Microsoft vill ta Xbox "Quick Resume" till PC

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill ta Xbox "Quick Resume" till PC

Microsofts ambitioner inkluderar att ge Windows möjlighet att snabbt pausa och växla mellan spel och viloläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En mycket trevlig funktion! Håller tummar och tår för att detta blir aktuellt även till PC 👍🏻

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Avstängd

Det hade varit väldigt trevligt. Det är den enskilda funktion som känns mest "next gen" för mig. Bättre grafik och så är förstås jättetrevligt men det är ändå en gradskillnad liksom, quick resume däremot gör att man kan växla mellan ett gäng spel sjukt mycket smidigare än innan denna funktion. Spel som har jobbiga strategier för sparning spelar ingen roll längre för man är ju direkt tillbaka där man var och så.

Permalänk
Medlem

Tänk vad snabbt det vänder. De jobbade ju ganska hårt i Windows 11 med att göra allt meckigare och sämre på handhållna enheter som deras egna Surface tablets.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Detta utan tvekan en av de mest efterlängtade funktionerna för mig personligen, vars saknad idag gör att jag väljer att spela vissa spel på konsol eller Steam Deck istället för den stationära burken. Hoppas det blir av!

Permalänk
Medlem

Sedan detta kom till Xbox Series så är det något jag vill se på PC. Hoppas verkligen de faktiskt får ut stödet och att det inte tar tio år. Någon här nämnde nyligen att det fanns liknande tredjeparts verktyg men vill ha det officiellt helst.

En del spel kan ta en bra stund innan man är in-game efter start och när man mest vill ta ett snabbt varv runt kartan i exempelvis Forza Horizon så vore något sådant välkommet.

Nu hade jag ju fått detta med just en Series X om det nu funkar med spelet men att spela på konsoll intresserar mig inte då allt PC medför förloras.

Högsta prioritet på detta Microsoft!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag tror jag sett en plugin till Playnite som åstadkommer detta... Kan vara https://playnite.link/addons.html#PlayState

Permalänk
Medlem

Ser hellre att de fokuserar på Direct storage, det går verkligen med snigelfart att få ut den funktionaliteten.
Tycker också det är märkligt att PC versionen verkar betydligt sämre än det som används på konsol.
Datan skickas fortfarande via CPU och RAM till skillnad från konsol där det verkar gå direkt till grafikkortet.

Kanske börjar ta fart nu när Xbox one börjar fasas ut? I och med att dem inte behöver supporta HDD eller väldigt gamla grafikkort längre.

Quick resume är ju rätt bra, men det är inte lika viktigt längre eftersom att spel går från start av spel till inne i spelet på under 10 sekunder. Kortare laddningstider, högre FPS och mer flyt i bland annat menyer har än så länge varit det som känts bäst med nya generationen. Hoppas dock att vi får ännu mer nu när kravet på kompabilitet av äldre hårdvara försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser hellre att de fokuserar på Direct storage, det går verkligen med snigelfart att få ut den funktionaliteten.
Tycker också det är märkligt att PC versionen verkar betydligt sämre än det som används på konsol.
Datan skickas fortfarande via CPU och RAM till skillnad från konsol där det verkar gå direkt till grafikkortet.

Kanske börjar ta fart nu när Xbox one börjar fasas ut? I och med att dem inte behöver supporta HDD eller väldigt gamla grafikkort längre.

Quick resume är ju rätt bra, men det är inte lika viktigt längre eftersom att spel går från start av spel till inne i spelet på under 10 sekunder. Kortare laddningstider, högre FPS och mer flyt i bland annat menyer har än så länge varit det som känts bäst med nya generationen. Hoppas dock att vi får ännu mer nu när kravet på kompabilitet av äldre hårdvara försvinner.

Det är väl inte fråga om att fokusera på antingen eller? Det ena är väl bara en grej operativsystemet behöver implementera medan det andra redan är tillgängligt och behöver användas av spelutvecklare?

Permalänk
Medlem

Tycker att i samband med Microsofts stora införskaffa de av spelstudios och nu när atlas OS börjar få massa publicitet kanske det är dags för Microsoft att ta fram en ner bantad version av Windows med funktioner som detta men där dom även plockat bort allt onödigt lull lull.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är väl inte fråga om att fokusera på antingen eller? Det ena är väl bara en grej operativsystemet behöver implementera medan det andra redan är tillgängligt och behöver användas av spelutvecklare?

Det som finns tillgängligt idag är väl inte sådär superbra verkar det som(DS 1-1.2), så det verkar också kräva mer arbete/samarbete.
Quick Resume stöds väl inte heller av alla Xbox spel så ifall man kollar på utvecklingen av Direct storage så kommer väl Quick resume till PC 2027, med en sämre variant än den som finns till konsol.

Skulle dock inte förvåna mig ifall Quick resume blir en del av Direct storage framöver.

Permalänk
Medlem

Kan vara att jag spelar spel som inte är lämpade att lägga i sleep längre perioder
Men har MS undersökt hur mycket en sådan funktion faktiskt används?
Med tanke på hur mycket telemetri de suger i sig via Windows borde det inte vara mindre i deras proprietära trädgård av spelkonsoller.

Kan det vara så att majoriteten av spelen i Xbox-trädgården har undermåliga sparfunktioner?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Ser hellre att de fokuserar på Direct storage, det går verkligen med snigelfart att få ut den funktionaliteten.
Tycker också det är märkligt att PC versionen verkar betydligt sämre än det som används på konsol.
Datan skickas fortfarande via CPU och RAM till skillnad från konsol där det verkar gå direkt till grafikkortet.

Kanske börjar ta fart nu när Xbox one börjar fasas ut? I och med att dem inte behöver supporta HDD eller väldigt gamla grafikkort längre.

Quick resume är ju rätt bra, men det är inte lika viktigt längre eftersom att spel går från start av spel till inne i spelet på under 10 sekunder. Kortare laddningstider, högre FPS och mer flyt i bland annat menyer har än så länge varit det som känts bäst med nya generationen. Hoppas dock att vi får ännu mer nu när kravet på kompabilitet av äldre hårdvara försvinner.

Snabb uppstart är bra men det är ingen ersättare för denna funktion som gör att man helt slipper uppstart. Jag uppskattar att spel startar fort men jag uppskattar än mer att spelen startas redan "inne i spelet" liksom. Jag behöver inte bry mig om att spara för XBoxen sparar åt mig när jag byter spel eller stänger av konsolen.

Jag spelar exempelvis igenom Jedi Fallen Order igen nu när det har uppdaterats (en aning) för de nya konsolerna och det spelet sparar inte automatiskt utan man måste "meditera" på specifika platser i det. Dessa platser är hyfsat strategiskt utplacerade med lite genvägar man kan låsa upp så man inte behöver backtracka så långt (dock inte överallt), men det gör ju att man inte kan avsluta spelet när man vill, om man inte vill tappa allt man gjort sedan senaste sparningen, utan man får helt enkelt spela på tills nästa sparpunkt. Men Quick Resume löser ju det, så den enda backtrackingen jag behöver göra är när jag dött.

Skrivet av norrby89:

Tycker att i samband med Microsofts stora införskaffa de av spelstudios och nu när atlas OS börjar få massa publicitet kanske det är dags för Microsoft att ta fram en ner bantad version av Windows med funktioner som detta men där dom även plockat bort allt onödigt lull lull.

Ur deras perspektiv har de ju löst det med Game Mode. Det funkar inte perfekt, men det ger ju ganska mycket av vad en bantad Windows-version hade gjort när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ur deras perspektiv har de ju löst det med Game Mode. Det funkar inte perfekt, men det ger ju ganska mycket av vad en bantad Windows-version hade gjort när man spelar.

Gör det väll inte när du fortfarande har allt igång i bakgrunden?

Syftar mer på att separera produkten med en full version (nuvarande Windows) och en nerbandat specifikt för spelande. Speciellt nu när Linux får så otroligt mycket kärlek när det gäller stöd för spel så hade ett dedikerat Windows baserat operativsystem för spel säkert kunna vara en bra idé innan dom börjar blöda användare ordentligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Känns som detta är något man skulle vilja ha på applikationsnivå, pausa ett spel var som helst utan att tappa prestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Gör det väll inte när du fortfarande har allt igång i bakgrunden?

Syftar mer på att separera produkten med en full version (nuvarande Windows) och en nerbandat specifikt för spelande. Speciellt nu när Linux får så otroligt mycket kärlek när det gäller stöd för spel så hade ett dedikerat Windows baserat operativsystem för spel säkert kunna vara en bra idé innan dom börjar blöda användare ordentligt.

Tja, jag säger inte att det inte hade funkat försäljningsmässigt, men vad ska man plocka bort från en sådan version? Det finns ju diverse olika "hackade" eller "slimmade" Windows-paket, olika program eller distributioner som i realiteten ytterst sällan förbättrar något, däremot inte sällan försämrar. Spelen går ju inte fortare för att du plockar bort jag vet inte, butiken eller Paint 3D liksom. Däremot kanske man kan spara några GB diskutrymme, men det är väl inget att bry sig om heller egentligen. Det viktiga är att spel får prioritet, att andra schemalagda saker, uppdateringar, AV-koll och liknande, inte startar medans man spelar, och så är det nu om man inte har gjort dåliga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag säger inte att det inte hade funkat försäljningsmässigt, men vad ska man plocka bort från en sådan version? Det finns ju diverse olika "hackade" eller "slimmade" Windows-paket, olika program eller distributioner som i realiteten ytterst sällan förbättrar något, däremot inte sällan försämrar. Spelen går ju inte fortare för att du plockar bort jag vet inte, butiken eller Paint 3D liksom. Däremot kanske man kan spara några GB diskutrymme, men det är väl inget att bry sig om heller egentligen. Det viktiga är att spel får prioritet, att andra schemalagda saker, uppdateringar, AV-koll och liknande, inte startar medans man spelar, och så är det nu om man inte har gjort dåliga inställningar.

Atlas OS så hade dom lyckats få en märkbar skillnad i flera aspekter jämfört original Windows, sure en hel del av prestandan är säkert på grund av att dom helt tagit bort Windows defender.

Men menar att en nerskalad version av Windows, kanske något som är närmare operativsystemet i xbox (fast med skrivbord såklart) idag skulle ha sin plats. Speciellt nu när handhållna enheter börjar ta fart ganska ordentligt och hela spel industrin är så pass enorm som den är.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Atlas OS så hade dom lyckats få en märkbar skillnad i flera aspekter jämfört original Windows, sure en hel del av prestandan är säkert på grund av att dom helt tagit bort Windows defender.

Tja, jag skulle säga att nästan all skillnad har att göra med att de tagit bort Defender, för de gör inte jättemycket annat som påverkar spelprestanda. Men det handlar ändå om rätt små effekter, på en gammal PC som ligger på gränsen till att kunna hantera något kan det göra all skillnad i världen förstås, men för de flesta handlar det om några fler FPS, under marginalen för att märkas utan bench. Och priset man betalar är ju ingen säkerhet, inga uppdateringar och diverse saker som inte fungerar, så jag tycker inte det är en bra kompromiss. Möjligtvis om jag hade en offline dator med lite för klen prestanda eller liknande.

Citat:

Men menar att en nerskalad version av Windows, kanske något som är närmare operativsystemet i xbox (fast med skrivbord såklart) idag skulle ha sin plats. Speciellt nu när handhållna enheter börjar ta fart ganska ordentligt och hela spel industrin är så pass enorm som den är.

Jo XBox är ju ett bevis att det finns prestanda att hämta från att ha ett OS endast fokuserat på Gaming, men det är ju verkligen för gaming. Edge finns i någon gimpad variant och man kan installera lite streaming-appar och så, men allt annat är ju bortplockat i princip. Mycket av prestandan (jämfört med motsvarande PC) kommer nog också av att det är ett (well, två) mål att sikta på för utvecklarna.

Jag tror bara det är svårt att få någon märkbar förbättring och ändå ha kvar ett OS som fungerar på all möjlig hårdvara och som fortfarande funkar som en dator med desktop, kunna installera program och så. Vill man bara ha något för gaming så anser väl MS att det är bättre man köper en XBox helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Windows har ju en sådan funktion inbyggd. Har använt den i åratal. Alla processer går ju att ”sätta i suspend”-läge i valfri processhanterare. För visso kanske inte lika ”integrerat/ändamålsenligt.

För ett lite enklare gränssnitt för att utföra samma sak finns freeware Nyrna. Fungerar fint. Man kan även sätta datorn i sleep mode (viloläge) med processerna pausade. Viktigt dock att stänga av hibernate under energiomställningar. Det kan ställa till det en aning. Har även kört detta på Steam Deck med Win 11. Fungerar fint där med.

https://github.com/Merrit/nyrna

Testa vet ja

Permalänk

Har en känsla av att göra så att Windows-pc blir en spel-konsoll när dom har xbox känns väl tämligen långsökt. Marknaden av spelare kontra marknaden av all annan användning är nog ganska liten och flera versioner av windows är flera versioner av windows som ska underhålla och testas, och det i kombination av alla hårdvaru-configs och vad händer när man strippar en tjänst i bakgrunden osv. Målgruppen är ju i princip den som hänger på sweclockers och liknande.

Men skönt när dom plockar in funktioner som finns på boxen till pc.
Quick resume är sanslöst skönt. Från avstängd tv till inne i ett spel som inte är online så tar det någon minut.
Jämföra det med att boota upp datorn osv (använder min stationära så lite så den är alltid avstängd, min laptop duger till 9,9 saker av 10)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här