Efter 28 år – Windows får inbyggt stöd för rar och 7-zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Libarchive säger att de bara kan läsa rar-filer, inte skriva, så jag antar att det som du säger bara handlar om att kunna packa upp rar-filer.
Libarchive har stöd för att läsa lha/lhz.

Misstänkte det. Men å andra sidan så har jag nog inte skapat en RAR-fil sedan diskett-tiden, så jag kan nog leva utan den funktionen.

Permalänk
Medlem

Kör 7-zip hela dan oavsett 👍

Permalänk
Medlem

Jag har betalat för winrar 2 gånger!

En licens var så gammal att köpet inte längre fanns i min email, så över 20 år sedan. Så det blev en ny licens när det blev ett datorbyte.

Winrar är ett av mina "måste-program" på en dator.

Permalänk

Windows NT släpptes 1993. Windows ME som härstammar från 80-talet är nedlagt sedan länge.
Tänkte bara skriva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Haha! Förstår kritiken, men i det senare exemplet känns uppmaningen befogad då det säkert bär emot att faktiskt erkänna att man betalat för winrar

Blir du inte lite sugen på att beställa WinRAR på fysisk CD ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nu ser jag framför mig att när du bygger system så kopplar du in en gammal IDE CDROMläsare (via femtioelva adaptrar) bara för att kunna lägga in en legit kopia av winrar.
En riktig hjälte

Så du säger att min floppydrive är ute?

Permalänk
Medlem

Självklart man betalat för WinRAR!

Helt ärligt föredrar jag det framför 7-zip, då dess felhantering verkar funka bättre. Haft några trasiga/korrupta zip-filer som 7-zip vägrade öppna, men WinRAR kunde rädda det mesta! Har använt båda till och från men varje gång jag gett 7-zip en chans har jag alltid fler problem och buggar—varför jag valde att slå till och köpa mig en riktig licens.

Sedan något att notera är väl hur bra detta inbyggda stöd egentligen kommer att vara. Om man kollar på zip-stödet i Windows 10/11 så märks det ju att även ifall stödet finns så är prestandan långt under var du får med antingen WinRAR eller 7-zip. Inte testat komprimering så mycket men uppackning av zip-filer tar ibland så mycket som dubbelt så långt tid om man låter Windows filhanterare göra det. Kanske det kan bli bättre nu ifall de förbättrar det och lägger till stöd för rar/7z, men det återstår såklart att se.

Permalänk
Medlem

Den 15/5-23 framkom det att Microsoft scannar innehållet i lösenords skyddade zip filer och använder filnamnet för att försöka bruteforcea krypteringen. Knappt 10 dagar senare annonserar de att de tänker införa native stöd för rar-filer i Windows 11. Vet inte om jag är född med foliehatt på men det här låter väldigt osannolikt att det är en slump.

https://arstechnica.com/information-technology/2023/05/micros...

Permalänk
Medlem

Använder sällan windows men förr använde jag PeaZip eller 7-Zip men visst har jag använt WinRAR för väldigt länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Den 15/5-23 framkom det att Microsoft scannar innehållet i lösenords skyddade zip filer och använder filnamnet för att försöka bruteforcea krypteringen. Knappt 10 dagar senare annonserar de att de tänker införa native stöd för rar-filer i Windows 11. Vet inte om jag är född med foliehatt på men det här låter väldigt osannolikt att det är en slump.

https://arstechnica.com/information-technology/2023/05/micros...

Detta funderade även jag kring när jag läste artikeln och det är en intressant tanke.

Permalänk
Medlem

-"Måste...samla...all användardata... "
-"Detta blir perfekt! Nu kan vi även se vad använadana har i sina arkiv!"
-"Vad mer kan vi göra? Kanske något med bilder?"

Är säker på att detta var fraser som sades i styrelserummet

Permalänk
Medlem

Detta är bra. Kunden: "Vi får inte använda annat än zip på våra datorer" vilket ofta gör att man måste gå omvägar för att skicka sånt som zip inte kan hantera vettigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

Precis. På samma tema:

Det var fint när zip-stödet kom tycker jag, det gjorde att man ofta inte behövde något annat verktyg. Speciellt parat med mediaspelares och andra programs förmåga att använda packade filer utan någon manuell uppackning.

På senare år har jag dock haft större behov och har därmed installerat 7zip (med Winget), när behovet uppstått. Inte för att jag använder det så ofta själv, men jag kör en del script som förutsätter att det finns både privat och på jobbet. Frågan är om Windows stöd kommer att vara åtkomligt i PATH och så, jag gissar på nej, så jag får nog fortsätta köra 7zip.

Permalänk

WinZip, WinRAR, WinAmp... påminner mig om gamla goda tider då vartannat Windows program hade "Win" prefixet i namnet.

Jag har alltid blandat ihop WinZip och WinRAR. Jag läser nu om WinZip på Wikipedia och inser att WinZip och ZIP formatet har en lång historia som går tillbaka till BBS tiden. De tär häftigt! WinZip var från början ett GUI för kommandoradsprogrammet PKZIP, där PK står för Phil Katz som är den som skrev båda programmen och grundade företaget PKWARE. PKZIP släpptes 1989 och WinZip släpptes 1991. WinRAR släpptes några år senare, år 1995, men själva RAR formatet släpptes några år innan, år 1993. Även här har skaparen ristat in sitt namn i namnet på formatet, där RAR står för Roshal archive.

Notera väl hur alla företagsnamn, filnamn och filändelser stavades med stora bokstäver på den tiden! Bara det vittnar om en svunnen tid. Och filformaten tilskrevs skaparen, inte företaget eller programmet som ska använda det. Det påminner om hur algoritmerna namngavs då och hur de namnges idag. Allting var mycket mer personligt, och äran tillföll skaparen, inte någon PR avdelning på ett storföretag. Det var nördarnas tid då.

Spola fram bandet 30 år och Microsoft bygger in stöd för RAR, och det förtjänar en rubrik på Sweclockers! 😛

Jag kör med PeaZip annars, som är en GUI för "7-Zip". Har använt det i många år nu och det funkar hur bra som helst. Jag har aldrig köpt varken WinZip eller WinRAR. Men jag får nog passa på nu och köpa en av varje medan det fortfarande finns att köpa. Jag köper då hellre på CD skiva än någon äcklig "download" (så opersonligt!).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör Total Commander (f.d. Windows Commander) sedan typ 20+ år och är lika nöjd med det ännu.

Å då blir frågan. Har du betalat för Total Commander..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Helt ärligt föredrar jag det framför 7-zip, då dess felhantering verkar funka bättre. Haft några trasiga/korrupta zip-filer som 7-zip vägrade öppna, men WinRAR kunde rädda det mesta! Har använt båda till och från men varje gång jag gett 7-zip en chans har jag alltid fler problem och buggar—varför jag valde att slå till och köpa mig en riktig licens.

Jag vet inte om det är relaterat, men jag såg det här när jag läste om WinRAR på Wikipedia:

Citat:

Optional data redundancy is provided in the form of Reed–Solomon recovery records and recovery volumes, allowing reconstruction of damaged archives (including reconstruction of entirely missed volumes)

Källa: Wikipedia - WinRAR - Features

Sedan vet jag att jag också har haft bättre lycka med WinRAR i vissa fall, varför jag också har installerat version 6.21 för ett par månader sedan. Jag glömde sedan att avinstallera. För jag använder annars PeaZip, som är en GUI för 7-Zip, som jag inte brukar ha några märkbara problem med. Men jag använder det mest med ZIP filer, nästan aldrig RAR filer. Det var därför jag installerade WinRAR, för att se i fall stödet var bättre där. Men då pratar vi om lite skadade RAR filer. Annars bör ju 7-Zip eller PeaZip kunna ta det också.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. På samma tema:
<Uppladdad bildlänk>

Vill bara påpeka att den seriestrippen är baserad på
http://thedoghousediaries.com/4685
Väldigt bra webcomic tycker jag. Synd att de har slutat.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oooskar:

Vill bara påpeka att den seriestrippen är baserad på
http://thedoghousediaries.com/4685
Väldigt bra webcomic tycker jag. Synd att de har slutat.

Jo jag har set många grejer på samma tema, det var bara den första jag hittade.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt för dem som bara packar upp filer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag kör med PeaZip annars, som är en GUI för "7-Zip". Har använt det i många år nu och det funkar hur bra som helst.

Kör också PeaZip här och gillar det mer än 7Zip.

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte minnas sist jag komprimerade filer och det är även sällan numera man måste packa upp arkiv. Så vad ska detta vara bra för när fenomenet nästan är utdött hos konsumenter?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Själv kan jag inte minnas sist jag komprimerade filer och det är även sällan numera man måste packa upp arkiv. Så vad ska detta vara bra för när fenomenet nästan är utdött hos konsumenter?

Använder komprimering på jobbet och privat, kanske inte för att spara utrymme längre, men för att skicka mappar eller enkelt kunna kryptera filer åt mindre tekniskt kunnigt folk.
Samt så komprimeras saker automagiskt om man t.ex laddar ner mappar från molntjänster, nu kanske de kan använda något som inte är .zip.
Dock linuxanvändare här, så hela nyheten känns lite "2008 ringde".

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. På samma tema:
<Uppladdad bildlänk>

Ibland önskar jag nästan att jag inte hade köpt WinRAR så jag kunde relatera till memen kring det, men samtidigt är jag glad att jag gjorde det (två gånger till och med), för det är faktiskt en fin känsla att stödja utvecklare av programvara man använt nästan dagligen i mer än två årtionden.

Tycker nästan det är lite pinsamt å folks vägnar när de skryter om att de minsann inte gjort det, trots att de uppenbart är rikligt betalda utvecklare, som att det är något att vara stolt över.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är spännande att winzip.com finns kvar och att man fortfarande kan betala för det i dessa tider!

https://www.winzip.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så du säger att min floppydrive är ute?

Nej nej, det är ju där du har drivrutinerna för CDROMläsaren

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

SKAPAT RAR-filer är nog väldigt många år sedan man senast gjorde. Däremot så laddar man ju fortfarande ned stora filer som är uppdelade med hjälp av RAR-formatet.

Något som är aningen förlegat sedan många år tillbaka då dessa överförs med torrent-teknik idag. Så att de är uppdelade är bara ett väldigt onödigt irritationsmoment.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Ibland önskar jag nästan att jag inte hade köpt WinRAR så jag kunde relatera till memen kring det, men samtidigt är jag glad att jag gjorde det (två gånger till och med), för det är faktiskt en fin känsla att stödja utvecklare av programvara man använt nästan dagligen i mer än två årtionden.

Tycker nästan det är lite pinsamt å folks vägnar när de skryter om att de minsann inte gjort det, trots att de uppenbart är rikligt betalda utvecklare, som att det är något att vara stolt över.

Jag betalar gärna för saker jag använder, även shareware där man faktiskt inte behöver. Men jag slutade använda WinRAR typ när jag pluggade för ganska många år sedan, då hade jag inte pengar att lägga på mjukvara på det sättet och några hundralappar var ganska mycket pengar för mig. Hade jag använt det idag hade jag nog betalat, om inte av moraliska skäl så för att slippa nag-screenen.

Men 7zip finns och är i mina ögon överlägset, och dessutom helt gratis, så det finns ingen anledning att använda WinRAR längre. Nu finns det ännu mindre anledning, om Windows får inbyggt stöd, förstås.

Men väljer man att distribuera en applikation som shareware så har man ju accepterat att de flesta sannolikt inte kommer att betala för den. Man kan välja att ha en trial-modell eller något annat om man vill få betalt av alla användare, men risken är förstås att andra, "mer gratis", program kommer och tar över ens marknadsandel.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Själv kan jag inte minnas sist jag komprimerade filer och det är även sällan numera man måste packa upp arkiv. Så vad ska detta vara bra för när fenomenet nästan är utdött hos konsumenter?

Att använda datorer är också utdött hos så kallade "konsumenter". Konsumenter tittar inte på TV heller, de ser på YouTube och andra strömmade tjänster. Det betyder inte att TV inte behövs. Vad konsumenter gör är ett dåligt riktmärke för vad som är bra och vad som behövs. Fenomenet är inte utdött. Det beror på i vilka kretsar man rör sig och vad man gör med och på datorn. Hackare älskar dumpa data i RAR formatet till exempel. Lika så "cybersäkerhetsexperter" och andra hackare som packar upp dessa.

Skrivet av Grilljohan:

Använder komprimering på jobbet och privat, kanske inte för att spara utrymme längre, men för att skicka mappar eller enkelt kunna kryptera filer åt mindre tekniskt kunnigt folk.
Samt så komprimeras saker automagiskt om man t.ex laddar ner mappar från molntjänster, nu kanske de kan använda något som inte är .zip.
Dock linuxanvändare här, så hela nyheten känns lite "2008 ringde".

Exakt så! Rätt, rätt, och rätt. Inte för att spara diskutrymme, men för att paketera ett gäng filer och mappar till en enda fil är smidigt. Att även kunna kryptera och skydda denna fil med ett lösenord är också en nyttig funktion. Gällande molntjänster så används ZIP av Google Takeout. Det måste man kunna packa upp. Jag tror att de använder samma format även när man ska ladda ner filer från Google Drive och Google Photos via en webbläsare.

Precis som du säger, så kan de nu använda något annat än ZIP. Det kan finnas fördelar med att använda det ena formatet istället för det andra. Nu minns jag inte om det var ZIP eller RAR, men en av dessa kan bevara datum på originalfilerna, och det har hänt att jag ibland har packeterat filer bara för att bevara datumen. Just den funktionen kanske inte kommer finnas inbyggd i Windows, men det var det jag kunde komma på just nu. Det är bättre att kunna välja mellan flera olika format.

Skrivet av Kyraal:

Ibland önskar jag nästan att jag inte hade köpt WinRAR så jag kunde relatera till memen kring det, men samtidigt är jag glad att jag gjorde det (två gånger till och med), för det är faktiskt en fin känsla att stödja utvecklare av programvara man använt nästan dagligen i mer än två årtionden.

Tycker nästan det är lite pinsamt å folks vägnar när de skryter om att de minsann inte gjort det, trots att de uppenbart är rikligt betalda utvecklare, som att det är något att vara stolt över.

Jag är inte någon "rikligt betald utvecklare". Vad gav dig det intrycket? Jag vet inte vem det var riktat till? Kanske har du mött såna på annat håll? För mig är det inte uppenbart vem av oss här passar in i den beskrivningen. Men annars håller jag med dig. Det är faktiskt fult att skryta om hur snål man är, och speciellt om man har ett bra betalt jobb. Då blir det som att den personen är smart, och vi andra är åsnor som betalar.

Jag brukar ge tillbaka när jag ser att jag har nytta av en programvara. Jag har donerat pengar till fri programvara som jag själv använder. Man tänker inte alltid på det. Program som WinZip och WinRAR, och andra så kallade "måste ha" program blir man så van vid att man av bara farten att installera det, helt glömmer bort att det kostar både tid och pengar att utveckla och underhålla, inte bara själva programmet utan också servrar, dokumentation, och allt annat runtomkring. Jag har blivit mycket mer medveten om det på senare år, men när jag var tonåring så har jag inte donerat en enda dollar. Då hade jag inte ens ett betalkort.

Louis Rossmann hade en intressant diskussion på det här temat för inte så länge sedan. Det var han och Eron Wolf, och några till som satt runt ett långt konferensbord och diskuterade hur man på bästa sätt kan stödja olika projekt för fri och öppen-källkod programvara. Jag har ingen länk, men jag tror att det var en FUTO video. De konstaterade mer eller mindre att användare av den typen av programvara är snåla. Det är jättesvårt att motivera folk att betala för något som de enligt licensvillkoren inte måste betala för det.

Det är svårt nog att motivera folk att betala för det de redan måste betala för enligt licensvillkoren, och jag menar då proprietär programvara. Även denna Sweclockers artikel avslutas med att misstänkliggöra läsaren genom att ställa frågan "Har du betalat för Winrar? Svara ärligt..."

Edit: Jag har hittat videon. Den heter "a discussion on paying for open source software".

Skrivet av Xverminator:

Jag tycker det är spännande att winzip.com finns kvar och att man fortfarande kan betala för det i dessa tider!

https://www.winzip.com

Ja, men tyvärr hade de inte kvar några fysiska skivor. WinRAR däremot finns fortfarande att köpa på skiva. Jag tänkte beställa en av varje, bara för att ha det som minne.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag är inte någon "rikligt betald utvecklare". Vad gav dig det intrycket? Jag vet inte vem det var riktat till?

Inte riktat till dig, utan ett mer generellt uttalande. Borde ha speciferat det. Beklagar

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

7zip är grejen. Men har kvar winrar fortfarande, ibland peazip också. Har man massiva mängder mappar som ska komprimeras eller extraheras och vill automatisera delar, och inte är nån guru på powershell o batchskript, så är det få program som fixar precis allt. Sparade massa tid på att zippa mappar med DOS-spel och automatiskt radera originalet när jag migrerade till dosbox-pure som tar .zip

Men, måtte gud förbanna de som fortfaranda packar i rar... skiten buggar sig ibland även om 7zip stöder formatet. Dinosaurier, skärpning!