Permalänk
Medlem

Dell OptiPlex 990, ingen bild/inget bios

Hej,

Försöker väcka liv i en Dell OptiPlex 990, men jag får ingen bild. Här är scenariot:

- Först bootade den till Win 10, men jag fick ingen uppstartsbild och inget option att komma åt BIOS (gjort olika försök med F1, F2, F11, F12, Del)
- Jag bytte CMOS-batteri och lät det vara ur i ca 10 minuter för att resetta klockan - efter att jag gjort detta bootar den inte heller till Windows
- Jag har försökt starta den utan hårddisk, inte heller detta låter mig komma in i BIOS
- Bootat utan några kablar förutom Displayport och ström i, ingen skillnad

Datorn har ingen HDMI-utgång utan det är Displayport eller VGA som gäller. Jag hittar ingen VGA här hemma så jag får förlita mig på Displayporten. Jag misstänker dock att det är här felet ligger, men jag är inte säker och vet inte hur jag ska komma runt det. Displaykabeln är inte trasig.

Några idéer på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det var sen lördagkväll, inte många som hänger här då så man får vänta tills baksmällan släppt;) ..
Vad är det för CPU och har den integrerad grafikkrets? Händer något alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det var sen lördagkväll, inte många som hänger här då så man får vänta tills baksmällan släppt;) ..
Vad är det för CPU och har den integrerad grafikkrets? Händer något alls?

i7-2600. Och jag vet inte - jag tror inte det?

Inte lyckats än, några fler tips?

Jag tror för övrigt inte på displayen längre - även om den vore seg att komma igång borde den väl ge bild i BIOS efter ett tag?

Permalänk
Medlem

Ledsen att bumpa min egen tråd, men jag gör ett sista försök. Det här känns inte olösligt.

Någon som har en lead på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara så att PSU'n inte levererar stabila rails längre, om det är värt mödan och du har något på hyllan så kan du ju testa att byta- men om det är Dell så finns ju även möjligheten att det skulle vara proprietärt. Och återigen, om du har det på hyllan så testa med en GPU som inte kräver extern strömmatning.

Men en 10 år gammal arkitektur har nog levt ut sin tekniska livslängd tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig vet jag inte hur jag löste det, men jag bootade igen och plötsligt fick jag komma åt BIOS. Kanske behövde klockan längre tid på sig att reseta. Tack för hjälpen iallafall!