Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Jag är nöjd med Teslas egna. Laddar andra bilar med den med i Legacy mode också.
Skönt med knappen på kabeln som öppnar laddluckan.

Inga problem att vara utan lastbalanseringen?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 N har en del som talar för att den är den bättre besten av de hårigare e-GMP-bilarna (EV6 GT, GV60 Sport+, Ioniq 5 N). I begynnelsen hade den inget på EV6: an för mig. Men efter att ha sett båda bilarna och suttit i dom så förstår jag grejen. Om den nu dessutom tekniskt är överlägsen de övriga. Sh!t Maj-Britt, börjar kännas lite som att jag har satsat på fel häst!

Under provkörningen i Arjeplog fick journalister tydligen bl.a. veta att den ska få ett batteri med en ny batterikemi(!) som inte funnits tillgänglig tidigare. Kylningen är uppdaterad för att klara två fulla varv på Ringen back-to-back utan värmebegränsningar. Imponerande grejer om det är så.

Videon startar strax innan kvintessensen nämns.

Teknikens Värld på samma ställe samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Suktat efter en elbil sen jag provade för nåt år sen (Model X P100DL och en Model 3) men tyckt dom vart lite för dyra, la handpenning på en begagnad Model S idag!

Vad rekommenderar ni för laddbox? eease rekommender ju många men dom är ju säljstoppad, garo verkar paja Teslor. Zaptec? Teslas egna?

Bor i hus med 16A säkring som gör av med 14.000kwh/år om det spelar någon roll.

Jag kör också Model S och det är en grymt bra bil. Gäller dock att ha lite buffert, om något skulle gå sönder.
Kan bli dyrt på dessa bilar, precis som på andra bilar som nya kostar miljonen... premium-priser....

Har installerat "Charge Amps Halo" hemma och den har fungerat bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, dom verkar ta det på goodwill vilket betyder att dom står för bristen och då förmodligen förbättrar. Fick för mig att nån del var i plast som därför slits för snabbt, men det kan vara spekulationer.

Har bytt båda på både ID.3 och ID4
Går att höra ett svagt klick när man gungar bilen förhand också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ioniq 5 N har en del som talar för att den är den bättre besten av de hårigare e-GMP-bilarna (EV6 GT, GV60 Sport+, Ioniq 5 N). I begynnelsen hade den inget på EV6: an för mig. Men efter att ha sett båda bilarna och suttit i dom så förstår jag grejen. Om den nu dessutom tekniskt är överlägsen de övriga. Sh!t Maj-Britt, börjar kännas lite som att jag har satsat på fel häst!

Under provkörningen i Arjeplog fick journalister tydligen bl.a. veta att den ska få ett batteri med en ny batterikemi(!) som inte funnits tillgänglig tidigare. Kylningen är uppdaterad för att klara två fulla varv på Ringen back-to-back utan värmebegränsningar. Imponerande grejer om det är så.

https://youtu.be/o5mOtjR05wE?t=425

Videon startar strax innan kvintessensen nämns.

Teknikens Värld på samma ställe samtidigt.

Den ska ju ha ett okay pris med på runt 700-800k så det är ju nåbart så att säga för rätt många. Säljstart 2024 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När det är rejält med snörök och kolsvart ute brukar det inte räcka med defroster, och kamerorna brukar bli täckta också. Finns många rapporter om teslor (och andra bilar som dock har torkare bak som fallback) som visar area 360-vy som bara är grå. Man vill inte heller komma ut till en bil med igenfrusna platta flärphandtag med en unge i ena armen och börja banka is i -25.

Värdesätter en bil där allt så långt som möjligt bara funkar. Räckvidden spelar liten roll om den känns som en trafikfara.
UX = user experience, lite buzzword inom IT just nu. Hur bra är en produkt att använda? Förstår man vad knapparna betyder? Är de logiskt placerade? Eller använder man swipe-gester och är de logiska? Därav att jag är osäker på om t.ex en bakruta som ej går se ut igenom kan klassas som UX, eller att behöva gå in i en touchskärm och trycka på knappar för att öppna frunken är det bra eller dålig UX.

Ingen aning, defrostern har värmt upp hela bilen när det behövs. Iaf inga problem med -17C.

Kamerorna fryser inte märkligt nog, vette fan om det beror på coating eller om de är på (och genererar tillräckligt med sensorvärme). Har inte 360, men har laser på min, combon fungerar även när kamerorna blir grå skitiga vid slask. Ändå bra oh ha en sprayflaska med spolarvätska så att man blåser rent kameran bak då och då.

UX är exakt vad det heter, användarergonomi så länge det fungerar i praktiken. Sen om det är annorlunda? Ja givetvis, men man anammar det på några timmar, och byter ut flera års vana är det inte dåligt.

Behöver man ha hastighetsmätare bakom ratten? eller räcker det med en Tesla display? Någon sa att det var närmare vägen med Tesla displayen, ingen aning om jag ska vara ärligt men det fungerar väldigt bra i praktiken.

Nu ett år senare, backar jag in i komplexa radhusgränder med enbart kamerorna, kanske för snabbt till och med om man frågar utomstående personer. Bakrutan vette jag fan fortfarande inte vad man gör med, utöver att komplementera/upptäcka att när blåljus ligger bakom. Missförstå inte, vissa bilar behöver verkligen bakrutan när de inte har mjukvaran för det. Model Y klarar sig utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag fick mina bytta på ID.3:an förra veckan, bilen har gått 5100 mil. Garantin är slut sedan ett tag men verkstaden sa inget om det utan bara bytte och, antar jag, bollade fakturan på VW så någonstans har dom nog klurat ut att det var en mindre lyckad konstruktion.

Är VW har kass kvalitet var ingen nyhet. På min Tiguan fick jag byta baklyktorna 3 eller 4 gånger på en 3 årsperiod för den tål inte svenskt klimat och vanlig avfettning samt 1 framlyfta som inte kunde hålla tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ioniq 5 N har en del som talar för att den är den bättre besten av de hårigare e-GMP-bilarna (EV6 GT, GV60 Sport+, Ioniq 5 N). I begynnelsen hade den inget på EV6: an för mig. Men efter att ha sett båda bilarna och suttit i dom så förstår jag grejen. Om den nu dessutom tekniskt är överlägsen de övriga. Sh!t Maj-Britt, börjar kännas lite som att jag har satsat på fel häst!
...

Teknikens Värld på samma ställe samtidigt.

Själv blir jag mest oroad när jag läser sånt här, detta är INTE vad som ger körglädje i en elbil för mig... Trams är vad detta är:
"Att växla och känna kraften är en stor del i det vi kallar körglädje. Hyundai har därför skapat åtta växlar i Ioniq 5 N. Det är ett konstgjort ”ryck” i effektkurvan vid både upp- och nedväxling."

Den verkar dock ha en del andra kul inställningar tex sätta fram/bak kraftfördelningen själv. Snyggare än EV6 i mitt tycke, om de bara kan ta fram en lack annat än de 18 nyanser av matt grå Ioniq5 finns med i dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Är VW har kass kvalitet var ingen nyhet. På min Tiguan fick jag byta baklyktorna 3 eller 4 gånger på en 3 årsperiod för den tål inte svenskt klimat och vanlig avfettning samt 1 framlyfta som inte kunde hålla tätt.

Vet inte om jag håller med, har själv haft en Tiguan II i 5 år och hade inga problem alls.
Vad menar du med vanlig avfettning?
Om det är kallavfettning du menar så är det ett stort no no att använda det på lyktorna, det skall inte användas på någon plastdetalj överhuvudtaget, endast alkalisk avfettning använder man på plast.

Sen är det inte ovanligt att de flesta modeller av de flesta märken har någon akilleshäl, MEB plattformen är ju VW's första elplattform och så länge dom åtgärdar problemen utan att bråka så ser jag inga större problem när det inte där värre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Är VW har kass kvalitet var ingen nyhet. På min Tiguan fick jag byta baklyktorna 3 eller 4 gånger på en 3 årsperiod för den tål inte svenskt klimat och vanlig avfettning samt 1 framlyfta som inte kunde hålla tätt.

Skrivet av MacAllan:

Vet inte om jag håller med, har själv haft en Tiguan II i 5 år och hade inga problem alls.
Vad menar du med vanlig avfettning?
Om det är kallavfettning du menar så är det ett stort no no att använda det på lyktorna, det skall inte användas på någon plastdetalj överhuvudtaget, endast alkalisk avfettning använder man på plast.

Sen är det inte ovanligt att de flesta modeller av de flesta märken har någon akilleshäl, MEB plattformen är ju VW's första elplattform och så länge dom åtgärdar problemen utan att bråka så ser jag inga större problem när det inte där värre saker.

Oavsett om din Tiguan eller annan Tiguan har problem eller ej, så sample sizen alldeles för liten för att dra slutsatsen "Tiguan har kass kvalitet eller ej).

Så det är tråkigt om du åkt på ett måndags exemplar (om det nu inte råkar vara ett användarfel)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte om jag håller med, har själv haft en Tiguan II i 5 år och hade inga problem alls.
Vad menar du med vanlig avfettning?
Om det är kallavfettning du menar så är det ett stort no no att använda det på lyktorna, det skall inte användas på någon plastdetalj överhuvudtaget, endast alkalisk avfettning använder man på plast.

Sen är det inte ovanligt att de flesta modeller av de flesta märken har någon akilleshäl, MEB plattformen är ju VW's första elplattform och så länge dom åtgärdar problemen utan att bråka så ser jag inga större problem när det inte där värre saker.

Alkalisk och applicerad med snowfoam.
Kallavfettning ska användas på kaross i regel upp till handtagen och inte på plastdetaljer.

Dom sprack och släppte och VW påstår det var pga avfettningen. Hade tur det alltid gick på garanti och goodwill. Annars hade det gått på 10k per byte.

Jag har väl ett måndagsexemplar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Oavsett om din Tiguan eller annan Tiguan har problem eller ej, så sample sizen alldeles för liten för att dra slutsatsen "Tiguan har kass kvalitet eller ej).

Så det är tråkigt om du åkt på ett måndags exemplar (om det nu inte råkar vara ett användarfel)

Min poäng var att vw har haft kända fel på t ex plast som spricker osv, bara kolla i vw svenska forum.

Min anekdotiska erfarenhet och vad jag sett från andra så snålar man på vissa områden, men det är ju knappast VAG koncernen unika med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Min poäng var att vw har haft kända fel på t ex plast som spricker osv, bara kolla i vw svenska forum.

Min anekdotiska erfarenhet och vad jag sett från andra så snålar man på vissa områden, men det är ju knappast VAG koncernen unika med.

Fast du länkade ingen fakta om VW's kända fel, utan gav en anekdotisk erfarenhet, vilket eg var min poäng. Jag hade också en VW Tiguan (3 år leasing) innan min EV6:a. Hade inte ett enda fel under hela den 3 års perioden. Det i sig är inget bevis på att Tiguan är perfekt och felfri.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Själv blir jag mest oroad när jag läser sånt här, detta är INTE vad som ger körglädje i en elbil för mig... Trams är vad detta är:
"Att växla och känna kraften är en stor del i det vi kallar körglädje. Hyundai har därför skapat åtta växlar i Ioniq 5 N. Det är ett konstgjort ”ryck” i effektkurvan vid både upp- och nedväxling."

Den verkar dock ha en del andra kul inställningar tex sätta fram/bak kraftfördelningen själv. Snyggare än EV6 i mitt tycke, om de bara kan ta fram en lack annat än de 18 nyanser av matt grå Ioniq5 finns med i dag

Hoppas man kan koppla ur "växellådan" om man vill. Att sitta och rycka i en växelspak eller känna växelryck bara vid en simulerad växellåda är lite 1900-tal och bakåtsträvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Den ska ju ha ett okay pris med på runt 700-800k så det är ju nåbart så att säga för rätt många. Säljstart 2024 ?

Tror du har rätt gällande prisintervallet. Måste börja säljas tidigare, har jag för mig. Den får officiell premiär i juli på Goodwood Festival of Speed. Första leveranser hinner nog komma till årsskiftet.

Skrivet av Bjirn:

Själv blir jag mest oroad när jag läser sånt här, detta är INTE vad som ger körglädje i en elbil för mig... Trams är vad detta är:
"Att växla och känna kraften är en stor del i det vi kallar körglädje. Hyundai har därför skapat åtta växlar i Ioniq 5 N. Det är ett konstgjort ”ryck” i effektkurvan vid både upp- och nedväxling."

Den verkar dock ha en del andra kul inställningar tex sätta fram/bak kraftfördelningen själv. Snyggare än EV6 i mitt tycke, om de bara kan ta fram en lack annat än de 18 nyanser av matt grå Ioniq5 finns med i dag

Kraftfördelningen där gick jag igång på också. Men några fejkade ryck för att likna en snabb växellåda känns lite larvigt. Det är inte som att man i e-rallybilar har lagt i rycket från sekventiella lådor för likna det beteendet. Dom bara kör och älskar det, vad jag har förstått.
Gällande utseende så får komma överens om att vi tycker olika Lådform på bilar är inget önskvärt och än mindre så i förbrukningskänsliga bilar, som de flesta elbilar är. Men jag gillar designen ändå. Det är en vågad och lyckad retro-design.

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/premiar-volkswagen-id-7-far-lang-rackv...

Ser inte så mycket snack om VW ID.7. Ca 530 liter bagage med större balja under golvet, ordentlig öppning, nästan 5 meter lång med rejält kupé-utrymme, MYCKET rappare infotainment som ser ut att ha lite mer begripligt GUI, fortfarande dåliga kapacitiva knappar på ratten, lite mindre plastig och "flashig" interiör än vad ID.4 försökte göra och misslyckades lite med.

Tycker den verkar trevlig, men läste nånstans ett pris på 60k Euro i Tyskland vilket torde översättas till runt 700k i Sverige, och då är det ju startpris med bakhjulsdrift så innan man har specat sin ID.7 tourer som kommer nästa år, och har fyrhjulsdrift och all utrustning man vill ha så är man väl uppe på 800k. Har lurat lite på om jag skulle avboka min Enyaq och vänta lite längre på en vanlig kombi men kommer inte göra nåt radikalt förrän det skulle visa sig att grundutrustningen innehåller allt jag vill ha och att det svenska priset inte blir för blodigt.

Har dock lite svårt för fronten, kan inte släppa bilden av en knubbig smiley som man ritade när man var liten, fast med coola 90-tals sportbrillor. Eller som mitt paint-mästerverk:

Inte så dum från sidan eller bakifrån dock, inget mästerverk men som svenssonbil har dom ändå fått till det helt OK. Skönt också att fler satsar på familjebilar som inte är SUVs eller superslanka små sedaner med brevinkast bak.

Edit: Autogefühl sa ett pris på "way below" 60k Euro för entry-level spec med 77kWh-batteri, så det kanske blir en rätt prisvärd bil. Verkar vara väldigt omtyckt av de som provkört i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

https://alltomelbil.se/premiar-volkswagen-id-7-far-lang-rackv...

Ser inte så mycket snack om VW ID.7. Ca 530 liter bagage med större balja under golvet, ordentlig öppning, nästan 5 meter lång med rejält kupé-utrymme, MYCKET rappare infotainment som ser ut att ha lite mer begripligt GUI, fortfarande dåliga kapacitiva knappar på ratten, lite mindre plastig och "flashig" interiör än vad ID.4 försökte göra och misslyckades lite med.

Tycker den verkar trevlig, men läste nånstans ett pris på 60k Euro i Tyskland vilket torde översättas till runt 700k i Sverige, och då är det ju startpris med bakhjulsdrift så innan man har specat sin ID.7 tourer som kommer nästa år, och har fyrhjulsdrift och all utrustning man vill ha så är man väl uppe på 800k. Har lurat lite på om jag skulle avboka min Enyaq och vänta lite längre på en vanlig kombi men kommer inte göra nåt radikalt förrän det skulle visa sig att grundutrustningen innehåller allt jag vill ha och att det svenska priset inte blir för blodigt.

Har dock lite svårt för fronten, kan inte släppa bilden av en knubbig smiley som man ritade när man var liten, fast med coola 90-tals sportbrillor. Eller som mitt paint-mästerverk:

<Uppladdad bildlänk>

Inte så dum från sidan eller bakifrån dock, inget mästerverk men som svenssonbil har dom ändå fått till det helt OK. Skönt också att fler satsar på familjebilar som inte är SUVs eller superslanka små sedaner med brevinkast bak.

Edit: Autogefühl sa ett pris på "way below" 60k Euro för entry-level spec med 77kWh-batteri, så det kanske blir en rätt prisvärd bil. Verkar vara väldigt omtyckt av de som provkört i alla fall.

Ser lovande ut om priset blir rätt läste på en amerikansk sidan att priset skulle starta på runt 50000-55000USD ID7 Pro S vilket är den högsta utrustnings nivån. Även så sa Tomas från Autogefuhl att priset skulle starta långt under €60000 i Tyskland med en massa standard utrustning . Så det verkar lovande men skulle inte förvåna mig om priset har i Sverige hamnar på runt 1 miljon ändå för hyfsad utrustad med AWD.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ser lovande ut om priset blir rätt läste på en amerikansk sidan att priset skulle starta på runt 50000-55000USD ID7 Pro S vilket är den högsta utrustnings nivån. Även så sa Tomas från Autogefuhl att priset skulle starta långt under €60000 i Tyskland med en massa standard utrustning . Så det verkar lovande men skulle inte förvåna mig om priset har i Sverige hamnar på runt 1 miljon ändå för hyfsad utrustad med AWD.

Nja 1 miljon tror jag är svårt att nå till. Säg att den börjar på 55k Euro för Pro S, men då finns ju ändå val som dragkrok och DCC säkert som separata tillval, och sen skinnstolar på det, och metallic-lack då landar man väl på 62k med dom grejorna. Borde ligga på snett över 700k SEK, och sen vinterdäck på det. Vet inte hur många fler tillval som kan finnas, fyrhjulsdrift är väl 25-30k extra och sen kanske Harman Kardon-ljud, massagestolarna och nåt mer är tillval så borde man kunna totalt maxutrusta den med vinterdäck för kanske 800k. Och då är ju frågan helt vad som ingår i standardutrustningen för Pro S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hoppas man kan koppla ur "växellådan" om man vill. Att sitta och rycka i en växelspak eller känna växelryck bara vid en simulerad växellåda är lite 1900-tal och bakåtsträvande.

Nu älskar jag ju känslan när man växlar ner en bil och man känner hur turbon laddar och jag förstår inte heller varför man skulle vilja ha den känslan i en elbil.

Där man nästan har full effekt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu älskar jag ju känslan när man växlar ner en bil och man känner hur turbon laddar och jag förstår inte heller varför man skulle vilja ha den känslan i en elbil.

Där man nästan har full effekt hela tiden.

Kolla bara priset på ID 4 den går upp till 844000kr full utrustad och ID7 ska ju vara ett steg över ID 3/4 så lägg på minst 100000kr på det så är vi uppe i drygt 1 miljon.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kolla bara priset på ID 4 den går upp till 844000kr full utrustad och ID7 ska ju vara ett steg över ID 3/4 så lägg på minst 100000kr på det så är vi uppe i drygt 1 miljon.

<Uppladdad bildlänk>

Att den skulle ligga ett steg över vet man aldrig, och så vet vi inte heller hur mycket som ingår i standardutrustningen som sagt. Antar att du valt till längsta garantin och hela rubbet i den där kalkylen också.

Men ja den blir nog dyr, och ett stor problem jämfört med dagens modeller är ju att den förmodligen kommer säljas med agentmodellen vilket innebär ingen prutmån. Än om den lyckas matcha den Enyaq jag har beställt så fick vi ju ändå ca 50k i rabatt, och sen klimatbonusen på det. Märks kanske att jag försöker övertyga mig själv om att behålla ordern och inte vänta 1,5 år till på en "vanlig" kombi, men jag tycker ändå ID.7 verkar riktigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu älskar jag ju känslan när man växlar ner en bil och man känner hur turbon laddar och jag förstår inte heller varför man skulle vilja ha den känslan i en elbil.

Där man nästan har full effekt hela tiden.

Du har i en elmotor alltid tillgång till fullt vridmoment, sedan styr man ju momentet/motorn i en elbil. Full effekt nås vid max varvtal.
Jag som också sedan gammalt är motorintresserad förstår inte alls vurmen för växlingsryck och motorljud i elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har i en elmotor alltid tillgång till fullt vridmoment, sedan styr man ju momentet/motorn i en elbil. Full effekt nås vid max varvtal.
Jag som också sedan gammalt är motorintresserad förstår inte alls vurmen för växlingsryck och motorljud i elbilar.

Håller med. Försök inte emulera ICE-bilar, blir bara töntigt. Dom som ogillar elbilar för att dom saknar ljudet och den mekaniska känslan kommer nog inte konverteras för att man fejkar det.

Däremot har jag VERKLIGEN gillat att justera "motorbromsning" (regenerering) med hjälp av paddlar i elbilar. Känslan av att "växla ner" (öka regenerering) och känna ett mjukt men distinkt steg i ökad inbromsning precis som om man växlar ner är sjukt tillfredsställande. Precis som på min Passat med DSG fast utan massa diesel-bröl och lång fördröjning som bara gör effekten obehaglig. Älskar verkligen paddlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har i en elmotor alltid tillgång till fullt vridmoment, sedan styr man ju momentet/motorn i en elbil. Full effekt nås vid max varvtal.
Jag som också sedan gammalt är motorintresserad förstår inte alls vurmen för växlingsryck och motorljud i elbilar.

Nja inte riktigt så här ser dynokurvan ut för en Tesla S P100

https://electrek.co/2017/02/21/tesla-model-s-p100d-ludicrous-...

Och det här den "ideala" effektkurvan för en elmotor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu älskar jag ju känslan när man växlar ner en bil och man känner hur turbon laddar och jag förstår inte heller varför man skulle vilja ha den känslan i en elbil.

Där man nästan har full effekt hela tiden.

Känslan när man använder räknestickan eller kulramen är också skön men om en miniräknare införde det på något sätt så skulle det också kännas fel. 😉 Skämtar bara som du ser och jag förstår vad du menar, så vi är överens om att det inte behövs riktigt i en BEV. I en manuellt växlad sportbil så är det skoj att kunna dra lite i växelspaken men när man sitter i sin Passat påväg till jobbet i köerna så känns det lite onödigt och en BEV utan växelspak/låda är så mycket bekvämare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kolla bara priset på ID 4 den går upp till 844000kr full utrustad och ID7 ska ju vara ett steg över ID 3/4 så lägg på minst 100000kr på det så är vi uppe i drygt 1 miljon.

<Uppladdad bildlänk>

En fullutrustad med stora batteriet upp till en miljon absolut, men det är ju inte det man bara kan titta på. Långt ifrån alla köper ju en fullutrustad.
ID.4 4motion (inte GTX) med dragkrok och metallic, går loss på 641 200 kr ex vinterdäck.

Men 750k för ID.7 (77kwh) med enbart dragkrok och AWD som tillval, kanske 720k utan AWD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gure:

En fullutrustad med stora batteriet upp till en miljon absolut, men det är ju inte det man bara kan titta på. Långt ifrån alla köper ju en fullutrustad.
ID.4 4motion (inte GTX) med dragkrok och metallic, går loss på 641 200 kr ex vinterdäck.

Men 750k för ID.7 (77kwh) med enbart dragkrok och AWD som tillval, kanske 720k utan AWD?

Men det är väll knappt någon som köper en bas utrustad ID4 heller vi hade en sådan som lånebil och den hade knappt några funktioner som man förvänta sig på en bill för 630000kr. Tror dom flesta lägger till saker som matrix lampor och assistans paketet och då är man redan upp i en bit över 700000kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Stämmer bra men dock så ser det ut så har på nya model s plaid och kommer nog se ut på de flesta elbilarna i framtiden.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Antar att kurvan är mätt på hjulen? Alltså sitter det en växel som påverkar. Uttryckte mig själv slarvigt också, menade att du alltid har tillgång till fullt moment(från stillastående) Det har man inte i en ICE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Antar att kurvan är mätt på hjulen? Alltså sitter det en växel som påverkar. Uttryckte mig själv slarvigt också, menade att du alltid har tillgång till fullt moment(från stillastående) Det har man inte i en ICE.

Ja därför jag även länkade den ideala kurvan nedan. Fullt vrod från 0 rpm tills man når full effekt och därefter avtagande vrid men jämn effekt.