Permalänk

söker serier

jag är rätt så ny innom serie världen och har missat en hel del misstänker jag, jag såg mycket på 80-90 talet, rederiet, tre kronor, vita lögner, seinfeld, friends allt tecknat etc och jag har det mesta utav det redan på datorn min, så det mesta från 80-90 talet är redan sett.
jag har betat av en del serier nu:
the mandalorian ser jag på och inväntar fler säsonger
sweet tooth inväntar jag den sista säsongen
the walking dead
fear the walking dead
the 90s show
wikings
the last kingdom
game of thrones
house of dragon
rings of power
1883 och yellowstone har jag börjat att se på

och det är säkert nån mer med som jag inte kommer ihåg.

finns det någon bra långkörare, nån äldre eller ny, temat spelar väl egentligen inte så stor roll, men jag föredrar rejäla twister, rejäl spänning, zombies, apocalyps, humor, drama, finns det någon serie som liknar life is strange spelen, typ before the storm, så är ju det något intressant.
vill ha nått att investera mig i, typ som jag gjorde med GOT, the walking dead eller andra serier som har hållit på ett tag och som kanske tom håller på än idag.

vad kan ni rekommendera?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Battlestar Galactica - sci-fi drama
The good wife - drama
The Wire - drama
The White Lotus - drama

Permalänk
Medlem

Star trek Voyager
Star trek Lower Decks
The Orville
Stargate SG-1
Stargate Atlantis
Breaking Bad
Catch 22
Chernobyl
Snowfall
Eureka
Kampen om Tungtvannet
Man vs Food
Okkupert
Shameless US
The Boys 2019
Travelers 2016
Young Sheldon

kan jag rekommendera

edit:
om du skall kolla på yellowstone rekommenderar jag att kolla på i denna ordningen:
1: 1883
2: 1923
3: Yellowstone

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Kollar just nu på Succession, inne på säsong 3 och jag gillar det skarpt! Kan verkligen rekommenderas!

Annars The Boys, The Last of Us, Jack Ryan

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Westworld

Permalänk
Medlem

Tipsar om en serie som nämns alltför sällan, Halt and catch fire.

Permalänk
Rekordmedlem

The Wire är nog den bästa långserie som gjorts och Firefly är den bästa korta.
Sons of Anarchy, Sopranos, Hell on Wheels och Deadwood kan nog också vara intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stranger things
Peaky blinders(!!)
Sons of Anarchy

Permalänk
Medlem

Finns ju hur många bra serier som helst, men följande är några av de som jag anser tillhör "serietittarnas allmänbildning":

Lost
Homeland
Breaking Bad
Better Call Saul
Mad Men
House of Cards
Entourage
Prison Break
Sons of Anarchy
Fringe
The Wire
The Sopranos
The X-Files
M*A*S*H
Cheers

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

The Office (US)
Parks and Recreation
M*A*S*H
Futurama
Veep
Brooklyn 99
Modern Family

Permalänk
Medlem

Känner att Band of Brothers verkligen är ett måste!

Enligt mig, en helt fantastisk serie.

IMDB Score: 9.4 / 10

Band of Brothers

+ Välgjord
+ Välkända och grymma skådespelare
+ Baserad på verkliga personer och händelser

länk tillagt
Permalänk
Medlem

Kan bara stämma in i @SnowgubbeN lovord över Band of Brothers.

Vill slå ett slag för miniserier över lag; de brukar ha (har alltid, hoppas jag) hela storyn klar redan när de börjar spelas in, så man slipper det klassiska "S1: Wow! detta är det bästa jag sett på länge ... S3: meh."

Carrés The Little Drummer Girl: https://www.imdb.com/title/tt7598448/

Och nostalgiker som jag är, tycker jag att The 10th Kingdom är en underskattad klassiker. https://www.imdb.com/title/tt0207275/

Permalänk
Medlem

Några favoriter här.

Om man inte har något emot scifi.

Stargate SG1
Stargate Atlantis
Star Trek TNG
Firefly

Band of brothers
Breaking Bad
Chernobyl
Merlin
Cowboy Bebop (originalet givetvis)

Och en otrolig härlig B serie:
The new Adventures of Robin Hood
Finns några avsnitt på youtube, perfekt om man dricker bärs och vill ha skoj.

Några som inte höll måttet.

Prison Break S1 är riktigt bra sedan ballar det ur.
Westworld
The Expanse
The Orville

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Beck

Permalänk
Medlem

The Expanse https://www.imdb.com/title/tt3230854/
Avslutades efter 6 säsonger (planerat) och höll hela vägen även om säsong 1 nog är klart bäst enligt mig - andra föredrar säsong 2-3. Baserad på böcker som fortsätter efter TV-serien.

Dark Matter https://www.imdb.com/title/tt4159076
3 säsonger, den första är (som vanligt) bäst, men den håller rätt bra. Har dock inget tydligt slut då det nog hade planerats en säsong 4 och kanske 5 men TV-bolagen prioriterar så konstigt ibland, pengar före konsten osv.

Battlestar Galactica har nämnts. https://www.imdb.com/title/tt0314979/ (miniserie/pilot) https://www.imdb.com/title/tt0407362/ (4 säsonger)
Jag brukar säga att det här är bland det bästa som gjorts...återigen, bäst i början (miniserien + säsong 1, 2), och blir lite flummigare i takt med att säsongerna går.

Nord och syd, har den nämnts? https://www.imdb.com/title/tt0088583/
Kanske de flesta har sett redan, då den har några år på nacken, men väl värd att se om, det är bara 2x6 avsnitt (säsong 3 gjordes långt efteråt och är genomuselt hittepå för att tjäna pengar, se inte den)

Trådstartaren har nog redan sett Krigets Vindar, då den gick på SVT även den på 1980-talet, men jag vill ändå rekommendera den. Mycket bra. Jag såg om den för ett tag sedan. https://www.imdb.com/title/tt0085112/ (Winds of War) - efterföljaren Krig och hågkomst är tråkigare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Stargate SG1, Stargate Atlantis, Stargate Universe
Band of Brothers (S01), The Pacific (S02), Masters of the Air (S03, ska komma ut i år)
Firefly
Stranger Things (men säsong 3 är inte speciellt bra)
Cobra Kai
Dark Matter
Lost in Space (2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

vad kan ni rekommendera?

Via HBO skulle jag rekommendera:

  • Chernobyl (kärnkraftens hemska effekter & ett korrupt sovjet)

  • Gentleman Jack (dam under tidigt 1800-tal som inte håller sig till normen)

  • Boardwalk Empire (smuggling, sprit, skottlossningar och affärer i tidigt 1900-tal)

  • Band of Brothers (klassisk serie om ww2...)

  • 30 Monedas (gigachad präst som håller mörkrets makter i schack)

  • The Pacific (mer ww2 men denna gång i härliga djungeln)

  • City on a Hill (polisserie som utspelar sig under 90-talet i usa)

  • His Dark Materials (alternativa universum, storskaliga komplotter, cgi djur & sociala orättvisor)

  • Unknown Soldier (finlaaaaannndd)

  • Romulus (brutal men ärlig serie som utspelar sig i det begynnande sydeuropa)

  • The Handmaid's Tale (usa blir en teokratisk stat då födslotalen faller, männen förslavar kvinnor)

  • The New Pope (en modern-take på den kristna religionens mysterier & dess följare)

  • Spawn (tecknad serie från 90-talet, rå och tankeställande, soldat säljer sin själ till djävulen)

  • The Third Day (kort serie om ett litet ösamhälle som får för sig att en besökare är deras messias)

  • Wellington Paranormal (komedi från nya zeeland, två inkompetenta poliser löser spökliga mysterier)

Permalänk
Medlem

Babylon 5

Permalänk
Medlem

Förutom några som redan nämnts, såsom: Firefly, Mad Men, Boardwalk Empire, Futurama, Band of Brothers och The Pacific, Stargate: Atlantis, Eureka, M*A*S*H, Broklyn 99, så kan jag rekommendera dessa.

Ash vs Evil Dead (skräck/komedi)
Castle (deckare/action/humor)
30 Rock (komedi)
Chuck (action/komedi)
The Adventures of Brisco County Jr (western/action/komedi)
Falling Skies (sci-fi)
Sherlock (deckare/drama)
Jack of All Trades (komedi)
Star Trek: Enterprise (sci-fi)
The Strain (skräck)

Har säkert glömt några, men det är bra början iallafall.

Permalänk
Avstängd

Många bra rekommendationer. En serie som jag verkligen gillar är What we do in the shadows. En komediserie om vampyrer i dagens samhälle i mockumentary-stil. Finns på HBO.

Community är riktigt bra också, om du har lyckats missa den, finns på typ alla streamingtjänster nu.

Permalänk
Medlem

Twin Peaks

Permalänk
Medlem

Supernatural

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

har suttit och kollat upp era tips hela morgonen, en hel del intressant, en hel del som inte föll mig i smaken och nån enstaka jag redan hade sett typ band of brothers, krigets vindar.
eftersom jag famlar i mörker här så börjar jag med de som ni har nämnt flest gånger och arbetar mig nedåt, men jag har nog tillräckligt så jag klarar mig ett tag framöver.

stort tack alla

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

eller förresten, jag kan passa på att fråga om tecknade serier med, om det finns några bra? typ år 2000 och upp?
jag såg tex för många år sen nu en animerad serie som utspelade sig under WWII, såg typ bara en trailer eller små klipp utav den, inget namn har jag, vet ni vilken jag pratar om så posta namnet tack.
men "riktiga" tecknade serier, anime, ja, det som är bra, gärna med en massa säsonger.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lost In Space
Cowboy Bepop
The Expanse
The Boys
Frequency
La Casa The Papel
Squid Game
Outer Banks
Locke And Key
The Night Agent

Lost
Arrow
Chuck
Scrubs
Grimm
Lucifer
Dexter
Dexter: New Blood
Friends
Smallville
Breaking Bad
Game Of Thrones
The Walking Dead
Fear The Walking Dead
The Big Bang Theory
How I Met Your Mother
Blacklist
White Collar

Suits
Continuum
Warehouse 13
Beauty And The Beast (with Kristin Kreuk)
Scorpion
Eureka
Better Call Saul
Firefly
Homeland
Under The Dome
New Girl
Californication
Sherlock
True Detective
Vikings
Sons Of Anarchy
Travelers
Prison Break

Gold Rush
Mythbusters
Top Gear / The Grand Tour
Airplane Repo

Netflix Original Series: Luke Cage, Daredevil, Jessica Jones, Iron Fist mfl

Extremaz Sweclockers Serier

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

verkar bra, men är det en pågående serie? 2021, är ju rätt så nytt ändå, så det lär komma fler säsonger?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

eller förresten, jag kan passa på att fråga om tecknade serier med, om det finns några bra? typ år 2000 och upp?
jag såg tex för många år sen nu en animerad serie som utspelade sig under WWII, såg typ bara en trailer eller små klipp utav den, inget namn har jag, vet ni vilken jag pratar om så posta namnet tack.
men "riktiga" tecknade serier, anime, ja, det som är bra, gärna med en massa säsonger.

Förstod inte riktigt vad du eftersöker, om det är cartoons(Thundercats, Turtles, Transformers) eller anime(japanska serier).

Hur som haver, några tips:

Om du vill se en av dom bästa animes som gjorts så är Berserk från 1997 ett givet tips. Inte så lång dock och utan någon direkt fortsättningen utöver mangan(böcker), men är verkligen värd att spana in om man är sugen på ett dark fantasy-mästerverk.

Om du eftersöker en riktigt långkörare till anime som är grym så är One Piece ett tips(startade 1999, håller på än idag). Inte så mörk ton(ibland händer det dock), en otrolig värld med underbara karaktärer.

Vill du ha en ganska bra "cartoon/tecknad serie" så finns Castlevania, åtminstone dom 3 säsonger jag såg(finns 4, måste ta tag i sista en dag).

Permalänk
Skrivet av Densetsu:

Förstod inte riktigt vad du eftersöker, om det är cartoons(Thundercats, Turtles, Transformers) eller anime(japanska serier).

Hur som haver, några tips:

Om du vill se en av dom bästa animes som gjorts så är Berserk från 1997 ett givet tips. Inte så lång dock och utan någon direkt fortsättningen utöver mangan(böcker), men är verkligen värd att spana in om man är sugen på ett dark fantasy-mästerverk.

Om du eftersöker en riktigt långkörare till anime som är grym så är One Piece ett tips(startade 1999, håller på än idag). Inte så mörk ton(ibland händer det dock), en otrolig värld med underbara karaktärer.

Vill du ha en ganska bra "cartoon/tecknad serie" så finns Castlevania, åtminstone dom 3 säsonger jag såg(finns 4, måste ta tag i sista en dag).

helt ärligt, whatever. jag slutade att se på tecknat runt år 2000 då det kändes som att det var på väg utåt med vanliga tecknade serier, så jag vet inte vad som släpptes i tecknat väg efter 2000, så gärna tecknat om det nu finns nått bra, men även anime, anime har jag inte sett en enda serie utav, ja om man inte räknar in manga dvs, har typ sett 1 serie. så tecknat och anime, gärna den där WWII som jag nämnde om någon nu vet.

castlevania? som i spelet castlevania? detta måste kollas upp

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer