Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo det brukar ju alltid vara så. Samtidigt verkar ju deras bromsar funka just som bromsar och jag börjar undra om inte ett bromssystem är rätt mekaniskt och inte styrt av mjukvara, och om så bromsarna är designade för att börja nypa direkt man smyger på bromsarna så finns ju inget utrymme för regen i början av pedalens omfång. Nån annan vet nog bättre.

Klart dom skulle kunna rampa upp regen i takt med bromspedalens läge men då blir ju bromspedalen dubbelt så känslig. Eller så slår man på Max regen så fort man nuddar bromsen men får rätt ryckig bromseffekt. Eller nåt VW-likt läge där bilen vet när man behöver bromsa (borde ju tesla klara bättre än VW) och anpassar regen automatiskt, t.ex om man har en bil framför sig eller närmar sig en korsning enligt kartan och släpper på gasen.

Jag använder nästan aldrig bromspedalen. När man släpper upp gaspedalen börjar regenereringen och man ser även i displayen hur mycket man använder.
Tycker inte man ska blanda in bromspedalen, den ska vara som den är.
Tror inte man kan ändra på den pga säkerhet.

Teslan är duktig på att autobromsa om bilen framför tvärnitar. Har hänt ett par gånger, fast jag har börjat bromsa med pedalen har bilen tyckt att jag kommer för nära och man känner hur pedalen åker ner i golvet och det blir en tvärnit.
Hade man inte varit beredd är det bra att veta att bilen kan hjälpa till, men jag var redan förberedd när det hände och hade inte behov att den autobromsar vid dom tillfällena.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Bra, har stört mig på den avgiften när man kollar pris på Tesla.

Har för mig att det alltid funnits 2 alternativ på regenerering. Måste kolla när jag sitter i bilen, men jag har aldrig velat sänka den även på vintern. Är så van att köra med en pedal och släppa lagom mycket när man vill rulla.

Tesla Model 3 LR 2021
Kollade i bilen nu på morgonen och man kan bara välja regenerering av/på.
Fler alternativ kan vara trevligt och om man lätt kan byta lägen med tex hjälp av knapp på ratten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Det borde den göra.
Tesla tänder bromsljuset och det styrs av hur mycket man decelererar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Har inte koll på exakt lagen men det finns krav på att bromsljus ska lysa upp när du kör enpadelskörning och bilen bromsar med hjälp av regenerativ bromsning. Jag har en E-niro och den lyser upp så fort jag släpper på gasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Jag har haft samma fundering när jag kör min MG4 med ganska kraftig regenerering i stadstrafik.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Jag har haft samma fundering när jag kör min MG4 med ganska kraftig regenerering i stadstrafik.

Jag har haft en kollega bakom mig medan jag har kört (Kia EV6), jag kör 99% enpedals-körning och bromsljusen tändes inte hela tiden, om jag släppte väldigt lite på gasen och bilen bromsade in väldigt lite så lyste inte bromsljusen. Släppte jag lite mer eller helt så lös det såklart.

Personligen hade jag gärna sett att dom lyste så fort det sker någon form av regenerering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Jag har en Ioniq 5 och använder paddlarna för att motorbromsa Jag tror det sparar lite el. Min bil med 20 tums sommarhjul och 19 tums vinterhjul har enligt bilen en WLTP förbrukning på 170 Wh/km, sedan bilen var ny 211208. Det är lägre än Transportstyrelsens uppgift på 179 Wh/km.
Den här videon visar hur Ioniq 5 hanterar bromsjljusen. Borde vara liknande på Kia bilarna.
https://www.youtube.com/watch?v=G1rJNNKRzqY

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Vi har två elbilar, en Volvo C40 Recharge och en Audi e-tron 55. På båda bilarna tänds bromsljusen när man släpper gaspedalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo det brukar ju alltid vara så. Samtidigt verkar ju deras bromsar funka just som bromsar och jag börjar undra om inte ett bromssystem är rätt mekaniskt och inte styrt av mjukvara, och om så bromsarna är designade för att börja nypa direkt man smyger på bromsarna så finns ju inget utrymme för regen i början av pedalens omfång. Nån annan vet nog bättre.

Klart dom skulle kunna rampa upp regen i takt med bromspedalens läge men då blir ju bromspedalen dubbelt så känslig. Eller så slår man på Max regen så fort man nuddar bromsen men får rätt ryckig bromseffekt. Eller nåt VW-likt läge där bilen vet när man behöver bromsa (borde ju tesla klara bättre än VW) och anpassar regen automatiskt, t.ex om man har en bil framför sig eller närmar sig en korsning enligt kartan och släpper på gasen.

Där tycker jag BMW har gjort det bra med sitt adaptiva läge, anpassar regenerativa bromsningen efter trafik och vägmärken, fungerar riktigt bra.

Bromsljusen tänds också för att svara på frågan som ställdes på nästa sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Personligen hade jag gärna sett att dom lyste så fort det sker någon form av regenerering.

Varför skulle du vilja det?
Syftet med bromsljus torde vara att indikera för trafiken bakom att bilen deaccelererar på ett sätt som de kan behöva anpassa sig till. Huruvida du regenererar eller inte borde vara helt ointressant för bakomvarande trafik, om du inte samtidigt märkbart sänker din hastighet. Om du kör på farthållare i en nerförsbacke och håller konstant hastighet, men givet nedförsbacken så regenererar bilen något för att just bibehålla hastigheten, varför skulle bakomvarande vilja se dina bromsljus tändas i den situationen?

Eller om du långsamt släpper upp gasen för att "glida" fram mot nästa korsning, varför ska bromsljusen tändas? På en icke-elbil så hade inte bromsljusen tänts i en sådan situation, så varför skulle man vilja ha det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En lite pinsam fråga (då jag själv har elbil men inte kollat upp det), men om man kör mycket med enpedalskörning och motorbroms, och har en ganska aggressiv inställning inställd för enpedalskörning (brukar ju finnas olika lägen, min Niro EV har ju t.ex. 4 st), lyser då bromsljusen någonsin i något av dessa lägen eller är det bara när man trycker på bromspedalen? Nån som kollat upp det, eller läst om det? Tänker mer generellt, inte specifikt för just min bil. Tänker att det är ju annars lite trafikfarligt om bilen framför tappar fart snabbt, men ingen signal ges till den bakom.

Ja, bromsljusen tänds på elbilar när de bromsas tillräckligt kraftigt med regenerering.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Tesla Model Y skulle ja köra på men min nära vän har en KIA Ev6 och han är helnöjd.
Körglädjen är kanske ballare med Kia EV6 plus att den ser mer sportigare ut.
Man får tänka lite på sig själv också som kör - provkör dem ganska lätt att gå in i en bilhandel och be om nycklar.
Tror Tesla är mer stötigare.

Köp en EV6, bättre bil. Tystare, säkrare, bekvämare, mer robusta funktioner.
Vissa saker är tesla bättre på, men i min mening är EV6 bättre på fler saker.

Men provkör och avgör själv.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Där tycker jag BMW har gjort det bra med sitt adaptiva läge, anpassar regenerativa bromsningen efter trafik och vägmärken, fungerar riktigt bra.

Bromsljusen tänds också för att svara på frågan som ställdes på nästa sida.

VW gör ju lite så också. Tror att den regenerar lite om man kör över hastighetsbegränsningen och släpper gasen, men coastar om man ligger under. Anpassar sig om det kommer korsningar och rondeller och annat också. Inte helt perfekt men viss anpassning görs iaf, och annars klickar man bara paddlarna för att smyga på lite mer regen. Gillar!

Permalänk
Avstängd

Angående bromsljusen så borde det väl vara baserat på hur kraftigt en "vanlig" bil motorbromsar. Växlar man ner ett par växlar med en manuell bil så saktar den ju ner hyfsat kraftigt, utan bromsljus, om en elbil "motorbromsar" kraftigare än en sådan så är det väl ungefär där den behöver tända bromsljusen liksom, men om den saktar ner som en bensinbil som motorbromsar så är det ju ett hyfsat förväntat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående bromsljusen så borde det väl vara baserat på hur kraftigt en "vanlig" bil motorbromsar. Växlar man ner ett par växlar med en manuell bil så saktar den ju ner hyfsat kraftigt, utan bromsljus, om en elbil "motorbromsar" kraftigare än en sådan så är det väl ungefär där den behöver tända bromsljusen liksom, men om den saktar ner som en bensinbil som motorbromsar så är det ju ett hyfsat förväntat beteende.

OT - Fast hade det varit dåligt om en ICE hade tänt bromsljusen när den motorbromsar? En fartminskning är ju en fartminskning, och då kan jag ju tycka att det varit bra att signalera det för medtrafikanten bakom. Sen att det inte är så på ICE-bilar, och att lagen kanske inte kräver det, är ju en annan fråga. Jag som medtrafikant tvärnitar ju inte bara för att jag ser bromsljus framför mig, utan jag görs ju bara uppmärksam på att farten sänks och gör mig beredd på att själv sänka farten/bromsa in. Kan tänka mig att Elbilar som driver utvecklingen kommer kanske göra så att sånt införs även på ICE-bilar. Vem vet?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att det blir en elbil som förmånsbil är väldigt hög nu och jag försöker räkna fram hur mycket bilen kostar mig netto och vad jag får kvar av lönen efter skatt.

Förstod jag arbetsgivaren korrekt skattar jag endast för förmånsvärdet på bilen (inget brutto/nettoavdrag, service, skatt etc) och drivmedel när jag kör privat.

Så här har jag räknat.

Lön + förmånsvärde = Skattepliktig "lön"

Månadslön över gränsen för statlig skatt - lön undergränsen för statlig skatt*0,5 = "marginalskatt"
Månadslön under gräns*0,3388 = kommunal/regionskatt
Marginalskatt + kommunalskatt = total skatt
Månadslön - total skatt = Nettolön

Och för att få ut nettokostnad för bilen samma uträkning utan förmånsvärdet och sen bara jämföra mellanskillnaden.

Är den kalkylen korrekt eller missar jag något? (förutom kyrkoskatt som jag inte betalar).

Arbetsgivaren erbjuder också 5.000 för att installera en laddbox - vilken ska man välja? Jag har kollat på Garo entity (pro/compact) då jag har förstått det som att den ska ha stöd för V2H vilket är väldigt intressant tillsammans med mina solceller. Någon som vet mer om det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

OT - Fast hade det varit dåligt om en ICE hade tänt bromsljusen när den motorbromsar? En fartminskning är ju en fartminskning, och då kan jag ju tycka att det varit bra att signalera det för medtrafikanten bakom. Sen att det inte är så på ICE-bilar, och att lagen kanske inte kräver det, är ju en annan fråga. Jag som medtrafikant tvärnitar ju inte bara för att jag ser bromsljus framför mig, utan jag görs ju bara uppmärksam på att farten sänks och gör mig beredd på att själv sänka farten/bromsa in. Kan tänka mig att Elbilar som driver utvecklingen kommer kanske göra så att sånt införs även på ICE-bilar. Vem vet?

Tja, det kan säkert bli så att det blir ett krav, vi har ju fått krav på andra elektroniska system som inte finns på äldre bilar och så. Samtidigt är det ju inget som kommer att införas retroaktivt så det lär dröja många år innan man kan räkna med att en bil alltid tänder bromsljusen när den saktar ner.

Samtidigt vet jag inte om det är en så bra idé. Bilar saktar ner utan att någon bromsar av olika orsaker, ska de alltid tända bromsljusen? Om man kopplar ur i en uppförsbacke exempelvis. Bromsar man så är det en kraftigare retardation än motorbromsen generellt, även om man förstås kan trycka väldigt försiktigt på bromsen och i princip bara tända bromsljusen utan att bromsa. För en elbil så kan däremot "motorbromsen" bromsa rätt kraftigt, mer än man normalt motorbromsar en manuell bil. Handbromsen ger heller inget bromsljus, men det är ju ett kraftigt övergående problem med tanke på att typ alla bilar gått mot elektronisk P-broms. Men jag hade en kollega som använde handbromsen för att sakta ner när en polis var bakom (och han körde för fort antar jag), så att de inte skulle se att han bromsade. Vet inte om det hjälpte dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Gainsgoblin:

Där tycker jag BMW har gjort det bra med sitt adaptiva läge, anpassar regenerativa bromsningen efter trafik och vägmärken, fungerar riktigt bra.

Bromsljusen tänds också för att svara på frågan som ställdes på nästa sida.

VW gör ju lite så också. Tror att den regenerar lite om man kör över hastighetsbegränsningen och släpper gasen, men coastar om man ligger under. Anpassar sig om det kommer korsningar och rondeller och annat också. Inte helt perfekt men viss anpassning görs iaf, och annars klickar man bara paddlarna för att smyga på lite mer regen. Gillar!

Det är ju tur att det finns valfrihet.

Jag hade blivit tokig om bilen ändrade beteende hela tiden, eller behöva ställa regen med paddlar konstant. Det är väl en av de bra sakerna med tesla, bara 2 lägen med regen som man nästan aldrig behöver ändra.

Gaspedalen ändrar hastighet och bromspedalen får bilen att stanna/stå still.

Ännu värre är det med de bilar som har creep när man släpper bromspedalen, som inte går att stänga av. idioti (jag tittar på er VW-gruppen ).

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

...
Ännu värre är det med de bilar som har creep när man släpper bromspedalen, som inte går att stänga av. idioti (jag tittar på er VW-gruppen ).

Stämmer inte på min bil Cupra Born) i alla fall. Har jag tryckt ner bromsen stått helt still någon sekund så står bilen still när man släpper bromsen. Om man däremot står i en kö där man ömsom kryper fram och ömsom står still tillfälligt så kan man säga att den har creep.

I mitt tycke är detta optimalt då jag med bromsen kan välja hur jag vill det ska fungera vid ett givet tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Köp en EV6, bättre bil. Tystare, säkrare, bekvämare, mer robusta funktioner.
Vissa saker är tesla bättre på, men i min mening är EV6 bättre på fler saker.

Men provkör och avgör själv.

Jag har provkört båda bilarna ett antal gånger och EV6 är snyggare och den känns även smidigare. Har dock inte koll på vikterna i Tesla 2023 och tror även att Teslas nya dämpare är betydligt bättre än tidigare bilar. Men i sammanhanget är det svårt att komma ifrån pris och leveranstider. Gjorde följande sammanställning för skojs skull:

EV6 RWD - 639.900 kr "standardutrustning"
Model Y RWD - 539 900 kr
Vill du endast ha RWD känns Model Y som en no-brainer.

EV6 AWD - 674 900 kr "standard"
Model Y LR 4WD - 634 990 kr

Ska du ta någon form av utrustningspaket (som du sannolikt vill ha på din EV6) är det 669 800 kr respektive 704 800 kr för pluspaketet. GT Line är även ett skämt. AWD kostar 744 700 kr och ser bara lite annorlunda ut gentemot den vanliga bilen, i övrigt är det samma utrustning och prestanda (?).

MYP i sin tur kostar 685 990 kr och här kan prestandan endast jämföras med EV6 GT. Den sistnämnda kostar dessvärre 819 600 kr i skrivande stund.

Försöker inte verka som världens "Tesla-fanboy" men är imponerad av deras prissänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är ju tur att det finns valfrihet.

Jag hade blivit tokig om bilen ändrade beteende hela tiden, eller behöva ställa regen med paddlar konstant. Det är väl en av de bra sakerna med tesla, bara 2 lägen med regen som man nästan aldrig behöver ändra.

Gaspedalen ändrar hastighet och bromspedalen får bilen att stanna/stå still.

Ännu värre är det med de bilar som har creep när man släpper bromspedalen, som inte går att stänga av. idioti (jag tittar på er VW-gruppen ).

Beror ju på hur man ser det, det är ju en form av automatik och Tesla är ju inte heller direkt fega på att tvinga på automatik i olika sammanhang.

Man släpper på pedalen och bilen coastar, men om en bil ligger framför i lägre hastighet kan man ju anta att man vill sänka hastigheten för att inte köra in i den bilen och då smyger den på lite regen. Alternativt att man kör alldeles för fort och släpper på gasen, antagligen vill man ner i hastighet. Dvs default är alltid att coasta förutom när man helt uppenbart faktiskt behöver sänka farten, väldigt smidigt när man väl kör med det. Skulle bli irriterad om bilen coastade för fullt än om jag låg bakom en bil som närmade sig raskt.

Man kan avaktivera crawl när man släpper bromsen, genom att aktivera Auto Hold. Däremot måste man bromsa för att stanna när man väl är i rull, antar det är det du syftar på. Gillar själv crawl. Använder jag gaspedalen för att precisionsköra mot garageväggen så finns risken att jag råkar gasa lite för mycket. Använder jag bromspedalen och crawlar så är det värsta som kan hända att jag måste bromsa. Hur panikbromsar jag med hjälp av att släppa gaspedalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Sannolikheten att det blir en elbil som förmånsbil är väldigt hög nu och jag försöker räkna fram hur mycket bilen kostar mig netto och vad jag får kvar av lönen efter skatt.

Förstod jag arbetsgivaren korrekt skattar jag endast för förmånsvärdet på bilen (inget brutto/nettoavdrag, service, skatt etc) och drivmedel när jag kör privat.

Så här har jag räknat.

Lön + förmånsvärde = Skattepliktig "lön"

Månadslön över gränsen för statlig skatt - lön undergränsen för statlig skatt*0,5 = "marginalskatt"
Månadslön under gräns*0,3388 = kommunal/regionskatt
Marginalskatt + kommunalskatt = total skatt
Månadslön - total skatt = Nettolön

Och för att få ut nettokostnad för bilen samma uträkning utan förmånsvärdet och sen bara jämföra mellanskillnaden.

Är den kalkylen korrekt eller missar jag något? (förutom kyrkoskatt som jag inte betalar).

Arbetsgivaren erbjuder också 5.000 för att installera en laddbox - vilken ska man välja? Jag har kollat på Garo entity (pro/compact) då jag har förstått det som att den ska ha stöd för V2H vilket är väldigt intressant tillsammans med mina solceller. Någon som vet mer om det?

Vad jag kan se så har du räknat rätt om du med "Månadslön - total skatt = Nettolön" menar att du redan tagit bort förmånsvärdet från månadslönen.
https://www.accountor.com/sv/sweden/nyheter/bilforman-definit...

Skrivet av Otur:

Det är ju tur att det finns valfrihet.

Jag hade blivit tokig om bilen ändrade beteende hela tiden, eller behöva ställa regen med paddlar konstant. Det är väl en av de bra sakerna med tesla, bara 2 lägen med regen som man nästan aldrig behöver ändra.

Gaspedalen ändrar hastighet och bromspedalen får bilen att stanna/stå still.

Ännu värre är det med de bilar som har creep när man släpper bromspedalen, som inte går att stänga av. idioti (jag tittar på er VW-gruppen ).

Bara av/på för regen är väl inte bättre än att kunna justera hur mycket regen man vill ha?
Om jag inte är helt fel på det (har inte fått min ännu) så kan man på VW gruppens bilar ställa dels av/på där man i av-läget har coasting men samtidigt aktivera regen med paddlarna tillfälligt, nästa gång du släpper gasen är det tillbaka till coasting igen.
I på-läget kan man även där ställa hur mycket regen bilen skall börja med och sedan justera upp/ner tillfälligt.
Det är iaf så jag kommer ihåg provkörningen.

Sen creep mode kan man ju faktiskt justera med autohold på dom bilarna vilket jag tycker ger bättre valmöjlighet.
Creep mode är jäkligt bra när man parkerar trångt och bara skall flytta bilen någon decimeter fram/bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Sannolikheten att det blir en elbil som förmånsbil är väldigt hög nu och jag försöker räkna fram hur mycket bilen kostar mig netto och vad jag får kvar av lönen efter skatt.

Förstod jag arbetsgivaren korrekt skattar jag endast för förmånsvärdet på bilen (inget brutto/nettoavdrag, service, skatt etc) och drivmedel när jag kör privat.

Så här har jag räknat.

Lön + förmånsvärde = Skattepliktig "lön"

Månadslön över gränsen för statlig skatt - lön undergränsen för statlig skatt*0,5 = "marginalskatt"
Månadslön under gräns*0,3388 = kommunal/regionskatt
Marginalskatt + kommunalskatt = total skatt
Månadslön - total skatt = Nettolön

Och för att få ut nettokostnad för bilen samma uträkning utan förmånsvärdet och sen bara jämföra mellanskillnaden.

Är den kalkylen korrekt eller missar jag något? (förutom kyrkoskatt som jag inte betalar).

Arbetsgivaren erbjuder också 5.000 för att installera en laddbox - vilken ska man välja? Jag har kollat på Garo entity (pro/compact) då jag har förstått det som att den ska ha stöd för V2H vilket är väldigt intressant tillsammans med mina solceller. Någon som vet mer om det?

Själv kör jag med en zappi till min bil med mina paneler. En dyrare box men jag tyckte det var värt dom extra pengarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag har provkört båda bilarna ett antal gånger och EV6 är snyggare och den känns även smidigare. Har dock inte koll på vikterna i Tesla 2023 och tror även att Teslas nya dämpare är betydligt bättre än tidigare bilar. Men i sammanhanget är det svårt att komma ifrån pris och leveranstider. Gjorde följande sammanställning för skojs skull:

EV6 RWD - 639.900 kr "standardutrustning"
Model Y RWD - 539 900 kr
Vill du endast ha RWD känns Model Y som en no-brainer.

EV6 AWD - 674 900 kr "standard"
Model Y LR 4WD - 634 990 kr

Ska du ta någon form av utrustningspaket (som du sannolikt vill ha på din EV6) är det 669 800 kr respektive 704 800 kr för pluspaketet. GT Line är även ett skämt. AWD kostar 744 700 kr och ser bara lite annorlunda ut gentemot den vanliga bilen, i övrigt är det samma utrustning och prestanda (?).

MYP i sin tur kostar 685 990 kr och här kan prestandan endast jämföras med EV6 GT. Den sistnämnda kostar dessvärre 819 600 kr i skrivande stund.

Försöker inte verka som världens "Tesla-fanboy" men är imponerad av deras prissänkningar.

Inget av de priser du anger för Teslorna är rätt. Eventuellt missvisande och fel, enligt Konsumentverket (utredning pågår). En nära vän väntar på sin quicksilver-färgade MYP och den landar på 767740kr (inkl. vinterdäck och Teslas avgifter). Men ja, det är en stor prisskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Beror ju på hur man ser det, det är ju en form av automatik och Tesla är ju inte heller direkt fega på att tvinga på automatik i olika sammanhang.

Man släpper på pedalen och bilen coastar, men om en bil ligger framför i lägre hastighet kan man ju anta att man vill sänka hastigheten för att inte köra in i den bilen och då smyger den på lite regen. Alternativt att man kör alldeles för fort och släpper på gasen, antagligen vill man ner i hastighet. Dvs default är alltid att coasta förutom när man helt uppenbart faktiskt behöver sänka farten, väldigt smidigt när man väl kör med det. Skulle bli irriterad om bilen coastade för fullt än om jag låg bakom en bil som närmade sig raskt.

Man kan avaktivera crawl när man släpper bromsen, genom att aktivera Auto Hold. Däremot måste man bromsa för att stanna när man väl är i rull, antar det är det du syftar på. Gillar själv crawl. Använder jag gaspedalen för att precisionsköra mot garageväggen så finns risken att jag råkar gasa lite för mycket. Använder jag bromspedalen och crawlar så är det värsta som kan hända att jag måste bromsa. Hur panikbromsar jag med hjälp av att släppa gaspedalen?

Ja, som sagt det är tur att det finns val så att alla är nöjda. Vad är coast:a och när skulle man vilja göra det? Jag antar att det är frirulla som syftas på och ser då ingen anledning att ha det, förutom i låga hastigheter (typ runt 10-20 km/h).
Jag, personligen, vill ju att bilen motorbromsar när jag släpper gaspedalen. Det vill jag ju på en fossilbil också, skillnaden är att det blir mer effekt på elbil vilket inte gör något.

Jag provade bara ID4 och Enyaq förra året, men kunde då inte få bort creep. Auto-hold vill jag ju också ha, men ser ingen poäng med creep. Det hade varit bra med valet att kunna stänga av.

Båda sakerna, paddlar för regen/udda hantering av regen och creep, känns som de klassiska tillverkarnas svar på att försöka emulera fossilbilar så långt det går, för att folk inte ska bli rädda för den "nya" elbilen. Det är i alla fall min känsla.

Teslas take på det hela hade varit att ta bort gaspedalen helt och lösa det i mjukvaran.
Hoppas det inte blir komponentbrist på gaspedaler framöver...

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag kan se så har du räknat rätt om du med "Månadslön - total skatt = Nettolön" menar att du redan tagit bort förmånsvärdet från månadslönen.
https://www.accountor.com/sv/sweden/nyheter/bilforman-definit...

exakt om vi säger att min lön är 50.000 och förmånsvärdet är 5500 så skattar jag på 55.500 och min nettolön blir 50.000 minus skatt?

Skrivet av vinylens:

Själv kör jag med en zappi till min bil med mina paneler. En dyrare box men jag tyckte det var värt dom extra pengarna.

Har du också V2H stöd? Jag har en easee som de satt dit i samband med solcellerna men om jag får bidraget kan jag absolut tänka mig investera i en smartare box med:

Lastbalansering
Laddning anpassad efter tim spotpris
hårdvarustöd för V2H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad jag kan se så har du räknat rätt om du med "Månadslön - total skatt = Nettolön" menar att du redan tagit bort förmånsvärdet från månadslönen.
https://www.accountor.com/sv/sweden/nyheter/bilforman-definit...
Bara av/på för regen är väl inte bättre än att kunna justera hur mycket regen man vill ha?
Om jag inte är helt fel på det (har inte fått min ännu) så kan man på VW gruppens bilar ställa dels av/på där man i av-läget har coasting men samtidigt aktivera regen med paddlarna tillfälligt, nästa gång du släpper gasen är det tillbaka till coasting igen.
I på-läget kan man även där ställa hur mycket regen bilen skall börja med och sedan justera upp/ner tillfälligt.
Det är iaf så jag kommer ihåg provkörningen.

Sen creep mode kan man ju faktiskt justera med autohold på dom bilarna vilket jag tycker ger bättre valmöjlighet.
Creep mode är jäkligt bra när man parkerar trångt och bara skall flytta bilen någon decimeter fram/bak.

Nu har jag inte kollat inställningarna i Tesla på länge, eftersom jag aldrig ändrar min regen, men sist fanns det bara full regen och begränsad regen. Det har väl ryktats om att det ska komma möjlighet att stänga av regen helt.
När skulle man inte vilja ha regen? Jag förstår det inte, men jag är för att det finns val.

Jag körde bara ID4 och Enyaq, men blev aldrig vän med regen-inställningar. När jag kom tillbaka med Enyaq:en så sa säljaren att tydligen så är det max regen om man kör i B-läget, annars kunde det ändras lite hur som (var känslan vid provkörningen).

Auto-hold med frirull är det rätta.
Högst personligt, men jag tycker det är bra att bilen är still tills att jag trycker på gaspedalen/det blir rörelse av gaspedalen. Broms är broms.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

Ja, som sagt det är tur att det finns val så att alla är nöjda. Vad är coast:a och när skulle man vilja göra det? Jag antar att det är frirulla som syftas på och ser då ingen anledning att ha det, förutom i låga hastigheter (typ runt 10-20 km/h).
Jag, personligen, vill ju att bilen motorbromsar när jag släpper gaspedalen. Det vill jag ju på en fossilbil också, skillnaden är att det blir mer effekt på elbil vilket inte gör något.

Jag provade bara ID4 och Enyaq förra året, men kunde då inte få bort creep. Auto-hold vill jag ju också ha, men ser ingen poäng med creep. Det hade varit bra med valet att kunna stänga av.

Båda sakerna, paddlar för regen/udda hantering av regen och creep, känns som de klassiska tillverkarnas svar på att försöka emulera fossilbilar så långt det går, för att folk inte ska bli rädda för den "nya" elbilen. Det är i alla fall min känsla.

Teslas take på det hela hade varit att ta bort gaspedalen helt och lösa det i mjukvaran.
Hoppas det inte blir komponentbrist på gaspedaler framöver...

Creep handlar väl om att det är så automatväxlade bilar har funkat så länge de har funnits. Vilket är varför det finns så många komiska klipp på bilar som sticker iväg utan förare när något pucko har gapat en stund genom fönstret och ska ge sig ut och börja veva.

Personligen uppskattar jag att bilen står still när jag släpper gasen, än mer om det är i kraftig lutning eller så. Men min nuvarande Passat hanterar inte det jättebra med auto-hold i alla lägen, ofta funkar det som det borde men ibland måste man trycka rätt hårt på gasen för att den ska släppa iväg bilen och då är det lätt att den hoppar till lite, så precisionsmanövreringar vid parkering (speciellt i backe) blir lite jobbigare eller läskigare än nödvändigt. Men skönt att inte behöva sitta med foten på bromsen vid rödljus och liknande. Men samtidigt vill man ju gärna att den ska krypköra framåt i köer och liknande utan att man ska behöva gasa försiktigt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Inget av de priser du anger för Teslorna är rätt. Eventuellt missvisande och fel, enligt Konsumentverket (utredning pågår). En nära vän väntar på sin quicksilver-färgade MYP och den landar på 767740kr (inkl. vinterdäck och Teslas avgifter). Men ja, det är en stor prisskillnad.

Absolut att deras 7-10 tkr leverans och inspektionsavgift borde ingå. Fortfarande en markant skillnad för RWD. Går väl att argumentera för att deras ränta är så pass förmånlig vid finasiering att kunder får leva med en avgift.