Uppgradera till enkel speldator till son

Permalänk
Medlem

Uppgradera till enkel speldator till son

Hejsan

Jag har kommit över en äldre HP Elite 800 G1 Tower PC som jag tänkte piffa till så min son kan ha den som speldator.
Produkt: H5U05ET
CPU är 4:de gen i7 vPro och den får vara kvar tillsammans med moderkortet.
Har en ny PSU, Cooler Master MWE 750, som jag tänkte sätta i, samt en SSD.
Sitter två ramstickor i, SKhynix 4GB 2Rx8 PC3-1200U-11-12-B1. Ser ut som 1600MHz, är det lönt och byta till snabbare?

Gällande grafikkort är jag mer osäker. Går det ens och sätta i grafikkort? Finns två PCIEXP anslutningar, vilka möjligheter har man här?
Enklare spel som Roblox, Minecraft och liknande. Gärna så billigt som möjligt.

Tacksam för hjälp!

EDIT:
Stötte ganska direkt på patrull när jag kollade på PSU. I det nya PSUn finns den "breda anslutningen" med 12x2 pins. På moderkortet finns ingen sådan anslutning. Finns två 4 pins anslutningar, detta har jag även på PSUn. Räcker det man kopplar in dessa?
Annars får jag väl ha kvar den gamla PSUn och välja grafikkort efter detta.

Permalänk
Medlem

Egentligen så skulle jag vilja ge dig tipset att prova, men det är nog dumt. Det är ju inte alls säkert att bara för att kontakten har samma utseende så följer HP specifikationen för just den kontakten.

Jag har spelat Roblox och Minecraft på det inbyggda grafikkortet på en laptop och det har gått fint så jag tänker att du inte behöver ha så mycket prestanda. När det blir fråga om mer anvancerade spel så vill du förmodligen skaffa bättre prylar ändå.

Så mitt råd blir därför att leta efter ett grafikkort som klarar sig utan extern strömförsörjning och vara nöjd med det till denna första dator.

Permalänk
Medlem

Det går att sätta i enklare kort som inte kräver nån extra ström utan klarar sig på dom 75W som pcie sloten kan leverera.
Jag har ett 1050 ti i en liknande burk.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Tror det finns någon moderkort till den du har. Alltså en extra kabel så man kan koppla in 24 pin till ditt kort. Om du vill ha ett bra gammalt kort så kan du ju skaffa en Rx 580 8gb. Kostar under tusen lappen. Och funkar för allt du ska göra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Egentligen så skulle jag vilja ge dig tipset att prova, men det är nog dumt. Det är ju inte alls säkert att bara för att kontakten har samma utseende så följer HP specifikationen för just den kontakten.

Jag har spelat Roblox och Minecraft på det inbyggda grafikkortet på en laptop och det har gått fint så jag tänker att du inte behöver ha så mycket prestanda. När det blir fråga om mer anvancerade spel så vill du förmodligen skaffa bättre prylar ändå.

Så mitt råd blir därför att leta efter ett grafikkort som klarar sig utan extern strömförsörjning och vara nöjd med det till denna första dator.

Kan testa med inbyggda grafikkortet faktiskt Men lär bli problem med Fortnite skulle jag tro. Vågar nog inte testa koppla in om de smäller.

Skrivet av Mrwite:

Det går att sätta i enklare kort som inte kräver nån extra ström utan klarar sig på dom 75W som pcie sloten kan leverera.
Jag har ett 1050 ti i en liknande burk.

Se nedan.

Skrivet av Daytone:

Tror det finns någon moderkort till den du har. Alltså en extra kabel så man kan koppla in 24 pin till ditt kort. Om du vill ha ett bra gammalt kort så kan du ju skaffa en Rx 580 8gb. Kostar under tusen lappen. Och funkar för allt du ska göra.

Bra tips på två grafikkort. Och vi är säkra det kommer funka i denna OEM datorn? Vilket av dessa är att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kan testa med inbyggda grafikkortet faktiskt Men lär bli problem med Fortnite skulle jag tro. Vågar nog inte testa koppla in om de smäller.

Se nedan.

Bra tips på två grafikkort. Och vi är säkra det kommer funka i denna OEM datorn? Vilket av dessa är att föredra?

Det finns också ett EVGA GTX 1050 till Salu i Malmö på blocket för 500:- som kanske kan vara ett alternativ.
Det finns ingen bild som visar eventuella anslutningar för strömförsörjning, men om jag minns rätt så är denna modell utan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det finns också ett EVGA GTX 1050 till Salu i Malmö på blocket för 500:- som kanske kan vara ett alternativ.
Det finns ingen bild som visar eventuella anslutningar för strömförsörjning, men om jag minns rätt så är denna modell utan dessa.

Det är perfekt! Då slipper jag klydda med PSU osv. Kanske till och med ska försöka hitta ett 1050 Ti då de blir en del FPS mer vad jag kan se. Och ser inte heller ut att behöva PSU koppling.

Permalänk
Medlem

Funderar även på om det ger mening att uppgradera till snabbare ram minnen, om det ens går? Får inte fram så mycket information kring moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du får någon nytta av snabbare minne, hp burkarna är extremt snåla med inställningsmöjligheter i deras bios.
https://support.hp.com/us-en/document/c03832938
Min burk var faktiskt samma modell som din förutom att min har det mindre sff chassit så har då bara plats för low profile kort.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

CPU är 4:de gen i7 vPro och den får vara kvar tillsammans med moderkortet.

Jag funderar på om det inte kan vara ett alternativ för dig att köpa en "speldator" från samma generation som säljs med en i5:a? Kolla runt vad en sådan skulle kosta. Då får du antagligen ett bättre chassi, bättre nätaggregat, mer minne och en större SSD direkt. Flytta över i5:an till HP-datorn och sälj den för några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag funderar på om det inte kan vara ett alternativ för dig att köpa en "speldator" från samma generation som säljs med en i5:a? Kolla runt vad en sådan skulle kosta. Då får du antagligen ett bättre chassi, bättre nätaggregat, mer minne och en större SSD direkt. Flytta över i5:an till HP-datorn och sälj den för några hundralappar.

Det är också en idé. Har du något exempel på Beg. Jag kan utgå från för att få en hum om kostnad? Och vet inte riktigt vilka generationer osv som funkar ihop.