Byta ut i9-9900k till i7-13700K med RTX3070?

Permalänk
Medlem

Byta ut i9-9900k till i7-13700K med RTX3070?

Användande är overall plugg/film/spel vill även ha möjlighet till att streama om möjligt.
Spelfokus; Valorant, CSGO, Lost Ark, GTA, Apex Legends.

Så det jag funderar lite över är hur jag ska gå till väga, mitt system idag är:

Processor: Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz (boost till 4.7GHz)
Graphics Card: NVIDIA GeForce RTX 3070
Motherboard: ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX Z390-F
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 24GB (8-8-8)
Memory: Samsung 970 EVO 500GB NVME, Samsung 850 PRO 256GB, Samsung 850 EVO 250GB, Seagate BarraCuda 4 TB, Seagate BarraCuda 1TB
PSU: PSU EVGA Supernova G2* 750W
Cooler: Noctua NH-D15 CPU (kan ha en senare version)
Chassi: Fractal Design Define R6 Svart
Monitors: BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 (240hz), AOC 24G2W1G4(144HZ)

Anledning till att funderar på att uppgradera mig är då jag anser att FPS dropsen jag får i t.ex i spelet 'valorant' är för stora vid full-action och märker av det, dock har i9-9900k varit trogen ett bra tag nu.
Men sedan när jag köpte mitt RTX 3070 för 10.000+ så kändes det rätt dyrt och nu känns det som att en i7-13700k med ett RTX 4070ti hade suttit mer korrekt.
Frågan blir om jag bara köper i7-13700K kommer RTX3070 vara en flaskhals på något sätt?
Då valorant främst använder CPU:n vad jag förstår det som, söker mer stabil FPS vid 240hz.
Funderar även på att gå över till LG's OLED skärm med 240hz som nyligen kommit ut då jag blev kär i min OLED TV, OLED är liksom något av de bästa jag sett och att ha en gaming skärm med 240hz och sedan OLED för film och serier när man väl känner för det hade varit guld, men tror jag väntar med att köpa LG skärmen då den kostar ca 13.000 idag men nämner det då det är en plan.

Ja, jag vet inte så tips och rekommendationer skulle vara uppskattat.

Budget; 20k (men antar att jag kan behålla delar av min nuvarande setup så förhoppningsvis behöver jag inte svänga mig så långt upp)

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

detta är ju allt du behöver ha. Inget mer behövs direkt.

Detta kan du också kör. 7700x är nog lite bättre på valorant för att den är högre klockad. Och här får du ddr5. Kanske blir problem med högjed på rammet.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/MdwaQ.png

detta är ju allt du behöver ha. Inget mer behövs direkt.

https://komponentkoll.se/bild/MdwaQ.png

Detta kan du också kör. 7700x är nog lite bättre på valorant för att den är högre klockad. Och här får du ddr5. Kanske blir problem med högjed på rammet.

Tack för svar, bilderna du skickade är samma bild men är inte AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz ett bättre köp i så fall istället för 7700x?

https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh...

Vilket moderkort samt ram minnen borde man ta ifall man nu vill ha DDR5?
Kikat på Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance vs G.Skill Flare X5 32GB (2x16GB) Expo DDR5 / CL36 / 6000 MHz
Anledningen till dessa två är för att de har liten formfaktor då jag har Noctua som tar väldigt mycket plats.
klaffar min PSU för dessa?

Uppdaterade mitt nuvarande chassi, antar att den fortfarande är okej för kommande moderkort.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Finns sjukt mycket FPS att hämta genom bara några få knapptryckningar.
Varför ha en K-processor med ett utav de bättre z390-moderkorten på marknaden för just överklockning utan att ens överklocka? Och en riktigt bra luftkylare på det dessutom.

1. "boost upp till 4.7ghz" Testat överklocka till 5.0-5.1ghz?
2. Du kör 3 st 8gb ram... Man kör inte 3 ram. Man kör antingen 2 st eller 4 st. Då du inte utnyttjar dual-channel genom att använda 3 st. Så rätta sättet är; Vid enbart 2 minnesmoduler så sätter man dem i slots 1+3 eller 2+4 för att dra nytta av dual-channel.
3. Det finns miljarder med tips ang hur du bäst får ut max prestanda ur din i9-9900K på youtube.
4. Har du stängt av de mest vanliga och självklara sakerna så som Xbox-GameBar eller GameDVR? Aktiverat Spelläge?
5. Testat att genom att deaktivera CPU0 på utvald speltitel med hjälp av tex. Process Lasso och se om det ger dig någon FPS-boost? Vet att det iallafall gav mig en skjuts på ca. 130 fps extra i CSGO. Samt satt spelet i fråga i "Hög prioritet"?
6. Har du undervoltat din gpu i tex. MSI afterburner?

Sitter själv med en i9-9900K och jag streamade CSGO , Apex Legends m.m utan några bekymmer långt innan jag började med att tweaka burken till max.
Sitter även med 270hz skärm och det är inga bekymmer att hålla sig över med råge.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Finns sjukt mycket FPS att hämta genom bara några få knapptryckningar.
Varför ha en K-processor med ett utav de bättre z390-moderkorten på marknaden för just överklockning utan att ens överklocka? Och en riktigt bra luftkylare på det dessutom.

1. "boost upp till 4.7ghz" Testat överklocka till 5.0-5.1ghz?
2. Du kör 3 st 8gb ram... Man kör inte 3 ram. Man kör antingen 2 st eller 4 st. Då du inte utnyttjar dual-channel genom att använda 3 st. Så rätta sättet är; Vid enbart 2 minnesmoduler så sätter man dem i slots 1+3 eller 2+4 för att dra nytta av dual-channel.
3. Det finns miljarder med tips ang hur du bäst får ut max prestanda ur din i9-9900K på youtube.
4. Har du stängt av de mest vanliga och självklara sakerna så som Xbox-GameBar eller GameDVR? Aktiverat Spelläge?
5. Testat att genom att deaktivera CPU0 på utvald speltitel med hjälp av tex. Process Lasso och se om det ger dig någon FPS-boost? Vet att det iallafall gav mig en skjuts på ca. 130 fps extra i CSGO. Samt satt spelet i fråga i "Hög prioritet"?
6. Har du undervoltat din gpu i tex. MSI afterburner?

Sitter själv med en i9-9900K och jag streamade CSGO , Apex Legends m.m utan några bekymmer långt innan jag började med att tweaka burken till max.
Sitter även med 270hz skärm och det är inga bekymmer att hålla sig över med råge.

Jag har överklockat CPUn till 4.7GHz, med 5GHz så rök ramminnen så fick köpa nya och därav har jag nu ett extra på plats, dvs 3x av samma typ (8x8x8)
4. Ja.
5. Nix.
6. Nix, mitt 3070 kort (Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB V2 LHR Graphics Card), så borde vara fabriksklockad redan ;%

Problemet är att FPS:en i avarage är helt okej men problemet är FPS dropsen vid intense fights i spelen, då känner man FPS droppen.

Som sagt jag anser mig själv ha ett lyxproblem, men när FPSdropsen sker vid intense fights så känner jag mig en aning frustrerad.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Jag har överklockat CPUn till 4.7GHz, med 5GHz så rök ramminnen så fick köpa nya och därav har jag nu ett extra på plats, dvs 3x av samma typ (8x8x8)
4. Ja.
5. Nix.
6. Nix, mitt 3070 kort (Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB V2 LHR Graphics Card), så borde vara fabriksklockad redan ;%

Problemet är att FPS:en i avarage är helt okej men problemet är FPS dropsen vid intense fights i spelen, då känner man FPS droppen.

Som sagt jag anser mig själv ha ett lyxproblem, men när FPSdropsen sker vid intense fights så känner jag mig en aning frustrerad.

Okej och vad gjorde du för att få ramminnena att ryka utöver att ställa multipliern till 5ghz på CPU?
Du vet att du får ut sämre prestanda med 8x8x8 än 8x8?
4.7ghz är nästintill ingen överklock i min mening. Ditt moderkort har högre och garanterat bättre fabriksklock-val i BIOS du kan ställa in som är stabila.
Har du flashat BIOS? Har du laddat ner Chipset drivers?
Har kört 5ghz från det att jag byggde datorn och har inte bränt ett enda ram..

*bort/mod* Jag pratar undervolting, där du ställer in det att det ska dra mindre ström men behålla en något lägre klockhastighet som också ger en stabilare samt något förbättrad FPS än vad det är nu.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Okej och vad gjorde du för att få ramminnena att ryka utöver att ställa multipliern till 5ghz på CPU?
Du vet att du får ut sämre prestanda med 8x8x8 än 8x8?
4.7ghz är nästintill ingen överklock i min mening. Ditt moderkort har högre och garanterat bättre fabriksklock-val i BIOS du kan ställa in som är stabila.
Har du flashat BIOS? Har du laddat ner Chipset drivers?
Har kört 5ghz från det att jag byggde datorn och har inte bränt ett enda ram..

Jag pratar undervolting, där du ställer in det att det ska dra mindre ström men behålla en något lägre klockhastighet som också ger en stabilare samt något förbättrad FPS än vad det är nu.

Nästan 2 år sedan jag gjorde överklockningen, jag vågar inte söka mig tillbaka till den tiden då det var rätt jobbigt att förstå vad problemet var och att ram minnen rök även som var nyköpta.
Angående sämre prestanda, njae har för mig att det inte ska vara så stor påverkan. Säger du att det har en större påverkan i detta avseende?
Edit:
Gjorde ett test för att se om jag hade rätt;
Först med alla 3:

Andra med endast 2 (kit):

Som sagt testat 5GHz tidigare och med dessa försök så fungera inte systemet som det skulle, fick BSOD och Ram minnen rök.
I samma veva testade jag med MSI afterburner men det gick inte långt, dock ändrade jag inte på mycket.
Är inte så high på att överklocka eller ändra överlag då det tar massor av energi samt att fel kan uppstå och komponenter kan ryka.
Ja, jag har flashat bios och uppdaterat alla drivers.

Jag tar hellre rekommendationer angående köpval

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en 7800x3d så kan du köra detta. Och i spel så kommer denna vara extremt bra. För ram så rekomenderar jag 5600mhz. Det är för att gå upp kostar typ 300kr. Och med 7800x3d så blir det ingen skillnad över 5600mhz. Men om du vill ha 6000mhz så är det denna. Denna har också bra cl. https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/wlbDG.png

Om du vill ha en 7800x3d så kan du köra detta. Och i spel så kommer denna vara extremt bra. För ram så rekomenderar jag 5600mhz. Det är för att gå upp kostar typ 300kr. Och med 7800x3d så blir det ingen skillnad över 5600mhz. Men om du vill ha 6000mhz så är det denna. Denna har också bra cl. https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Ripjaws-S5-DDR5-6000-BK-C30...

Tack så mycket! planerar på att köpa en 4080 inom kort likaså

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...