Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Och?
3D Skannat innebär inte att de inte optimerar och drar ner på antal polygoner så saker ser kantiga ut.

Med Nanite kan de i stort sett köra hur högupplösta modeller de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Och?
3D Skannat innebär inte att de inte optimerar och drar ner på antal polygoner så saker ser kantiga ut.

Lägg till shaky cam, överexponerat ljus så man inte ser detaljer i Alyx så ser nog det lika fotorealistiskt ut

Ja okej, gör det då? Jag förstår egentligen inte vad det är du argumenterar om. Du tycker spelet är fult för att dom försöker göra det snyggt genom att emulera riktiga kameror?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ja okej, gör det då? Jag förstår egentligen inte vad det är du argumenterar om. Du tycker spelet är fult för att dom försöker göra det snyggt genom att emulera riktiga kameror?

Emulera riktiga kameror? Du vet att riktiga kameror också har auto exposure, precis som ögonen?

inte ser det ut såhär om du kollar på gopro footage från Poliser i USA eller airsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Emulera riktiga kameror? Du vet att riktiga kameror också har auto exposure, precis som ögonen?

inte ser det ut såhär om du kollar på gopro footage från Poliser i USA eller airsoft.

Ja precis, riktiga kameror har autoexponering vilket dom emulerar här, men dom har tagit i lite mer för att efterlikna nån kanske äldre gopro med sämre dynamik.
Men förstår fortfarande fortfarande inte riktigt varför du är så otroligt negativt inställd till nåt som faktiskt lyckats få folk att tro att det är nåt filmat dom kollar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Ja precis, riktiga kameror har autoexponering vilket dom emulerar här, men dom har tagit i lite mer för att efterlikna nån kanske äldre gopro med sämre dynamik.
Men förstår fortfarande fortfarande inte riktigt varför du är så otroligt negativt inställd till nåt som faktiskt lyckats få folk att tro att det är nåt filmat dom kollar på.

Fast det verkar ju inte exponeras automatiskt alls, utan vara fast inställd på för mycket ljusinsläpp.
För att det är ett simpelt trick som vilket spel som helst skulle kunna använda. Vad är det man ska vara imponerad över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast det verkar ju inte exponeras automatiskt alls, utan vara fast inställd på för mycket ljusinsläpp.
För att det är ett simpelt trick som vilket spel som helst skulle kunna använda. Vad är det man ska vara imponerad över?

Om bilden vore konstant överexponerad, vilket den inte är, skulle det vara omöjligt att ha en fast inställning på exponeringen - vilket den inte heller har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Fast det verkar ju inte exponeras automatiskt alls, utan vara fast inställd på för mycket ljusinsläpp.
För att det är ett simpelt trick som vilket spel som helst skulle kunna använda. Vad är det man ska vara imponerad över?

Som sagt, det är ingredienserna av allt som hör att MÅNGA imponeras utav det, om du själv är så blind o trög att du inte fattar det så kan du väl leta nånannanstans över nåt som du kanske impas mer utav. Men jag tvivlar att du hittar nåt så extremt negativ som du verkar vara.

Permalänk
Medlem

Mera bodycam... men som inte kräver ett RTX-kort... kanske inte ens är UE5

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Som sagt, det är ingredienserna av allt som hör att MÅNGA imponeras utav det, om du själv är så blind o trög att du inte fattar det så kan du väl leta nånannanstans över nåt som du kanske impas mer utav. Men jag tvivlar att du hittar nåt så extremt negativ som du verkar vara.

Är mer imponerad av spel som inte använder tricks för att lura en att något ser bättre ut än det faktiskt gör. Som omgivningen i Alien Isolation eller naturen i Battlefront Endor. Och samtidigt inte kräver en nasa dator.

Visst är det konstigt att spel som släpps 2022-2023 kräver 12GB+ VRAM och en raketforskares dator men ändå inte ser bättre ut än ex Battlefront?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är mer imponerad av spel som inte använder tricks för att lura en att något ser bättre ut än det faktiskt gör. Som omgivningen i Alien Isolation eller naturen i Battlefront Endor. Och samtidigt inte kräver en nasa dator.

Visst är det konstigt att spel som släpps 2022-2023 kräver 12GB+ VRAM och en raketforskares dator men ändå inte ser bättre ut än ex Battlefront?

Okej, du har fortfarande inte förstått poängen med "tricken" som precis alla spel använder sig av på ett eller annat sätt, inkl Alien Isolation o Battlefront (som för övrigt inte heller håller speciellt bra för närmare inspektioner). Finns ingen poäng att lägga ner mer tid på dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Okej, du har fortfarande inte förstått poängen med "tricken" som precis alla spel använder sig av på ett eller annat sätt, inkl Alien Isolation o Battlefront (som för övrigt inte heller håller speciellt bra för närmare inspektioner). Finns ingen poäng att lägga ner mer tid på dig.

Alien Isolation och Battlefront använder shaky cam med överexponerad ljussättning och låg FOV samt en massa CA?

News to me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Alien Isolation och Battlefront använder shaky cam med överexponerad ljussättning och låg FOV samt en massa CA?

News to me!

https://youtu.be/MGyaR2sSBkA

https://youtu.be/85ouYWPynSs

... nej men andea typer av "trick" för att få det att se verkligare ut. Ta o plugga datorgrafik i några år o återkom sen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har du ett alt konto som gillar varje inlägg du gör?

Har du det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

... nej men andea typer av "trick" för att få det att se verkligare ut. Ta o plugga datorgrafik i några år o återkom sen igen.

Men du har ju uppenbarligen gjort det så varför kan inte du förklara för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men du har ju uppenbarligen gjort det så varför kan inte du förklara för mig?

Jag kommer in lite utifrån här i er diskussion, men jag undrar vad du menar med att man i princip luras att tro att det är snyggare än det är. Det går inte ihop för mig, antingen är det snyggt eller inte..?
Såg den där bodycam videon och konstaterade att det är snyggt som attan, ett tag frågade jag mig till och med om det inte var verkligt. Hur har jag blivit lurad? Min tanke är som så, ganska enkelt men kanske jag har fel - att antingen ser det snyggt ut, eller så ser det inte snyggt ut...

Permalänk
Medlem

Alltså lägger man på nya saker så kräver det mer av datorn . Enkel matematik sen kommer det alltid komma spel som jag såg Jedi Survivor som tar på vissa ställen 19 GB Vram på 1440 p det är ju bara trasigt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Jag kommer in lite utifrån här i er diskussion, men jag undrar vad du menar med att man i princip luras att tro att det är snyggare än det är. Det går inte ihop för mig, antingen är det snyggt eller inte..?
Såg den där bodycam videon och konstaterade att det är snyggt som attan, ett tag frågade jag mig till och med om det inte var verkligt. Hur har jag blivit lurad? Min tanke är som så, ganska enkelt men kanske jag har fel - att antingen ser det snyggt ut, eller så ser det inte snyggt ut...

Skillnad på att se snyggt ut. Och att se verkligt ut.
Unrecord ser verkligt ut men inte snyggt.

Snyggt i min mening är spel som åldras bra och inte maskerar allt med kamerafilter.

Om ni går utomhus på stan tänker ni: Vadfan vad snyggt det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Skillnad på att se snyggt ut. Och att se verkligt ut.
Unrecord ser verkligt ut men inte snyggt.

Snyggt i min mening är spel som åldras bra och inte maskerar allt med kamerafilter.

Om ni går utomhus på stan tänker ni: Vadfan vad snyggt det är?

Om jag ser ett spel som ser verkligt ut så är det för mig det ultimata. Verkligt = snyggt. Sen har väl unrecord en lite udda "kameravinkel", och jag hade gärna sett att det inte försöker se ut som en gopro-film utan bara "plain", som de flesta andra spel. Men snyggt är det ändå i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Om jag ser ett spel som ser verkligt ut så är det för mig det ultimata. Verkligt = snyggt. Sen har väl unrecord en lite udda "kameravinkel", och jag hade gärna sett att det inte försöker se ut som en gopro-film utan bara "plain", som de flesta andra spel. Men snyggt är det ändå i mitt tycke.

Vad är snyggt med att gå runt i en övergiven byggnad i grådassiga pripyat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Men du har ju uppenbarligen gjort det så varför kan inte du förklara för mig?

Det har jag redan gjort trettiofem gånger i den här tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Det har jag redan gjort trettiofem gånger i den här tråden.

Kan du länka dessa svar?

Enda jag ser är att du nämnt Postprocessing och emulering av en kamera, vilket alla redan visste, hence CA/Exposure/ShakyCam

Om du nu har 15 års erfarenhet, vilket spelföretag jobbar du hos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är snyggt med att gå runt i en övergiven byggnad i grådassiga pripyat?

Grådassig förstörelse 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kan du länka dessa svar?

Enda jag ser är att du nämnt Postprocessing och emulering av en kamera, vilket alla redan visste, hence CA/Exposure/ShakyCam

Om du nu har 15 års erfarenhet, vilket spelföretag jobbar du hos?

ALL grafik i spel är ju för att emulera verkligheten på ett eller annat sätt (om målet är realism vill säga), vilket var lite av min poäng. Alltså bakat ljus, ambient occlusion, PBR-texturer, HDR, DoF, motion blur, kameraskak jadda jadda, o mycket av dessa tekniker är ju verkligen rena tricks som egentligen inte fungerar alls som i verkligheten, men i sammanhanget ändå ser så pass bra ut att det nästan ser helt verkligt ut.
Ambient occlusion t ex, den kan fungera på lite olika sätt, men den mest avancerade är väl den raytracade o den beräknar avståndet mellan flera ytor, o ju nämre dom är desto mörkare blir det, vilket ser typ ut som en mulen dag (fast alla objektiv är helt matta o vita), o multiplicerar man på det på sin scen så kommer man få mer o bättre kontaktskuggor vilket ökar realismen mycket.
Den enklare varianten av den som jag tror att kanske Crysis var först med är väl att använda sig av depthbuffern (det närmast kameran är svart o det längst bort är vitt, ser la ut som dimma) som man kör nån slags högpass-filter på för att sen multiplicera på den. Ser inte alls lika bra ut, men bättre än ingenting o dessutom sjukt mycket billigare. Dock så finns ingen typ av ambient occlusion alls i verkligheten, utan det är bara ett trick. Ett bra trick då, men fortfarande ett trick i brist på högupplöst raytracing med massvis med samples.

O för att spinna vidare på just kamera o postprocessing så använder ju t ex Battlefront bloom och lens flares eftersom det är det som både ögon o kamera/objektiv producerar när kontrasterna blir för höga, o ta bort det o Battlefrontet kommer inte se riktigt lika verkligt ut längre. Men jag håller med om att Battlefront ser riktigt bra ut för åldern o kraven, men man får också tänka på att mycket av ljuset är bakat/beräknat i förhand, medans jag antar att dom flesta Unreal 5-spel istället gör allting i realtid med hjälp av raytracing o Lumen vilket sätter helt andra krav på ens burk, samtidigt som det gör det lättare för mindre studios att få snygga grejer utan mycket jobb alls.

Har inte jobbat speciellt mycket med realtidsgrafik, utan mer offline-renderat för reklam, serier o film. Men har bra koll på spelgrafik också, är ju ändå samma sak (ish), men där spel har mer begränsningar eftersom frameraten ska vara "lite" högre o har fram till nyligen kört helt med rasterisering med alla emulerade fusk som hör till, medans det jag jobbat med är mer raytracing vilket istället är en simulering av verkligheten (om än med en del fusk där också)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

ALL grafik i spel är ju för att emulera verkligheten på ett eller annat sätt (om målet är realism vill säga), vilket var lite av min poäng. Alltså bakat ljus, ambient occlusion, PBR-texturer, HDR, DoF, motion blur, kameraskak jadda jadda, o mycket av dessa tekniker är ju verkligen rena tricks som egentligen inte fungerar alls som i verkligheten, men i sammanhanget ändå ser så pass bra ut att det nästan ser helt verkligt ut.
Ambient occlusion t ex, den kan fungera på lite olika sätt, men den mest avancerade är väl den raytracade o den beräknar avståndet mellan flera ytor, o ju nämre dom är desto mörkare blir det, vilket ser typ ut som en mulen dag (fast alla objektiv är helt matta o vita), o multiplicerar man på det på sin scen så kommer man få mer o bättre kontaktskuggor vilket ökar realismen mycket.
Den enklare varianten av den som jag tror att kanske Crysis var först med är väl att använda sig av depthbuffern (det närmast kameran är svart o det längst bort är vitt, ser la ut som dimma) som man kör nån slags högpass-filter på för att sen multiplicera på den. Ser inte alls lika bra ut, men bättre än ingenting o dessutom sjukt mycket billigare. Dock så finns ingen typ av ambient occlusion alls i verkligheten, utan det är bara ett trick. Ett bra trick då, men fortfarande ett trick i brist på högupplöst raytracing med massvis med samples.

O för att spinna vidare på just kamera o postprocessing så använder ju t ex Battlefront bloom och lens flares eftersom det är det som både ögon o kamera/objektiv producerar när kontrasterna blir för höga, o ta bort det o Battlefrontet kommer inte se riktigt lika verkligt ut längre. Men jag håller med om att Battlefront ser riktigt bra ut för åldern o kraven, men man får också tänka på att mycket av ljuset är bakat/beräknat i förhand, medans jag antar att dom flesta Unreal 5-spel istället gör allting i realtid med hjälp av raytracing o Lumen vilket sätter helt andra krav på ens burk, samtidigt som det gör det lättare för mindre studios att få snygga grejer utan mycket jobb alls.

Har inte jobbat speciellt mycket med realtidsgrafik, utan mer offline-renderat för reklam, serier o film. Men har bra koll på spelgrafik också, är ju ändå samma sak (ish), men där spel har mer begränsningar eftersom frameraten ska vara "lite" högre o har fram till nyligen kört helt med rasterisering med alla emulerade fusk som hör till, medans det jag jobbat med är mer raytracing vilket istället är en simulering av verkligheten (om än med en del fusk där också)

Battlefront ser nog precis lika bra ut utan lens flares. Bloom används i alla spel och finns även i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Battlefront ser nog precis lika bra ut utan lens flares. Bloom används i alla spel och finns även i verkligheten.

..jovisst, men det är fortfarande tricks o halvmesyrer för att få det att antingen se ut som det gått genom antingen linser i ett objektiv eller linsen i ögat. O ta bort dom tricksen o det ser inte riktigt lika verkligt ut, precis som Unrecordet eller vilket annat spel som helst.

Permalänk
Medlem

Köpte immortals of aveum, egentligen mest för att det är ett ue5 spel och jag har gärna velat testa spelmotorn och se vad den är kapabel till osv. Men det såg lite kul ut också, fps shooter där man skjuter magi med handen, ja varför inte.

Men grafiken är lite väl... suddig..? Nästan som om man körde 1080p på 1440p skärm, fastän jag kör i 1440p på 1440p skärm... Samma sak blir det vare sig man kör native eller med dlss. Och inte finns någon sharpness slider heller. Ingen antialiasing-inställning.

Man kan se att det finns en hel del fina små detaljer, mossa på stenar, små växter och rätt snyggt genererat stenigt landskap osv. Bra ljussättning osv. Men över lag är grafiken, all teknologi till trots, lite "meh". Blev bättre när jag lade på lite skärpa via gefore experience, men fortfarande är det aningen "meh".
Är det bara jag som känner så? Eller kanske det är en inställningsfråga? Kör allt maxat, kanske det är något man bör dra ner på? Tänker om de gett antialiasing något annat namn, typ "post processing" eller liknande..?