Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror att du fortfarande går på gamla sanningar. Framförallt Audi har tappat (sedan dieselfusket) men Mercedes interiör lyfts ofta fram som exempel på spariver (touch till förbannelse) och ganska dålig användarvänlighet.

Touchknappar är ju kasst, men det har vi inte haft så mycket av på våra Mercedes. Våran senaste BMW som vi köpte har inte heller touchknappar (som tur är), men måste säga att blinkersspaken kändes bedrövligt ihålig.

Känns som verkligen billigaste ihåligaste plasten, och klart under kvalitetskänslan på blinkersspaken i vår Mercedes, men även sämre än hos vår Tesla och Mini (som är BMW).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Touchknappar är ju kasst, men det har vi inte haft så mycket av på våra Mercedes. Våran senaste BMW som vi köpte har inte heller touchknappar (som tur är), men måste säga att blinkersspaken kändes bedrövligt ihålig.

Känns som verkligen billigaste ihåligaste plasten, och klart under kvalitetskänslan på blinkersspaken i vår Mercedes, men även sämre än hos vår Tesla och Mini (som är BMW).

Tesla har löst kvalitetskänslan i spaken genom att ta bort den helt!

Min S har levdatum 21e April - 5e Maj
Då blir det 2 år och 2 månader från beställning..
Tror det först när jag sitter i den

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tesla har löst kvalitetskänslan i spaken genom att ta bort den helt!

Nja, på MS och MX är den ersatt av usla touchknappar (som jag personligen hatar), men som tur (för jag gillar som sagt en riktig blinkersspak) så är den fortfarande kvar på M3 och MY.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Tror att du fortfarande går på gamla sanningar. Framförallt Audi har tappat (sedan dieselfusket) men Mercedes interiör lyfts ofta fram som exempel på spariver (touch till förbannelse) och ganska dålig användarvänlighet.

Fiestan lirar i samma klass som Polon. Golfen lirar i samma klass som Ford Focus. Om bilarna är från olika segment faller ju jämförelsen.

Vi pratar om olika saker här ändå tror jag. BMW och Audi känns väldigt gedigna, MB rätt så men inte riktigt som förr. Går man upp till riktig lyx så är det förstås ännu bättre, typ RR, Bentley eller så, men annat vore väl skam förstås. Det har dock inget att göra med robusthet eller kvalitet i bemärkelsen hållbarhet.

Skrivet av martinot:

Touchknappar är ju kasst, men det har vi inte haft så mycket av på våra Mercedes. Våran senaste BMW som vi köpte har inte heller touchknappar (som tur är), men måste säga att blinkersspaken kändes bedrövligt ihålig.

Känns som verkligen billigaste ihåligaste plasten, och klart under kvalitetskänslan på blinkersspaken i vår Mercedes, men även sämre än hos vår Tesla och Mini (som är BMW).

Att de går mer mot touch är ju negativt ur flera aspekter. Ergonomiskt, säkerhetsmässigt och så, men också för att det innebär mer blanka ytor i bilen och då tenderar de att lägga till ännu fler på fler ställen, och blank plast är sällan kul.

Angående blinkerspakar och sånt så är det tråkigt när någon del inte når upp till kvalitetskänslan på resten av bilen, och det märks tydligt, mer tydligt än om allt håller lite lägre kvalitetskänsla tycker jag. Tesla körde väl med MBs blinkerspakar, i alla fall tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi pratar om olika saker här ändå tror jag. BMW och Audi känns väldigt gedigna, MB rätt så men inte riktigt som förr. Går man upp till riktig lyx så är det förstås ännu bättre, typ RR, Bentley eller så, men annat vore väl skam förstås. Det har dock inget att göra med robusthet eller kvalitet i bemärkelsen hållbarhet.

Låter som en exercis i semantik.
Robust, gedigen, hållfast, pålitlig - är inte det i princip samma sak?

Jag fattar att lyx är lyx och att något som bara är väl ihopsatt inte är lika med lyx.

Alltså: av MEB-bilarna är Audi automatiskt mest robust och gedigen men kanske inte pålitlig?

Jag brukade tro att bilmärkena var rangordnde på ett visst sätt men olikt somliga här, har jag släppt det. Det spelar ju ingen roll vad jag tror - är bilarna bättre än jag tror så har ju jag egentligen bara fel (och kanske tar beslut på felaktig grund). Varje bil och märke får helt enkelt visa vad de går för varje gång en ny bil byggs eller skapas på ritbordet. Och det blir inte bättre för att man TROR något.

Vill f.ö. inte starta en ny diskussion om premium och lyx. Det är inte samma sak.

German Premium Car of the year 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Låter som en exercis i semantik.
Robust, gedigen, hållfast, pålitlig - är inte det i princip samma sak?

Jag fattar att lyx är lyx och att något som bara är väl ihopsatt inte är lika med lyx.

Alltså: av MEB-bilarna är Audi automatiskt mest robust och gedigen men kanske inte pålitlig?

Jag brukade tro att bilmärkena var rangordnde på ett visst sätt men olikt somliga här, har jag släppt det. Det spelar ju ingen roll vad jag tror - är bilarna bättre än jag tror så har ju jag egentligen bara fel (och kanske tar beslut på felaktig grund). Varje bil och märke får helt enkelt visa vad de går för varje gång en ny bil byggs eller skapas på ritbordet. Och det blir inte bättre för att man TROR något.

Vill f.ö. inte starta en ny diskussion om premium och lyx. Det är inte samma sak.

German Premium Car of the year 2022

Möjligt att det handlar om semantik, men isåfall är det definitionen av premium och lyx som skapar förvirring. Det i alla fall jag menar med premium-känsla är nog vad du kallar lyx-känsla, och det kanske är mer korrekt. Oavsett vad så diskuterar vi mer KÄNSLAN av robusthet snarare än faktisk hållbarhet.

Ett exempel, iPhone 6. Kändes robust, hade definitivt premium-känsla. Kunde böjas sönder av att förvaras i bakfickan. Inte särskilt robust.

Vi pratade ju buller och fjädring och på den fronten tycker jag absolut ID.4 känns väldigt rejäl. Däremot glappar ju krängningshämmarstagen bara man tittar snett på dom, så dom kanske inte är så robust byggda. Sen kom premiumkänsla i allmänhet in. Kanske dumt att dra upp Renault och Kia då jag har väldigt lite erfarenhet av dem. Ioniq 5 ska ju vara på samma nivå som EV6 och den kändes inte jättepåkostad. Sen att EV6 vinner bästa premium-bil betyder ju inte att det är den bil som ger bäst premium-känsla. Om vi nu inte använder begreppet premium-känsla rätt men då är det inte jag som fastnar i semantik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Möjligt att det handlar om semantik, men isåfall är det definitionen av premium och lyx som skapar förvirring. Det i alla fall jag menar med premium-känsla är nog vad du kallar lyx-känsla, och det kanske är mer korrekt. Oavsett vad så diskuterar vi mer KÄNSLAN av robusthet snarare än faktisk hållbarhet.

Ett exempel, iPhone 6. Kändes robust, hade definitivt premium-känsla. Kunde böjas sönder av att förvaras i bakfickan. Inte särskilt robust.

Vi pratade ju buller och fjädring och på den fronten tycker jag absolut ID.4 känns väldigt rejäl. Däremot glappar ju krängningshämmarstagen bara man tittar snett på dom, så dom kanske inte är så robust byggda. Sen kom premiumkänsla i allmänhet in. Kanske dumt att dra upp Renault och Kia då jag har väldigt lite erfarenhet av dem. Ioniq 5 ska ju vara på samma nivå som EV6 och den kändes inte jättepåkostad. Sen att EV6 vinner bästa premium-bil betyder ju inte att det är den bil som ger bäst premium-känsla. Om vi nu inte använder begreppet premium-känsla rätt men då är det inte jag som fastnar i semantik.

Glappar krängningshämmarstagen på iD4 så gör det även det på Enyaq-varianterna och Q4 e-tron-ditona. Så Audi e-tron Q4 är inte så robust byggd som Audis bilar har kunnat varit, med samma logik.
Premium-känsla är tydligen att något robust och gediget, glappfritt och välbyggt, om jag har förstått dig rätt? Då är det fritt fram för många andra bilar/bilmärken att ta på sig Premium-brickan och ropa "Hej" till gamla gänget. Tänker exempelvis på Mazda.

Jag fattar hela diskussionen, men att den automatiskt går till att utropa premiumtyskarna till självklara vinnare, det är det jag invänder mot. Har inte kört BYD Tang eller Han men har suttit och klämt på dom länge. Har konstaterat att det inte går att klandra känslan av "robusthet" (eller valfritt annat synonym). I ett blindtest kan man nog tro att det handlade om bilmodeller kläckta i Dingolfing eller Affalterbach.

Dyra äkta material och komplicerade lösningar på inredning med graverade detaljer brukar förknippas med lyx. Ull, läder, kolfiber, metaller och keramik på kontaktytor. Lukter och läten från material som är naturliga - behandlat trä ska låta på ett visst sätt, alcantara ska kännas och lukta på ett annat unikt sätt. Men bara för att allt sånt här förekommer i inredningen gör inte det bilen välbyggd (OBS: påstår heller inte att du har sagt det). Och omvänt: bara för att sådana här material INTE förekommer betyder inte det att bilen inte är robust och välbyggd. (Hängde alla med i alla "inte"?)

EV6 är en premiumbil med ganska billiga material, men välbyggd - det verkar den vara (precis som koncernsyskonen från Genesis och Hyundai)! Lite för mycket plast, och ffa. pianolack och "metall-målad plast". Veganläder (PVC) är något som snabbt kan få försvinna (men alla kör på det nu). Finns bättre hållbara och naturliga material. Mirum och Deserttex är två spännande framtida material i bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tesla sänker priserna i Sverige igen. GÄller Model 3, Y, S och X.

https://alltomelbil.se/tesla-gor-stora-prissankningar-i-sveri...

EDIT: Korrigering, ingen Model Y höjdes i pris

En intressant sak:
En nära vän har en bolagsbil (en MYP till hans bolag) på order sedan förra stora sänkningen. Han fick nu "automagiskt" priset ändrat till det nya. Snyggt ordnat av Tesla, tycker jag. Såna här drag och unika ändringar görs liksom inte annars, mig veterligen. Man tar väl för givet att priset inte ändras upp om priset höjs under tillverkningstiden. Överenskommet pris gäller! Men att sänka priset känns inte lika självklart, än mindre att prissänkningar förekommer då öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En intressant sak:
En nära vän har en bolagsbil (en MYP till hans bolag) på order sedan förra stora sänkningen. Han fick nu "automagiskt" priset ändrat till det nya. Snyggt ordnat av Tesla, tycker jag. Såna här drag och unika ändringar görs liksom inte annars, mig veterligen. Man tar väl för givet att priset inte ändras upp om priset höjs under tillverkningstiden. Överenskommet pris gäller! Men att sänka priset känns inte lika självklart, än mindre att prissänkningar förekommer då öht.

Det stämmer. Tesla brukar automatiskt sänka priset för alla liggande ordrar (om bilarna inte redan hämtats ut), även om man avtalat och skrivit på kontrakt till det gamla högre priset.

Vid prishöjningar så behåller man dock alltid det gamla lägre priset som gällde när man la en förhandsbeställning, även om priset på bilarna höjs innan man skrivit på slutkontrakt (något som en del andra biltillverkare inte alltid håller eller hedrar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Glappar krängningshämmarstagen på iD4 så gör det även det på Enyaq-varianterna och Q4 e-tron-ditona. Så Audi e-tron Q4 är inte så robust byggd som Audis bilar har kunnat varit, med samma logik.
Premium-känsla är tydligen att något robust och gediget, glappfritt och välbyggt, om jag har förstått dig rätt? Då är det fritt fram för många andra bilar/bilmärken att ta på sig Premium-brickan och ropa "Hej" till gamla gänget. Tänker exempelvis på Mazda.

Jag fattar hela diskussionen, men att den automatiskt går till att utropa premiumtyskarna till självklara vinnare, det är det jag invänder mot. Har inte kört BYD Tang eller Han men har suttit och klämt på dom länge. Har konstaterat att det inte går att klandra känslan av "robusthet" (eller valfritt annat synonym). I ett blindtest kan man nog tro att det handlade om bilmodeller kläckta i Dingolfing eller Affalterbach.

Dyra äkta material och komplicerade lösningar på inredning med graverade detaljer brukar förknippas med lyx. Ull, läder, kolfiber, metaller och keramik på kontaktytor. Lukter och läten från material som är naturliga - behandlat trä ska låta på ett visst sätt, alcantara ska kännas och lukta på ett annat unikt sätt. Men bara för att allt sånt här förekommer i inredningen gör inte det bilen välbyggd (OBS: påstår heller inte att du har sagt det). Och omvänt: bara för att sådana här material INTE förekommer betyder inte det att bilen inte är robust och välbyggd. (Hängde alla med i alla "inte"?)

EV6 är en premiumbil med ganska billiga material, men välbyggd - det verkar den vara (precis som koncernsyskonen från Genesis och Hyundai)! Lite för mycket plast, och ffa. pianolack och "metall-målad plast". Veganläder (PVC) är något som snabbt kan få försvinna (men alla kör på det nu). Finns bättre hållbara och naturliga material. Mirum och Deserttex är två spännande framtida material i bilar.

Korrekt, de har snålat in på en detalj (förmodligen förbättrat och ersätter med stabilare konstruktion när detaljen byts ut, men ändå snålat från början), men Audin KÄNNS ändå välbyggd och gedigen. Innan staget börjar glappa så käkar hela den trion upp gupp och ojämnheter i vägen på ett väldigt bra sätt som inte ger massa klonkande, och vibrationer från underlaget ger inte känslan av att man sitter i en plåtburk som skallrar ihop. De känns gedigna. Sen börjar staget glappa efter 2000 mil och vad som kändes gediget visade sig inte vara så gediget. Men från början innan kvalitetsbristen visade sig så kändes bilen väldigt robust.

Tyskarna vinner alltså inte per automatik kvalitetsstämpeln, där tror jag lika hårt på asiaterna, och nåt annat påstår jag inte. De brukar dock generellt ge ett väldigt gediget intryck.

Snajk nämnde att bilar som är rejält ihopskruvade brukade bullra mindre. Kan ju vara tvärtom också, att bilar som bullrar mindre känns mer rejält ihopskruvade och därför förknippar man tyskarna (tillsammans med andra bilar som siktar premiumkänsla, typ Volvo) med att hålla hög kvalitet, men det stämmer inte alltid, bevisligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En intressant sak:
En nära vän har en bolagsbil (en MYP till hans bolag) på order sedan förra stora sänkningen. Han fick nu "automagiskt" priset ändrat till det nya. Snyggt ordnat av Tesla, tycker jag. Såna här drag och unika ändringar görs liksom inte annars, mig veterligen. Man tar väl för givet att priset inte ändras upp om priset höjs under tillverkningstiden. Överenskommet pris gäller! Men att sänka priset känns inte lika självklart, än mindre att prissänkningar förekommer då öht.

Tror faktiskt dom flesta har samma i avtalet man skriver på, så här står det om sänkning av priset i mitt avtal.
"Sänkning av priset ska komma konsumenten till godo genom ett prisavdrag om sänkningen
överstiger 2000 kr."

Sen står där visserligen samma om höjningar, men där tror jag dom flesta hedrar överenskommet pris eftersom man samtidigt har rätt att frånträda avtalet utan kostnad om höjningen blir över 4%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Möjligt att det handlar om semantik, men isåfall är det definitionen av premium och lyx som skapar förvirring. Det i alla fall jag menar med premium-känsla är nog vad du kallar lyx-känsla, och det kanske är mer korrekt. Oavsett vad så diskuterar vi mer KÄNSLAN av robusthet snarare än faktisk hållbarhet.

Ett exempel, iPhone 6. Kändes robust, hade definitivt premium-känsla. Kunde böjas sönder av att förvaras i bakfickan. Inte särskilt robust.

Vi pratade ju buller och fjädring och på den fronten tycker jag absolut ID.4 känns väldigt rejäl. Däremot glappar ju krängningshämmarstagen bara man tittar snett på dom, så dom kanske inte är så robust byggda. Sen kom premiumkänsla i allmänhet in. Kanske dumt att dra upp Renault och Kia då jag har väldigt lite erfarenhet av dem. Ioniq 5 ska ju vara på samma nivå som EV6 och den kändes inte jättepåkostad. Sen att EV6 vinner bästa premium-bil betyder ju inte att det är den bil som ger bäst premium-känsla. Om vi nu inte använder begreppet premium-känsla rätt men då är det inte jag som fastnar i semantik.

Har du mera info/länk om glapp i krängningshämmare på ID4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du mera info/länk om glapp i krängningshämmare på ID4?

Om det är stag mellan fjäderben och krängningshämmare som avses skulle jag inte vara förvånad om de har dålig hållbarhet, även om 2000 låter väldigt kort. Det har varit en sjuka på många bilar (som leder till klonk när man kör över gupp o dyl). Jag bytte väl var 5000:e mil e dyl på S70. Det var ju inte särskilt dyrt och lätt att göra själv, annat än att skräpet förstås satt fast. Drog väl sönder någon torx när jag försökte hålla emot som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har du mera info/länk om glapp i krängningshämmare på ID4?

Har läst det både i ID.4- och Enyaq-grupperna på Facebook, vanligt problem som byts på garanti, gör att det klonkar när man kör över gupp. De lär väl erkänna att det är konstruktionsfel och byta till nåt stadigare inom sin tid, får man hoppas. Vissa klarar sig långt utan problem.

Permalänk

Nu när det börjar bli varmare ute märker man av skillnad i förbrukningen in till stan från där vi bor. Ursäkta skitig skärm ska göras rent imorgon.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Suktat efter en elbil sen jag provade för nåt år sen (Model X P100DL och en Model 3) men tyckt dom vart lite för dyra, la handpenning på en begagnad Model S idag!

Vad rekommenderar ni för laddbox? eease rekommender ju många men dom är ju säljstoppad, garo verkar paja Teslor. Zaptec? Teslas egna?

Bor i hus med 16A säkring som gör av med 14.000kwh/år om det spelar någon roll.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ta över en privatleasing men det är en sak som sticker ut i avtalet om överlåtelsen. Banken har skrivit "Aktuell hyra" på 6158, men den faktiska månadskostnaden är 3758. Vid leasingens start var månadskostnaden ca 3200 men höjts pga höjd ränta.
Nuvarande ägare var i kontakt med banken som sa att det är vad det skulle kosta att ta ut bilen idag utan klimatbonus. Men bilen är uttagen innan klimatbonusen avskaffades.

Detta kan jag inte skriva på för jag kommer förmodligen åka på den nya hyran. Vilken summa borde stå på avtalet? Ändras det till 3758 förmodar jag att månadshyran inte går ner ifall räntan sänks.

Är banken fula och försöker lura mig?

Kundtjänst är stängt under helgen men ska ringa imorgon och höra med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Jag håller på att ta över en privatleasing men det är en sak som sticker ut i avtalet om överlåtelsen. Banken har skrivit "Aktuell hyra" på 6158, men den faktiska månadskostnaden är 3758. Vid leasingens start var månadskostnaden ca 3200 men höjts pga höjd ränta.
Nuvarande ägare var i kontakt med banken som sa att det är vad det skulle kosta att ta ut bilen idag utan klimatbonus. Men bilen är uttagen innan klimatbonusen avskaffades.

Detta kan jag inte skriva på för jag kommer förmodligen åka på den nya hyran. Vilken summa borde stå på avtalet? Ändras det till 3758 förmodar jag att månadshyran inte går ner ifall räntan sänks.

Är banken fula och försöker lura mig?

Kundtjänst är stängt under helgen men ska ringa imorgon och höra med dom.

När tog dom ut bilen? har inte klimatbonus blivit utbetalt så kommer du få stå för den högre hyra då klimatbonusen bara faller ut om första ägaren haft den i minst 6 månader

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När tog dom ut bilen? har inte klimatbonus blivit utbetalt så kommer du få stå för den högre hyra då klimatbonusen bara faller ut om första ägaren haft den i minst 6 månader

21 September förra året och överlåtelsen kommer ske 1 Maj.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Låter som en exercis i semantik.
Robust, gedigen, hållfast, pålitlig - är inte det i princip samma sak?

Mer eller mindre, men att något ger en känsla av robusthet, av att vara hållfast, pålitligt, ha kvalitet, är inte nödvändigtvis samma sak som att det är hållfast, robust, pålitligt eller har kvalitet. Vilket är min poäng, och det är inte semantik utan en reell skillnad på känslan av något och huruvida denna känsla faktiskt motsvarar den egenskapen.

Och när det gäller bilar, speciellt de som inte är jättebilliga, så vill man ju gärna ha lite kvalitetskänsla också, inte bara kvalitet i bemärkelsen att den håller bra, även om det också är viktigt förstås. Köper jag en bil för en halvmiljon eller en miljon så hade jag inte blivit glad om den hade en ratt i hårdplast exempelvis, det spelar ingen roll att denna hårdplast lär hålla i hundra år medan läder, alcantara eller vad nu "lyxalternativet" är kommer att se dassig ut om bara tio-femton år.

Citat:

Jag fattar att lyx är lyx och att något som bara är väl ihopsatt inte är lika med lyx.

Alltså: av MEB-bilarna är Audi automatiskt mest robust och gedigen men kanske inte pålitlig?

Nej det är precis det jag inte menar, av MEB-bilarna lär Audi Q4 ha bäst kvalitetskänsla men när det gäller faktisk kvalitet så tror jag inte det är några större skillnader mellan dem.

Citat:

Jag brukade tro att bilmärkena var rangordnde på ett visst sätt men olikt somliga här, har jag släppt det. Det spelar ju ingen roll vad jag tror - är bilarna bättre än jag tror så har ju jag egentligen bara fel (och kanske tar beslut på felaktig grund). Varje bil och märke får helt enkelt visa vad de går för varje gång en ny bil byggs eller skapas på ritbordet. Och det blir inte bättre för att man TROR något.

Nej men det går ju inte att avgöra det. Ska du köpa en ny bil så kan du inte plocka isär alla modeller och granska tjockleken på godset, kvaliteten på varje skruv och hur mycket vax de har sprutat in i balkarna liksom. Alltså går man på erfarenheter, sina egna och andras, och förstås tester och så men de är inte heller magiska utan baserade på erfarenheter och en ofta kort upplevelse av modellen i fråga.

Citat:

Vill f.ö. inte starta en ny diskussion om premium och lyx. Det är inte samma sak.

German Premium Car of the year 2022

Man brukar väl rangordna det som Budget, Normalklass, Premium följt av "Lyx". Sen varierar det förstås mellan modeller och så, men generellt så hamnar ju en tillverkare någonstans på denna skala, Audi ligger inom "premium" exempelvis och VW gör inte det, även om en Phaeton nog känns mycket mer premium (kanske till och med "lyx") än en A1. Hyundai och Kia var ju verkligen inom budgetsegmentet för inte så länge sedan och har väl gått upp till normalklassen de senaste fem-tio åren eller så, men som märken är de väl inte riktigt "premium" än liksom.

Skrivet av ztenlund:

Om det är stag mellan fjäderben och krängningshämmare som avses skulle jag inte vara förvånad om de har dålig hållbarhet, även om 2000 låter väldigt kort. Det har varit en sjuka på många bilar (som leder till klonk när man kör över gupp o dyl). Jag bytte väl var 5000:e mil e dyl på S70. Det var ju inte särskilt dyrt och lätt att göra själv, annat än att skräpet förstås satt fast. Drog väl sönder någon torx när jag försökte hålla emot som tänkt.

När jag jobbade på Volvo så hände det med jämna mellanrum att någon kom på att det klonkade från krängningshämmarstagen så började man lyssna mer noggrant efter det och typ varenda bil fick åtgärdas, inklusive någon åtgärd på alla delar som skulle användas framåt, sen blev det för dyrt eller tog för lång tid så gick man tillbaka till att ignorera problemet igen. Så det verkar svårt att komma helt tillrätta med klonkandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

21 September förra året och överlåtelsen kommer ske 1 Maj.

Skriv inte på något avtal utan att försäkra dig om vad den faktiska månadskostnaden blir. Bilen har vart i ägo över ett halvår hos första ägaren, så bonusen bör räknas med i leasingkostnaden.
Det låter som finansbolaget av bilen antingen gjort ett misstag, eller att det faktiskt är någon paragraf i övertagande av leasing som nuvarande ägare inte känner till gällande överlåtese och månadskostnader...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

21 September förra året och överlåtelsen kommer ske 1 Maj.

Har inte bonusen hunnit utbetalas innan du tar över så kommer det räknas på det höga beloppet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har läst det både i ID.4- och Enyaq-grupperna på Facebook, vanligt problem som byts på garanti, gör att det klonkar när man kör över gupp. De lär väl erkänna att det är konstruktionsfel och byta till nåt stadigare inom sin tid, får man hoppas. Vissa klarar sig långt utan problem.

Det finns inte något om detta på något ID-forum. Har heller inte hört detta från någon ID-ägare. Har själv haft min ID4 i över två år nu. Är du säker på att inte detta är en anekdot med ett par bilar?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Det finns inte något om detta på något ID-forum. Har heller inte hört detta från någon ID-ägare. Har själv haft min ID4 i över två år nu. Är du säker på att inte detta är en anekdot med ett par bilar?

Nej det stämmer att att det byts en hel del på garanti, finns flera inlägg i ID gruppen på Facebook som styrker detta, min ID3 har genomfört innan jag köpte min beg ID3 Max

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det finns inte något om detta på något ID-forum. Har heller inte hört detta från någon ID-ägare. Har själv haft min ID4 i över två år nu. Är du säker på att inte detta är en anekdot med ett par bilar?

Nä det är rätt känt, som sagt en del drabbade i Facebookgrupperna. Nån verkstad hade i princip direkt sagt vad som var fel så fort dom hade hört orden "klonkande ljud".

Säger inte att det är ett jätteutbrett problem som alla får stup i ett men ett rätt vanligt fel så nåt är ju slarvigt konstruerat. Men det händer väl rätt ofta, och så förbättrar dom konstruktionen och byter till starkare delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nä det är rätt känt, som sagt en del drabbade i Facebookgrupperna. Nån verkstad hade i princip direkt sagt vad som var fel så fort dom hade hört orden "klonkande ljud".

Säger inte att det är ett jätteutbrett problem som alla får stup i ett men ett rätt vanligt fel så nåt är ju slarvigt konstruerat. Men det händer väl rätt ofta, och så förbättrar dom konstruktionen och byter till starkare delar.

Jag fick mina bytta på ID.3:an förra veckan, bilen har gått 5100 mil. Garantin är slut sedan ett tag men verkstaden sa inget om det utan bara bytte och, antar jag, bollade fakturan på VW så någonstans har dom nog klurat ut att det var en mindre lyckad konstruktion.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag fick mina bytta på ID.3:an förra veckan, bilen har gått 5100 mil. Garantin är slut sedan ett tag men verkstaden sa inget om det utan bara bytte och, antar jag, bollade fakturan på VW så någonstans har dom nog klurat ut att det var en mindre lyckad konstruktion.

Precis, dom verkar ta det på goodwill vilket betyder att dom står för bristen och då förmodligen förbättrar. Fick för mig att nån del var i plast som därför slits för snabbt, men det kan vara spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Precis, dom verkar ta det på goodwill vilket betyder att dom står för bristen och då förmodligen förbättrar. Fick för mig att nån del var i plast som därför slits för snabbt, men det kan vara spekulationer.

Jag såg framför mig hur VW tagit chassit från Golf, för att spara pengar, ryckt på axlarna och tänkt "det går nog bra även om ID växer väger 500kg mer". Dock ingen som helst källa på det utan ren killgissning 😇

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Precis, dom verkar ta det på goodwill vilket betyder att dom står för bristen och då förmodligen förbättrar. Fick för mig att nån del var i plast som därför slits för snabbt, men det kan vara spekulationer.

"Klonkar" det när man kör över ett gupp eller en kant så brukar det till 99% vara stabilisatorstaget till krängningshämmaren.

Kan ju vara några annat på ID.4 dock, men det är det vanligaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Suktat efter en elbil sen jag provade för nåt år sen (Model X P100DL och en Model 3) men tyckt dom vart lite för dyra, la handpenning på en begagnad Model S idag!

Vad rekommenderar ni för laddbox? eease rekommender ju många men dom är ju säljstoppad, garo verkar paja Teslor. Zaptec? Teslas egna?

Bor i hus med 16A säkring som gör av med 14.000kwh/år om det spelar någon roll.

Jag är nöjd med Teslas egna. Laddar andra bilar med den med i Legacy mode också.
Skönt med knappen på kabeln som öppnar laddluckan.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P