Handlar ni alltid på Inet?

Permalänk
Medlem

Nej men ganska ofta.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Skippar helst både Komplett, inet och webhallen efter strul med reklamationer och garantiärenden genom åren. Dock är väl inet den som skött det bäst av dem.

Kan du definiera "strul"?

Permalänk
Medlem

Fria, smidiga returer är huvudanledningen till att jag alltid kommer tillbaka till Inet.
Har bara bra uppevelser med dom. Snusksnabba med packning och leverans.
Ett annat exempel var när jag lämnade in en telefon på garantiärende, blev kontaktad kort efter anmälan och de undrade om jag ville ha en lånetelefon tills ärendet var färdigt. Det kallar jag service.
Ibland kan det såklart vara något dyrare att handla vissa saker, men då vet jag iaf att deras service är förstklassig ifall något händer.

Praktexempel på hur man inte ska bete sig går till Webhallen där jag aldrig tänker handla igen.
Beställde hem en telefon som jag inte var nöjd med, och när jag hörde av mig till dom angående återköp så totalvägrade dom trots att distansköplagen gäller, med 14 dagars ångerrätt.
De påstod "att återköp inte gäller ifall plombering på förpackningen är bruten".
Mailade, livechattade och pratade 4 kompletta idioter som inte ville ge sig. Efter ett bra tag var det till sist en person som förstod och sa att det naturligtvis gick bra.
Att det ska behöva ta så många försök när man vet att man har rätt att lämna tillbaka produkten, så ruttnar man ganska snabbt.

Samma gäller för CDON, som har blivit en marknadsplats för scammers.

Permalänk
Medlem

Haft väldigt dåliga erfarenheter av Inets support så jag handlar inte där om det går att undvika (är bered att betala runt 15% mer för att slippa handla hos dem).

Permalänk
Medlem

Inte alltid med det är första stället jag kollar på.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Officiell jultomte

Föredrog att handla på Inet fram tills att jag fick problem och behövde kundtjänst.
Sen dess handlar jag där det är bäst pris, men jämför såklart alltid med Inet ändå då det sitter i ryggmärgen på gott och ont

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Kan du definiera "strul"?

strul
● var­dagligt: något som är besvärligt eller fungerar dåligt.

Mer seriöst:
t ex vägrat reklamation trots anmälan i god tid pga bristande intern dokumentation. Blivit ersatt med klart sämre vara och totalt ignorerat mina synpunkter eller fakta gällande ärendet. Sådant..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Butiker tjänar på att ha lojala kunder, inte kunderna. Jag köper i regel där det är billigast/smidigast om jag inte har haft problem med butiken/kedjan tidigare.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Razken:

Fria, smidiga returer är huvudanledningen till att jag alltid kommer tillbaka till Inet.
Har bara bra uppevelser med dom. Snusksnabba med packning och leverans.
Ett annat exempel var när jag lämnade in en telefon på garantiärende, blev kontaktad kort efter anmälan och de undrade om jag ville ha en lånetelefon tills ärendet var färdigt. Det kallar jag service.
Ibland kan det såklart vara något dyrare att handla vissa saker, men då vet jag iaf att deras service är förstklassig ifall något händer.

Praktexempel på hur man inte ska bete sig går till Webhallen där jag aldrig tänker handla igen.
Beställde hem en telefon som jag inte var nöjd med, och när jag hörde av mig till dom angående återköp så totalvägrade dom trots att distansköplagen gäller, med 14 dagars ångerrätt.
De påstod "att återköp inte gäller ifall plombering på förpackningen är bruten".
Mailade, livechattade och pratade 4 kompletta idioter som inte ville ge sig. Efter ett bra tag var det till sist en person som förstod och sa att det naturligtvis gick bra.
Att det ska behöva ta så många försök när man vet att man har rätt att lämna tillbaka produkten, så ruttnar man ganska snabbt.

Samma gäller för CDON, som har blivit en marknadsplats för scammers.

Men öppnade du paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men öppnade du paketet?

Ja, såklart. Vilket man har full rätt till när man köper på distans.
Men det verkade inte spånskallarna på "support" veta om.

Permalänk
Medlem

Blivit att jag mestadels handlar på Inet. Men pris och fraktsätt är viktigast för mig. Så är det en sida som jag litar på och uppfyller mina krav handlar jag av dom.

Permalänk
Medlem

Min kollega köpte ett moderkort från Inet förra veckan, hade en pin i sockeln som var paj. Den ser ut som att den är större än alla andra och pekar rakt upp, det ser jättemärkligt ut.
Inets svar är att det är helt omöjligt att pins är knas från fabrik och vägrar göra något åt det. 3000 kr rätt i papperskorgen.

ALDRIG att jag själv kommer handla något mer från den skitbutiken någonsin. Jag hoppas dom går i konken snarast för att förhindra att fler blir drabbade av deras värdelösa "support".

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Inet brukar vara mitt första ställe jag vänder mig till. När jag väl hittat produkten jag vill ha så kollar jag prisjakt. Är det över X summa skillnad och pålitligheten till bolaget är hög så byter jag. Är det typ sak samma får Inet mitt köp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vilken vinklad fråga
Handlar väl 50% på inet. Bra produkter, ibland riktigt bra priser.

Fick senast ingen pingvinstång, har de slutat skicka med såna?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inets utbud var horribelt dåligt i mitten av 2010-talet då jag sist höll på med bygge och uppgradering av datorer. Väldigt få RAM-minnen och kylare att välja på. Blev rejält avskräckt och handlade istället av Webhallen och Komplett. Utbudet kanske har blivit bättre men det verkar som SweClockers community värdesätter många andra faktorer före utbud då Inet ofta får fina omdömen.

Permalänk
Medlem

Valde "ja". Men jag har ju faktiskt köpt hos andra, speciellt fysiska butiker. Men tyckte det andra alternativet stämde sämre överens med mig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Som göteborgare som dessutom gillar pingvinstång (kanske inte lakrits så mycket...) så väger det ganska tungt. Men är priset betydligt bättre på nåt annat ställe så handlar jag där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Som göteborgare som dessutom gillar pingvinstång (kanske inte lakrits så mycket...) så väger det ganska tungt. Men är priset betydligt bättre på nåt annat ställe så handlar jag där istället.

Hur kan en pingvinstång för 4kr väga tungt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur kan en pingvinstång för 4kr väga tungt?

Visste inte att de tog 4kr för den, men jag syftade mer på "som göteborgare" då jag värderar att handla lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Visste inte att de tog 4kr för den, men jag syftade mer på "som göteborgare" då jag värderar att handla lokalt.

De tar naturligtvis inte extra betalt, men de är värda typ 4kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

De tar naturligtvis inte extra betalt, men de är värda typ 4kr.

Så vem betalar för dem då?

Permalänk
Medlem

Brukade handla allt hos Inet tills jag, som många andra i tråden, behövde kontakta kundtjänst. Fick ett chockerande dåligt bemötande som jag inte var beredd på då jag handlat mycket där. Dessutom följer jag deras streams och där får man ju väldigt positivt intryck av Inet.
Faktiskt överraskad att så många i tråden haft liknande upplevelse då jag trodde jag haft extrem otur med kundtjänst och knöt handen i fickan. Att skriva negativt om Inet här på forumet är dessutom som att skrika"Go red team!" på ett Nvidia fanboy event
Hursomhelst så handlar jag bara drops där nu eller när det är mycket billigare, betalar hellre mer för ett vettigt bemötande.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Väljer i första hand Inet då dom har bra utbud och priser (+gratis frakt och pingvinstång haha). Det är enkelt att avbeställa med ett knapptryck istället för att behöva ringa/chatta vilket ofta blir omständlig med chatbottar osv. eller vänta på mailsvar. Lämnade tillbaka en vara på öppet köp till Inet som jag använt men var besviken på, inga frågor bara skicka in och få pengarna tillbaka. Har alltid upplevt Inet som väldigt bra att ha att göra med. Kanske bara haft tur.

Är det mer än marginell prisskillnad händer det såklart att jag väljer komplett eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så vem betalar för dem då?

Vet inte om du trollar, men på sista raden naturligtvis kunderna.
Precis som de betalar för "gratis" frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Så vem betalar för dem då?

Kunderna?
Överlag så håller jag mig till Inet, även om det ibland kan skilja lite i pris. Är det flera tusen så kan man tänka om absolut, men har haft å göra med dom övriga "stora" aktörernas kundtjänst genom åren (webhallen, Komplett, NoN) och det har som högst kanske tagit 1-2 dagar för ett ärende att bli löst. Medans övriga kan ta alltifrån 1 vecka och uppåt.
Den tryggheten med en stabil och pålitlig kundtjänst väger tungt för min del.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om de ligger snarlikt i pris med andra aktörer så som Webhallen? Ja.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nej, rätt sällan jag handlar på Inet numera. Generellt handlar jag där priset är skäligt och där jag inte haft problem tidigare.

Inet sticker ju inte ut som nämnvärt dåligt på något sätt men jag löser de flesta problemen själv med tydlig kommunikation vid eventuell reklamation så få gånger jag har haft problem med garanti-/reklamationsärenden i andra butiker.

Tyvärr är väl priset oftast det som styr vart jag handlar men försöker handla så mycket som möjligt från Svensk ÅF då dessa betalar skatt och löner i Sverige vilket jag vill tro lönar mig i det långa loppet.

Senaste åren har det varit väldigt lite hemelektronik. Senast var väl en riskokare och en blender köpt på Elgiganten men det kanske inte räknas? 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nästan handlat uteslutande på inet länge. Har haft överlägset bästa designen på hemsidan, lätt att använda. jämfört med kaoset som är webhallen/komplett/amazon/cdon. vet man inte modellnummer på det man vill ha så är det hopplöst att hitta rätt där. dock verkar inet tyvärr vilja följa efter i designen. man har även försämrat filter-funktion. man kan inte längre välja "ej-trådlös" och liknande. Siktar dom på att bara vara en i mängden-webshop så kan jag lika gärna handla någon annanstans

Permalänk
Medlem

Föredrar Inet, följt av webbis och komplett. Undviker gubb-butiker som elgiganten, mediamarkt, dustin och NoN. Kan köra proshop och amazon i andrahand. Detta förutsätter liknande priser på produkten jag vill ha.

Skiljer det mer än typ 100 kr och jag inte tror det är stor risk för reklamation osv fall till fall så väljer jag billigaste.

Permalänk

Ja, med väldigt få undantag alltid Inet. Föredrar bra kundservice, snabba leveranser och pingvingstång. Men visst är det en lite ologisk lojalitet. Inet känns dock som ett bra och reko företag till skillnad från de flesta andra.