Logitech lovar kristallklart ljud med grafen

Permalänk
Medlem

Nice!

Föregångaren är det enda trådlösa gamingheadset jag testat som inte låter som två plåtburkar och en tråd. Låter faktiskt ganska bra till och med. Bekväma är de också. 3000 spänn kändes dock lite väl dyrt, men det är väl vad Steelseries dito kostar.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Det mest troliga är att de använder ett polymerkomposit med en viss andel grafen som förstärkningsmedel (Säg, 1 wt% t.ex) för att kunna göra membranet tunnare. Grafens användning på detta vis har visat mycket lovande resultat i labb-miljö där ett tillägg i betong på så liten andel som 0.5 viktprocent kan ge en ökning i kompressiv styrka på upp till 20%.

Så kan det vara, men använt på det viset borde specifikt grafen inte vara särskilt unikt, polymerkompositer är vaniljglass idag. (Och betong har nog inte så mycket med hörlurar att göra.) Man kan med gott fog hävda att dynamiska hörlurars konmaterial är ett löst problem generellt idag, och att de ljudmässiga egenskaperna i huvudsak bestäms av andra parametrar (kavitet, kåpresonanser, tryckkuddematerial och så vidare, samt naturligtvis att man kan anpassa frekvensgången som man vill digitalt). Uppbrytningsfrekvenser (som är en realitet för större högtalarelement) och ljudtryck uppfyller även orimliga krav.

För att inte tala om ergonomins betydelse för utrustning man spänner fast på huvudet.
Står nog fast vid marketing som motivation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är marketing-speak, med sedvanlig teknisk relevans. Nota bene - det betyder inte att högtalarmembranet inte är förbättrat, för det kan naturligtvis mycket väl vara fallet.

Lite slumpmässig inkastning av tekniska buzzwords är sällan ett gott tecken, men vi får se vad tester utvisar.

Det var min tanke också, känns lite som "guldpläterade kontakter" som att det skulle göra enorm skillnad. Jag gillade inte föregångaren, men blir kul när det kommer lite mer utförliga tester!

Min uppfattning är trots allt att grafen verkar ha många potentiella användningsområden, och kommer vara ett viktigt material för framtiden. Ska vara väldigt tunt samtidigt som det är starkt, ha bra värmeledningsförmåga och mer.

Jag satsar på Audeze Maxwell istället dock och låter andra beta-testa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Menar inte att rätta någon, mest ställa en genuin fråga:

Jag fick alltid lära mig att det hette grafén, alltså med ett långt e. Såg ut på wikipedia som att detta var alternativ uttal, så min fråga är: Hur uttalas grafen/grafén?

Låter nästan lite fel att säga grafen (som en graf över datapunkter, i bestämd form).

Skrivet av landmarks:

Jag har fått lära mig att det uttalas med betoning på e, typ som kafé

Edit: Varför det trots det stavas grafen, och inte grafén vet jag däremot inte. På engelska kallas det graphene.

Jeg blev oresonligt emotionellt upprörd och förvirrad av detta under mitt morgonkaffe. Tycker det här är ett sånt där tillfälle där man borde strunta i hur ordet skrivs i ordböckerna och istället måna lite om sina läsares ömtåliga psyken og bara stava det som det borde stavas

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så kan det vara, men använt på det viset borde specifikt grafen inte vara särskilt unikt, polymerkompositer är vaniljglass idag. (Och betong har nog inte så mycket med hörlurar att göra.) Man kan med gott fog hävda att dynamiska hörlurars konmaterial är ett löst problem generellt idag, och att de ljudmässiga egenskaperna i huvudsak bestäms av andra parametrar (kavitet, kåpresonanser, tryckkuddematerial och så vidare, samt naturligtvis att man kan anpassa frekvensgången som man vill digitalt). Uppbrytningsfrekvenser (som är en realitet för större högtalarelement) och ljudtryck uppfyller även orimliga krav.

För att inte tala om ergonomins betydelse för utrustning man spänner fast på huvudet.
Står nog fast vid marketing som motivation.

Jag håller med dig till 100%, det är oftast komiskt när företag försöker hitta det fränaste buzz-wordet de kan slappa på sina prylar för att få det att låta bättre, jag försökte spekulera hur de överhuvudtaget kan ha använt ordet praktiskt. Eftersom något annat skulle vara falsk marknadsföring, vilket förmodligen inte heller är helt omöjligt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ChuniaC:

Det mest troliga är att de använder ett polymerkomposit med en viss andel grafen som förstärkningsmedel (Säg, 1 wt% t.ex) för att kunna göra membranet tunnare. Grafens användning på detta vis har visat mycket lovande resultat i labb-miljö där ett tillägg i betong på så liten andel som 0.5 viktprocent kan ge en ökning i kompressiv styrka på upp till 20%.

I den medföljande presentationen för press gick det att läsa följande:

"Logitech G’s PRO-G GRAPHENE Audio Drivers include a diaphragm that is 90% graphene by weight. We do this by layering multiple Graphene layers on top of each other to create our Graphene driver diaphragm."

Jag får dock ödmjukt medge att jag inte har tillräckliga kunskaper om varken hur grafen används eller tillverkningsprocesser för hörlurselement/membran för att veta om det säger något vettigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Dumbullen:

50h är ju nästan motsvarande vad Steelseries har med båda batterier så rimligtvis borde ju det här vara mer smidigt?
Blir spännande att se tester på dom hur som helst

Alltså, ja men nej. Det som är bra med Steelseries Pro Wireless och nya Nova Wireless är möjligheten att hot swappa batterierna så att man slipper sitta med kabel i lurarna vid behov. Fattar verkligen inte varför inte fler kör liknande lösningar. 50 timmar är ju svinbra, men problemet med laddning kvarstår.

Med det sagt gillar jag ändå Pro X 2 skarpt. Har kört i någon vecka och ljudet är bra. Men vetefan om det är bra nog att det är värt en uppgradering från förra generationens Pro X-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

I den medföljande presentationen för press gick det att läsa följande:

"Logitech G’s PRO-G GRAPHENE Audio Drivers include a diaphragm that is 90% graphene by weight. We do this by layering multiple Graphene layers on top of each other to create our Graphene driver diaphragm."

Jag får dock ödmjukt medge att jag inte har tillräckliga kunskaper om varken hur grafen används eller tillverkningsprocesser för hörlurselement/membran för att veta om det säger något vettigt.

Intressant! Ja går de ut med hårda siffror är det nog inget hittepå, sedan är det värt att veta att grafen är en hel värld av material med olika typer av kvalitét, genomsnittsarea per fragment, agglomererad eller enskiktig, Grafen-oxid eller ren grafen m.m. Min bästa gissning utifrån denna informationen är att de använder flerlagrig agglomererad grafen, som knyts samman med någon typ av fyllnadsmaterial, t.ex en termoplast. Främst för det är den typ av grafen som är lättast att massproducera.

Källa för den intresserade

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ChuniaC:

Intressant! Ja går de ut med hårda siffror är det nog inget hittepå, sedan är det värt att veta att grafen är en hel värld av material med olika typer av kvalitét, genomsnittsarea per fragment, agglomererad eller enskiktig, Grafen-oxid eller ren grafen m.m. Min bästa gissning utifrån denna informationen är att de använder flerlagrig agglomererad grafen, som knyts samman med någon typ av fyllnadsmaterial, t.ex en termoplast. Främst för det är den typ av grafen som är lättast att massproducera.

Källa för den intresserade

Tack för intressant info! Får läsa på lite mer känner jag, spännande ändå

Permalänk
Medlem

Med rätt EQ-inställningar/profil så fungerar föregångaren rätt bra i mitt tycke. Givetvis är jag inte nån audiofil eller liknande dock, så jag hade säkert varit nöjd med ännu sämre. Men so far, inga klagomål, eller anledning till att uppgradera till en minimalt (?) förbättrad uppföljare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Grafen är per definition ett atomskikt tjockt. Jag kan garantera att det inte har god böjhållfasthet vinkelrätt mot ytans plan.
Detta är marketing-speak, med sedvanlig teknisk relevans. Nota bene - det betyder inte att högtalarmembranet inte är förbättrat, för det kan naturligtvis mycket väl vara fallet.

Lite slumpmässig inkastning av tekniska buzzwords är sällan ett gott tecken, men vi får se vad tester utvisar.

Vänta bara på nästa version. Grafén _och_ AI. Då kommer ljudet bli sublimt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vänta bara på nästa version. Grafén _och_ AI. Då kommer ljudet bli sublimt.

Auugh!
.
..

Jobbar du som copy writer?

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag som igår fick mina Artic Nova Pro Wireless, frågan är om dessa är vassare?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Blir nog att testa, har dock dålig erfarenhet av första då mitt ex hade white noise som inte gick att få bort (även vid 0% volym på headsettet) samt att det var lite väl små&tighta kåpor :/
Förhoppningsvis bättre detta!

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Det är ju inte grafen som gör dessa lurar dyra, Logitech har bara passat på att öka marginalerna rejält.

Permalänk
Medlem

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless > alla andra.

Hot swap batteri - behöver aldrig sätta i en sladd för att ladda.

Fantastiskt ljud med riktigt låg latency.

Superb mjukvara.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har dumpat mina Arctis för Audio Technica m50xSTS. Grym mic och ljud, och oändlig batteritid - för typ 2200 kr; detta var ganska saftigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Kör mina XM4 till datorn och telefonen, har dock mikrofon på arm för där är dom rätt svaga. Men 50 timmar batteritid lockar ju lite måste jag säga

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunk:

SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless > alla andra.

Hot swap batteri - behöver aldrig sätta i en sladd för att ladda.

Fantastiskt ljud med riktigt låg latency.

Superb mjukvara.

Ja det enda negativa jag kan säga om dom är att muffarna är lite grunda så om man har stora öron (utåtstående) kan det göra ont och att mikrofonen inte är top notch. Det är ett väldigt bra betyg i mitt tycke.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Ja precis, konstigt att det skrivs utan apostrof men ska ändå utallas som om det är apostrof. Menar inte att Noelia har stavat fel utan det verkar vara vedertaget när jag söker runt. Nåväl, skönt att få det bekräftat iaf!

Är väl nästan vanligare att stava utan? Kommer direkt att tänka på Molybden och Selen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är väl nästan vanligare att stava utan? Kommer direkt att tänka på Molybden och Selen.

Hmm bra exempel, tänkte jag inte på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är väl nästan vanligare att stava utan? Kommer direkt att tänka på Molybden och Selen.

Generellt sett används väl accent i slutet av ord, även om det finns undantag där också? Kan ha fel här dock.

Det är ju väldigt användbart för ord som ide och idé för att särskilja orden.

Dock skriver man ju inte maskérad för att särskilja ordet från maskerad även om jag tycker att man borde göra det.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB