Intel utmanar AMD med nytt L4-cache i "Meteor Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, cache är något som processorn själv styr, det är inget man som programmerare normalt har någon kontroll över. Problemet med 7900X3D/7950X3D är som sagt att kärnorna har olika mycket cache och även olika klockfrekvens. Det gör det svårt för OS:et att schemalägga processer optimalt eftersom ingen av kärnorna är självklart bäst, utan vilken typ av kärna som är bäst för en viss process beror på vad den gör för tillfället.

Aha, Nice! Tack för förklaringen!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mikos:

aha så en "ny" cache typ hade inte gjort någon större skillnad sett till hur man programmerar grejer utöver att det finns mer cache närmre kärnan?

Finns några specifika undantag där programvaran bryr sig om cache-layout. För oss "vanliga" användare handlar det i praktiken om bara en enda sak: operativsystemet.

Men är egentligen bara en aspekt som operativsystemet bryr sig om här: hur en viss cache är delad mellan CPU-kärnor. I fallet 5775C spelar L4$ ingen roll ur den aspekten då den delas på exakt samma sätt som L3$.

Samma lär gälla denna cache då det redan finns en L3$ som delas av alla kärnor.

Tittar man däremot på de "små" kärnorna i Alder Lake och Raptor Lake med fler än 4 små kärnor har de även en L2$ som delas av 4 kärnor.

Intressanta är att Windows och Linux har i stort sätt helt omvänd policy för hur man utnyttjar denna information. I Windows försöker till stor del hålla trådar så de delar cache, är oftast en bra strategi i spel (men inte för alla spel). Linux försöker i stället maximera mängden tillgängligt cache-utrymme, så den sprider trådarna jämt mellan kärnor som inte delar cache. Det senare är i praktiken den bästa strategin för i stor sett allt utom spel.

Men "normala" applikation bryr sig inte alls om cache-layout, något det definitivt gör helt rätt i!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så en stor cache är absolut önskvärd i en CPU som primärt ska användas för spel, men det fortfarande mer värt att öka "råprestanda" per kärna om man optimera för högsta möjliga lägsta FPS.

Tack för ditt inlägg.

Jo men innan jag köpte Ryzen 7 5800X3D processorn så satt jag med ett AM4 X570S moderkort och 64GB (2x32GB) 3600Mhz DDR4 och en Ryzen 5 2600 CPU (processor köpt beg).
Att byta till Ryzen 7000 processor skulle innebära att jag hade behövt "kasta bort" moderkort och RAM. Raptor Lake hade betytt att jag hade behövt byta moderkort och de bättre moderkorten använder DDR5, så eventuellt även RAM.

Så Zen 3/Ryzen 5000 var det bästa jag kunde skaffa utan att antingen priset sticker iväg eller att jag fått köpa sämsta möjliga av allting på nyare socket istället.
Visst hade jag kunnat köpa en Ryzen 7 5800X istället för 5800X3D för att få högre klockfrekvenser eller Ryzen 9 5900X istället för att få fler kärnor.
Pengar är en faktor som spelar roll också.
Om inte pengar hade spelat roll så hade jag även kört Ferrari eller Lamborghini istället för Honda.

Jag tycke att Ryzen 5 2600 -> Ryzen 7 5800X3D var ett tillräckligt stort steg för att vara värt det. Samtidigt att byta moderkort och minne för stort steg. När jag tyckte de är tillräckligt bra för mina behov.