4K Blu-Ray-spelare - Är denna prisvärd? [LÖST/AVSLUTAD]

Permalänk
Medlem

4K Blu-Ray-spelare - Är denna prisvärd? [LÖST/AVSLUTAD]

Hej,

Jag tänker köpa en 4K Blu-Ray-spelare och undrar om spelaren nedan är prisvärd?:
Verbatim Ultra HD 4K BDXL Writer

Jag vill nämligen rippa mina Blu-Ray-skivor med MakeMKV och lägga till dem på min mediaserver. Då några skivor är av 4K UHD-varianten så letar jag efter en prisvärd spelare/läsare med USB-kontakt som pallar 4K.

Permalänk
Medlem

Du måste kolla upp det. Finns siter för vilka som funkar att rippa med. UHD blurays är kräsna. Mycket anitipiracy.
Så det ska vara rätt spelare o rätt firmware på den för att det ska funka.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

https://forum.makemkv.com/forum/viewtopic.php?t=23328

Om det är en VER-43888 som det står så är den bra, om det är en VER-43889 så skulle jag skippa om UHD Blu-rays är målet.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Enligt några inlägg på Makemkvs forum bör det fungera, men man kan nog lägga in en brasklapp om att Pioneer (som tycks ha gjort driven åt Verbatim) släppt firmware som blockerar "libredrive" (funktionen för att läsa alla skivor) i slutet av förra året.
Huruvida Verbatim nu har sådan firmware vettetusan. Oavsett ska man vara försiktig när man uppdaterar firmware.

Jag skulle nog köpt driven från något ställe som är lätt att skicka i retur till. Jag har ingen aning om Computersalg är bättre än Amazon.se i det fallet, exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag blir lite osäker när jag kollar runt kring hur man rippar 4K Blu-Rays; vissa guider verkar indikera att man inte behöver spelare/läsare med speciell firmware.

Vet någon om en viss 4K spelare/läsare som inte behöver speciell firmware? Jag har lite svårt att hitta rätt info på MakeMKV:s forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apollo11:

Jag blir lite osäker när jag kollar runt kring hur man rippar 4K Blu-Rays; vissa guider verkar indikera att man inte behöver spelare/läsare med speciell firmware.

Vet någon om en viss 4K spelare/läsare som inte behöver speciell firmware? Jag har lite svårt att hitta rätt info på MakeMKV:s forum.

Det var så tidigare att man behövde specifika spelare med specifik firmware. Det är betydligt öppnare nu.

Permalänk
Medlem

Ny relaterad fråga:
Bör en läsare som denna fungera felfritt med MakeMKV för vanliga (icke 4K-Blu-Ray) skivor?
(Jag kan ju spara lite pengar på att torrenta 4K-filmerna...):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3786139

Permalänk
Medlem

Har du hemmabio-anläggning? Har du en seriös spelare med usb-kabel kan du ansluta den till datorn så dyker den upp som extern blu-ray-spelare i Linux.

Sedan kan du rippa skivorna till ,iso eller .img som du sedan konverterar till lämpligt format. Linux läser .img .iso, mkv, .flac, mp? .wav, .wma native. Vilket en seriös bluray-spelare också gör från en hårddisk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Har du hemmabio-anläggning? Har du en seriös spelare med usb-kabel kan du ansluta den till datorn så dyker den upp som extern blu-ray-spelare i Linux.

Sedan kan du rippa skivorna till ,iso eller .img som du sedan konverterar till lämpligt format. Linux läser .img .iso, mkv, .flac, mp? .wav, .wma native. Vilket en seriös bluray-spelare också gör från en hårddisk.

Jag har en laptop som kör Ubuntu 22.04 LTS.

Men jag behöver väl fortfarande en spelare/läsare som stöds av MakeMKV för att rippa 4K?

Permalänk
Medlem

Varför skulle spelaren (inte) stödjas av MakeMKV? Det är ju ändå rawströmmen du vill konvertera, inte spelaren. I Linux är ju allting en fil. Du skriver ut skivan i linux då hela skivan är en fil. antagligen som dev/sr0 eller /dev/sdX, /dev/hdX om den är gammal PATA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför skulle spelaren (inte) stödjas av MakeMKV? Det är ju ändå rawströmmen du vill konvertera, inte spelaren. I Linux är ju allting en fil. Du skriver ut skivan i linux då hela skivan är en fil. antagligen som dev/sr0 eller /dev/sdX, /dev/hdX om den är gammal PATA.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför skulle spelaren (inte) stödjas av MakeMKV? Det är ju ändå rawströmmen du vill konvertera, inte spelaren. I Linux är ju allting en fil. Du skriver ut skivan i linux då hela skivan är en fil. antagligen som dev/sr0 eller /dev/sdX, /dev/hdX om den är gammal PATA.

DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fungerar inte riktig så. I så fall skulle du inte kunna spela upp skivan överhuvud taget. Men du får gärna utveckla.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Fungerar inte riktig så. I så fall skulle du inte kunna spela upp skivan överhuvud taget. Men du får gärna utveckla.

Jo, det har fungerat så sedan DVDs. Ta och läs på litet innan du sitter och gissar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jo, det har fungerat så sedan DVDs. Ta och läs på litet innan du sitter och gissar.

Bara för att förstå här. Pratar vi ens om samma sak? Det jag pratar om är nämligen den fysiska spelaren. Har nämligen aldrig sätt en spelare som vägrar läsa en skiva. Krypteringen sker väl på programvarunivå? Eller skulle man kunna kryptera skivan så att den är fysiskt omöjlig att läsa för spelaren? Har nämligen aldrig sett den situationen och det tas inte upp något om det i den länk du hänvisade till.

Jag hittar bara information som pekar på programvarunivå. Det jag letar efter är fysiska begränsningar. Som dessutom skulle kunna uppstå retroaktivt på redan existerande media / spelare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bara för att förstå här. Pratar vi ens om samma sak? Det jag pratar om är nämligen den fysiska spelaren. Har nämligen aldrig sätt en spelare som vägrar läsa en skiva. Krypteringen sker väl på programvarunivå? Eller skulle man kunna kryptera skivan så att den är fysiskt omöjlig att läsa för spelaren? Har nämligen aldrig sett den situationen och det tas inte upp något om det i den länk du hänvisade till.

Jag hittar bara information som pekar på programvarunivå. Det jag letar efter är fysiska begränsningar. Som dessutom skulle kunna uppstå retroaktivt på redan existerande media / spelare.

Firmware i läsaren måste kunna läsa rätt delar och vara kompatibel med programvara som ska avkryptera. Tillverkarna uppdaterar lite då och då firmware så att warez-verktygen inte ska fungera. Påverkar bara skyddad media, inte hemmagjord media givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Firmware i läsaren måste kunna läsa rätt delar och vara kompatibel med programvara som ska avkryptera. Tillverkarna uppdaterar lite då och då firmware så att warez-verktygen inte ska fungera. Påverkar bara skyddad media, inte hemmagjord media givetvis.

Jo det såklart. Men det jag eftersöker är om det skulle gå att göra en skiva som är tekniskt oläsbar. Ungefär som att en kopieringsmaskin skulle vägra starta när du trycker på knappen för att det står att man inte får kopiera sidan på det A4 man har. Ungefär som att läsa en trekantig skiva i en rund spelare (går visserligen om triangeln är smalare än cirkeln, men antar att du förstår hur jag menar).

Så tl;dr skulle en spelare vägra spinna en kopieringsskyddad skiva? Hur skulle den veta om att den är kopieringsskyddad?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jo det såklart. Men det jag eftersöker är om det skulle gå att göra en skiva som är tekniskt oläsbar. Ungefär som att en kopieringsmaskin skulle vägra starta när du trycker på knappen för att det står att man inte får kopiera sidan på det A4 man har. Ungefär som att läsa en trekantig skiva i en rund spelare (går visserligen om triangeln är smalare än cirkeln, men antar att du förstår hur jag menar).

Så tl;dr skulle en spelare vägra spinna en kopieringsskyddad skiva? Hur skulle den veta om att den är kopieringsskyddad?

Jag menar, att den inte kan läsa av dataströmmen vore ju ett tydligt tecken. Pgra den är krypterad med en nyckel spelaren inte har.