Skrivet av Anders9110:
För en ren speldator rekommenderar man 7800X3D för att denna CPU bara har 1 CCX 3D cachen hjälper prestanda för Gaming mer än extra kärnor.
Spel skalar väldigt dåligt med fler kärnor typ max 4-6 kärnor utnyttjas effektivt man får en viss skalning upp till 8 kärnor men från 8-16 kärnor så får man sällan någon prestanda boost.
7950X3D är också ett alternativ dock så har denna CPU 2 CCX och bara en av de har extra Cache gör att prestanda ibland blir lite sämre än 7800X3D men handlar om ganska små skillnader.
7950X är en ganska dålig CPU för dig kostar ca 7400 kr så bara 2000 kr billigare än 7950X3D och är enbart vettigt ifall du ska använda CPU encoding för streaming dock så är nog ett 7900 ett lika bra alternativ då kostar också bara 5500 kr
Det du skriver har varit, och är fortfarande, helt sant.
Men tillskillnad från när folk sa att man skulle satsa på Ryzen 1800X i stället för 7700K då spel kommer använda fler kärnor har det faktiskt hänt något relevant på senare tid!
Var rätt "säkert" att hävda att de som trodde att fler kärnor skulle trumfa färre starkare kärnor i spel hade fel tidigare. Huvudorsaken var att det fram till väldigt nyligen helt enkelt inte fanns någon vettig teknik eller idé som möjliggjorde något sådant.
DX12/Vulkan tog bort en sak som tidigare i praktiken gjorde det rätt hopplöst att använda många kärnor i spel, men de är långt ifrån tillräckligt för att lösa problemet.
Unity är, efter Roblox, världens mest använda spelmotor. För en liten tid sedan släppt de version 1.0 av ECS/DOTS, vilket kan vara det som faktiskt gör att vi tillslut kommer se vissa framtida spel som väldigt effektivt kan använda väldigt många kärnor.
Är relativt lätt att bygga teknikdemon i ESC/DOTS som effekt kan använda 16C/32T. Nästa steg är bara att lura ut hur man bäst kan utnyttja detta i "riktiga" spel
Det är definitivt ingen "silver bullet" som kommer göra så alla typer av spel kommer skala perfekt över kärnor. Vad tekniken möjliggör är spel där man har massor med objekt som alla behöver animeras, renderas, räkna fysik på, kolla kollisioner mot andra objekt etc. Just detta har man nu hittat ett sätt vettig och framförallt effektivt sätt att skala över kärnor.
Unreal Engine, näst mest använda spelmotor efter Unity, har i nuläget inget liknande men även där jobbas det på teknik som förväntas lanseras inom de närmaste åren som också kommer erbjuda helt nya möjligheter att skala spel över CPU-kärnor.
Som vanligt tar teknikförändringar längre tid än man kan ana, se bara på hur lång tid det tog från DX12 lanseringen till dess att det blev den dominerande tekniken (redan 2014 blev man "varnad" på site:er som SweC för att köpa GPUer som inte var optimerade för DX12, i backspegeln var just det totalt irrelevant då dessa GPUer var omoderna när väl DX12 blev relevant). Men 3-5 år från nu borde vi rimligen kunna få de första stortitlarna som bygger på denna nya teknik.
Det ändrar rimligen inget kring dagens köpråd av CPUer (dagens CPUer lär ändå vara omkörda oavsett antalet kärnor när detta blir riktigt relevant), men ändå kul att vi (tillslut) kanske får det folk haft som argument för att prioritera fler CPU-kärnor senaste decenniet!