Permalänk
Medlem

Min BIOS uppdatering funkar inte?

Jag la in USB stickan sedan så starta jag PSUn, clicka på bios flashback knappen, den blinka 7-10 gånger och efter det lyste den bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

OK, tack för info.

Vilken uppdatering gäller det? Vilket moderkort? Vilka instruktioner följde du? Packade du upp filen till ett fat32-formaterat USB-minne? Döpte du om filen om det behövdes?

Permalänk

tror snöret är såhär långt.

men seriöst altså du får läsa instruktionerna för flashback funktionen på ditt moderkort vad som behöver göras.

troligen har du missat ett steg.

1. fel format på usbminnet.
2. ev andra filer på minnet som inte ska vara där vid flashback. (minnet ska i regel inte innehålla något annat än själva biosfilen upppackad från sitt .zip arkiv och inte i någon mapp men kan ev variera lite mellan olika moderkortstillverkare vad som ska finnas på den för flashback har ingen koll på det.)
3. ev missat döpa om biosfilen enligt instruktionen om det behövs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

OK, tack för info.

Vilken uppdatering gäller det? Vilket moderkort? Vilka instruktioner följde du? Packade du upp filen till ett fat32-formaterat USB-minne? Döpte du om filen om det behövdes?

Msi moderkort, följde inets youtube video om hur man flashar bios för msi, jag gjorde fat32 fortmatet, och döpte om filen ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror snöret är såhär långt.

men seriöst altså du får läsa instruktionerna för flashback funktionen på ditt moderkort vad som behöver göras.

troligen har du missat ett steg.

1. fel format på usbminnet.
2. ev andra filer på minnet som inte ska vara där vid flashback. (minnet ska i regel inte innehålla något annat än själva biosfilen upppackad från sitt .zip arkiv och inte i någon mapp men kan ev variera lite mellan olika moderkortstillverkare vad som ska finnas på den för flashback har ingen koll på det.)
3. ev missat döpa om biosfilen enligt instruktionen om det behövs.

Jag gjorde allt det där, nu när det blev fel kan jag bara göra om allt dedär igen för att fixa det eller gör man något annat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Ifall du kommer in i BIOS/UEFI så uppdatera där ifrån.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Ifall du kommer in i BIOS/UEFI så uppdatera där ifrån.

Instämmer i det. Gå den vägen först.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har säkert en automatisk funktion i UEFI som laddar ner/installerar allt åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du ska kunna göra om processen igen, ja.

Skrivet av LightVsDawn:

Ifall du kommer in i BIOS/UEFI så uppdatera där ifrån.

Skrivet av Sarato:

Instämmer i det. Gå den vägen först.

Skrivet av tcntad:

Du har säkert en automatisk funktion i UEFI som laddar ner/installerar allt åt dig.

Tack för hjälpen, allt funkar nu