Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Ja, som sagt det är tur att det finns val så att alla är nöjda. Vad är coast:a och när skulle man vilja göra det? Jag antar att det är frirulla som syftas på och ser då ingen anledning att ha det, förutom i låga hastigheter (typ runt 10-20 km/h).
Jag, personligen, vill ju att bilen motorbromsar när jag släpper gaspedalen. Det vill jag ju på en fossilbil också, skillnaden är att det blir mer effekt på elbil vilket inte gör något.

Jag provade bara ID4 och Enyaq förra året, men kunde då inte få bort creep. Auto-hold vill jag ju också ha, men ser ingen poäng med creep. Det hade varit bra med valet att kunna stänga av.

Båda sakerna, paddlar för regen/udda hantering av regen och creep, känns som de klassiska tillverkarnas svar på att försöka emulera fossilbilar så långt det går, för att folk inte ska bli rädda för den "nya" elbilen. Det är i alla fall min känsla.

Teslas take på det hela hade varit att ta bort gaspedalen helt och lösa det i mjukvaran.
Hoppas det inte blir komponentbrist på gaspedaler framöver...

Ja precis, frirulla. Det är mer energieffektivt att behålla rörelseenergin än att omvandla den till el i batteriet som sedan ska omvandlas till rörelseenergi på nytt, alltså vill man så långt som möjligt behålla hastigheten. Det är nog mest vanesak vad man vill ha, men att den lägger på lite regen i situationer då man antagligen vill sänka hastigheten tycker jag mer är till hjälp än att det stör för att det är inkonsekvent. Effekten är så mild ändå.

Ja alltså, du jag tolkade det som att du menade att du inte kunde få bort att den börja köra iväg när du släpper bromsen. Kanske tolkade dig fel, för det kan man avaktivera. Däremot kan man inte göra så bilen helt stannar när man släpper på gasen, något som dom sagt ska lösas med mjukvara men som deras mjukvarureleaser ser ut nu känns det tveksamt... Just att bilen rör på sig när man släpper bromsen gillar jag som sagt väldigt mycket. Ska man backa nån centimeter extra så känns det som att kontrollen i en bromspedal är bättre än i en gaspedal, dvs när jag har rört mig så långt jag vill nyper jag hellre på bromsen som jag just smugit lite på än att bara släppa gasen och hoppas att bilen bromsar så snabbt som jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

exakt om vi säger att min lön är 50.000 och förmånsvärdet är 5500 så skattar jag på 55.500 och min nettolön blir 50.000 minus skatt?

Helt rätt.

Skrivet av Otur:

Nu har jag inte kollat inställningarna i Tesla på länge, eftersom jag aldrig ändrar min regen, men sist fanns det bara full regen och begränsad regen. Det har väl ryktats om att det ska komma möjlighet att stänga av regen helt.
När skulle man inte vilja ha regen? Jag förstår det inte, men jag är för att det finns val.

Jag körde bara ID4 och Enyaq, men blev aldrig vän med regen-inställningar. När jag kom tillbaka med Enyaq:en så sa säljaren att tydligen så är det max regen om man kör i B-läget, annars kunde det ändras lite hur som (var känslan vid provkörningen).

Auto-hold med frirull är det rätta.
Högst personligt, men jag tycker det är bra att bilen är still tills att jag trycker på gaspedalen/det blir rörelse av gaspedalen. Broms är broms.

Det här med regenerering är förstås personligt vad man bäst trivs med, men "coasting" är ett effektivare sätt eftersom du inte kan regenerera lika mycket som du sparar på att frirulla.
Själv vill jag har frirullning när man släpper gasen och regen när man aktivt bromsar, mekaniska bromsar endast in när det regen bromsning inte räcker till, mao så trivs jag bra med hur VW gruppen löst det.

Med autohold står bilen still tills du rör gasen, så jag ser ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

exakt om vi säger att min lön är 50.000 och förmånsvärdet är 5500 så skattar jag på 55.500 och min nettolön blir 50.000 minus skatt?

Har du också V2H stöd? Jag har en easee som de satt dit i samband med solcellerna men om jag får bidraget kan jag absolut tänka mig investera i en smartare box med:

Lastbalansering
Laddning anpassad efter tim spotpris
hårdvarustöd för V2H

V2h vet jag inte installerade min för 18 Månader sedan då var det inte så mycket prat om sådant vet inte om den nya versionen stödjer det.

Lastbalansering ja den är inbyggd ingen extra enhet vid sidan om som många andra har som man får betala extra för.

Spotpris vet jag inte har inte brytt mig om det då jag har fastpris på min el men kan sätta tid på laddaren när den ska ladda bilen precis som jag kan sätta en tid i bilen när den ska ladda.

Jag kan sätta laddaren så den bara använder solenergi för att ladda vilket jag utnyttjar från typ april till september åtminstonde på helgerna och dom dagar jag kommer hem så att solen är uppe.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är ju tur att det finns valfrihet.

Jag hade blivit tokig om bilen ändrade beteende hela tiden, eller behöva ställa regen med paddlar konstant. Det är väl en av de bra sakerna med tesla, bara 2 lägen med regen som man nästan aldrig behöver ändra.

Gaspedalen ändrar hastighet och bromspedalen får bilen att stanna/stå still.

Ännu värre är det med de bilar som har creep när man släpper bromspedalen, som inte går att stänga av. idioti (jag tittar på er VW-gruppen ).

Ja, creep är ju gamla dumheter som inte har på en bil att göra.

Gällande att stå still så har ju många moderna elbilar även Autohold som löser just detta, så att man inte behöver trycka på bromspedalen alls vid stopp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men samtidigt vill man ju gärna att den ska krypköra framåt i köer och liknande utan att man ska behöva gasa försiktigt hela tiden.

Det är detta man har Autopilot, eller liknande namn för andra bilar hos andra tillverkare. Är ju en helt underbart funktion! Använder det hela tiden just i köer. Perfekt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, creep är ju gamla dumheter som inte har på en bil att göra.

Gällande att stå still så har ju många moderna elbilar även Autohold som löser just detta, så att man inte behöver trycka på bromspedalen alls vid stopp.

Från en som aldrig varit utan creep, hur löser man det med bromsberedskapen vid finlir där det kan komma kast, typ fickparkering i snövall och liknande? Det är ju rätt bekvämt att låta bilen krypa medan jag vilar foten på bromspedalen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Från en som aldrig varit utan creep, hur löser man det med bromsberedskapen vid finlir där det kan komma kast, typ fickparkering i snövall och liknande? Det är ju rätt bekvämt att låta bilen krypa medan jag vilar foten på bromspedalen.

Jag skulle säga att om man har OPD (One-Pedal-Drive), så blir det ju rätt så likvärdigt, fast tvärt om (man trycker ner foten för att öka farten, och släpper för att stanna). Om man däremot inte har OPD, så skulle jag nog säga att jag i så fall skulle vilja ha "creep" påslaget för att göra det smidigt vid tighta navigering. Istället för att hoppa mellan gas och broms hela tiden. Men med OPD tycker jag inte det behovet finns alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, creep är ju gamla dumheter som inte har på en bil att göra.

Gällande att stå still så har ju många moderna elbilar även Autohold som löser just detta, så att man inte behöver trycka på bromspedalen alls vid stopp.

Skulle ju kunna vända på det och säga att one pedal är nya dumheter som inte har på en bil att göra, när man släpper gasen skall den rulla och inte bromsa, bromsa har man en annan pedal till.

Men så enkelt är det inte utan det som är väsentligt (tycker jag) är att man som förare själv kan välja om man vill ha creep och/eller one pedal aktivt när man kör.
Olika förare uppskattar olika funktioner och därför tycker jag inte tillverkarna skall låsa in sådana funktioner utan låta förare själv välja av eller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle säga att om man har OPD (One-Pedal-Drive), så blir det ju rätt så likvärdigt, fast tvärt om (man trycker ner foten för att öka farten, och släpper för att stanna). Om man däremot inte har OPD, så skulle jag nog säga att jag i så fall skulle vilja ha "creep" påslaget för att göra det smidigt vid tighta navigering. Istället för att hoppa mellan gas och broms hela tiden. Men med OPD tycker jag inte det behovet finns alls.

Fast OPD nitar ju inte om jag släpper gasen, utan den saktar ju in. Använder man bromspedalen kan man välja hur snabbt/hårt man vill stanna, och kan således panikbromsa om så behövs. Råkar jag gasa lite för mycket på väg mot en stolpe så kan jag ju släppa gasen och hoppas att den stannar nog snabbt, men har jag foten på bromsen kan jag pallnita.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle säga att om man har OPD (One-Pedal-Drive), så blir det ju rätt så likvärdigt, fast tvärt om (man trycker ner foten för att öka farten, och släpper för att stanna). Om man däremot inte har OPD, så skulle jag nog säga att jag i så fall skulle vilja ha "creep" påslaget för att göra det smidigt vid tighta navigering. Istället för att hoppa mellan gas och broms hela tiden. Men med OPD tycker jag inte det behovet finns alls.

Eller så har man som MEB-bilarna anpassningsbar hastighet/regen efter karta. Jag kör allt som oftast utan någon pedal alls, alltså nollpedalskörning då... Känns omodernt att behöva hålla på med gaspedalen hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Från en som aldrig varit utan creep, hur löser man det med bromsberedskapen vid finlir där det kan komma kast, typ fickparkering i snövall och liknande? Det är ju rätt bekvämt att låta bilen krypa medan jag vilar foten på bromspedalen.

Jag kör med enpedalskörning. Mycket trevligare än creep. Då har du alltid foten vilande på fartpedalen istället för ha den vilandes på bromspedalen. Går mycket lättare att finlirsköra med elbil på det sättet. Creep är bara jobbigt och dåligt IMO.

På vår bensinare så fungerar detta ju givetvis inte rent tekniskt, utan där är det creep som gäller (tyvärr), men på bägge våra elbilar så har vi inte creep (även om det är valbart på Teslan).

Enligt mig (men det är bara min personliga åsikt) så är creep lika fånigt och oanvändbart som manuella växelspakar och simulerade ICE-ljud på rena elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle ju kunna vända på det och säga att one pedal är nya dumheter som inte har på en bil att göra, när man släpper gasen skall den rulla och inte bromsa, bromsa har man en annan pedal till.

Nu är det säkert personliga preferenser, men enligt mig så är enpedalskörning helt överlägset extremt mycket bekvämare när man väl vant sig vid det. Personligen så skulle jag inte vilja vara utan det på en elbil.

Är faktiskt frånvaron av det som är främsta orsaken till att jag skippat att skaffa en viss elbil (Taycan). Vägrar helt enkelt att köpa en elbil utan det. Känns inte som en äkta elbil om man kör utan det (enligt min åsikt).

(Men det bästa är ju om allt detta är valbart, så kan alla bli nöjda, precis som du är inne på.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Eller så har man som MEB-bilarna anpassningsbar hastighet/regen efter karta. Jag kör allt som oftast utan någon pedal alls, alltså nollpedalskörning då... Känns omodernt att behöva hålla på med gaspedalen hela tiden.

Vill man inte köra manuellt så kör man Autopilot. Då slipper man ha någon fot på pedalen över huvud taget (eller styra med ratten också för den delen). Oerhört vilsamt i både långsamma bilköer som kryper fram i ojämn takt, eller vid bekväm landsvägs/motorvägskörning. Jag kommer då oftast fram mycket mera utvilad som förare har jag märkt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Vill också ta upp att förutom valfrihet så borde bilen även KOMMA IHÅG dina val nästa gång du startar bilen.

Min bil (e-Niro) har autohold men jag använder det aldrig trots jag föredrar det eftersom jag måste trycka på en knapp varje gång jag sätter mig i bilen...

Permalänk
Medlem

Bmw'en har adaptiv regen, vilket är lite lurigt.
Man vet aldrig riktigt hur mycket den bromsar.
Trafik framför, korsningar och dylikt har en viss påverkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Från en som aldrig varit utan creep, hur löser man det med bromsberedskapen vid finlir där det kan komma kast, typ fickparkering i snövall och liknande? Det är ju rätt bekvämt att låta bilen krypa medan jag vilar foten på bromspedalen.

Efter att ha testat många olika bilar kan jag säga att OPD är sämre för finlir, du kan aldrig få bilen att röra sig lika lite och långsamt som du kan med creep och bromsen. Vilket såklart är rimligt om man tänker på det, det är såklart lättare att exakt få till en liten rörelse ifall du har en konstant låg kraft och sedan styr den med en pedal än att styra kraften mellan inget och max med en pedal.

Sen finns det såklart andra fördelar med OPD men för just finlir så tappar man ”upplösning” när man applicerar kraft på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Efter att ha testat många olika bilar kan jag säga att OPD är sämre för finlir, du kan aldrig få bilen att röra sig lika lite och långsamt som du kan med creep och bromsen. Vilket såklart är rimligt om man tänker på det, det är såklart lättare att exakt få till en liten rörelse ifall du har en konstant låg kraft och sedan styr den med en pedal än att styra kraften mellan inget och max med en pedal.

Sen finns det såklart andra fördelar med OPD men för just finlir så tappar man ”upplösning” när man applicerar kraft på det sättet.

Tur man har en Ioniq 5, antaglgen också en EV 6. Då kan man, om jag räknat rätt, ställa in regenereringen i 35 olika nivåer. Man kan ställa in 3 olika nivåer i Infotainment skärmen, välja 4 nivåer med paddlarna, välja 4 autonivåer med paddlarna och välja OPD.
Dessutom kan man bromsa bilen helt med vänster paddel.
Man kan få bilen att uppföra sig som en traditionell bensinbil, en Tesla eller man behöver inte använda bromsen allas.
När man bromsar bilen helt med vänster paddel stannar den också i auto hold och smyger iväg när man trycker på gaspedalen.

Räknade nog fel ska vara 27 inställningar.
3 övergripande
4 med paddlar
4 med paddlar och auto
1 ODP

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är det säkert personliga preferenser, men enligt mig så är enpedalskörning helt överlägset extremt mycket bekvämare när man väl vant sig vid det. Personligen så skulle jag inte vilja vara utan det på en elbil.

Är faktiskt frånvaron av det som är främsta orsaken till att jag skippat att skaffa en viss elbil (Taycan). Vägrar helt enkelt att köpa en elbil utan det. Känns inte som en äkta elbil om man kör utan det (enligt min åsikt).

(Men det bästa är ju om allt detta är valbart, så kan alla bli nöjda, precis som du är inne på.)

Jag har provat det på Mach-E:n men trivs inte med OPD men skulle absolut säkert kunna vänja mig om jag var tvungen. Kanske det är som med många andra saker att det är ett motstånd att lära sig nytt i början och sedan upptäcker man att det är bättre.

Hade min inne på en uppdatering av mjukvara och fick låna en bensinare, MB A-klass. Förrutom att den var trång och låg så måste jag säga att man är rätt bortskämd med elbil nu. Bensinaren var mycket slöare (visst finns det snabba bensinare med), mycket tråkigare över lag, sämre respons på gasen, låter mer etc etc. Aldrig mer en ICE bil för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Tur man har en Ioniq 5, antaglgen också en EV 6. Då kan man, om jag räknat rätt, ställa in regenereringen i 35 olika nivåer. Man kan ställa in 3 olika nivåer i Infotainment skärmen, välja 4 nivåer med paddlarna, välja 4 autonivåer med paddlarna och välja OPD.
Dessutom kan man bromsa bilen helt med vänster paddel.
Man kan få bilen att uppföra sig som en traditionell bensinbil, en Tesla eller man behöver inte använda bromsen allas.
När man bromsar bilen helt med vänster paddel stannar den också i auto hold och smyger iväg när man trycker på gaspedalen.

Räknade nog fel ska vara 27 inställningar.
3 övergripande
4 med paddlar
4 med paddlar och auto
1 ODP

Så var det det här med att komma ihåg inställningarna. Blir galen på Ioniq 5an jag åker nu att jag måste ändra inställningen hela tiden.

Skrivet av Daniel75:

Jag har provat det på Mach-E:n men trivs inte med OPD men skulle absolut säkert kunna vänja mig om jag var tvungen. Kanske det är som med många andra saker att det är ett motstånd att lära sig nytt i början och sedan upptäcker man att det är bättre.

Ford har totalt misslyckats med OPD, klart sämst av alla bilar jag kört när det kommer till OPD. Hde hoppats att dom skulle fixa det men dom verkar nöjda med hur det funkar. Fördelen är ju att den är alltid påslagen när man väl har den på

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Så var det det här med att komma ihåg inställningarna. Blir galen på Ioniq 5an jag åker nu att jag måste ändra inställningen hela tiden.

Syftar du på i-pedal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Syftar du på i-pedal?

Japp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

JAG TROR att den stängs av automatiskt eftersom frånkopplingen av framaxeln inte fungerar med i-pedal-läget aktiverat. Alltså: du får inte förbrukningsförbättringen (då bara bakaxeln driver) eftersom i-pedal-läget gör att både framaxel och bakaxel regenerar maximalt. Det sitter olikt många andra plattformar en koppling (likt en på en ICE-bil) mellan framaxeln och motorn fram (så att den kan frirulla utan hinder från PM-motorn). Du kanske hinner testa detta med översikten i displayen där du ser hur kraften fördelas: att det blir skillnad mellan regen-läge 3 och i-pedal exempelvis.
Alltså: om inte den skulle stängas av automatiskt skulle många fler klaga på sämre/högre förbrukning utan att förstå varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Tur man har en Ioniq 5, antaglgen också en EV 6.

Så du vet att du har en Ionic 5 men är osäker på om du även har en EV 6?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på OPD. Om man lär sig att bara kör bil med OPD kommer man att ha samma reflex att trycka på bromsen då om det händer nått?

Har auto hold på Ioniqen men bilen minns ju inte inställningen mellan omstarter så det blir att man kör den med creep.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av LeonHart:

Så du vet att du har en Ionic 5 men är osäker på om du även har en EV 6?

Det påminner om en herre jag träffade på en bilträff. Han beklagade sig över att han aldrig mindes om han hade lämnat solglasögonen i Lamborghinin eller Bentleyn. Mitt förslag var att han skulle köpa ytterligare ett par solglasögon - men det tyckte han var ”onödigt slöseri med pengar”. 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

JAG TROR att den stängs av automatiskt eftersom frånkopplingen av framaxeln inte fungerar med i-pedal-läget aktiverat. Alltså: du får inte förbrukningsförbättringen (då bara bakaxeln driver) eftersom i-pedal-läget gör att både framaxel och bakaxel regenerar maximalt. Det sitter olikt många andra plattformar en koppling (likt en på en ICE-bil) mellan framaxeln och motorn fram (så att den kan frirulla utan hinder från PM-motorn). Du kanske hinner testa detta med översikten i displayen där du ser hur kraften fördelas: att det blir skillnad mellan regen-läge 3 och i-pedal exempelvis.
Alltså: om inte den skulle stängas av automatiskt skulle många fler klaga på sämre/högre förbrukning utan att förstå varför.

Ja, dom betedde sig väldigt annorlunda med level 3 vs i-pedal. Motorn fram var inte alls lika aktiv vid level 3 vilket såklart också ger energibesparning.

För mig som vill köra i-pedal för att jag föredrar körstilen är ju detta inte relevant, men jag kanske är i minoritet i frågan, det är kanske viktigare att bilen drar minsta möjliga är egen körstil. För mig är det en dealbreaker för Kia/Hyundai.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, dom betedde sig väldigt annorlunda med level 3 vs i-pedal. Motorn fram var inte alls lika aktiv vid level 3 vilket såklart också ger energibesparning.

För mig som vill köra i-pedal för att jag föredrar körstilen är ju detta inte relevant, men jag kanske är i minoritet i frågan, det är kanske viktigare att bilen drar minsta möjliga är egen körstil. För mig är det en dealbreaker för Kia/Hyundai.

Förstår invändningen mot att inte kunna ha OPD som standard. Jag håller med. Det var min invändning med i4:an med B-läget (passande namn). Är förberedd på att bli lite besviken och överväldigad när jag går från C40: n till Kian om några veckor (däremot ska sägas att Volvos OPD har blivit både bättre och SÄMRE under tiden som jag har haft den). Dessa två bilar kunde inte vara mer olika varandra när det kommer till OPD. Den ena ger nästan förvirrande många olika kombinationer som kan passa alla men tvingar suboptimala inställningar som standard. Och den andra är förenklad till en nästan fördummande nivå. Men det är enkelt och bra, för det mesta. Tillkortakommandena med detta tillvägagångssätt blir dock uppenbara när Volvo ska blidka alla användare och "optimerar drivlinan" med varenda förbenade mjukvaruuppdatering. Särskilt när konsensus inte råder om vad som är bäst. Man kan inte tillämpa subjektiva intryck av Volvos OPD från tidigare mjukvaruversioner till dagens. Det är en ganska stor skillnad. Det var våldsammare och roligare förr. Nu är det mjukare och (säkert tycker någon) mer sofistikerat (men också mindre underhållande).

Fördel i BMW i4: har inte PM-motor fram och kan frirulla utan koppling. Adaptiv regenerering finns och sparas.
Fördel i Kia/Hyundai: Ger stor frihet och möjlighet att anpassa sin regenerering. Adaptiv regen. finns och sparas.
Fördel i Volvo: Gör alltid samma sak vilket ökar förutsägbarheten.

Återkommer med fler intryck av GT:n senare, den har ju ett personligt läge med fler anpassningar som övriga EV6: or saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Förstår invändningen mot att inte kunna ha OPD som standard. Jag håller med. Det var min invändning med i4:an med B-läget (passande namn). Är förberedd på att bli lite besviken och överväldigad när jag går från C40: n till Kian om några veckor (däremot ska sägas att Volvos OPD har blivit både bättre och SÄMRE under tiden som jag har haft den). Dessa två bilar kunde inte vara mer olika varandra när det kommer till OPD. Den ena ger nästan förvirrande många olika kombinationer som kan passa alla men tvingar suboptimala inställningar som standard. Och den andra är förenklad till en nästan fördummande nivå. Men det är enkelt och bra, för det mesta. Tillkortakommandena med detta tillvägagångssätt blir dock uppenbara när Volvo ska blidka alla användare och "optimerar drivlinan" med varenda förbenade mjukvaruuppdatering. Särskilt när konsensus inte råder om vad som är bäst. Man kan inte tillämpa subjektiva intryck av Volvos OPD från tidigare mjukvaruversioner till dagens. Det är en ganska stor skillnad. Det var våldsammare och roligare förr. Nu är det mjukare och (säkert tycker någon) mer sofistikerat (men också mindre underhållande).

Fördel i BMW i4: har inte PM-motor fram och kan frirulla utan koppling. Adaptiv regenerering finns och sparas.
Fördel i Kia/Hyundai: Ger stor frihet och möjlighet att anpassa sin regenerering. Adaptiv regen. finns och sparas.
Fördel i Volvo: Gör alltid samma sak vilket ökar förutsägbarheten.

Återkommer med fler intryck av GT:n senare, den har ju ett personligt läge med fler anpassningar som övriga EV6: or saknar.

Har du inte fått den än ?? Det var väl i Feb/Mar 2022 du beställde ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Har du inte fått den än ?? Det var väl i Feb/Mar 2022 du beställde ?

För de flesta elbilarna som inte är Tesla så får man räkna med att vänta i minst 1-1,5år från beställning till leverans.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Provkörde en EV6 GT i förra veckan och det var tryck i den. Går verkligen att spinna loss friskt. En rolig bil att leka med. Men skulle aldrig byta min EV6 Gt-line mot denna då den tar bort många bekväma funktioner och GTns fördelar har noll värde efter en veckas ”lekande”.
Drar otroliga mängder batteri när man trycker på. 😂

En väldigt snygg bil är det iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb