Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Enligt OP så erkände de att felet fanns, men det är inget som vi andra har belägg för.

Jag hade en liknande situation med Elgiganten för ungefär sex år sedan där jag gång på gång fick lämna in en telefon som helt uppenbart var söndrig, men jag blockerade kundtjänstdisken och tvingade personalen att bevittna felet (vilket tog max 1 minut att efterskapa) och underteckna att de hade sett det. Så hade jag den kvittensen när Elgiganten hotade med avgifter för "undersökning". Det var irriterande, men jag hade aldrig fått för mig att annat folk skulle tro på mig bara för att jag säger att de hade bevittnat det.

När jag jobbade i butik och tog emot serviceärenden så var jag nitisk och skrev alltid ned om jag sett eller inte kunnat återskapa felet. Var det inte något jag sett så var jag alltid noggrann med att dokumentera användarens upplevda händelseförlopp och hur/när felen inträffade.

Om det var intermittent/svårt att återskapa så informerade jag alltid om att "serviceavgift kan tillkomma om vi inte kan återskapa felet, om en ny reklamation genomförs och felet går att återskapa så får du självklart tillbaka eventuellt betalda serviceavgifter".

Att skriva så lite som möjligt (på ett tangentbord) vid datorservice eller relaterade produktkategorier är ju helt bakvänt. Bytes är billiga!

Disclaimer: Jag har aldrig jobbat på Webbis även om jag blivit erbjuden ett jobb där som tyvärr föll då de skulle stänga en butik plötsligt i stan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att skriva så lite som möjligt (på ett tangentbord) vid datorservice eller relaterade produktkategorier är ju helt bakvänt. Bytes är billiga!

Och personalen på service som tar ärendet för att testa och skicka vidare till verkstad är definitivt glada över att få så mycket info som möjligt (till en viss gräns ).

Jag hade äran att vara serviceteknikern som satt och skapade ärenden för alla dessa jäkla scootrar när de sålde som mest i början. Tekpoint som de flesta scootrar från Xiaomi skickades till var verkligen nere i botten av listan av verkstäder som man gillade att ha något att göra med. Kom tillbaks en hel del scootrar från dem där man bara fick "inget fel funnet". Men då testade vi självklart produkten i butik igen innan vi meddelade kund att den var redo att hämta och att den fungerade felfritt. I många fall kunde fel återskapas igen i butiken, så var bara att skapa ett nytt ärende och skicka på nytt och meddela kund att det kommer dröja.

Behövdes göras alldeles för ofta, främst när det gällde den verkstaden.

Webhallen bör ju ha rutiner för att kontrollera alla reparationer som kommer tillbaka till dem så man vet att de faktiskt fungerar som de ska och inte har några eventuella fraktskador eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

TS vill ju självklart inte hämta ut en uppenbarlig felaktig/trasig vara, där butiken dessutom erkänner felet för honom.

Varför inte? Han och Webhallen var ju oense då Webhallen menade att problemet inte existerade längre. Det enda han hade behövt göra var att hämta ut cykeln, ställa sig på den, visa felet och lämna in den igen. Att man tar tillbaka den är ju på intet sätt att man accepterar något beslut eller avsäger sig några rättigheter. Det är bara fördelar eftersom han då kan testa om problemet kvarstår, dokumentera det han behöver och vid fortsatta problem ha allt han behöver för en tvist via ARN.

Skrivet av Mystah:

Hämtad, flera tagningar tagna från att jag går in i butik och hämtar tills att jag testar, och farthållaren slutar fungera efter 1 sekund.

Men vad gjorde du sen? Du återskapade problemet i butiken.. men tog hem cykeln ändå? Vad sade Webhallen? Vad är planen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför inte? Han och Webhallen var ju oense då Webhallen menade att problemet inte existerade längre. Det enda han hade behövt göra var att hämta ut cykeln, ställa sig på den, visa felet och lämna in den igen. Att man tar tillbaka den är ju på intet sätt att man accepterar något beslut eller avsäger sig några rättigheter. Det är bara fördelar eftersom han då kan testa om problemet kvarstår, dokumentera det han behöver och vid fortsatta problem ha allt han behöver för en tvist via ARN.

För att han trodde att butiken inte skulle ljuga för ARN? Och därav skulle han vinna ärendet om Webhallen hållit sig till sanningen och sagt att farthållaren inte fungerar, men att dom inte ser det som ett fel.

Men visst såhär i efterhand så hade det kanske varit bättre att även skaffa videobevis, eller fått samtalet med butikschefen nertecknat på papper, eller mailat till sig, där butiken säger att fel på farthållaren inte går att reklamera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men vad gjorde du sen? Du återskapade problemet i butiken.. men tog hem cykeln ändå? Vad sade Webhallen? Vad är planen nu?

Advokat om jag minns rätt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Varför inte? Han och Webhallen var ju oense då Webhallen menade att problemet inte existerade längre. Det enda han hade behövt göra var att hämta ut cykeln, ställa sig på den, visa felet och lämna in den igen. Att man tar tillbaka den är ju på intet sätt att man accepterar något beslut eller avsäger sig några rättigheter. Det är bara fördelar eftersom han då kan testa om problemet kvarstår, dokumentera det han behöver och vid fortsatta problem ha allt han behöver för en tvist via ARN.

Men vad gjorde du sen? Du återskapade problemet i butiken.. men tog hem cykeln ändå? Vad sade Webhallen? Vad är planen nu?

Hämta ut cykeln mot en kostnad när jag lämnade in en ”ny” cykel för att det var fel på den? Nej tack!

Gällande ett tidigare ärende via advokat i tingsrätten jag hade på en ny båt, så rådde mig advokaten att låta båten stå på marinan tills ärendet vad avklarat, annars kunde det tolkas som att jag godtagit reparationen. Så vet du verkligen vad du säger nu?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att han trodde att butiken inte skulle ljuga för ARN? Och därav skulle han vinna ärendet om Webhallen hållit sig till sanningen och sagt att farthållaren inte fungerar, men att dom inte ser det som ett fel.

Men visst såhär i efterhand så hade det kanske varit bättre att även skaffa videobevis, eller fått samtalet med butikschefen nertecknat på papper, eller mailat till sig, där butiken säger att fel på farthållaren inte går att reklamera.

Tack!
Ja i efterhand hade det vart betydligt bättre. Men i efterhand så hade man ju kunnat vara världens rikaste också. Svårt att veta innan som du skriver.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är ju att det är tyst från Webhallen i tråden nu👍👍👍

Det finns bara två alternativ för Webhallen att inte se totalt dumma ut, det är att inte skriva något mer alls, vilket är troligast.
Alt. erbjuda återköp eller byte till ny.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Det mest intressanta är ju att det är tyst från Webhallen i tråden nu👍👍👍

Det finns bara två alternativ för Webhallen att inte se totalt dumma ut, det är att inte skriva något mer alls, vilket är troligast.
Alt. erbjuda återköp eller byte till ny.

Lugna ner dig med påhoppen och pajkastningen. Lämna in den för en ny reklamation med videobevisen och hoppas att verkstaden tar det på allvar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Här kommer bild på den hemska skadan(från hundkorgfästet) som även stod med som att cykeln hade lämnats in i ett ”sådär skick” i Webhallens svar till Arn.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Här kommer video på den fungerande cykelns farthållare:

https://youtube.com/shorts/07qHV82MK2U?feature=share

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Btw. inga fler svar kommer från mig i tråden.
Med undantag ifall Webhallen skriver något dumt.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Här kommer bild på den hemska skadan(från hundkorgfästet) som även stod med som att cykeln hade lämnats in i ett ”sådär skick” i Webhallens svar till Arn.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/u4kpnjo8fthv2jbeu8htbi4

Det ser ut som att den fått några rejäla smällar. Kan ju ha påverkat funktionen ?

Permalänk
Medlem

Här är ju klassikern. Att ha rätt eller att få rätt. Man är ju lösningsorienterad. Vem har lidit mest? webhallen eller @Mystah ? Det här tråden mina vänner ska ni visa för era barn. Så ska man INTE agera om man vill få sitt problem löst. Hade jag varit Webhallen då hade jag skickat iväg prylen, väntat i 3 månader för att få felet konstaterat. Sen lägger man på 3 månader till för att svara kunden. Fattar man inte kundtjänsten ligger dubbelvikt och skrattar ihjäl sig.

Koppla in advokat? Tror ni att vi är i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hämta ut cykeln mot en kostnad när jag lämnade in en ”ny” cykel för att det var fel på den? Nej tack!

Ah just ja, jag glömde att du missade att läsa tråden i och med att de meddelade att de strök avgiften där. Tråkigt att du inte var öppen för att bara prata med dem, de hade ju säkerligen sagt det till dig om du berättat att det var därför du inte hämtade ut den. Men då finns det en förklaring i alla fall.

Skrivet av Mystah:

Gällande ett tidigare ärende via advokat i tingsrätten jag hade på en ny båt, så rådde mig advokaten att låta båten stå på marinan tills ärendet vad avklarat, annars kunde det tolkas som att jag godtagit reparationen. Så vet du verkligen vad du säger nu?

Ja, det vet jag. Du kan t.ex. spana in lite bra info här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...
Specifikt stycket under "Så många reparationsförsök har företaget på sig". D.v.s du kan lämna in den, få tillbaka den och få lov att lämna in den två gånger till innan de måste göra något annat. Så att hämta ut en vara man får tillbaka på en reklamation är i regel inget kvitto på att man (på osedd vara!) accepterar resultatet. Det vore så klart helt befängt.

Men nuvarande status är alltså att du plockade ut cykeln, återskapade felet och gjorde vad? Du tog hem den utan att prata mer med Webhallen? Eller har du kontaktat dem vidare på något sätt, har de sagt något om din video t.ex.?

Permalänk
Medlem

Aww missade att han precis skrev att han hoppar ur tråden.

Så det går till ungefär såhär
1. Prylen har ett problem
2. Han åker till butiken och lämnar in den
3. Verkstaden säger att de testat den och att det inte finns några problem
4. Han startar den här tråden
5. Webhallen erbjuder honom att slippa felsökningsavgiften och han citerar det inlägget, men väljer att inte läsa delen med goodwill
6. Han meddelar inte Webhallen på annat vis att det är det stora problemet som hindrar honom från att testa den
7. Han öppnar ett ärende hos ARN, och kan inte lämna med bevis för felet eftersom han vägrar hämta ut cykeln.
8. ARN ger honom avslag efter flera månader för att det saknas bevis och han har enligt ARN bevisbördan. Han läser det som att han fått bifall, bara han fixar bevis.
9. Han hämtar ut cykeln
10. Han bevisar att felet existerar
11. Han lägger ned hela grejen

Det är ett helt sanslöst tillvägagångssätt och uppenbart att han inte ville ha problemet avhjälpt. Det fanns så många enklare vägar men varje gång han stod mellan "Få det löst" och "Göra något som inte hjälper" valde han alternativ B.

Skrivet av slipbit:

Koppla in advokat? Tror ni att vi är i USA?

Ja det vore ju tydligen minst andra gången. Undrar hur det gick med den där båten..

Permalänk
Medlem

Tack för tråden, detta är konsumentupplysning som är tyvärr mer & mer har blivit nödvändig numera!

Bokmärket "webbhallen" är borttaget och kommer bara upp igen om de gör så som det brukar heta:

>>>>GÖR OM GÖR RÄTT << ( för he*...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Wow!
Läs lagen👍

Det har jag.

Du vill uppenbart inte ha hjälp eller råd om de inte går i linje med din (vad jag tror är felaktiga) uppfattning, så lycka till, jag ska inte störa din tråd mer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Hur orkar man, som 40-årig vuxen människa, hålla på och tjafsa månad efter månad om en sketen sparkcykel? Finns det ingen som helst självrespekt? Och varför behöver vi andra se detta 100% privata ärende bumpat i forumet gång på gång?

1. Läs inte, ingen tvingar dig.
2. För att han blivit lurad. Men du kanske går omkring och är lurad mest hela tiden så för dig kanske det känns ok.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det ser ut som att den fått några rejäla smällar. Kan ju ha påverkat funktionen ?

Nä det ser ut som något legat emot och repat, typ en korg. Känns extremt osannolikt att just det ska påverka en ensam funktion som detta

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

*Uppmaning*

Nu får alla skärpa sig, otacksam attityd och otrevligheter accepteras ej.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Administrativ avgift

Jag ser exakt vad som hänt här och ja det kommer egentligen från slarv

Det som är är att farthållaren funkar inte i låga hastigheter men funkar antagligen på max hastighet som den är tänkt att användas, kan vara olika revisioner på PCB:n och även ev grundfirmware. Webhallen har inte noterat att farthållaren inte funkar i lägre hastigheter --> verkstaden testar i full blås --> Works? --> skickar tillbaka den.

TS har använt en hundkorg som inte har något överhuvudtaget att göra på ett styre på en elscooter men det är en annan femma och sedan har skador uppkommit som gjort att cykeln i princip blir osäljbar om webbhallen tar tillbaka den.

Otydlighet i kommunikation och språk där webhallens personal inte frågat om det är under specifika förhållanden. Sen borde detta ärende absolut inte ta såhär länge för en reparation.... Dags o omförhandla inköpet av vilka modeller man tar in?

Till TS: Jag hoppas jag förklarar det rätt men samtidigt så kan ju kommunikationen förbättras och du hamnar i en dålig sits pga en funktion du vill ha som egentligen inte är 1000% säker men jag antar att man helt enkelt skulle kunna downgradea firmwaren så ska det funka.

Webbhallen: Ni borde tagit lite prio på denna och ringt upp bett om ursäkt och frågat om det varit under speciella förhållanden som det uppstått och använt lite förnuftighet? Era medarbetare borde ju engagera sig lite extra när någon har ett så unikt problem.

Så dagis på bådas sidor men ja alla lär sig en läxa där webhallen kanske borde konfirmera felet eller be om något bevis vid inskickning om era partners beter er såhär och till TS att vid reklamation osv att dokumentera väl.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Av ren nyfikenhet, vad står det i bruksanvisningen till scootern angående farthållaren?
Enligt mistore.se https://mistore.se/products/mi-electric-scooter-3
så är farthållare förbjudet på scootrar i EU.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Av ren nyfikenhet, vad står det i bruksanvisningen till scootern angående farthållaren?
Enligt mistore.se https://mistore.se/products/mi-electric-scooter-3
så är farthållare förbjudet på scootrar i EU.

Kvittar egentligen, säljer webhallen den som att den har farthållare så ska den ha farthållare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Aww missade att han precis skrev att han hoppar ur tråden.

Så det går till ungefär såhär
1. Prylen har ett problem
2. Han åker till butiken och lämnar in den
3. Verkstaden säger att de testat den och att det inte finns några problem
4. Han startar den här tråden
5. Webhallen erbjuder honom att slippa felsökningsavgiften och han citerar det inlägget, men väljer att inte läsa delen med goodwill
6. Han meddelar inte Webhallen på annat vis att det är det stora problemet som hindrar honom från att testa den
7. Han öppnar ett ärende hos ARN, och kan inte lämna med bevis för felet eftersom han vägrar hämta ut cykeln.
8. ARN ger honom avslag efter flera månader för att det saknas bevis och han har enligt ARN bevisbördan. Han läser det som att han fått bifall, bara han fixar bevis.
9. Han hämtar ut cykeln
10. Han bevisar att felet existerar
11. Han lägger ned hela grejen

Det är ett helt sanslöst tillvägagångssätt och uppenbart att han inte ville ha problemet avhjälpt. Det fanns så många enklare vägar men varje gång han stod mellan "Få det löst" och "Göra något som inte hjälper" valde han alternativ B.

Ja det vore ju tydligen minst andra gången. Undrar hur det gick med den där båten..

Jag håller med dig förutom att han anmälde till ARN innan Webhallen hade erbjudit honom att slippa felsökningsavgiften. Jag förstår dock fortfarande inte hur man kan skicka in en anmälan till ARN utan att ha bevis på att felet existerar (förutom att chefen I butiken muntligt bekräftat felet, men det är inget bevis), och tro att ARN ska bifalla ens linje.

Ser att TS är avstängd nu så den här tråden kommer väl inte ge så mycket mer produktivt, annat än folk som håller med åt det ena eller andra hållet...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

så farthållare är nåt man ska förvänta sig ska vara trasigt på en ny cykel ?

Det är dessutom en trafiksäkerhetsfråga om det inte fungerar som det skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag håller med dig förutom att han anmälde till ARN innan Webhallen hade erbjudit honom att slippa felsökningsavgiften.

Det är nästan konstigare. Jag är övertygad om att han hade berättat i tråden om han bett om att få den struken och få ett nej och det har jag inte sett någonting om. D.v.s innan han ens öppnar en konversation med Webhallen så går han till ARN istället.

Skrivet av TobiasStockholm:

Ser att TS är avstängd nu så den här tråden kommer väl inte ge så mycket mer produktivt, annat än folk som håller med åt det ena eller andra hållet...

Skittråkigt ärligt talat. Jag är genuint intresserad av att veta vad Webhallen hade gjort i det här ärendet nu på slutet när mer information framkommit men jag antar att vi aldrig kommer få veta det.

Jag blev lite för nyfiken på vad varje sida faktiskt lämnat för underlag till ARN, det är ju trots allt nästan bara Mystah som gett några detaljer i det här ärendet, så jag gjorde en begäran om allmän handling till ARN så tror jag att man kan få ut det faktiska underlaget varje part skickade in.
Jag kan maska det på personuppgifter och dela här om någon är nyfiken. Eventuellt är det ju inte mer än vad som framkommit i tråden men jag hoppas på någon slags "closure"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

... Koppla in advokat? ...

Folk får gärna koppla in ombud, men du får i huvudsak stå för dina kostnader själv i ett småmål så det kostar ju mer än fordonet om det inte täcks av en försäkring även när du vinner.

Det största felet är att det inte uppfattas som seriöst, det är tomma hot och butiken kommer inte få stå för dessa kostnader. Dessa hot kommer dessutom efter eventuell goodwill är förbrukad, har det gått så långt att de inte viker sig när ARN kommer in (som de kan göra och då prövas inte ärendet) så kommer de stå på sig.

Är du seriös i att ta hjälp av ombud så kommer du inte med hot och faktafel, då kollar du ju med ett ombud innan du yttrar dig och får en bättre bild över dina rättigheter. Ser kundservice att någon bara vill vara jävlig kommer de inte lägga ner tid på det utan skicka det vidare högre upp där de som sagt kommer stå på sig när det finns grund för att så göra och de inte ser goodwill som någon lösning. Hjälp er själva, det är kunden som ska visa på fel och vill ni ha hjälp att så göra så utveckla inte allt till någon evighetsdiskussion.

Skrivet av ehsnils:

Det är dessutom en trafiksäkerhetsfråga om det inte fungerar som det skall.

Den får inte framföras på allmän väg/i trafik.

Permalänk
Medlem

@Webhallen

Jag tycker det är lite oroväckande att ni skriver att produkten kräver förarbevis och får framföras som moped, den är inte typgodkänd som moped klass II. Beskrivningen kommer säkert från generalagent, men det är dags att ta bort sådana formuleringar.

Permalänk
Medlem

Kanske inte direkt relaterat till reklamationen, men TS skulle ju kunna flasha alternativ firmware och se om problemet löser sig på så sätt. Om det finns tillgängligt för aktuell modell förstås. https://mp365.es/hacktool/en/pro/