Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

"Personer som pratar i mobiltelefon ute bland folk i högtalaren med telefonen i handen framför ansiktet."

-Aldrig förstått detta och det är störande. Ofta pratar de onormalt högt också, nästan skriker.

Min personliga favorit är de människor som kör mittemellan varianten. Dom har handsfree (hörlurar med sladd för er födda efter 95) och ändå håller dom mobilen framför sig och gärna så tar man andra handen och lyfter sladden med micen upp nära munnen. Så effektivt sett så har dom behov av bägge sina händer när dom pratar "handsfree".

Permalänk
Avstängd

Tillbaka till gubbgnället:
Jag har tagit upp lite relaterat tidigare, det handlar parkeringen på gatan utanför mig.

Det finns en nedfart från gatan till ett garage där det uppenbarligen har varit två garage tidigare, men sannolikt inte sedan mitten på åttiotalet när de gjorde en stor renovering här sist. Länge fanns det en skylt, till höger på bilden, som enligt min tolkning inte gäller gatan utan bara "planen" alltså backen ned till garaget och bredvid.

Således var det ok att parkera längs med trottoaren hela sträckan framför här. Sen för något år sedan så satte de som hyr garaget upp en utfartsskylt på garageporten. Fine, då får man inte parkera utanför den porten, men min tolkning är att det fortfarande var ok att parkera framför den vänstra halvan av denna "backe" för där finns det ingen utfart. Vilket jag gjorde. Flera grannar varnade mig för att jag skulle få böter men jag förklarade skyltarna och de höll väl inte med mig riktigt, men jag har i alla fall aldrig fått böter där trots att P-vakterna verkligen är på hugget här. Det bör också nämnas att garaget inte används till en bil utan det är några MC-knuttar/pensionärer som har sina motorcyklar där, och mest sitter i garaget och dricker kaffe och tittar på sina fordon. Bilden nedan (från Google Maps) visar det läget.

Vad som hänt nu är två saker. Dels har någon gått på deras utfartsskylt med sandpapper eller liknande så det går inte riktigt att se vad det är för skylt längre, även om det är rätt uppenbart ändå. Men någon, jag gissar MC-pensionärerna, har också målat (taffligt) gula streck på trottoarkanten längs med hela "backen".

Så jag försökte läsa på vad som gäller när det är en streckad linje längs med så, och det är inte så tydligt. Det går att tolka reglerna som att det betyder P-förbud eller stoppförbud, men det borde ju krävas en (giltig) skylt också. Det är ju ganska lätt att köpa en sprayburk med gul färg och måla på liksom, vilket borde vara vad som skett här. Färgen är inte tjock som vägfärg brukar vara utan det är tydligt att det bara är sprayat.

Jag hade själv lite lösa tankar på att köpa vit färg och måla en streckad rektangel framför själva porten, så det blir tydligt vart man får stå och inte. För folk vågar sällan parkera framför den halvan av "backen" vilket gör att det ofta (beroende på hur långa bilarna är och hur tight de står) får plats en bil mindre på gatan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tillbaka till gubbgnället:
Jag har tagit upp lite relaterat tidigare, det handlar parkeringen på gatan utanför mig.

Det finns en nedfart från gatan till ett garage där det uppenbarligen har varit två garage tidigare, men sannolikt inte sedan mitten på åttiotalet när de gjorde en stor renovering här sist. Länge fanns det en skylt, till höger på bilden, som enligt min tolkning inte gäller gatan utan bara "planen" alltså backen ned till garaget och bredvid.

Således var det ok att parkera längs med trottoaren hela sträckan framför här. Sen för något år sedan så satte de som hyr garaget upp en utfartsskylt på garageporten. Fine, då får man inte parkera utanför den porten, men min tolkning är att det fortfarande var ok att parkera framför den vänstra halvan av denna "backe" för där finns det ingen utfart. Vilket jag gjorde. Flera grannar varnade mig för att jag skulle få böter men jag förklarade skyltarna och de höll väl inte med mig riktigt, men jag har i alla fall aldrig fått böter där trots att P-vakterna verkligen är på hugget här. Det bör också nämnas att garaget inte används till en bil utan det är några MC-knuttar/pensionärer som har sina motorcyklar där, och mest sitter i garaget och dricker kaffe och tittar på sina fordon. Bilden nedan (från Google Maps) visar det läget.
<Uppladdad bildlänk>

Vad som hänt nu är två saker. Dels har någon gått på deras utfartsskylt med sandpapper eller liknande så det går inte riktigt att se vad det är för skylt längre, även om det är rätt uppenbart ändå. Men någon, jag gissar MC-pensionärerna, har också målat (taffligt) gula streck på trottoarkanten längs med hela "backen".

Så jag försökte läsa på vad som gäller när det är en streckad linje längs med så, och det är inte så tydligt. Det går att tolka reglerna som att det betyder P-förbud eller stoppförbud, men det borde ju krävas en (giltig) skylt också. Det är ju ganska lätt att köpa en sprayburk med gul färg och måla på liksom, vilket borde vara vad som skett här. Färgen är inte tjock som vägfärg brukar vara utan det är tydligt att det bara är sprayat.

Jag hade själv lite lösa tankar på att köpa vit färg och måla en streckad rektangel framför själva porten, så det blir tydligt vart man får stå och inte. För folk vågar sällan parkera framför den halvan av "backen" vilket gör att det ofta (beroende på hur långa bilarna är och hur tight de står) får plats en bil mindre på gatan liksom.

"55 § Ett fordon får inte parkeras
1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Förbudet i första stycket 4 gäller inte om det andra fordonet är en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel utan sidvagn eller om anordningen är av motsvarande storlek.
Förordning (2007:101)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tillbaka till gubbgnället:
Jag har tagit upp lite relaterat tidigare, det handlar parkeringen på gatan utanför mig.

Det finns en nedfart från gatan till ett garage där det uppenbarligen har varit två garage tidigare, men sannolikt inte sedan mitten på åttiotalet när de gjorde en stor renovering här sist. Länge fanns det en skylt, till höger på bilden, som enligt min tolkning inte gäller gatan utan bara "planen" alltså backen ned till garaget och bredvid.

Således var det ok att parkera längs med trottoaren hela sträckan framför här. Sen för något år sedan så satte de som hyr garaget upp en utfartsskylt på garageporten. Fine, då får man inte parkera utanför den porten, men min tolkning är att det fortfarande var ok att parkera framför den vänstra halvan av denna "backe" för där finns det ingen utfart. Vilket jag gjorde. Flera grannar varnade mig för att jag skulle få böter men jag förklarade skyltarna och de höll väl inte med mig riktigt, men jag har i alla fall aldrig fått böter där trots att P-vakterna verkligen är på hugget här. Det bör också nämnas att garaget inte används till en bil utan det är några MC-knuttar/pensionärer som har sina motorcyklar där, och mest sitter i garaget och dricker kaffe och tittar på sina fordon. Bilden nedan (från Google Maps) visar det läget.
<Uppladdad bildlänk>

Vad som hänt nu är två saker. Dels har någon gått på deras utfartsskylt med sandpapper eller liknande så det går inte riktigt att se vad det är för skylt längre, även om det är rätt uppenbart ändå. Men någon, jag gissar MC-pensionärerna, har också målat (taffligt) gula streck på trottoarkanten längs med hela "backen".

Så jag försökte läsa på vad som gäller när det är en streckad linje längs med så, och det är inte så tydligt. Det går att tolka reglerna som att det betyder P-förbud eller stoppförbud, men det borde ju krävas en (giltig) skylt också. Det är ju ganska lätt att köpa en sprayburk med gul färg och måla på liksom, vilket borde vara vad som skett här. Färgen är inte tjock som vägfärg brukar vara utan det är tydligt att det bara är sprayat.

Jag hade själv lite lösa tankar på att köpa vit färg och måla en streckad rektangel framför själva porten, så det blir tydligt vart man får stå och inte. För folk vågar sällan parkera framför den halvan av "backen" vilket gör att det ofta (beroende på hur långa bilarna är och hur tight de står) får plats en bil mindre på gatan liksom.

Nu gubbgissar jag lite, men det är förmodligen kommunen som beslutar (antar att de äger marken och vägen) om hur parkering ska och får ske på deras mark (om det inte är en större tvist eller tolkningsfråga då det nog går till Transportstyrelsen). Typ sök på din kommun och "parkering" eller "gatunämnd" och mejla dem med bild etc.

Passa på och gnäll lite samtidigt om att det är dåligt skyltat, otydligt och ineffektivt nyttjande av mark etc.

Permalänk
Medlem

Har också märkt vissa (oftast unga män) som ALLTID går runt med högtalarna på speaker och håller mobiltelefonen framför munnen sådär. Det ser så himla roligt ut!

Permalänk
Medlem

Brorsan behöver ny skärm, och jag bara "Det fixar jag! NP!", och så visar det sig att det inte finns någon 4K-skärm för vettigt pris, jag betalade 2300kr för min 24" 4K-skärm 2017, men skärmarna är ju DYRARE idag, och utbudet i 24" nästan helt begränsat till 1920x1080 (!) som visserligen kan vara ok för gaming fortfarande, men för alla andra ändamål är det ju sjukt kass upplösning; 1920x1080 är möjligen ok på laptops. Brorsan behöver alltså bara ha en skärm som klarar typ Office, filmtittande och liknande.

*kippar efter luft*

Jag trodde självklart att 4K var standard på skärmar idag (eller åtminstone närapå), eftersom det sedan länge är det på TV. (Har sedan jag köpte min skärm 2017 inte haft direkt koll på skärmar tydligen, minns bara att priserna var höga men hade sjunkit ganska bra 2017 när jag slog till)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

"55 § Ett fordon får inte parkeras
1. på en väg inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning,
2. på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras,
3. på en huvudled,
4. på en körbana bredvid ett annat fordon som stannats eller parkerats längs körbanans kant eller bredvid en anordning som har ställts upp där,
5. på en mötesplats som har märkts ut med märke E18, mötesplats, i vägmärkesförordningen (2007:90).

Förbudet i första stycket 4 gäller inte om det andra fordonet är en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel utan sidvagn eller om anordningen är av motsvarande storlek.
Förordning (2007:101)."

Punkt 3 verkar inte vara så efterlydd på Stationsgatan i Slite. Bara att kolla på Google Maps.

Permalänk
Medlem

Att jag faktiskt blivit intresserad av inflationen, från att det mest varit ngt som fanns i skymundan till ngt som seriöst har tagit ett rejält tag i mitt liv. Har fru, barn och hus. Maten dyrare, elen dyrare, bränslet dyrare, men ingenting påverkar mig ens i närheten av räntan på huslånet. Nu tror jag iofs att siffrorna för april kommer att se helt annorlunda ut på maten iaf, en del produkter vi brukade köpa har ju helt seriöst gått upp med 50%, dock har nu många av dessa rasat i pris senaste veckorna.

Kan vi helt seriöst låta bli fler fågelinfluensor, salmonella utbrott och brinnande äggtillverkare så att jag iaf kan få äta billiga ägg och kyckling igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Att jag faktiskt blivit intresserad av inflationen, från att det mest varit ngt som fanns i skymundan till ngt som seriöst har tagit ett rejält tag i mitt liv. Har fru, barn och hus. Maten dyrare, elen dyrare, bränslet dyrare, men ingenting påverkar mig ens i närheten av räntan på huslånet. Nu tror jag iofs att siffrorna för april kommer att se helt annorlunda ut på maten iaf, en del produkter vi brukade köpa har ju helt seriöst gått upp med 50%, dock har nu många av dessa rasat i pris senaste veckorna.

Kan vi helt seriöst låta bli fler fågelinfluensor, salmonella utbrott och brinnande äggtillverkare så att jag iaf kan få äta billiga ägg och kyckling igen.

Tyvärr bidrar höga energi- och spannmålspriser mer till kyckling och äggpriset än anledningarna du radar upp. Så länge vi konsumenter gnäller på dyr el, värme och diesel kommer maten fortsatt vara dyrare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Måste gnälla lite på mitt jobbs inkompetenta IT-avdelning. De har väldiga svårigheter att förstå våra behov och verkar inte bry sig det minsta.

Jag har idag en dator som är drygt fyra år, som jag gillar på många sätt, men deras image sänker den totalt med alla säkerhetskontroller och så. Varje måndagsmorgon fungerar inte internet alls exempelvis och varje torsdag är datorn oanvändbar i ett antal timmar (ibland in på fredagen) för då körs viruskollen.

Lösningen är tydligen inte att släppa lite på tyglarna utan att beställa en ny, vilket normalt inte hade varit något problem för mig för ny hårdvara är väl kul och så. Men denna gången är det knappt en uppgradering ens sett till de tekniska specifikationerna, och dessutom får jag gå från en Thinkpad P1 som jag gillar när det gäller ergonomi, tangentbord, touchpoint och så, till en HP ZBook med sämre tangentbord, oanvändbar touchpoint och så. Spec-mässigt så får jag 64GB RAM på den nya datorn mot 32 på den gamla, vilket behövs, men processorn går också ner från en sexkärnig i7 8850H till en fyrkärnig i7-1185G7 som är sämre på allt som är flertrådat förstås, och processorn är ju för det mesta falskhalsen idag snarare än minnet. Grafikprestandan går väl upp en aning, från Quadro P1000 till Quadro T500, men det är ytterst marginellt och spelar ingen som helst roll för min användning.

Så jag går från en "fem år gammal modell" av en hyfsat tunn och lätt Workstation till en två år gammal modell av en "tunnare och lättare" semi-workstation. Det är ju fint att den är tunn och lätt absolut, och batteritid är väl aldrig fel, men för mig är prestanda det absolut viktigaste för annars kan jag ju inte jobba. Och det är ju inte så att denna är billig eller liknande, jag hade nog kunnat få förra årets Thinkpad P15 med typ dubbla prestandan i många fall för samma pris (typ €2000 plus moms), speciellt om jag struntade i Quadro-grafik som jag inte har någon användning för. Ett halvkilo extra vikt kan jag hantera liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Tyvärr bidrar höga energi- och spannmålspriser mer till kyckling och äggpriset än anledningarna du radar upp. Så länge vi konsumenter gnäller på dyr el, värme och diesel kommer maten fortsatt vara dyrare.

Hur menar du nu? Är det gnället som håller priset uppe? Du menar att den här tråden har bidragit till Sveriges inflation?

Moderator lås tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tillbaka till gubbgnället:
Jag har tagit upp lite relaterat tidigare, det handlar parkeringen på gatan utanför mig.

Det finns en nedfart från gatan till ett garage där det uppenbarligen har varit två garage tidigare, men sannolikt inte sedan mitten på åttiotalet när de gjorde en stor renovering här sist. Länge fanns det en skylt, till höger på bilden, som enligt min tolkning inte gäller gatan utan bara "planen" alltså backen ned till garaget och bredvid.

Således var det ok att parkera längs med trottoaren hela sträckan framför här. Sen för något år sedan så satte de som hyr garaget upp en utfartsskylt på garageporten. Fine, då får man inte parkera utanför den porten, men min tolkning är att det fortfarande var ok att parkera framför den vänstra halvan av denna "backe" för där finns det ingen utfart. Vilket jag gjorde. Flera grannar varnade mig för att jag skulle få böter men jag förklarade skyltarna och de höll väl inte med mig riktigt, men jag har i alla fall aldrig fått böter där trots att P-vakterna verkligen är på hugget här. Det bör också nämnas att garaget inte används till en bil utan det är några MC-knuttar/pensionärer som har sina motorcyklar där, och mest sitter i garaget och dricker kaffe och tittar på sina fordon. Bilden nedan (från Google Maps) visar det läget.
<Uppladdad bildlänk>

Vad som hänt nu är två saker. Dels har någon gått på deras utfartsskylt med sandpapper eller liknande så det går inte riktigt att se vad det är för skylt längre, även om det är rätt uppenbart ändå. Men någon, jag gissar MC-pensionärerna, har också målat (taffligt) gula streck på trottoarkanten längs med hela "backen".

Så jag försökte läsa på vad som gäller när det är en streckad linje längs med så, och det är inte så tydligt. Det går att tolka reglerna som att det betyder P-förbud eller stoppförbud, men det borde ju krävas en (giltig) skylt också. Det är ju ganska lätt att köpa en sprayburk med gul färg och måla på liksom, vilket borde vara vad som skett här. Färgen är inte tjock som vägfärg brukar vara utan det är tydligt att det bara är sprayat.

Jag hade själv lite lösa tankar på att köpa vit färg och måla en streckad rektangel framför själva porten, så det blir tydligt vart man får stå och inte. För folk vågar sällan parkera framför den halvan av "backen" vilket gör att det ofta (beroende på hur långa bilarna är och hur tight de står) får plats en bil mindre på gatan liksom.

Det är ju klart och tydlig en infart till fastigheten. Oavsett var garageporten är, hur långt till höger eller vänster, så blockar du ju en del av infarten. Du bör sluta parkera framför infarten. Att ditt inlägg är så långt tyder ju på att du egentligen vet att det du gör är fel!

Permalänk

Jävla skitföretag man jobbar på..
Tidigare jobbad jag hemifrån, 100% faktureringen hela tiden, alla var nöjda och glada inte minst kunderna. Nu vill företaget att man ska resa till jobbet varenda dag, dvs i mitt fall lägga runt 20h i veckan på enbart resor till och från jobbet.
Och så börjar företaget whina att man då väljer att tidrapportera ej faktueringsbara rent administrativa uppgifter som inte är kund eller projektrelaterade. Där man tidigare gjorde dessa uppgifter på de 20h som man sparade i restid och då konstant hade 100% faktureringsbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur menar du nu? Är det gnället som håller priset uppe? Du menar att den här tråden har bidragit till Sveriges inflation?

Moderator lås tråden!

Hoppas du skämtar med mig, har lite svårt att läsa sånt ibland på forum, men du för ett seriöst svar ändå:

Jag menar att så länge priserna på insatsmedel i jordbruket är höga måste produkterna kosta därefter. Sen drog jag en parallell till allt gnäll i media och allmänt i samhället på att dessa medel blivit dyrare, för att underlätta för er som inte är insyltade i branchen att identifiera när en prisminskning kan tänkas komma. 🙂

TL DR, dyr el, gas och diesel => dyr mat

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hoppas du skämtar med mig, har lite svårt att läsa sånt ibland på forum, men du för ett seriöst svar ändå:

Jag menar att så länge priserna på insatsmedel i jordbruket är höga måste produkterna kosta därefter. Sen drog jag en parallell till allt gnäll i media och allmänt i samhället på att dessa medel blivit dyrare, för att underlätta för er som inte är insyltade i branchen att identifiera när en prisminskning kan tänkas komma. 🙂

TL DR, dyr el, gas och diesel => dyr mat

Skojar med dig.🙂
Som du skrev så tolkade jag det som att gnäll är lika med högt pris. Inte att det är beroende på dyrare material, förbrukning osv.
Eftersom detta är en gnälltråd då försökte jag skoja att det är pga den här tråden som priset ökat. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Det är ju klart och tydlig en infart till fastigheten. Oavsett var garageporten är, hur långt till höger eller vänster, så blockar du ju en del av infarten. Du bör sluta parkera framför infarten. Att ditt inlägg är så långt tyder ju på att du egentligen vet att det du gör är fel!

Nej, utfartsregeln gäller bara själva utfarten, inte runtomkring. "Backen" är inte infarten utan det är garageporten som är den. Hade utfartsskylten suttit på stolpen till höger så hade man förstås kunnat argumentera för att den skulle kunna gälla hela "planen", men samtidigt är det onödigt brett med tanke på att fordonet uppenbarligen ska gå in genom porten. Dessutom är väl maxbredden på en enskild utfart begränsad, till har jag för mig, fem meter, så "backen" för bred. Jag har läst på lite mer och reglerna verkar skilja sig mellan olika kommuner och så, men i Göteborg så krävs det exempelvis ett utrymme på minst 6 meter framför ett garage eller en carport på den egna tomten så att man kan parkera utanför utan att stå på eller över trottoaren, vilket inte är fallet här. Det finns också ett krav om att man ska ha god uppsikt över den allmänna vägen från minst tre meter in på utfarten, vilket är svårt här med tanke på hur brant backen är och växtligheten runtom.

Men min fråga handlar inte om jag får stå bredvid utfarten, för det får jag, utan mer hur man ska göra med egenmålade linjer på trottoarkanten, de kan inte vara giltiga, men lagen är något otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastflop:

Exakt samma sak hände mig idag.

Tack för det Bring.

Äsch det är väl inget. Bring lyckades för en tid sedan skicka min Amazon-försändelse till en postort 50 mil från min. Postorterna råkar ha samma namn. Men något geni på Bring hade bestämt de ska sortera på ort och inte postnummer.
Två veckor senare gjorde de samma sak igen... Bring förtjänar att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, utfartsregeln gäller bara själva utfarten, inte runtomkring. "Backen" är inte infarten utan det är garageporten som är den. Hade utfartsskylten suttit på stolpen till höger så hade man förstås kunnat argumentera för att den skulle kunna gälla hela "planen", men samtidigt är det onödigt brett med tanke på att fordonet uppenbarligen ska gå in genom porten. Dessutom är väl maxbredden på en enskild utfart begränsad, till har jag för mig, fem meter, så "backen" för bred. Jag har läst på lite mer och reglerna verkar skilja sig mellan olika kommuner och så, men i Göteborg så krävs det exempelvis ett utrymme på minst 6 meter framför ett garage eller en carport på den egna tomten så att man kan parkera utanför utan att stå på eller över trottoaren, vilket inte är fallet här. Det finns också ett krav om att man ska ha god uppsikt över den allmänna vägen från minst tre meter in på utfarten, vilket är svårt här med tanke på hur brant backen är och växtligheten runtom.

Men min fråga handlar inte om jag får stå bredvid utfarten, för det får jag, utan mer hur man ska göra med egenmålade linjer på trottoarkanten, de kan inte vara giltiga, men lagen är något otydlig.

Utfartsregeln har inget med parkering att göra.

Tycker det är solklart att man inte får parkera framför en infart till en fastighet.

@ztenlund länkade dessutom lagtexten till det.
Saxat ur förordningen:
"Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till
eller från fastigheten väsentligen försvåras"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lembritt:

Utfartsregeln har inget med parkering att göra.

Tycker det är solklart att man inte får parkera framför en infart till en fastighet.

@ztenlund länkade dessutom lagtexten till det.
Saxat ur förordningen:
"Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till
eller från fastigheten väsentligen försvåras"

Nej men det gör jag inte heller. Fordonstrafiken går till garageporten, det finns ingen fordonstrafik till dörren bredvid, eller det finns ett mopperum där bakom men det är ingen utfart utan en dörr så det räknas inte. P-vakterna som är här flera gånger i veckan har inte bötfällt mig, och de höll med om mitt resonemang någon gång när jag frågade dem. Däremot bötfälls folk som missar utfartsskylten och parkerar i vägen för garaget.

MC-pensionärerna i garaget har inga problem att komma ut med sina fläskiga motorcyklar och de hade inte haft problem att komma ut med en bil heller, i alla fall inte en bil smal nog att gå in genom garageporten.

Permalänk
Medlem

Ok, brukar inte gnälla över förändringar men vad i h-e har hänt med Spotify?! Windowsversionen alltså.
Ser ju förjävligt ut. Man kan heller inte backa med tumknappen på musen längre. :/
Alla mina spellistor/mappar har kastats om också.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag har varit på jakt efter en Raspberry Pi, men de verkar vara svåra att få tag på. Så hände det sig att en mycket enklare variant existerar, en "Zimaboard". Så den beställdes illa kvickt. Först när jag fick mailbekräftelsen några timmar senare inser jag att jag har beställt den från Kina och inte USA som jag av någon anledning trodde. Vilket innebär att jag kommer att bli bestraffad med en jävla massa skatt.

Det är andra gången jag blir lurad, alternativt för den som vill vara elak: jag gjorde inte jobbet att kontrollera saken innan trots min erfarenhet. Förra gången var det en "vintage" tröja som såg skitfin ut på bilden. Av någon anledning som jag inte minns nu hade jag inte reklamblockaren på så jag såg reklamen på en "seriös" sida: CNN. com. När tröjan väl kom efter dryga månaden så var det någons slags guldglanstrådar i den så att den mest ser ut något som man hade på sig på disko på 1970-talet. Förvisso blir det ju "vintage" då också, men inte alls den lite slitna intrycket i vad bilden i reklamen förmedlade. Den var inte särskilt billig heller kan jag ju tycka (med tanke på att den kommer från Kina) 350kr.
Hursomhelst akta er för cotosen. com Bilderna ser fina ut, men i verkligheten är det helt annat.

Istället för den här jä*la GDPR-terrorn borde EU ägna sig åt att tvinga reklam att ange att man beställer från Kina eller andra länder där man riskerar straffas med skatter om man beställer.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har varit på jakt efter en Raspberry Pi, men de verkar vara svåra att få tag på. Så hände det sig att en mycket enklare variant existerar, en "Zimaboard". Så den beställdes illa kvickt. Först när jag fick mailbekräftelsen några timmar senare inser jag att jag har beställt den från Kina och inte USA som jag av någon anledning trodde. Vilket innebär att jag kommer att bli bestraffad med en jävla massa skatt.

Det är andra gången jag blir lurad, alternativt för den som vill vara elak: jag gjorde inte jobbet att kontrollera saken innan trots min erfarenhet. Förra gången var det en "vintage" tröja som såg skitfin ut på bilden. Av någon anledning som jag inte minns nu hade jag inte reklamblockaren på så jag såg reklamen på en "seriös" sida: CNN. com. När tröjan väl kom efter dryga månaden så var det någons slags guldglanstrådar i den så att den mest ser ut något som man hade på sig på disko på 1970-talet. Förvisso blir det ju "vintage" då också, men inte alls den lite slitna intrycket i vad bilden i reklamen förmedlade. Den var inte särskilt billig heller kan jag ju tycka (med tanke på att den kommer från Kina) 350kr.
Hursomhelst akta er för cotosen. com Bilderna ser fina ut, men i verkligheten är det helt annat.

Istället för den här jä*la GDPR-terrorn borde EU ägna sig åt att tvinga reklam att ange att man beställer från Kina eller andra länder där man riskerar straffas med skatter om man beställer.

Är väl samma moms+tull från USA som Kina?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Jag hade för några år sedan också en snöräv från Biltema. Den var så felkonstruerad att den bromsade i snön. Fick kassera den. Att dom som tillverkar inte provar är ju höjden av slöhet. Alltid lotteri att köpa på Biltema.

Problemet är inte att Bilfelma inte provar skitprodukterna de säljer; problemet är att köpa från Bilfelma från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag hade för några år sedan också en snöräv från Biltema. Den var så felkonstruerad att den bromsade i snön. Fick kassera den. Att dom som tillverkar inte provar är ju höjden av slöhet. Alltid lotteri att köpa på Biltema. Ibland blir det riktigt bra som tur är. Men sedan är det ju skit att snöredskapen tar slut före snön. Därför har jag lite snöredskap i reserv numera.

Snöräv? Enda jag kan möjligen tänka på är en trädgårdsdekoration, men det är det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Snöräv? Enda jag kan möjligen tänka på är en trädgårdsdekoration, men det är det nog inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6sl%C3%A4de

Permalänk
Medlem

Snösläde kände jag till, däremot snöräv är ganska ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har också märkt vissa (oftast unga män) som ALLTID går runt med högtalarna på speaker och håller mobiltelefonen framför munnen sådär. Det ser så himla roligt ut!

Mina barn får en utskällning när de håller på så.

Alltså jag fattar inte. Man svarar i telefonen, för att sedan trycka på en knapp till för att höras sämre, och alla i din omkrets ska följa med i ditt samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Mina barn får en utskällning när de håller på så.

Alltså jag fattar inte. Man svarar i telefonen, för att sedan trycka på en knapp till för att höras sämre, och alla i din omkrets ska följa med i ditt samtal.

Gubbgnället om den här mobilovanan kan vara Gubbgnäll i dess renaste form ❤️

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Mina barn får en utskällning när de håller på så.

Alltså jag fattar inte. Man svarar i telefonen, för att sedan trycka på en knapp till för att höras sämre, och alla i din omkrets ska följa med i ditt samtal.

Jag har för mig att det började med att någon känd panelhöna höll telefonen som hon skulle bita i en macka och vips så blev det "inne".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Jag har för mig att det började med att någon känd panelhöna höll telefonen som hon skulle bita i en macka och vips så blev det "inne".

Igår såg jag en person som körde runt i en bil med telefonen i handen som en macka. Vilket stolpskott alltså.