6 pin från PSU till SATA, är det möjligt?

Permalänk
Medlem

6 pin från PSU till SATA, är det möjligt?

Hej!

Jag har köpt en ny dator och skulle vilja föra över min HDD från min gamla dator för att ha som lagringsenhet. Problemet är det är väldigt tunnt utbud på strömkällor. Det enda jag har identifierat är en 6pin-kontakt (hane) från min PSU som man skulle kunna ta, se exempel här:

Jag har googlat runt lite och lösningen jag har hittat är att konvertera det till molex, och sedan till SATA för att föra in i min HDD (se länkar nedan):

6pin till molex: https://www.amazon.com/Adapter-Female-Graphics-Converter-inch...

Molex till SATA: https://www.inet.se/produkt/8906184/sata-stromadapter-vinklad...

Skulle det fungera eller är det en riktigt dum idé? Har sökt runt och inte hittat svar när jag sökt.

Tack på förhand!

//Calle

Permalänk
Medlem

Vet du vad psu heter. Kanske bara kan skaffa en till sata

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Det är väldigt annorlunda att göra sådär. Du bör kunna göra det om din hdd ska ha 12v och inget annat. Sata har generellt möjlighet till att kunna leverera 5v (kanske även 3.3v och 7v? Osäker). Med denna lösning kommer det endast finnas 12v i din sataström. Gul kabel från psu är 12v.

Var försiktig:)

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?

Finns det inte en sata power kopplat till något redan?

Då kanske en enkel splitter är lösningen du söker:
https://www.inet.se/produkt/8906512/stromadapter-15-pin-sata-...

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer mig veterligen inte fungera eftersom det krävs både 5V och 12V (för mekaniska diskar i alla fall). Bör stå på HDD:n vad den drar på respektive lina.

En splitter som inlägget ovan länkar till borde dock fungera om du har en befintlig SATA-strömkabel, såvida du inte driver en herrans massa diskar med den redan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kommer knappast att fungera. En sådan 6-pin kontakt levererar bara 12V, medan de flesta SATA diskar dessutom vill ha 5V, och vissa även 3.3V. Exakt vilka av dessa som används varierar lite mellan olika SATA-enheter, men ytterst ovanligt att de klarar sig på bara 12V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Hej!

Jag har köpt en ny dator och skulle vilja föra över min HDD från min gamla dator för att ha som lagringsenhet. Problemet är det är väldigt tunnt utbud på strömkällor. Det enda jag har identifierat är en 6pin-kontakt (hane) från min PSU som man skulle kunna ta, se exempel här:

Jag har googlat runt lite och lösningen jag har hittat är att konvertera det till molex, och sedan till SATA för att föra in i min HDD (se länkar nedan):

6pin till molex: https://www.amazon.com/Adapter-Female-Graphics-Converter-inch...

Molex till SATA: https://www.inet.se/produkt/8906184/sata-stromadapter-vinklad...

Skulle det fungera eller är det en riktigt dum idé? Har sökt runt och inte hittat svar när jag sökt.

Tack på förhand!

//Calle

VARNING!!!

Det finns ingen industri-standard på kontakten som ansluts till själva PSU:n, en felaktigt kopplad kontakt kan leda till "Magic Black Smoke of Major Sadness"...

Kontrollera vad det är för PSU och kolla om det finns några kompatibla kablar att köpa till just denna model av PSU.

Har man tillgång till kablage som passar men man inte vet om det är korrekt kopplat så kan man undersöka kablaget med en multimeter och kontrollera om det är korrekt eller ej.
Är det ej korrekt så får man flytta på stiften i kontakten som ansluts till själva PSU:n till rätt position.
Matar du 12V på 3,3V så kommer det börja lukta riktigt illa väldigt fort och sedan har du en stinkande brevpress..
https://en.wikipedia.org/wiki/SATA#Power_connectors

Permalänk

Antar du menar en 6 pin hanen till grafikkort. Ofta märkt pcie

Och isf nej den har bara 12V och alla satadiskar jag vet om kräver även 5v.

Är det ssd eller 2.5" snurrande rost kan du komma undan med endast 5V då dessa inte använder 12V

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator som saknar strömkablar?
Berätta vad det är för nått så kanske vi kan hitta en bättre lösning. Om du t.ex. redan idag har en strömkontakt till en SSD så kan du använda en splitter istället

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tack för samtlig respons! Tar det som att det högst troligen är en dålig idé att göre en frankensteinlösning med kablar för att få ström till hårdisken.

Lite info som efterfrågas:

  • Vet ej namn på PSU, datorn är en pre-built från Acer.

  • Det jag tänkte sätta in är en mekanisk hårddisk. Och vid närmare inspektion står det att den kräver både 12V och 5V.

  • Hade absolut använt splitter med SATA, ifall det hade funnits en strömkabel för SATA. Den enda lagringen som finns i datorn är en M.2 SSD på moderkortet, och därmed finns ingen satakabel att splitta.

Lite osäker på vad det finns för andra alternativ, kan vara så att jag får erkänna mig besegrad och acceptera att det krävs ny PSU ifall man ska få in en hårddisk i burken.

Permalänk
Skrivet av Caiie:

Tack för samtlig respons! Tar det som att det högst troligen är en dålig idé att göre en frankensteinlösning med kablar för att få ström till hårdisken.

Lite info som efterfrågas:

  • Vet ej namn på PSU, datorn är en pre-built från Acer.

  • Det jag tänkte sätta in är en mekanisk hårddisk. Och vid närmare inspektion står det att den kräver både 12V och 5V.

  • Hade absolut använt splitter med SATA, ifall det hade funnits en strömkabel för SATA. Den enda lagringen som finns i datorn är en M.2 SSD på moderkortet, och därmed finns ingen satakabel att splitta.

Lite osäker på vad det finns för andra alternativ, kan vara så att jag får erkänna mig besegrad och acceptera att det krävs ny PSU ifall man ska få in en hårddisk i burken.

ahh den klassiska OEM specialaren slår till igen...

har för mig acer är rätt ökända för att köra speciallösningar där de kan så inget ska gå att byta ut... precis som dell och HP

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

2.5" laptopdiskar[1] och SATA-SSD kräver endast 5 Volt, 3.5" mekaniks disk behöver både 5 och 12 Volt för att fungera.

Det är ingen som använder 3.3-volt delen och somliga diskar med senaste SATA-3 versionen (bl.a en del white label från WD) så stänger tom. 3.3V av disken helt när det är 3.3V spänning på vissa av 3.3V intagets stift (detta för att kunna göra fjärrstyrd 'norsk reset' på krånglande diskar på rack och diskbakplan som stöder det, då det visat sig att typ hälften av bortfallande diskar faktiskt kan komma tillbaka och användas i några år till och den vägen minska mängden utbytta diskar varav en del hittar man inte fel på vid senare test.

det är A och O att kunna mäta med en multimeter innan anslutning om man skall göra egentillverkade kabel eller eller stifta om hylsor så att man verkligen kollar att spänningen är korrekt på rätt stift och alla jordar är rätt kopplade på den slutliga SATA-strömkontakten _INNAN_ man ansluter den till SATA-disken - fel där inklusive att en jordkabel inte är ansluten till rätt stift och du kan ha disken som brevpress senare...

[1] Skall man roa sig med Enterprise dualport-SAS-diskar i 2.5" storlek (SFF-storlek) så behöver man både 5 och 12V matning för att de skall fungera.

Permalänk
Medlem

Alternativet är väl att köpa en hårddiskkabinett för 3,5 HDD, om du bara ska lagra saker på den.

Deltaco MAP-GD34U3 kabinett 3,5" SATA - USB3.1 Aluminium Svart
https://www.webhallen.com/se/product/179819-Deltaco-MAP-GD34U...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Tack för samtlig respons! Tar det som att det högst troligen är en dålig idé att göre en frankensteinlösning med kablar för att få ström till hårdisken.

Lite info som efterfrågas:

  • Vet ej namn på PSU, datorn är en pre-built från Acer.

  • Det jag tänkte sätta in är en mekanisk hårddisk. Och vid närmare inspektion står det att den kräver både 12V och 5V.

  • Hade absolut använt splitter med SATA, ifall det hade funnits en strömkabel för SATA. Den enda lagringen som finns i datorn är en M.2 SSD på moderkortet, och därmed finns ingen satakabel att splitta.

Lite osäker på vad det finns för andra alternativ, kan vara så att jag får erkänna mig besegrad och acceptera att det krävs ny PSU ifall man ska få in en hårddisk i burken.

Har du möjlighet att ta bild på nätaggregatet och inuti datorn (speciellt vilka kablar som finns)? Då skulle vi lättare kunna hjälpa dig hitta rätt saker, samt avgöra vad man kan göra med datorn. Skulle även vara bra att veta vilken ström som går till moderkort / CPU.

Antagligen är nätagget ett no-name från Acer eller något dom köper in "bulk" från någon tillverkare. Vilket gör att deras design kan vara begränsad eller inkompatibel med standarden ATX och dess varianter.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Tack för samtlig respons! Tar det som att det högst troligen är en dålig idé att göre en frankensteinlösning med kablar för att få ström till hårdisken.

Lite info som efterfrågas:

  • Vet ej namn på PSU, datorn är en pre-built från Acer.

  • Det jag tänkte sätta in är en mekanisk hårddisk. Och vid närmare inspektion står det att den kräver både 12V och 5V.

  • Hade absolut använt splitter med SATA, ifall det hade funnits en strömkabel för SATA. Den enda lagringen som finns i datorn är en M.2 SSD på moderkortet, och därmed finns ingen satakabel att splitta.

Lite osäker på vad det finns för andra alternativ, kan vara så att jag får erkänna mig besegrad och acceptera att det krävs ny PSU ifall man ska få in en hårddisk i burken.

Det finns inga kontakter för SATA-ström direkt på moderkortet? Något i den här stilen:

Tycker det verkar märkligt om det inte finns någon möjlighet alls att installera SATA-diskar i en desktop.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr har vi bara fått veta att det är en "Acer", så visst kan precis alla möjligheter saknas. Modellbeteckning och helst bilder om man ska kunna säga något säkert.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Halloj igen!

Nätagget tror jag inte bilder hjälper med då alla tillgängliga sladdar är inkopplade i moderkortet förutom den 6pin jag funderade att koppla in till min hårddisk (som jag nu inte kommer koppla in, tack för hjälpen).

Dock så har jag kikat på moderkortet och har en tillgänglig port på moderkortet för en kabel som fragande föreslog (se bild):

Är dock osäker på vad kabeln/kontakten heter. Vad har den för namn?

Permalänk
Medlem

De färgade kablarna i fronten ser ut att vara SATA-ström, frågan är bara vad de är kopplade till.

En sata-splitter bör fungera utmärkt på en av dessa.

Permalänk
Medlem

@Caiie

Den kontakten du ringar in är stor sannolikhet för den kabel @fragande har i bilden.

Kablarna till höger i din bild kan man få se närmare vad dom är? Det kan också vara SATA-ström med tanke på formen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Halloj igen!

Nätagget tror jag inte bilder hjälper med då alla tillgängliga sladdar är inkopplade i moderkortet förutom den 6pin jag funderade att koppla in till min hårddisk (som jag nu inte kommer koppla in, tack för hjälpen).

Dock så har jag kikat på moderkortet och har en tillgänglig port på moderkortet för en kabel som fragande föreslog (se bild):

<Uppladdad bildlänk>

Är dock osäker på vad kabeln/kontakten heter. Vad har den för namn?

Ser ut att vara någon JST-kontakt, osäker på om det är någon standard eller exklusivt Acer. Googlade lite snabbt och hittade följande artikelnummer: 50.U96D1.002. Verkar dock smått omöjligt att få tag på. Finns "generiska" varianter på t.ex. Aliexpress.

Som andra redan sagt så ser det ut som SATA-strömkontakter till höger i bild, borde gå att köra en splitter där annars:

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Halloj igen!

Öppnade upp och tror ni har rätt, borde kunna köra en splitter på kablarna här eller?

Som disclaimer så är kabeln dragen från moderkortet och inte nätagget om det spelar någon roll.

Återigen, tack för samtliga råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Halloj igen!

Öppnade upp och tror ni har rätt, borde kunna köra en splitter på kablarna här eller?

<Uppladdad bildlänk>

Som disclaimer så är kabeln dragen från moderkortet och inte nätagget om det spelar någon roll.

Återigen, tack för samtliga råd!

Jovisst, det där är SATA-ström (hane) Vad driver kabeln från moderkortet i nuläget? Det du håller i ser ut att gå till någon fläkt, RGB eller något i den stilen eftersom det bara går två tunna ledare vidare från hankontakten. Så länge det inte är några strömhungriga grejer bör det vara helt lugnt att köra med en splitter.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jovisst, det där är SATA-ström (hane) Vad driver kabeln från moderkortet i nuläget? Det du håller i ser ut att gå till någon fläkt, RGB eller något i den stilen eftersom det bara går två tunna ledare vidare från hankontakten. Så länge det inte är några strömhungriga grejer bör det vara helt lugnt att köra med en splitter.

Just nu driver den bara lite led-lampor så inget särskilt strömhungrigt, kan ha en kabel som går till on/off-knappen men får kika noggrannare på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caiie:

Just nu driver den bara lite led-lampor så inget särskilt strömhungrigt, kan ha en kabel som går till on/off-knappen men får kika noggrannare på det!

Säkerligen helt lugnt att köra en splitter, ska väl gå att köra minst två 3.5"-diskar per strömkabel från moderkortet gissar jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Om du struntar i dessa LED så är det bara koppla in disken istället utan splitter...