Fordonsdata för över två miljoner Toyota-kunder läckte ut från molntjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

"ibland går inte vår att använda med appen" ? Vi pratar om ett motorfordon som man sitter i och kör i trafiken, ursäkta en dum fråga men på vilket sätt använder du någon form av "app" för att köra din bil?

Anser du att t.ex även inköpspriset, räckvidden och tiden det tar att tanka är bättre än på dina tidigare bilar?
Missta mig nu inte som någon enkel elbils-motståndare, det är inte själva framdrivningen i sig jag anser inte duger. Det är egentligen bara batteritekniken som skulle behöva någon form av revolution för att ens komma i närheten av att kunna matcha vissa styrkor som redan finns i bilar med förbränningsmotor.
Problematiken med att det inte ens i närheten produceras tillräckligt mycket el (varken i landet eller världen) för att driva alla bilar behöver vi ju inte gå i på här...

Att starta värmen från soffan t ex. Inte livsviktigt direkt, bilen fungerar precis som vanligt ändå. Skönt att slippa klödda med motorvärmare, timer etc, dessutom fungerar det varsomhelst utan sladd.

Eftersom jag bor i skåne och har nära till allt så kör jag mycket sällan mer än 40 mil på en dag. Har aldrig ens använt publik laddare, bara laddat hemma under de två år vi haft den. Har inte något behov av det.

På natten finns det oftast gott om billig el.

Permalänk
Medlem

Ah, Toyota gör en 1177.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Toyota körde sin premunation på att starta bilen från nyckeln med IR så inga servrar behövs och "tjänsten" fungerade och var gratis till de en dag bestämde att det ska kosta.
Nåja vi får skylla oss själva eftersom det är vi som betalar och accepterar sånt här. Sen visar det att många verkar lita blint på stora företag om ingen märkt detta på nästan 10 år.
Som tur är har jag ingen bil som är uppkopplad...än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hoppas att IT och informationssäkerhetskunskapen ökar hos konsumenter.
Just nu så tror jag att det inte är många som tar med det i kalkylen när man använder tjänster.
I vissa fall har man inte något val, som t.ex. vid ett bilköp. Väljer du bort en tjänst så tappar du hälften av funktionerna du köpte bilen för.

Får hoppas att det kommer krav från högre ort (t.ex. EU) så att tillverkare skärper sig.
Borde finnas en "svarta listan" för bolag som återkommande brister när det gäller att skydda kunder.

Problemet är nu att via lag blir det krav att tillverkarna nu kommer spåra alla bilar från 2024 om jag minns rätt.

Varför inte tillverka bilar helt utan all denna elektronik? Det går och bilarna blir också billigare och enklare att reparera. Behöver ingen dator med proprietär mjukvara för att felsöka eller nollställa felkoder. Inga onödiga sensorer med kablar som läcker in fukt och skapar problem. Då kan också ägarna av bilarna (Vilket blivit uppenbart av Louis Rossmann att John Dear anser sig äga maskinerna de sålt.) reparera och bygga om bilarna utan begränsningar från tillverkarna och då statens krav.

Hörde en historia från USA om en som fick en bil att gå renare men fick den inte godkänd för att statens biltester krävde att bilen skulle släppa ut en viss mängd smuts från avgasröret. Tror det var Kalifornien av alla ställen i USA.

Tittar vi framåt så kommer allt mer innehålla elektronik och vara uppkopplat, och denna teknik kommer via krav eller bakdörrar registrera information. Nu när västvärlden håller på att kollapsa kommande åren så kommer de vid makten använda alla verktyg de har för att försöka hålla kvar makten. För att få en aning om hur det kan gå, tänk er den blodiga diktaturen på 1900-talet men med mycket bättre övervakningsteknik (Istället för gömma mikrofoner i väggar så är idag så har många elektroniska apparater öron eller ögon. Kombinera det med AI för att automatiskt analysera vad folk säger. Facebook i telefon så vad begränsar facebook från att lyssna efter vissa ord och då automatiskt rapportera?). Obekväma människor för de vid makten har förr tagit bort på olika vis. Hur enkelt kommer det då inte vara med att fjärrlåsa dörrarna och fjärrstyra en bil som Tesla ut för ett stup eller in i en bergvägg eller lastbil?

Har bevisats att via wifi-routrar kan de se hur många och vart de är i ett rum eller hem med att analysera hur wifi-signalerna stutsar. Hur mycket bättre kommer inte 5G då kunna spåra?

Foliehatt ja men detta med elektronik och teknik är inte framtiden. Mänskligheten tror det men det kommer inte leda någon vart. Att göra sig beroende av elektronik för att överleva är inte en bra strategi. Ett utbrott från solen kan lätt få elektronik att säga hejdå och så står vi sedan där med traktorer med söndrig elektronik så miljoner om inte miljarder människor kommer svälta ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Hörde en historia från USA om en som fick en bil att gå renare men fick den inte godkänd för att statens biltester krävde att bilen skulle släppa ut en viss mängd smuts från avgasröret. Tror det var Kalifornien av alla ställen i USA.

Har du nån källa på detta? Låter som en omskrivning av att moderna bilar är helbilsgodkända och inte tillåter någon ändring alls i bilens system som påverkar utsläpp. Detta är en regel vi även har i sverige.

Moderna bilar har även standardiserade interface för avläsning av felkoder. Men visst, det finns många proprietära system i bilar, på samma sätt som i princip tillverkare av de flesta prylar bygger grejer som endast går att reparera av egna certifierade verkstäder eller med egna reservdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag myser åt vetskapen att jag aldrig kommer ha en nyare bil än den jag har idag, även min -09 VW har på tok för mycket elektroniskt tingel-tangel i sig för att jag skall känna mig bekväm egentligen....

Av ren nyfikenhet, vad är det för funktioner och "tjänster" i nyare bilar som kräver uppkoppling mot tillverkaren för att fungera?

Starta värmare är väl klassikern.
Sedan finns det SOS-knappar som ringer larmcentral automatiskt vid krock i alla nyare Toyota-bilar så det klart det kräver en uppkoppling.

Jag har en från '20 och ser inget som helst behov av att ha den uppkopplad till MyT, så man måste ju inte.

Skrivet av Lämpis:

Problemet är nu att via lag blir det krav att tillverkarna nu kommer spåra alla bilar från 2024 om jag minns rätt.

Varför inte tillverka bilar helt utan all denna elektronik? Det går och bilarna blir också billigare och enklare att reparera. Behöver ingen dator med proprietär mjukvara för att felsöka eller nollställa felkoder. Inga onödiga sensorer med kablar som läcker in fukt och skapar problem. Då kan också ägarna av bilarna (Vilket blivit uppenbart av Louis Rossmann att John Dear anser sig äga maskinerna de sålt.) reparera och bygga om bilarna utan begränsningar från tillverkarna och då statens krav.

Därför att man tjänar mer på märkesreparationer. Se det som HP - Du får skrivaren lite billigare men vi kan knyta dig till vår egen infrastruktur under tiden du äger bilen för att på så vis skapa mervärde.
Det finns absolut inget som hindrar dig från att åka till MECA för att fixa din bil, men vi svenskar är väldigt "servicestämpelkåta" vilket gör att man tappar stort i andrahandsvärdet då.

Edit*
Sedan är det ju det lilla att konsumenterna vill ha mer elektronik och grejer. Ingen vill ha en Hilux från 2002 när man kan ha en Tesla

Skrivet av Lämpis:

Har bevisats att via wifi-routrar kan de se hur många och vart de är i ett rum eller hem med att analysera hur wifi-signalerna stutsar. Hur mycket bättre kommer inte 5G då kunna spåra?

Foliehatt ja men detta med elektronik och teknik är inte framtiden. Mänskligheten tror det men det kommer inte leda någon vart. Att göra sig beroende av elektronik för att överleva är inte en bra strategi. Ett utbrott från solen kan lätt få elektronik att säga hejdå och så står vi sedan där med traktorer med söndrig elektronik så miljoner om inte miljarder människor kommer svälta ihjäl.

Du är alltid spårad, oavsett. Det är lite som att springa runt med sin telefon i handen och sedan gnälla att Telia lämnar ut IP-uppgifter till danskarna, det behövs inte för det finns redan.

Constant Hawk, Kerstel, och Argus-IS har redan visat vilken kraft mjukvara har som gör att man kan gå tillbaka á la Eagle Eye och titta på rörelse av tusentals bilister eller människor i ett område stort som Los Angeles.
Finns en bra förklaring hos NewMinds youtubekanal som beskriver lite av de förmågor som är kända.

Elektronik och teknik är framtiden, det är kanske snarare så att det inte är möjligt att ha oändlig tillväxt i en ändlig värld som hela systemet bygger på, utan det är nog där man behöver börja för att se hur man tar sig ur köphetsen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tänk om Ylva Johansson hade haft ansvaret för detta, då skulle det inte kunnat hända något integritetskränkande intrång. Magiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Starta värmare är väl klassikern.
Sedan finns det SOS-knappar som ringer larmcentral automatiskt vid krock i alla nyare Toyota-bilar så det klart det kräver en uppkoppling.

Jag har en från '20 och ser inget som helst behov av att ha den uppkopplad till MyT, så man måste ju inte.

Allt det du nämner faller ju tveklöst inom kategorin onödigt tingel-tangel, absolut inget som måste finnas för att bilen skall fungera.

Automatisk kontakt med räddningstjänst är nog det enda vettiga jag hittills sett komma ur detta, resterande 99,9% är bara onödigt fluff.
Dessutom är det solklart att biltillverkarna kommer utnyttja detta till att, om inte tvinga, så iaf gör livet otroligt surt för de ägare som inte vill nyttja dessa uppkopplade tjänster framöver.... Vissa har ju som sagt redan börjat med månadsavgifter för att vissa komfortfunktioner skall gå att använda

Skrivet av jawik:

Vad menar du? Om man tar bort en enhet som systemet förväntar sig ska finnas där utan att kompensera/terminera för det så kommer systemet att varna. Om sedan bilen går ner i limp-mode bara för modemet är väl mindre troligt, men att den inte skulle reagera alls är inte heller troligt.

Det satiriska inlägget att slå in antennen i folie gör ju bara att modemet tappar signalen, precis som det gör om du befinner dig där ingen täckning finns....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Sötast
Skrivet av Printscreen:

"Det finns dock inga rapporter om att uppgifterna missbrukats, uppger företaget"

Förutom företaget själv då, som tydligen har missbrukat kunduppgifterna om de ges bort gratis....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Det satiriska inlägget att slå in antennen i folie gör ju bara att modemet tappar signalen, precis som det gör om du befinner dig där ingen täckning finns....

Jaha. Jag var fortfarande inne på diskussionen om att fysiskt plocka bort delar från bilen. Att tappa signalen, vare sig det sker via brist på täckning eller folie, lär ju få de funktioner som kräver uppkoppling att sluta funka. Men de är sällan nödvändiga för bilens grundfunktioner. Att däremot fysiskt plocka bort komponenter utan att justera för det i mjukvaran kan påverka bilens körbara funktioner, även om komponenten i sig kanske bara är ett modem.

Min gamla Opel från 87 som jag hade för länge sedan kände av om vissa delar plockades bort och började då bråka och larma, även om delarna i sig inte var något som egentligen behövdes för att köra. Så det är ju inget nytt. Men idag är ju bilarna mycket mer datoriserade och känner av mycket mer. Men just online-funktionerna är väl i de flesta fall fortfarande valfria att använda.

Permalänk

"Vi kan läsa av att hans toyota varit på city gross följt av systembolaget en fredag i april"....

Visa signatur