Snabbkoll: Använder du en trådlös mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ja E-sport-proffs har råd att byta ut kringutristningen vartannat eller var tredje år.
De trådlösa möss som finns som har åtminstone fyra tumknappar verkar vara av märken som inte håller till dödagar.
Vara bara Roccat jag hittade som hade ingen eller extremt låg frekvens av forumposter som klagade på knappar som gav upp efter något år.

Vet inte om det var för att jag lärde mig hur rep och knopar betedde sig när jag gick sjöfartsgymnasium, men jag har inga problem att lägga kabeln så att den aldrig är i vägen över en jättematta.
Utan kabelbungie.

Jag har ägt en Naga pro sen release datum, funkar fin fint än. Och åkt ner ett par gånger i ryggsäck och dylikt för att man har kilat iväg på LAN. Har även en Viper ultimate v2 pro, uppdaterad med deras 4000hz wireless polling rate pryl, underbar till FPS. Tillsammans med deras Razer Gigantus elite edition matta.

Med detta sagt så kan jag säga att jag heller inte tyckte jag störde mig på kablar och sånt när jag väl hade det. Men trådlöst headset, mus och tangentbord (kanske inte tangentbord men skaffade allt trådlöst iaf) kan ha varit den bästa uppgraderingen jag har gjort med en dator på min 18 år långa gaming period eller iaf delad 1:a: med att "gå från 60hz skärm till 180hz". Och jag gjorde den uppgraderingen vid 31 års ålder.

Tack för mig! ;D

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

MX Master hela vägen, en 2S på jobbet och en 3S hemma. Har kört den typen av möss sedan de hade sladd och därefter trådlöst när det kom. Får snabbt tendens till musarm när jag använder mindre ergonomiska möss.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Haft en Logitech G305 sen jag kan minnas. Jag har inget alls att anmärka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det stor skillnad i passformen på v2 mot Ultimate? Vad menar du med pbt feeling?

Passformen känns lite smalare men enligt måtten är de likadana. Mitt problem med Viper formen är att den är onödigt lång, speciellt om man kör fingertip grip som mig.

Ytan på V2 Pro har samma känsla som de påkostade tangentborden med PBT keycaps. Ytan är grynig men ändå hal skulle jag säga. Utan grepptejp så är känslan inte så trevlig, både för greppet i sig men även hur upplevelsen av musen känns. Saknas den där premium känslan vilket inte känns rimligt på en mus för ~1500kr. Grepptejp ingår ju men för mig föll det på passformen när jag jämförde med mindre möss.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kör en SteelSeries Prime Wireless, det är min första trådlösa mus och jag är fast. Kommer inte kunna byta tillbaka till trådat. Går ganska fort att få den laddad igen, typ 30 min och går att använda när man laddar den.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Verkar som många rider på gamla preferenser när det gäller trådlöst. Dvs dålig latens, byta batterier etc etc, jag brukade vara en av dem.

2020-01-04 beställde jag min Razer Viper Ultimate Wireless, tror den kostade runt 1900kr då. Det är nog bland de bästa möss jag någonsin har haft i min ägo. Den är väldigt nära min tidigare favorit Microsoft IntelliMouse.

Nu kan jag ju såklart inte tala för alla trådlösa möss där ute men min mus har inbyggt batteri och laddningsdocka. Så när dagen eller gamingstunden är slut så sätter man den bara i dockan så laddas den.
Skulle det av någon anledning vara så att man glömt att ladda den så rycker man bara kabeln från laddningsdockan, sätter den i musen och VIPS så har du en trådad mus som laddas samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk

Har en Razer Orochi 2013 med både USB och Bluetooth och en annan Razer Orochi 2015 med samma kopplingsmöjligheter.
Väldigt svårt att hitta möss med den flexibla och kapabla kombon

Permalänk
Medlem

Yep en Logitech MX Master 3(Amazon edition) hemma, och nån Voxicon eller var det heter generisk trådlös på jobbet

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Logitech G305. Enligt mig bland det bästa man kan få för pengarna under rea. Har köpt mina för 249-299kr.

Permalänk
Avstängd

Sladd hemma, trådlös på jobbet och en trådlös MX Anywhere som nödmus i väskan. Sladd stör mig inte direkt och det är skönt att inte behöva tänka på laddning alls. På jobbet har vi inte fasta platser längre dock så trådlösa grejer där betyder att donglarna kan vara inkopplade i datorn alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morrreee:

Jag har ägt en Naga pro sen release datum, funkar fin fint än. Och åkt ner ett par gånger i ryggsäck och dylikt för att man har kilat iväg på LAN. Har även en Viper ultimate v2 pro, uppdaterad med deras 4000hz wireless polling rate pryl, underbar till FPS. Tillsammans med deras Razer Gigantus elite edition matta.

Med detta sagt så kan jag säga att jag heller inte tyckte jag störde mig på kablar och sånt när jag väl hade det. Men trådlöst headset, mus och tangentbord (kanske inte tangentbord men skaffade allt trådlöst iaf) kan ha varit den bästa uppgraderingen jag har gjort med en dator på min 18 år långa gaming period eller iaf delad 1:a: med att "gå från 60hz skärm till 180hz". Och jag gjorde den uppgraderingen vid 31 års ålder.

Tack för mig! ;D

/M

Mjo, duför ett talande argument.
Tangenbord är jag lite avig till att det ska vara trådlöst om det inte är väldigt strikt med ett cleant skrivbord, eller kommer användas i soffan ibland.
Men musen, jo jag kan köpa det.

Är dock extremt nöjd med min Kone XP då den är lätt utan att vara plastig och har riktigt schysst passform och knappuppsättning.

Har razerprodukterna on-hold profilswitch som Roccat har?

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Passformen känns lite smalare men enligt måtten är de likadana. Mitt problem med Viper formen är att den är onödigt lång, speciellt om man kör fingertip grip som mig.

Ytan på V2 Pro har samma känsla som de påkostade tangentborden med PBT keycaps. Ytan är grynig men ändå hal skulle jag säga. Utan grepptejp så är känslan inte så trevlig, både för greppet i sig men även hur upplevelsen av musen känns. Saknas den där premium känslan vilket inte känns rimligt på en mus för ~1500kr. Grepptejp ingår ju men för mig föll det på passformen när jag jämförde med mindre möss.

Du måste prova denna om du vill ha en kort mus, lätt värt 350 kr och har du en glaspad typ skypad innan är den sjukt bra https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xtrfy-mz1-zy-s-rail-rgb...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du måste prova denna om du vill ha en kort mus, lätt värt 350 kr och har du en glaspad typ skypad innan är den sjukt bra https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xtrfy-mz1-zy-s-rail-rgb...

Satan va billigt. Tack!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Hemma kör jag en Logitech G305 till min speldator. Byter batteri så sällan att jag alltid blir förvånad när det är dags. Tar väl ungefär 15 sekunder att trycka i ett nytt uppladdningsbart batteri. På kontoret så har jag en MX Master 3. De gångerna den har blinkat rött så trycker jag i USB-kabeln när jag går på lunch, sen är den redo att användas i ett par månader till.

Är helnöjd med min G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Hemma kör jag en Logitech G305 till min speldator. Byter batteri så sällan att jag alltid blir förvånad när det är dags. Tar väl ungefär 15 sekunder att trycka i ett nytt uppladdningsbart batteri. På kontoret så har jag en MX Master 3. De gångerna den har blinkat rött så trycker jag i USB-kabeln när jag går på lunch, sen är den redo att användas i ett par månader till.

Är helnöjd med min G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Mjo, duför ett talande argument.
Tangenbord är jag lite avig till att det ska vara trådlöst om det inte är väldigt strikt med ett cleant skrivbord, eller kommer användas i soffan ibland.
Men musen, jo jag kan köpa det.

Är dock extremt nöjd med min Kone XP då den är lätt utan att vara plastig och har riktigt schysst passform och knappuppsättning.

Har razerprodukterna on-hold profilswitch som Roccat har?

Ja men det e ju bara köra ett tag till med denna då, om du gillar den så mycket! Men du ska definitivt ge trådlöst en chans! Kanske till och med redan nu.. Eller senare när ser att det är rea på den.

Om du menar att byta profiler med en musknapp? Så ja, du lägger "switch profile" som en hotkey på vilken knapp du vill. Du kan läsa mer här

tangentbord kör jag Logitech TKL 915. Fantastiskt! Finns ett längre också, om du inte gillar TKL.

Lycka till!

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Så, nu har ni stackare som inte börjat med trådlös mus chansen på Kompletts rea (https://www.komplett.se/kampanj/161357/komplett-swec-bonanza)

Logitech G pro - inte lika bra deal som det ser ut att vara, nedsatt från drygt en tusenlapp till 599, men iaf 100 kr under billigaste på prisjakt.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Donnerstal:

Det är nog inte värt att använda den mattan om den är för liten. Jag laddar bara min Superlight en gång varannan vecka i typ 10-15 min, om ens det.

Du har nog en poäng där. Visst, det är skitskönt att aldrig behöva ladda musen, men det är ändå väldigt sällan laddning behöver ske. Måste nog ta mig en funderare där.

Permalänk
Medlem

Både trådlös mus och tangentbord.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jag har verkligen försökt med Logitechs "finare" möss, men jag kan inte komma överens med scrollhjulet. Jag förstår ju att det är fint med frihjuls-scroll ibland men känslan i hjulet, framför allt i "klick-läget", är ju hemsk. Valfri budgetmus för en femtiolapp är ju underbar i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Finns en G pro wireless mus för 599kr kan starkt rekommendera den.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har verkligen försökt med Logitechs "finare" möss, men jag kan inte komma överens med scrollhjulet. Jag förstår ju att det är fint med frihjuls-scroll ibland men känslan i hjulet, framför allt i "klick-läget", är ju hemsk. Valfri budgetmus för en femtiolapp är ju underbar i jämförelse.

Hade en Anywhere 2 många år och tyckte scrollhjulet fungerade perfekt, men hade aldrig på frihjuls-scrollen. Testade flera gånger men blev inte vän med systemet. Hade en master 3 hemma och provade men inte då heller kunde jag frihjula bra.

Sambon har en M650L nu. Skön mus och så sjukt tysta knappar. Scrollhjulet är lätt och skönt men scrollhjulet är så smalt, inte skönt alls. Det jag provat på gamingmöss från Logitech så tycker jag om scrollhjulet.
Nu sitter jag med en Taurus trådlös mus. Mycket skön mus men batteritiden är inte den bästa.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Använder ingen mus men väl en (extern) Apple Magic Trackpad. Den är en fröjd vid all form av editering i Final Cut Pro och Adobe Photoshop.

https://www.apple.com/se/shop/product/MMMP3ZM/A/magic-trackpa...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Hade en Anywhere 2 många år och tyckte scrollhjulet fungerade perfekt, men hade aldrig på frihjuls-scrollen. Testade flera gånger men blev inte vän med systemet. Hade en master 3 hemma och provade men inte då heller kunde jag frihjula bra.

Sambon har en M650L nu. Skön mus och så sjukt tysta knappar. Scrollhjulet är lätt och skönt men scrollhjulet är så smalt, inte skönt alls. Det jag provat på gamingmöss från Logitech så tycker jag om scrollhjulet.
Nu sitter jag med en Taurus trådlös mus. Mycket skön mus men batteritiden är inte den bästa.

Jag hade mest problem med "klick-scrollen", hjulet kändes rangligt på ett sätt som andra möss inte gör. Jag har haft möss där man kunde tilta hjulet för att scrolla i sidled, som inte var super i känslan heller, men även de var ju bättre än dessa Logitech. Men scrollhjulet har ju liksom varit löst länge, visst kan man väl försöka komma på ny funktionalitet men denna kompromiss är inte värd det. Då föredrar jag andra experiment, som min gamla IBM-mus med typ en touchpoint istället för hjul, eller MS Arc med en platta istället (eller Arc var rätt hemsk också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har verkligen försökt med Logitechs "finare" möss, men jag kan inte komma överens med scrollhjulet. Jag förstår ju att det är fint med frihjuls-scroll ibland men känslan i hjulet, framför allt i "klick-läget", är ju hemsk. Valfri budgetmus för en femtiolapp är ju underbar i jämförelse.

Visst är frihjulsfunktionen annorlunda? Jag störde mig på det den första dagen, men nu känns det rätt naturligt. Det blir en smaksak eller vanesak

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Visst är frihjulsfunktionen annorlunda? Jag störde mig på det den första dagen, men nu känns det rätt naturligt. Det blir en smaksak eller vanesak

Tja, jag ser ju nyttan i den, men också att det är en ganska nischad nytta. Jag scrollar sällan i väldigt långa exceldokument eller så, och för typ kod eller liknande så använder jag tangentbordet för att hoppa bland raderna på olika sätt. Men visst, hade man kunnat få ett växlingsbart hjul där "klickläget" kändes som en vanlig mus från de senaste 25 åren så hade det väl varit fint.

Sen vet jag ju att många verkar gilla dessa möss kraftigt. Jag har flera kollegor som inte använder något annat. Men det passar inte mig helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hade mest problem med "klick-scrollen", hjulet kändes rangligt på ett sätt som andra möss inte gör. Jag har haft möss där man kunde tilta hjulet för att scrolla i sidled, som inte var super i känslan heller, men även de var ju bättre än dessa Logitech. Men scrollhjulet har ju liksom varit löst länge, visst kan man väl försöka komma på ny funktionalitet men denna kompromiss är inte värd det. Då föredrar jag andra experiment, som min gamla IBM-mus med typ en touchpoint istället för hjul, eller MS Arc med en platta istället (eller Arc var rätt hemsk också).

På Anywhere 2 va hjulet fast och bra. Och tilt-funktionen riktigt bra. Men tycker inte om att klicka med hjulet alls (mittenknappen) och en del möss har så trög knapp till detta. Visst borde de kunna göra om möss så det är lite bättre, och dessa knappar som ska ändra DPI, de följer inte en standard så om man ska mappa om dessa så går det inte utan rätt mjukvara.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kört trådlös i många herrans år, och visst ... för 15 år sedan eller så så var ju latenser, batteritid och dylikt en kompromiss man fick överväga, men idag (undantaget extremfall, under vilka merparten av personerna i den här tråden inte faller)? Knappast ...

Måhända kostar de trådlösa några kronor extra relativt motsvarande trådade, och måhända väger de något mer, eller så finns inte den man vill ha som trådlös, och det kan mycket väl vara anledningar till att köra trådat om man inte stör sig på "svansen", men i annat fall kan jag bara rekommendera att testa en modern trådlös mus när tillfälle ges.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Köpte min första trådlösa för kring 20 år sedan, en av de mer påkostade logitechmössen som fanns då (7xx tror jag). Den var skön i början men blev för liten då min hand växte. Gick först tillbaka till min föregående IntelliMouse Explorer ett tag.

Sedan dess har jag bara kört möss som laddar även när man använder dem. Senaste 10+ åren har jag använt en G600 till min desktop, och en TT Black till min jobblaptop hemma samt till min egna laptop när jag reser.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

På Anywhere 2 va hjulet fast och bra. Och tilt-funktionen riktigt bra. Men tycker inte om att klicka med hjulet alls (mittenknappen) och en del möss har så trög knapp till detta. Visst borde de kunna göra om möss så det är lite bättre, och dessa knappar som ska ändra DPI, de följer inte en standard så om man ska mappa om dessa så går det inte utan rätt mjukvara.

Jag har en Anywhere 2S och jag tycker inte det. Gjorde en liten film som illustrerar skillnaden i ljudet i alla fall (ignorera HR i bakgrunden som försöker få ett teamsmöte att fungera). Mössen är 2S, Razer Deathadder Elite, MS Wireless Mobile Mouse och någon billig Ducky Feather, de två sista är inte några jag använder ofta utan mer för att visa gamla och/eller billiga möss: