Windows-laptop som inte blir för varm i knät, 14-17" (upp till 15k beggad)

Permalänk
Medlem

Windows-laptop som inte blir för varm i knät, 14-17" (upp till 15k beggad)

Jag försöker bestämma mig för vilken laptop jag ska satsa på framöver. I dagsläget har jag en M1 Macbook Air med 16GB som jag varit supernöjd med fram till det att jag började hålla på med videoredigering Den är både lite på den slöa sidan när man redigerar, men framförallt så är den minimala ssd´n och den lilla skärmen det som stör mig mest.

Jag bytte även till mig en Dell XPS 15" (7590) med följande speccs:
4K OLED-modellen
32GB ram
1TB nvme
GTX 1650
i7 9750H

Och storleksmässigt gillar jag den, tycker skärmen är rätt nice och att både track pad och tangentbord är bra även om jag gillar mac en aning mer. Det är egentligen en sak som gör att jag absolut inte kan tänka mig att ha den som min dagliga laptop och det är värmen. Jag använder min laptop mellan 4-12h varje dag och det är ytterst ovanligt att jag någonsin har den på ett bord. utan jag sitter nästan alltid med den i knät i soffan, på en bänk, i en bil eller liknande så att den inte blir såhär varm är vitalt.

Nu till frågan, vad bör jag sikta på för laptop? Spontant kände jag nu redan efter ett dygn att jag ger upp idén att köra på en Windowslaptop och istället gå tillbaka till Mac. Men jag gillar att ha möjligheten att spela spel en liten stund om jag vill (ett gtx 1650 räcker), jag gillar möjligheten att uppgradera minne och lagring. Jag har förstått att AMD's processorer är mer strömsnåla, så tänkte att det kanske skulle funka att testa en laptop med AMD-processor om de inte blir lika varma.

Jag har inte bråttom att byta och klarar mig bra med denna så länge men skulle vilja veta vilka datorer jag borde hålla utkik efter, så tips mottages tacksamt. Jag tar gärna emot erfarenheter och tankar av dessa laptops som jag kikat lite på:

Asus Zephyrus M16
Asus Zephyrus G14
Asus G15

Alla tankar mottages tacksamt!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Är det inte smidigast att skaffa en sådan här då? Min erfarenhet är att alla laptops blir varma vid långtidsanvändning om det är lite kraft i dom.

https://www.coolermaster.com/catalog/coolers/notebook-cooler/...

Mvh
MR-Boring-one

Visa signatur

Mvh MR-Boring-one

Permalänk
Medlem

Som ovanstående påpekar, har man möjlighet och man vill vara rädd om grejjerna så är ett fläktbord alltid nödvändigt när man har gaming session. Men det är ju ungefär lika smidigt som att konka runt på en stationär burk.
Jag har en Khameleon P9 som jag ska lägga ut på annons, köptes 2021 augusti. Den är väl omhändertagen, finns i Sköndal.

Tips, Ha jämna mellanrum där du om formaterar hårddisken, totalt. Via usb-sticka t.ex. jag har lärt mig att det kan göra enorm skillnad i temp nivå.
Jag funderade ett tag på om jag skulle behöva byta kylpasta, men det kändes orimligt på knappt 2 år.
Men en helt clean windows installation gjorde fan i mig under, efter det så var febern borta! (: I mitt fall.

Jag är tok nöjd med den här khameleonp9, men jag vill ha 17"skärm!