Reparation av laptop.

Permalänk
Medlem

Reparation av laptop.

Den 25 förra månaden lämnade jag in min laptop på garanti till elgiganten. anledningen var vad jag tror trasigt ram. varje gång jag gjorde Windows minnes test så dog datorn vid 8%.. idag så fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. det visade sig att dom inte gjort någonting med datorn och att som tyckte det var ett mjukvarufel.

Jag testade datorn direkt i butiken och det visade sig att det fortfarande var något fel med den. minnestestet dog vid 8% precis som när jag lämnade in det första gången.

det jag undrar är hur många gånger dom kan "laga" datorn innan jag antingen får pengarna tillbaka eller en ny dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Den 25 förra månaden lämnade jag in min laptop på garanti till elgiganten. anledningen var vad jag tror trasigt ram. och varje gång jag gjorde Windows minnes test så dog den vid 8%.. idag så fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. det visade sig att dom inte gjort någonting med datorn och att som tyckte det var ett mjukvarufel.

Jag testade datorn direkt i butiken och det visade sig att det fortfarande var något fel med den. minnestestet dog vid 8% precis som när jag lämnade in det första gången.

det jag undrar är hur många gånger dom kan "laga" datorn innan jag antingen får pengarna tillbaka eller en ny dator..

2 gånger om det är samma fel, 3:e gången det konstateras så bör du kunna få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rådande praxis är att återförsäljaren kan göra två reparationsförsök för samma fel innan man reklamerar en tredje gång och då kan kräva hävning av köpet. Ett problem i sammanhanget är att de inte kunnat konstatera något fel, så det är väldigt viktigt att du är ytterst tydlig i din felbeskrivning, om möjligt visar hur felet uppstår etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag som sagt testade datorn i butiken med en anställd bredvid mig. så han kunde se exakt vad som hände vid minnestestet..

Permalänk
Medlem

Normalt har de två försök på sig att åtgärda ett och samma fel innan du har rätt att häva köpet. Problemet här är nog snarast att de inte godkänt reklamationen, d.v.s. de hävdar att inget fel som de anser sig ansvariga för föreligger (och därmed har de ju inte gjort något försök att åtgärda det öht).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag som sagt testade datorn i butiken med en anställd bredvid mig. så han kunde se exakt vad som hände vid minnestestet..

Att minnestestet inte fullföljs är dock inte nödvändigtvis ett hårdvarufel. Får du blåskärmar, mjukvara krashar, spontana omstarter etc. etc. kan det bero på ett hårdvarufel, som exempelvis problem med minnet.

Att då säga eller visa "jag gör det här testet men det fungerar inte" är inte en tillräcklig felbeskrivning. Vad är det som händer med datorn som fick dig att misstänka strulande minne? Det är detta som skall vara din felbeskrivning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att minnestestet inte fullföljs är dock inte nödvändigtvis ett hårdvarufel. Får du blåskärmar, mjukvara krashar, spontana omstarter etc. etc. kan det bero på ett hårdvarufel, som exempelvis problem med minnet.

Att då säga eller visa "jag gör det här testet men det fungerar inte" är inte en tillräcklig felbeskrivning. Vad är det som händer med datorn som fick dig att misstänka strulande minne? Det är detta som skall vara din felbeskrivning.

Jag fick blåskärmar, mjukvara krashar, och spontana omstarter. detta beskrev jag för dom när jag lämnade in datorn första gången..... det var det som fick mig att ens testa datorn med windows minnesttest.. och datorn dör vid 8% varje gång. är detta något som anses vara normalt? Att den inte klarar minnestestet borde indikera att något är fel, eller?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag fick blåskärmar, mjukvara krashar, och spontana omstarter. detta beskrev jag för dom när jag lämnade in datorn första gången..... det var det som fick mig att ens testa datorn med windows minnesttest.. och datorn dör vid 8% varje gång. är detta något som anses vara normalt? Att den inte klarar minnestestet borde indikera att något är fel, eller?.

Mycket sannolikt skulle jag säga att fel på minnet.
Symtomen stämmer och klart minnestestet.

Kan du köra memtest86+ enligt https://www.memtest.org/ är det bra kan du utesluta Windows.

Permalänk
Skrivet av suna:

Den 25 förra månaden lämnade jag in min laptop på garanti till elgiganten. anledningen var vad jag tror trasigt ram. varje gång jag gjorde Windows minnes test så dog datorn vid 8%.. idag så fick jag ett meddelande att jag kunde hämta den. det visade sig att dom inte gjort någonting med datorn och att som tyckte det var ett mjukvarufel.

Jag testade datorn direkt i butiken och det visade sig att det fortfarande var något fel med den. minnestestet dog vid 8% precis som när jag lämnade in det första gången.

det jag undrar är hur många gånger dom kan "laga" datorn innan jag antingen får pengarna tillbaka eller en ny dator..

OT: väldigt nyfiken på varför man köper en dator på Elgiganten. Inte det första stället man slås av när det kommer till inköp av ny dator direkt.

P.S ingen kritik, utan är genuint nyfiken bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

OT: väldigt nyfiken på varför man köper en dator på Elgiganten. Inte det första stället man slås av när det kommer till inköp av ny dator direkt.

P.S ingen kritik, utan är genuint nyfiken bara.

Stor välkänd kedja som är etablerad.

Varför skulle det INTE vara helt normalt att köpa en bärbar dator där?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Stor välkänd kedja som är etablerad.

Varför skulle det INTE vara helt normalt att köpa en bärbar dator där?

För att deras personal endast vill sälja så mycket som möjligt utan att kunna något om produkterna. De jobbar även på provision. Vill du ha kunnande och råd innan köp skall man inte handla på Elgiganten.
Bara för att kedjan är stor och etablerad betyder det ju inte att den per automatik är bra. Men för medelsvensson som inte är påläst samt är lättlövertalade funkar de säkert bra.

Permalänk
Medlem

Windows minnestest, är det samma sticka som använts hela tiden? Samma kopia på operativsystemet? (korrupta nedladdningar är inte helt ovanligt)

Jag skulle nog tanka memtest som tipsades ovan, och då på en annan formaterad sticka.
Det kan mycket väl vara minnen, eller något annat hårdvarurelaterat, om det är minnena så lär memtest visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

För att deras personal endast vill sälja så mycket som möjligt utan att kunna något om produkterna. De jobbar även på provision. Vill du ha kunnande och råd innan köp skall man inte handla på Elgiganten.
Bara för att kedjan är stor och etablerad betyder det ju inte att den per automatik är bra. Men för medelsvensson som inte är påläst samt är lättlövertalade funkar de säkert bra.

Men datorerna som sådana är ju likadana där som på andra ställen, så om man vet vad man vill ha så kan man ju lika gärna handla på Elgiganten om de har bra pris.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Men datorerna som sådana är ju likadana där som på andra ställen, så om man vet vad man vill ha så kan man ju lika gärna handla på Elgiganten om de har bra pris.

Sant iofs, men du kan ju glömma support eller om du vill ha hjälp efter köp.
Eller hur tycker du det fungerar nu när datorn krånglar?

Permalänk
Medlem

Jag köpte datorn för att den var sänkt från 9000 till 5000.. sen så var det en sådan dator jag faktiskt ville ha.

Sen så blir det svårt med memtest då jag inte tog med datorn hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

För att deras personal endast vill sälja så mycket som möjligt utan att kunna något om produkterna. De jobbar även på provision. Vill du ha kunnande och råd innan köp skall man inte handla på Elgiganten.

Nej, Elgigantens anställda har inte en provisionsbaserad lön; de har, som de allra flesta andra i branschen, fast lön enligt kollektivavtal. Sedan kan i vissa fall sådant som tävlingar eller andra former av lönetillskott förekomma, men den prestationsbaserade delen av lönen är för de allra flesta ytterst liten eller obefintlig.

Skrivet av Eduardo_S:

Sant iofs, men du kan ju glömma support eller om du vill ha hjälp efter köp.
Eller hur tycker du det fungerar nu när datorn krånglar?

Elgiganten använder sig av samma serviceverkstäder som andra aktörer i branschen. Sedan varierar givetvis kunnandet och intresset hos respektive säljare, den genomsnittlige säljaren i en elektroniklada har med all säkerhet mindre koll på just datorer än exempelvis en säljare på Inet, men säljaren i elektronikladan hanterar också ett mycket bredare spektra av produkter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Sant iofs, men du kan ju glömma support eller om du vill ha hjälp efter köp.
Eller hur tycker du det fungerar nu när datorn krånglar?

Oavsett var jag köper ifrån brukar jag utgå från att butikerna inte kan ge någon support värd namnet.
Från vad jag kan se här i forumet så verkar reklamationer fungera ungefär lika bra eller dåligt överallt.

Själv skulle jag inte ha några större betänkligheter över att köpa en dator från Elgiganten om de råkar ha ett bra erbjudande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

För att deras personal endast vill sälja så mycket som möjligt utan att kunna något om produkterna. De jobbar även på provision. Vill du ha kunnande och råd innan köp skall man inte handla på Elgiganten.
Bara för att kedjan är stor och etablerad betyder det ju inte att den per automatik är bra. Men för medelsvensson som inte är påläst samt är lättlövertalade funkar de säkert bra.

Man kollar upp det man vill ha. Sen kollar man t ex på elgiganten om den är billig där. Ja den kan vara sänkt o så. Så köper man utan att prata med personalen.
Sen har dom rätt bra öppet köp o sånt.

Tycker inte webhallen / inet har speciellt kunnig personal i butik heller för den delen. Många gånger jag varit in för att fråga nåt o dom stått som frågetecken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

En liten uppföljning.. efter ett tredje försök så lyckades dom fortfarande inte lösa problemet.. så jag fick välja. en ny dator eller pengarna tillbaks, jag valde pengarna tillbaka.