Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det någon 1U rack som kan monteras vertikalt mot en vägg för UDM-Pro SE? Har ingen plats att montera det på vanligt vis.

Use the Google…
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=1u+wall+...
https://www.startech.com/en-se/server-management/rk119wallv

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Har du prövat att googla?

Ja. Jag har googlat. Det jag var otydlig med är att jag söker något i Sverige men om det inte finns i Sverige så får väl man köpa där det finns.

EDIT: Hittat från svensk butik.

Tack. Har själv tidigare hittat den via Google men hade önskat att det fanns i Sverige men om det inte finns i Sverige så får man väl köpa där det finns.

EDIT: Hittat från svensk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det någon 1U rack som kan monteras vertikalt mot en vägg för UDM-Pro SE? Har ingen plats att montera det på vanligt vis.

https://www.dustinhome.se/product/5010661894/1u-vertikalstati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Finns det någon 1U rack som kan monteras vertikalt mot en vägg för UDM-Pro SE? Har ingen plats att montera det på vanligt vis.

Jag hade fabricerat något med hjälp av två vinkeljärn från bygghandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är nog bara att testa. Om du planerar kabel så är det ju inget onödigt köp ifall det skulle fallera. 20-30meter är inga problem, men sedan blir jag mer osäker

Lite återkoppling i ärendet. Mycket bra gissat, 20-30m sen blir det problem. Fick det precis att funka, men fick i slutet på vintern börja flytta APn i snickarbodan, samt skotta ner toppen av en snöhög som väldigt effektivt blockerade signalen. Blir att gräva ner kabel i sommar, då detta blev för mig, lite för instabil lösning.

Har tänkt placera ut några fler APs i övriga byggnader, inte så noga med hastighet utan mer för att hålla kvar telefoner på hemmanätet istället för att gå på mobilnätet. Ser ofta annonser på begagnade, något man ska se upp med? Alla äldre modeller är kompatibel med UniFi?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Alla äldre modeller är kompatibel med UniFi?

Nja, det mesta från deras tidigaste generationer är EOL och stöds inte längre av Network Application. Jag skulle inte köpa några begagnade AP som inte fortfarande säljs nya av Ubiquiti själva.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Ser ofta annonser på begagnade, något man ska se upp med? Alla äldre modeller är kompatibel med UniFi?

UAP-AC-Lite, LR, Pro, samt alla nyare generationer stöds fortfarande och får fortfarande firmware-uppdateringar. Jag har själv köpt begagnade UAP-AC-LR och båda dessa snurrar på fint fortfarande på två olika platser. Jag har satt upp så att båda ansluter till Unifi Controllern (Unifi Network Application) hemma hos mig för enkel managering. Något som dock kan vara värt att veta om just den generationen jag nämnde är att de introducerade 802.3af-baserad POE ett tag efter att dessa lanserats, vilket gör att det finns exemplar som enbart har stöd för passiv POE.

Här kan du se vilka enheter som inte längre stöds:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns det något bra sätt att få till https
Om jag accesar via
https://unifi/ ( ej krypterad)
Så blir den ej krypterad

Men däremot om jag går via denna så blir den krypterad
https://unifi.ui.com/dashboard

Några idder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns det något bra sätt att få till https
Om jag accesar via
https://unifi/ ( ej krypterad)
Så blir den ej krypterad

Men däremot om jag går via denna så blir den krypterad
https://unifi.ui.com/dashboard

Några idder?

Jag kör med nginx framför som en reverse-proxy tillsammans med Let's Encrypt för att få HTTPS med vettigt certifikat, men tillåter enbart åtkomst från the interna nätet (med VPN uppsatt hem för de fall jag behöver nå den utifrån). Den kör på samma server som min Unifi Network Application och når den sistnämnda över localhost.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

UAP-AC-Lite, LR, Pro, samt alla nyare generationer stöds fortfarande och får fortfarande firmware-uppdateringar. Jag har själv köpt begagnade UAP-AC-LR och båda dessa snurrar på fint fortfarande på två olika platser. Jag har satt upp så att båda ansluter till Unifi Controllern (Unifi Network Application) hemma hos mig för enkel managering. Något som dock kan vara värt att veta om just den generationen jag nämnde är att de introducerade 802.3af-baserad POE ett tag efter att dessa lanserats, vilket gör att det finns exemplar som enbart har stöd för passiv POE.

Här kan du se vilka enheter som inte längre stöds:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521

+ på den. Har själv 3 stycken unifis i drift. en lite, en pro och en lr mot samma controller och har väl en sisådär 10-15 enheter där det är blandat iot och plattor, datorer etc och de har fungerat super i nu 5-7 år. Det kan vara lite meck att få igång dem men väl där så bara går de och går och går...

Byta mot Wifi6? Vad jag har fattat så är det ingen "silver bullet" som automatisk ger lägre latens eller högre throughput om man inte går i taket kapacitetsmässigt med befintliga ap:s. Och unifis grejer är ju specade för att ha väldigt många användare så frågan är som sagt om det ger så mkt med wifi6.

Men ni som gått från unifiis gamla till wifi6 och gjort a/b-tester får gärna fylla på med era erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

+ på den. Har själv 3 stycken unifis i drift. en lite, en pro och en lr mot samma controller och har väl en sisådär 10-15 enheter där det är blandat iot och plattor, datorer etc och de har fungerat super i nu 5-7 år. Det kan vara lite meck att få igång dem men väl där så bara går de och går och går...

Byta mot Wifi6? Vad jag har fattat så är det ingen "silver bullet" som automatisk ger lägre latens eller högre throughput om man inte går i taket kapacitetsmässigt med befintliga ap:s. Och unifis grejer är ju specade för att ha väldigt många användare så frågan är som sagt om det ger så mkt med wifi6.

Men ni som gått från unifiis gamla till wifi6 och gjort a/b-tester får gärna fylla på med era erfarenheter!

wifi 6 är mer MIMO än något annat.
Flesta klienter har endå inte stöd för mer än 2:2 så med 80 eller 160mhz kanalbredd blir det typ 550-600 mbps med 2 strömmar.

Högre siffror är inte bättre, jag kör på 40mhz o nöjer mig med cirkus 200 för aldrig någonsin att pålitlig och täckning är viktigare än throughput. 160 användare är idioter, förstör bara för alla andra inkl sig själv. Man får inte magiskt med Airtime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag kör med nginx framför som en reverse-proxy tillsammans med Let's Encrypt för att få HTTPS med vettigt certifikat, men tillåter enbart åtkomst från the interna nätet (med VPN uppsatt hem för de fall jag behöver nå den utifrån). Den kör på samma server som min Unifi Network Application och når den sistnämnda över localhost.

Ok, men kör du den på en separat server?

Förstår inte varför inte udm inträngande lets encrypt inbyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ok, men kör du den på en separat server?

Förstår inte varför inte udm inträngande lets encrypt inbyggt

Nej, den rullar på samma server. Jag kör dock inte en UDM (har väl inte ens stöd för multi-site?), utan deras separata Unifi Network Application på min befintliga server.

Att det inte är integrerat är troligen för att det är lite pilligt att sätta upp. De tänker nog att inloggningen via deras cloud-tjänst fyller mestadels samma syfte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nja, det mesta från deras tidigaste generationer är EOL och stöds inte längre av Network Application. Jag skulle inte köpa några begagnade AP som inte fortfarande säljs nya av Ubiquiti själva.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521-Ubiquiti-...

Skrivet av blunden:

UAP-AC-Lite, LR, Pro, samt alla nyare generationer stöds fortfarande och får fortfarande firmware-uppdateringar. Jag har själv köpt begagnade UAP-AC-LR och båda dessa snurrar på fint fortfarande på två olika platser. Jag har satt upp så att båda ansluter till Unifi Controllern (Unifi Network Application) hemma hos mig för enkel managering. Något som dock kan vara värt att veta om just den generationen jag nämnde är att de introducerade 802.3af-baserad POE ett tag efter att dessa lanserats, vilket gör att det finns exemplar som enbart har stöd för passiv POE.

Här kan du se vilka enheter som inte längre stöds:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/1500001268521

Tack då vet jag var jag ska undvika och ev. kolla efter.

Någon här som har koll på fiber? Tänkte dra mellan några byggnader på gården (Innehållandes UDM-SE, USW-Enterprise-24-PoE, USW-Enterprise-8-PoE, samt en mikrotik switch) , blir bara 30-40-50m, så skulle ju klara mig med multimode, men skiljer knappt något i pris för singlemode. Direktronik har SFP för 2km, och verkar som att den inte behöver någon dämpare, då dom skriver att det går att använda "på mycket kort avstånd".

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Tack då vet jag var jag ska undvika och ev. kolla efter.

Någon här som har koll på fiber? Tänkte dra mellan några byggnader på gården (Innehållandes UDM-SE, USW-Enterprise-24-PoE, USW-Enterprise-8-PoE, samt en mikrotik switch) , blir bara 30-40-50m, så skulle ju klara mig med multimode, men skiljer knappt något i pris för singlemode. Direktronik har SFP för 2km, och verkar som att den inte behöver någon dämpare, då dom skriver att det går att använda "på mycket kort avstånd".

Det skiljer inte så mycket. Kabeln för single är billigare medan den aktiva utrustningen är lite dyrare. Du brukar inte behöva någon dämpare med de grejorna. Och det spelar ingen roll på de korta avstånden vad du använder för teknik. Men känns ju mer framtiden med single. Speciellt om man ska upp på 10Gbit

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Det borde inte vara några problem att köra en AX lite och en AC lite i en "vanlig" operatörs-router.

Kolla detta till att börja med:
1. Dubbelkolla så att du är helt säker på att wifi är totalt avstängt på din operatörs-router. Så den typ inte bara är dold eller nåt sånt.
2. Se till att AX-lite och AC-lite har senaste firmware.
3. Kolla så dina APs inte kör samma kanaler.
4. Vad har du för wifi-kort på din dator? Kolla om det går att uppdatera eller ändra inställningar där.

Varför ska man köra olika kanaler på sina APs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köra olika kanaler på sina APs?

För att dom inte ska störa ut varann.

Det är t ex upphov till mycket problem i lägenheter där alla grannar sitter på samma kanal o så gnäller alla att dom har dåligt wifi. För signalerna krockar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

För att dom inte ska störa ut varann.

Det är t ex upphov till mycket problem i lägenheter där alla grannar sitter på samma kanal o så gnäller alla att dom har dåligt wifi. För signalerna krockar.

Jo jo men jag menade internt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jo jo men jag menade internt

samma sak. 2 olika AP på samma kanal stör ut varann så man får sämre prestanda på wifi.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

samma sak. 2 olika AP på samma kanal stör ut varann så man får sämre prestanda på wifi.

Det är konstigt jag trodde de hade en funktion att samverka på samma kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt jag trodde de hade en funktion att samverka på samma kanal.

Vet inte om du blandar ihop SSID o kanal.

Båda AP kan ha SSID som heter tex pelles wifi. Så hoppar enheterna mellan dom 2 AP för att få bäst signal.
Men dom ska ändå ligga på olika kanaler (frekvenser).

Det är lite som comradio. Du kan inte sända från 2 comradios samtidigt på samma frekvens. Nu är det ju inte så att wifi funkar helt på samma sätt. Annars hade vi inte haft wifi alls. Men nästan iaf. Det stör varann iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför ska man köra olika kanaler på sina APs?

Mullvaden83 skrev bra förklaring 👍🏼

Det finns gratisprogram du kan ladda ned för att se hur kanalerna ser ut i ditt område så du kan välja bra kanal.

Funkar typ såhär:
https://www.howtogeek.com/197268/how-to-find-the-best-wi-fi-c...

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Mullvaden83 skrev bra förklaring 👍🏼

Det finns gratisprogram du kan ladda ned för att se hur kanalerna ser ut i ditt område så du kan välja bra kanal.

Funkar typ såhär:
https://www.howtogeek.com/197268/how-to-find-the-best-wi-fi-c...

Fungerar väl bara om man har wifi på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fungerar väl bara om man har wifi på datorn.

Finns app till telefon för att kolla hur wifi ser ut i grannskapet/hemma.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dinkefing:

Fungerar väl bara om man har wifi på datorn.

Skrivet av Mullvaden83:

Finns app till telefon för att kolla hur wifi ser ut i grannskapet/hemma.

Funktionen kan också finnas inbyggt i routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fungerar väl bara om man har wifi på datorn.

Kolla guiden. Står hur du gör på Android mobil också. iPhone har jag för mig är låst för sånt så går inte om de inte ändrat det nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAN1N:

Kolla guiden. Står hur du gör på Android mobil också. iPhone har jag för mig är låst för sånt så går inte om de inte ändrat det nu.

Kolla guiden, där finns länk till Apples Airport Utility;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kolla guiden, där finns länk till Apples Airport Utility;)

Verkar inte funka utan en Apple Airport

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KAN1N:

Verkar inte funka utan en Apple Airport

Har inte alla Apple-nördar en Aiport;)

Nåja skämt åsido, känns som en enkel sak att inte begränsa så hårt för de som inte har AP's hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

samma sak. 2 olika AP på samma kanal stör ut varann så man får sämre prestanda på wifi.

Skrivet av Dinkefing:

Det är konstigt jag trodde de hade en funktion att samverka på samma kanal.

Störa är fel ord. Vänta på varandra är mer rätt. Ligger de på samma kanal så samverkar de om att få sända. Då de inte kan sända samtidigt på samma kanal utan att störa.

Ligger de på överlappande kanaler så stör de, då de inte väntar på varandra