Permalänk

Problem med moderkort (?)

Hej!

Det var dags att städa datorn, så jag gjorde som jag brukar göra: montera ner chassit, nätt dammsugning av fläktar (chassi, GPU, CPU) och avdammning av moderkort samt GPU. Denna gången passade jag även på att byta slot på mina RAM-minnen, då jag fått rådgivning att jag troligtvis placerat ett av dem fel.

Hur som helst, när jag är klar med städningen, kopplat in allt som vanligt och startar datorn går endast lampor och fläktar igång. Moderkortet får ingen kontakt med USB-enheter (tangentbord/mus lyser inte som de brukar) eller skärm. Har testat koppla in skärm i både GPU (som vanligt) och direkt i moderkortet. Även testat koppla ut & in strömsladdarna från moderkortet.

Vad kan jag mer göra för att felsöka? Vilken komponent verkar vara problemet?

Värt att nämna är att flera av mina komponenter är uppemot 8 år gamla, dock tyckte jag det verkade konstigt att allt fungerade tidigare idag men att det slutate fungera efter att jag städat.

All input uppskattas innerligt!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur och med vad dammade du av hårdvaran? Fläktar kan dammsugas men helst inte andra komponenter.
Du måste successivt byta ut delar i felsökningssyfte men börja med att dra ut alla sladdar från komponenter och sätt i dem igen, ut och in med RAM igen.

Stämmer det att du inte heller får bild alls? Har du en Debug-LED eller felkoder?

Lista komponter f.ö

Permalänk

Körde med dammvippa på moderkort/grafikkort, dammsugare på fläktar. Får ingen bild via DVI/HDMI från varken moderkort eller grafikkort, testat två olika skärmar. Ska se om Debug-LED finns för mitt moderkort, inte använt det förr.

ASUS Z170 PRO GAMING
Intel Core i6 6600K 3.5 GHz 6MB
be quiet! Pure Rock
Corsair RM750x 750W
Corsair 8GB (2x4GB) + 16GB (1x16GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance
EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC

Permalänk

Verkar inte finnas någon Debug-LED för mitt gamla moderkort. Även felkoder är jag osäker på hur jag kan få fram på detta moderkort. Har testat dra ur samtliga sladdar till komponenter utan framgång.

Permalänk
Medlem

Ska inte en dammvippa laddas med statiskt elektricitet för att dra åt sig dammet? Det känns ju inte toppenbra att köra en sån på känslig elektronik?

Annars håller jag med om att verkligen kontrollera alla sladdar, att de sitter som de ska.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Det där fenomenet hade jag med ett RAM kit en gång.
Prova en sticka i taget i alla portar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Testade RAM-portarna, problemet kvarstår.

Inser att något kan ha gått snett vid rengöringen, blir tryckluft nästa gång.

Nästa fråga är väl hur jag kan komma fram till vilken komponent som havererat. När jag startar datorn lyser alltså moderkortet, chassifläktar går, GPU-fläktar går och CPU-fläkten går. Kan jag börja utesluta komponenter utifrån detta? Finns det något annat jag kan undersöka för att utesluta något? Och annars bör jag låna komponenter och provköra med?

Permalänk
Medlem

Mer än en gång har det hänt att mina moderkort har låst sig totalt och bara kommit igång efter att jag tagit ur batteriet och sedan satt tillbaks det igen. Kan vara värt att prova om inte redan gjort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Dammsugare skapar statisk elektricicitet. Dammvippor ännu mer.

Baserat på de uppgifter du skrivit och felsökning du gjort så gissar jag personligen på att det är moderkortet som har rykt.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Mer än en gång har det hänt att mina moderkort har låst sig totalt och bara kommit igång efter att jag tagit ur batteriet och sedan satt tillbaks det igen. Kan vara värt att prova om inte redan gjort.

Provade detta också utan lycka.

Skrivet av AGI:

Dammsugare skapar statisk elektricicitet. Dammvippor ännu mer.

Baserat på de uppgifter du skrivit och felsökning du gjort så gissar jag personligen på att det är moderkortet som har rykt.

Låter rimligt, lesson learned. Det finns inget smidigt sätt att bekräfta om moderkortet är kaputt?

Och om så nu är fallet är jag väldigt intresserad av tips på ett passande moderkort baserat på komponenterna nämnda tidigare i tråden, men det passar kanske bättre i en annan tråd!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pralinen123:

Provade detta också utan lycka.

Låter rimligt, lesson learned. Det finns inget smidigt sätt att bekräfta om moderkortet är kaputt?

Och om så nu är fallet är jag väldigt intresserad av tips på ett passande moderkort baserat på komponenterna nämnda tidigare i tråden, men det passar kanske bättre i en annan tråd!

Jo du kan byta moderkort och se om allt startar då;)
Egentligen valfritt som passar din CPU och budget.

Permalänk

"Denna gången passade jag även på att byta slot på mina RAM-minnen, då jag fått rådgivning att jag troligtvis placerat ett av dem fel."

Har du testat att sätta tillbaka RAM-minnena så som de satt från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralinen123:

Hej!

Det var dags att städa datorn, så jag gjorde som jag brukar göra: montera ner chassit, nätt dammsugning av fläktar (chassi, GPU, CPU) och avdammning av moderkort samt GPU. Denna gången passade jag även på att byta slot på mina RAM-minnen, då jag fått rådgivning att jag troligtvis placerat ett av dem fel.

Hur som helst, när jag är klar med städningen, kopplat in allt som vanligt och startar datorn går endast lampor och fläktar igång. Moderkortet får ingen kontakt med USB-enheter (tangentbord/mus lyser inte som de brukar) eller skärm. Har testat koppla in skärm i både GPU (som vanligt) och direkt i moderkortet. Även testat koppla ut & in strömsladdarna från moderkortet.

Vad kan jag mer göra för att felsöka? Vilken komponent verkar vara problemet?

Värt att nämna är att flera av mina komponenter är uppemot 8 år gamla, dock tyckte jag det verkade konstigt att allt fungerade tidigare idag men att det slutate fungera efter att jag städat.

All input uppskattas innerligt!

Nu är ju dammvippan bland det absolut sämsta man kan använda.
Moderkortet har tyvärr inga LED för felsökning utan man behöver en "PC-speaker" för felkoder, det är en liten högtalare som ansluts till två specifika stift på moderkortet ofta i anslutning till frontpanelsanslutningen då det var vanligt förr (före 2005) att en PC-speaker följde med datorlådan.

Prova börja med en Clear CMOS, dvs, stäng av datorn, koppla bort strömmen från väggen, kortslut de två stiften under texten "CLRTC" ~10s brukar räcka, prova sedan starta datorn.

Något du kan prova.
Koppla bort strömmen från väggen, montera bort CPU-kylaren, lyft spännet till CPU:n, skjut runt den lite i sockeln, du har ~0,5mm spel eller något sådant, fäll tillbaka spännet och montera tillbaka CPU-kylaren, prova starta datorn.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jo du kan byta moderkort och se om allt startar då;)
Egentligen valfritt som passar din CPU och budget.

Eftersom min CPU är något outdated så var jag lite orolig att jag skulle behöva införskaffa både ny CPU och moderkort, men lyckligtvis hade en kompis en modernare CPU liggandes som jag kunde komma över, så nu är det nya moderkortet beställt.

Skrivet av mike27nomad:

"Denna gången passade jag även på att byta slot på mina RAM-minnen, då jag fått rådgivning att jag troligtvis placerat ett av dem fel."

Har du testat att sätta tillbaka RAM-minnena så som de satt från början?

Har testat alla RAM-konstellationer efter att ha blivit tipsad om det tidigare här i tråden.

Skrivet av Viita:

Nu är ju dammvippan bland det absolut sämsta man kan använda.
Moderkortet har tyvärr inga LED för felsökning utan man behöver en "PC-speaker" för felkoder, det är en liten högtalare som ansluts till två specifika stift på moderkortet ofta i anslutning till frontpanelsanslutningen då det var vanligt förr (före 2005) att en PC-speaker följde med datorlådan.

Prova börja med en Clear CMOS, dvs, stäng av datorn, koppla bort strömmen från väggen, kortslut de två stiften under texten "CLRTC" ~10s brukar räcka, prova sedan starta datorn.
<Uppladdad bildlänk>

Något du kan prova.
Koppla bort strömmen från väggen, montera bort CPU-kylaren, lyft spännet till CPU:n, skjut runt den lite i sockeln, du har ~0,5mm spel eller något sådant, fäll tillbaka spännet och montera tillbaka CPU-kylaren, prova starta datorn.

Tusen tack! Tror dessvärre jag slarvat bort PC-speakern... men fortsätter felsökning enligt dina tips!