Permalänk
Medlem

Över 9000 FPS

Dawid från Dawid Does Tech Stuff har lagt upp en video där han med hjälp av ett RTX 4090 och Lexar minne 'spelar' i över 9000 FPS !!!!!!!!!

Det är inte riktigt 4K Ultra settings... men ibland får man offra lite för att få flytet.

Vad siktar du på för FPS när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad siktar du på för FPS när du spelar?

Helst 90 FPS i tredjeperson, eller 120+ i förstaperson, beroende på spelets tempo.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

När tror vi att 8K gaming kan växa då?

Säg om man siktar på 1% Low på minst 80-100 FPS och average på 140+ FPS.

När tror ni det blir vanligt att man kan få det i många spel i
1) Medium inställningar
2) Medium-high mix
3) Höga inställningar
4) Allting maxat

Sen kan det så klart alltid finnas enstaka titlar som är extra systemkrävande utan att nödvändigtvis vara lika mycket snyggare som krävande mot andra titlar.

Men säg, skulle alternativ 1 och 2 kunna bli vanligt inom 2-3 grafikkortsgenerationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När tror vi att 8K gaming kan växa då?

Med uppskalning och Frame Generation så är det väl delvis redan möjligt? Jag tror inte jag har sett några tester i 8K med DLSS 3 dock. Det skulle vara intressant att se.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Detta är lite närbesläktat med att starta gamla spel från millennieskiftet på dagens hårdvara och uppleva en millisekunds laddningstid (typ Evil Islands). Sedan fråga: när får vi omedelbar laddningstid i spel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Detta är lite närbesläktat med att starta gamla spel från millennieskiftet på dagens hårdvara och uppleva en millisekunds laddningstid (typ Evil Islands). Sedan fråga: när får vi omedelbar laddningstid i spel?

Jag hade omedelbara laddningstider redan med SNES (Super Nintendo)

Cartridge var en form av Solid State lagring redan på 80-talet eller ännu tidigare med bl.a. NES och andra tidiga konsoler.
Men en stor skillnad mellan den tidens cartridge och dagens SSD är att cartridge inte var skrivbara.
Däremot kom det sedan cartridge som förutom ROM även hade ett litet RAM som kunde hålla en mindre mängd data för sparpositioner.
De cartridgarna innehöll sen ett litet batteri som gjorde att sparpositioner kunde sparas även efter konsolen stängdes av.

En annan skillnad var att spelutvecklarna fick släppa spel som var färdiga vid release, istället för som kanske blir färdiga långt senare via diverse uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag hade omedelbara laddningstider redan med SNES (Super Nintendo)

Cartridge var en form av Solid State lagring redan på 80-talet eller ännu tidigare med bl.a. NES och andra tidiga konsoler.
Men en stor skillnad mellan den tidens cartridge och dagens SSD är att cartridge inte var skrivbara.
Däremot kom det sedan cartridge som förutom ROM även hade ett litet RAM som kunde hålla en mindre mängd data för sparpositioner.
De cartridgarna innehöll sen ett litet batteri som gjorde att sparpositioner kunde sparas även efter konsolen stängdes av.

Hehe, touché! Instant laddtid förutom mär man fick börja om och blåsa cartridge

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hehe, touché! Instant laddtid förutom när man fick börja om och blåsa cartridge

Jag behövde aldrig göra det på de spel som jag köpt som nya.
Det är inte heller det bästa sätt att rengöra kontakterna på cartridge.
Under förutsättning att man vill undvika korrosion.
Men jag vet att det är många som har gjort det.