med om att den 7-sitsiga nog blir en gamechanger för många!

Permalänk
Medlem

Fick, via arbetet, en BMW i4 för ett par veckor sedan. Körglädjen på en ny nivå. Även kvalitetskänslan är hög. Detta jämfört med den XC60 T6 jag hade innan som jag var mycket förtjust i. Kör för lite för att det ska vara ekonomiskt försvarbart för ett personligt köp men givet att att från och med 1/7 (tror jag det var) så får man ladda bilen på arbetet (för resor till och från jobbet) utan att bli förmånsbeskattad, något min arbetsgivare är positiv till. Kostnaden för drivmedel (el) blir därmed låg. Provade flera olika märken och modeller innan köp och fann att BMW:n passade iaf. mig bäst.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte VW id buzz en MPV dock lite tråkigt att den endast har 5 säten.

Jo, tom touran finns ju med 7 säten och den är mindre på alla ledder är buzz:en.

Permalänk
Medlem

Lite Tesla nyheter, både bra och dåliga.

Konsumentverket tittar på prissättningen, kan väl tycka att det är bra eftersom det rör sig om en fast "avgift" och att det borde vara inbakat i priset för att inte vilseleda.
https://carup.se/konsumentverket-teslas-dolda-prispaslag-vils...

Äntligen (säger nog många) kan man slå av (minska) one pedal driving på Tesla, tycker det är en självklarhet att man som förare själv skall kunna välja, skulle även vilja att man kan slå ifrån helt så man för möjlighet till "coasting".
https://carup.se/tesla-gor-det-mojligt-att-stanga-av-enpadels...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite Tesla nyheter, både bra och dåliga.

Konsumentverket tittar på prissättningen, kan väl tycka att det är bra eftersom det rör sig om en fast "avgift" och att det borde vara inbakat i priset för att inte vilseleda.
https://carup.se/konsumentverket-teslas-dolda-prispaslag-vils...

Äntligen (säger nog många) kan man slå av (minska) one pedal driving på Tesla, tycker det är en självklarhet att man som förare själv skall kunna välja, skulle även vilja att man kan slå ifrån helt så man för möjlighet till "coasting".
https://carup.se/tesla-gor-det-mojligt-att-stanga-av-enpadels...

Bra, har stört mig på den avgiften när man kollar pris på Tesla.

Har för mig att det alltid funnits 2 alternativ på regenerering. Måste kolla när jag sitter i bilen, men jag har aldrig velat sänka den även på vintern. Är så van att köra med en pedal och släppa lagom mycket när man vill rulla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite Tesla nyheter, både bra och dåliga.

Konsumentverket tittar på prissättningen, kan väl tycka att det är bra eftersom det rör sig om en fast "avgift" och att det borde vara inbakat i priset för att inte vilseleda.
https://carup.se/konsumentverket-teslas-dolda-prispaslag-vils...

Äntligen (säger nog många) kan man slå av (minska) one pedal driving på Tesla, tycker det är en självklarhet att man som förare själv skall kunna välja, skulle även vilja att man kan slå ifrån helt så man för möjlighet till "coasting".
https://carup.se/tesla-gor-det-mojligt-att-stanga-av-enpadels...

Angående regenerering så är det väl bra, hoppas bara dom via mjukvaran får till så att den regenererar när man bromsar och sedan blendar in de vanliga bromsarna när regen inte räcker till. Så det inte blir att folk tvingas nöta bromsar mer i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Angående regenerering så är det väl bra, hoppas bara dom via mjukvaran får till så att den regenererar när man bromsar och sedan blendar in de vanliga bromsarna när regen inte räcker till. Så det inte blir att folk tvingas nöta bromsar mer i onödan.

Visserligen går ju Tesla sina egna vägar och jag har aldrig kört en, men jag trodde nog att det var standard på alla elbilar att den börjar bromsningen med regenerering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visserligen går ju Tesla sina egna vägar och jag har aldrig kört en, men jag trodde nog att det var standard på alla elbilar att den börjar bromsningen med regenerering.

Jo det brukar ju alltid vara så. Samtidigt verkar ju deras bromsar funka just som bromsar och jag börjar undra om inte ett bromssystem är rätt mekaniskt och inte styrt av mjukvara, och om så bromsarna är designade för att börja nypa direkt man smyger på bromsarna så finns ju inget utrymme för regen i början av pedalens omfång. Nån annan vet nog bättre.

Klart dom skulle kunna rampa upp regen i takt med bromspedalens läge men då blir ju bromspedalen dubbelt så känslig. Eller så slår man på Max regen så fort man nuddar bromsen men får rätt ryckig bromseffekt. Eller nåt VW-likt läge där bilen vet när man behöver bromsa (borde ju tesla klara bättre än VW) och anpassar regen automatiskt, t.ex om man har en bil framför sig eller närmar sig en korsning enligt kartan och släpper på gasen.