Nvidia avtäcker trio i Geforce RTX 4060-familjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det är ju såklart nvidias fel att det är dyrt i sverige.

Hela världens alla problem som naturförändringar till krig eller andra katastrofer är endast Nvidias fel.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Absolut. Geekbench preliminära resulter visar 4060 Ti prestanda 10% högre än företrädare (utan DLSS3 självklart).

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4060-ti-shows-...

Kenneth i slutet av 2020 testade 3060 Ti och efter OC fps justeras ca 10% = 4060 Ti nivå.

https://www.sweclockers.com/test/30870-nvidia-geforce-rtx-306...

Nästan samma prestanda för 15% högre priset efter 2.5 år = 100% DOA. Vad mer, 3060 Ti är ca 50% snabbare än RTX 2060, inte 300%.

Har aldrig pratat om Geekbench 5. Har bara jämfört FPS i Cyberpunk 2077 och inget annat. Att använda geekbench är typ som att jämföra bilars hästkrafter och därefter avgöra vilken som kommer upp i högst hastighet. Som om allt hänger på endast en variabel. Topphastighet på en bil så får du lägga till vikt, luftmotstånd, hk/kg, transmission och en massa till som jag ej kan förklara i skrift. Varken expert på området eller kan facktermerna. Sen åter till den "läckta" geekbench 5 så står det också att informationen ska tas med en nypa salt så den siffran kommer med stor sannolikhet ändras till 4060ti.n fördel.och därmed och troligen öka från sina 10%.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Även med en äldre dator med i7-6700k 4.0 och ram 16gb?

För att kunna utnyttja en 4060Ti till max så behöver du minst en Ryzen 5 5600/I5 12600k.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har aldrig pratat om Geekbench 5. Har bara jämfört FPS i Cyberpunk 2077 och inget annat. Att använda geekbench är typ som att jämföra bilars hästkrafter och därefter avgöra vilken som kommer upp i högst hastighet. Som om allt hänger på endast en variabel. Topphastighet på en bil så får du lägga till vikt, luftmotstånd, hk/kg, transmission och en massa till som jag ej kan förklara i skrift. Varken expert på området eller kan facktermerna. Sen åter till den "läckta" geekbench 5 så står det också att informationen ska tas med en nypa salt så den siffran kommer med stor sannolikhet ändras till 4060ti.n fördel.och därmed och troligen öka från sina 10%.

Och att jämföra fejk frames vs inga fejk frames är äpplen vs päron.

Nvidia själva pekar på att 40-korten har 10-20% högre prestanda än motsvarande 30 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Svag krona absolut, men glöm inte inflationen vilket automatiskt gör saker "dyrare" för varje år som går. Verkar som många på Sweclockers forum inte förstår grunderna i ekonomin.

Antingen får du tala om kronkursen eller så får du tala om inflationen, inte bägge. Vi har en inflation just nu till stor del för att kronkursen är katastrofal. Om du vill tala om att priserna i dollar har gått upp så kan du få ta med den amerikanska inflationen om du vill.

Rent allmänt är inflation inte ett jättebra mått för datorprodukter. Skulle man lagt in elektronik i KPI så hade vi haft en negativ inflation eftersom priset för ekvivalent prestanda hela tiden sjunker, om än mer långsamt nu är förr.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Har aldrig pratat om Geekbench 5. Har bara jämfört FPS i Cyberpunk 2077 och inget annat. Att använda geekbench är typ som att jämföra bilars hästkrafter och därefter avgöra vilken som kommer upp i högst hastighet. Som om allt hänger på endast en variabel. Topphastighet på en bil så får du lägga till vikt, luftmotstånd, hk/kg, transmission och en massa till som jag ej kan förklara i skrift. Varken expert på området eller kan facktermerna. Sen åter till den "läckta" geekbench 5 så står det också att informationen ska tas med en nypa salt så den siffran kommer med stor sannolikhet ändras till 4060ti.n fördel.och därmed och troligen öka från sina 10%.

Du kan inte jämföra FPS i Cyberpunk dock då det är med DLSS 3. För att fortsätta använda bilanalogin kan man titta på GNs video från 13:04.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rent allmänt är inflation inte ett jättebra mått för datorprodukter. Skulle man lagt in elektronik i KPI så hade vi haft en negativ inflation eftersom priset för ekvivalent prestanda hela tiden sjunker, om än mer långsamt nu är förr.

Snarare att det är dumt att använda prestanda som parameter i inflations mätningar.

Däremot så skulle man kunna titta på vad jämförbara "assets" kostar. Dvs vad det fysiska, speciellt kretsyta, kostar. Och då ser man att det verkligen inte sjunker, även om orsaken främst är av teknisk karaktär.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3060 med 12 GB för 4200 kr. Att köpa ett 4060 Ti med 8 GB känns inte direkt som att det är en uppgradering. Speciellt inte eftersom jag spelar i 1440p. Men att betala 6500 kr för att få en bruklig mängd VRAM utan att få en uppgradering i kraft känns inte heller lockande? 4070 12 GB är samma VRAM så ingen downgrade där och mer kräm. Men den kostar också väldigt mycket mer, närmare 8000 för de flesta modeller. Förstår inte vad nVidia tänker att jag ska uppgradera till? Och då är ändå 3060 det kort som sålde bäst i generationen vad jag kan se på t.ex. Steams listor. Fattar inte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr konstruerade begränsningar för minnet. Nvidia kan uppenbarligen tillverka och sälja 3060 med olika minnesbussar och minnesmängd till obetydlig skillnad i pris. Priser plockade från Prisjakt just nu:
3060 8 GB med 128-bitars minnesbuss: 3693 (Amazon)
3060 12 GB med 192-bitars minnesbuss: 3858 (Amazon)
Skillnad i pris 165:-

Förstår inte varför det för en del verkar vara så kontroversiellt att kräva mer än 8 GB på kort för åtskilliga tusenlappar (både från AMD och Nvidia), när vi vet att i många spel kommer det att vara enbart minnet som begränsar? Som om det skulle innebära en orimlig kostnad som bara kan motiveras på premiumkort runt 7-8000? Jag köper att på ett instegskort - ett billigt instegskort - kan det var ok med 8 GB, men varför har inte 4060 Ti 192-bitars minnesbuss och 12 GB minne? Istf får vi ett undermåligt kort med avseende på minnesmängden 8 GB som inte ens kan maxa i alla spel i pr-sviten, och därefter ett överdrivet kort på 16 GB för orimliga 100 $ (1300:-) mer, efterkonstruerat och inkastat mest för att det halvhjärtat ska se ut som att de möter kritiken genom ett alternativ.

Nvidia använder dessutom även DLSS 2 i de fall spelen har det i de här graferna (så tolkar jag fotnoterna) för att ytterligare få ner minneskraven redan från början, med oklar kvalitetsnivå, (högsta Quality använder väl 720x1280?). Vill vi verkligen använda DLSS 2 i 1080p? Det är också talande att två spel begränsas, A Plague Tale förmodligen för att det går för dåligt med RT (trots DLSS 2), och att RE 4 Remake kraschar. Pga minnesmängden - som kunde varit 12 GB med 192-bitars minnesbuss för ett par hundralappar mer.

Snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Tyvärr konstruerade begränsningar för minnet. Nvidia kan uppenbarligen tillverka och sälja 3060 med olika minnesbussar och minnesmängd till obetydlig skillnad i pris. Priser plockade från Prisjakt just nu:
3060 8 GB med 128-bitars minnesbuss: 3693 (Amazon)
3060 12 GB med 192-bitars minnesbuss: 3858 (Amazon)
Skillnad i pris 165:-

Nu tänker du helt bakvänt.
Bara för att Nvidia ger extremt dålig "rabatt" när de bara hänger på 4 minneskretsar (3060 8GB) istället för 6 minneskrestsar (3060 12GB) på en krets som har 6 kanaler/192 bitar (dvs GA106 som båda varianterna av 3060 använder) så innebär inte det att 12 GB alltid kostar 165 kr mer än 8 GB.

Citat:

som kunde varit 12 GB med 192-bitars minnesbuss för ett par hundralappar mer.

Att implementera en AD104 (krets med 192 bit), istället för AD106 (krets med 128 bit, som både 4060 och 4060Ti använder), kostar garanterat mer än 165 kr.

Permalänk
Avstängd

De i tråden som har sett GamersNexus videon gällande dessa kort räck upp en hand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

A750 på väg

Roligt att folk vågar chansa på intel. Jag kommer definitivt kolla in dom nästa gång jag skall köpa nytt 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att implementera en AD104 (krets med 192 bit), istället för AD106 (krets med 128 bit, som både 4060 och 4060Ti använder), kostar garanterat mer än 165 kr.

Fast du behöver inte en hel AD104-krets bara för att få 192-bitars minnesbuss utan bara två minneskontrollers till. Baserat på röntgenbilder av Ada så verkar en minneskontroller ta ca 6-7mm², så det skulle innebära att AD104 skulle bli ~200mm² istället för 188mm². Nog för att tillverkningsprocessen blivit mycket dyrare, men t.ex. RTX 2060 var ju mer än än dubbelt så stor som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast du behöver inte en hel AD104-krets bara för att få 192-bitars minnesbuss utan bara två minneskontrollers till. Baserat på röntgenbilder av Ada så verkar en minneskontroller ta ca 6-7mm², så det skulle innebära att AD104 skulle bli ~200mm² istället för 188mm². Nog för att tillverkningsprocessen blivit mycket dyrare, men t.ex. RTX 2060 var ju mer än än dubbelt så stor som det.

Poängen är att det är en annan krets än vad vi faktiskt har idag. Dvs ej jämförbart med den 3060 jämförelsen som togs upp.

Vad det hade kostat för Nvidia om de från början gjorde AD106 till 192 bit är en annan sak.

Permalänk
Avstängd

När man ändå diskuterar VRAM
#20049315

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

När man ändå diskuterar VRAM
#20049315

Det värsta är ju inte att spelen är skräp när dom släpps, utan hur det aktivt hejas på av communityt att detta är bra portar, det kräver bara 16GB VRAM, 7800X3D och 32GB RAM.

TLAO har ju gjort ett megalyft sen det släpptes. Funkar klockrent på höga settings med äldre Turing eller billiga AMD kort och är inte alls lika CPU tungt längre.

Hogwarts drar man ju runt på high/ultra med äldre grejer liksom RE4. Även Jedi Survivor börjar ju likna något även om det kraschar på högre inställningar, oavsett hårdvara.

Tror företagen börjar lära sig att detta är åt skogen, och ger dålig publicitet.

Permalänk
Medlem

8GB VRAM är ingen hit för den summan NVidia vill ha, men folk kommer köpa det ändå och NVidia kan fortsätta med sina kort med minimalt med minne..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

Det värsta är ju inte att spelen är skräp när dom släpps, utan hur det aktivt hejas på av communityt att detta är bra portar, det kräver bara 16GB VRAM, 7800X3D och 32GB RAM.

TLAO har ju gjort ett megalyft sen det släpptes. Funkar klockrent på höga settings med äldre Turing eller billiga AMD kort och är inte alls lika CPU tungt längre.

Hogwarts drar man ju runt på high/ultra med äldre grejer liksom RE4. Även Jedi Survivor börjar ju likna något även om det kraschar på högre inställningar, oavsett hårdvara.

Tror företagen börjar lära sig att detta är åt skogen, och ger dålig publicitet.

Men vi är i en ny tidsålder. VRAM är framtiden, har du inte 16GB är ditt kort DOA/End of the Line
Det är inte spelens fel, eller utvecklaren, spelen ÄR väloptimerade allat annat är ursäkter från folk med lite VRAM! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det värsta är ju inte att spelen är skräp när dom släpps, utan hur det aktivt hejas på av communityt att detta är bra portar, det kräver bara 16GB VRAM, 7800X3D och 32GB RAM.

TLAO har ju gjort ett megalyft sen det släpptes. Funkar klockrent på höga settings med äldre Turing eller billiga AMD kort och är inte alls lika CPU tungt längre.

Hogwarts drar man ju runt på high/ultra med äldre grejer liksom RE4. Även Jedi Survivor börjar ju likna något även om det kraschar på högre inställningar, oavsett hårdvara.

Tror företagen börjar lära sig att detta är åt skogen, och ger dålig publicitet.

Vad är "äldre grejer" enligt dig? Jag sitter på ett 1660 Ti som är överklockat till max och sist jag kollade behövde jag köra 720p (uppskalat med FSR till 4k) på medium för att nå en hyfsat stabil 60 fps. Funkar OK, men det är ju inte direkt en jättehärlig upplevelse. Då ligger VRAM oftast på 5.0-5.5 GB av 6 GB som kortet har

EDIT: Glömde säga att jag pratar om Hogwarts och inte RE4

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Köpte mitt 3060 med 12 GB för 4200 kr. Att köpa ett 4060 Ti med 8 GB känns inte direkt som att det är en uppgradering. Speciellt inte eftersom jag spelar i 1440p. Men att betala 6500 kr för att få en bruklig mängd VRAM utan att få en uppgradering i kraft känns inte heller lockande? 4070 12 GB är samma VRAM så ingen downgrade där och mer kräm. Men den kostar också väldigt mycket mer, närmare 8000 för de flesta modeller. Förstår inte vad nVidia tänker att jag ska uppgradera till? Och då är ändå 3060 det kort som sålde bäst i generationen vad jag kan se på t.ex. Steams listor. Fattar inte.

Tror inte dom tänkt sig att folk med 3060 ska uppgradera helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Vad är "äldre grejer" enligt dig? Jag sitter på ett 1660 Ti som är överklockat till max och sist jag kollade behövde jag köra 720p (uppskalat med FSR till 4k) på medium för att nå en hyfsat stabil 60 fps. Funkar OK, men det är ju inte direkt en jättehärlig upplevelse. Då ligger VRAM oftast på 5.0-5.5 GB av 6 GB som kortet har

EDIT: Glömde säga att jag pratar om Hogwarts och inte RE4

Äldre grejer var ospeciferat då jag inte vet exakt vad varje kort går för. Jag vet att man öppnar sig för att någon skall komma med sitt Cirrus Logic och undrar vad jag snackar för skit. Så låt oss säga att kraven i dom här spelen har sänkts ordentligt. Både GPU men kanske framförallt CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Äldre grejer var ospeciferat då jag inte vet exakt vad varje kort går för. Jag vet att man öppnar sig för att någon skall komma med sitt Cirrus Logic och undrar vad jag snackar för skit. Så låt oss säga att kraven i dom här spelen har sänkts ordentligt. Både GPU men kanske framförallt CPU.

Okej, då är jag lite mer med på vad du menar
Själv har jag inte sett någon större skillnad i Hogwarts, och jag köpte det ändå under typ dag 3 efter release

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Okej, då är jag lite mer med på vad du menar
Själv har jag inte sett någon större skillnad i Hogwarts, och jag köpte det ändå under typ dag 3 efter release

Det låter som du är GPU-bunden, och Hogwarts problem är främst CPU, som fortfarande tyvärr är väldigt höga, även om det blivit bättre. Speciellt med RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja, 99,9% av jordens befolkning klarar det. Men för de resterande som hänger på Sweclockers så är 3060ti för klent eller har för lite VRAM för det att klara av det.

Snacka om skev verklighetsuppfattning.
3060ti och liknande prestanda fungerar utmärkt till 1080p gaming.

Det är kanske för att man inte har minst 800fps, då räknas det typ som helt ospelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Antingen får du tala om kronkursen eller så får du tala om inflationen, inte bägge. Vi har en inflation just nu till stor del för att kronkursen är katastrofal. Om du vill tala om att priserna i dollar har gått upp så kan du få ta med den amerikanska inflationen om du vill.

Rent allmänt är inflation inte ett jättebra mått för datorprodukter. Skulle man lagt in elektronik i KPI så hade vi haft en negativ inflation eftersom priset för ekvivalent prestanda hela tiden sjunker, om än mer långsamt nu är förr.

Det där är ju struntprat.
Utelämnar kronans kurs helt.
Vi har ett inflationsmål, vad vi ser nu har inget med mina inlägg att göra. Jag skriver utifrån ett normalläge.
Inflationen får att priser ökar varje år, då allt blir dyrare, detta kompenseras av en löneökning i liknande grad.
Att du får mer prestanda för priset har ju absolut inget med saken att göra, priset kommer fortsätta uppåt även om elektronikbranschen är inte är ett lysande exempel då det finns saker i alla prisklasser. Du kan ju kolla på CPU, GPU etc, inget av dom har fått lägre MSRP historiskt utan det ökar år för år. Fullt logiskt med inflationen.

Att man får bättre prestanda för samma pris är ganska logiskt då utvecklingen går framåt. Kunderna vill ju ha det bästa och nyaste. Därav så måste tillverkarna utveckla bättre och bättre saker för att få sålt sina saker. Inget konstigt med det. Dom som inte hänger mer i utvecklingen går mot sin död.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ordentliga test i 4K på High utan RT.
Om FSR finns att tillgå där DLSS ej finns så borde det vara fullt möjligt på 4060 8GB.
Härligt att TDP är samma 160w som mitt 1060 3GB, eftersom jag då slipper uppgradera 500w PSUn och kan få en GPU som går att köra ljudlöst.

Å andra sidan bör jag väl byta i5 8400 mot nåt bättre, men jag är sjukt imponerad att min rigg klarar Days Gone i 720p 60fps på High utan någon uppskalning och med GPU temp kring 65-70C med 25% fläkt på (tyst).

Tror inte 8GB är någon större begränsning för mig som inte spelar senaste. Men mods har väl en tendend att öka på VRAM en hel del, så jag tänker att 3060 12GB och 4060 Ti 16GB är gjorda för att köra äldre spel som Skyrim eller Days Gone med massor av moddar.

Problemet med mätning av VRAM-användning är dock ett faktum som man inte får stirra sig blind på. Så länge man kan nöja sig med lägre grafik och använda uppskalning så borde väl 8GB räcka. Men beror väl på vad man vill spela.
Känns som att moderna AAA-spel gör sig tillräckligt bra på konsol ändå.

edit. Ok verkar som att ett 3070 moddat med 16GB vram gick mycket bättre än 8GB. Verkligen synd att Nvidia aldrig släppte något sådant som var tänkt. Men kanske ett 4070 med 16gb dyker upp framöver, eller så blir det till nästa serie.

Att kunna köra Portal 2 i 4K 120fps med RT lär nog 4060 klara iaf. Hade varit kul med fler dylika test då många 1440p/1080p datorskärmar med taskiga färger är så långt ifrån LG OLED 4K TV (den går iofs ställa in på 1440p kom jag på nu) att jag inte begriper varför man vill spela tredjepersonsspel på dom när handkontroll på TV gör det så mycket bättre

Permalänk

Fundera på att skaffa RTX 4060TI 16 gb så frågan är ni ser min signatur..

Intel Core i7 8700K 3.7 GHz, Moderkort Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming och Nätagg EVGA Supernova G2 750 Kommer den passa bra? Eller blir det en del flaskhals?

RTX 4060TI är väl typ 5 gånger bättre än min nuvarande 1080TI?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Fundera på att skaffa RTX 4060TI 16 gb så frågan är ni ser min signatur..

Intel Core i7 8700K 3.7 GHz, Moderkort Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming och Nätagg EVGA Supernova G2 750 Kommer den passa bra? Eller blir det en del flaskhals?

RTX 4060TI är väl typ 5 gånger bättre än min nuvarande 1080TI?

Den är inte ens dubbelt så snabb, faktiskt bara runt 50% bättre. Jag tror du kommer klara dig rätt bra med din CPU. Däremot tycker jag du bör överväga 4070 istället. 4060Ti 16GB är för dyr för prestandan, lägger du till en tusenlapp får du 30% mer prestanda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Funderade på att uppgradera mitt 2080 till ett 4070, spelar eg inte så mycket längre men använder AI (Stable diffusion) hela tiden. Frågan är vad som är bäst?
16gb vram (4060ti) eller snabbare kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

RTX 4060TI är väl typ 5 gånger bättre än min nuvarande 1080TI?

Hade den varit så snabb hade det varit betydligt gladare tongångar i tråden.