Ljud- / hemmabiosystem till ny lägenhet

Permalänk
Medlem

Ljud- / hemmabiosystem till ny lägenhet

Hej,

Jag ska snart flytta till en ny lägenhet och kommer äntligen ha plats för ett ordentligt ljud- / hemmabiosystem.

Jag har gjort lite research, men jag vet inte mycket om det här ämnet, så jag gick till HiFi Klubben här i Göteborg och lyssnade på en anläggning som de rekommenderade. Det var en 5.1-uppställning som var mer fokuserad på filmtittande än musiklyssnande, så han jag pratade med sa att en 3.1-uppställning skulle vara en bra start eftersom min prioritet är musik.

Anläggningen innehöll följande:

Nu har jag några frågor till någon som inte försöker sälja mig något:

AVR:en verkar vara det bästa alternativet med tanke på att jag vill ha moderna funktioner som musikstreaming från Spotify, kompatibilitet med Google Home osv. samtidigt som jag fortfarande vill kunna ansluta en skivspelare och en Blu-ray-spelare m.m. Så att köpa begagnat verkar inte vara värt det här. Har jag rätt här, eller finns det några bättre alternativ?

Är golvhögtalare bättre / värda det extra priset i mitt fall? Med tanke på att de kostar ganska mycket mer är jag osäker. Jag skulle förmodligen kunna köpa begagnade här, men ett par bokhyllehögtalare blir fortfarande billigare. Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Någon som har ett tips? Scrollade igenom Blocket, men vet som sagt inte vad som är bra. Är det bättre att köpa nytt så att allting blir samma?

Hur stor skillnad kommer en centerhögtalare och subwoofer att göra? Är det bara för filmer, eller kommer det att förbättra min musiklyssningsupplevelse också?

Rummet där högtalarna kommer att vara är cirka 16 m2

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Personligen så tycker jag inte om att integrera strömningsfunktioner i förstärkarna för strömningstjänsterna ändras och apparaterna slutar då fungera och man behöver då ändå skaffa en separat signalkälla så integrerade finesser är inget att betala extra för eller offra viktiga grundfunktioner som in och utgångar för.
strömningsintegration verkar också innebära kort livstid och låga andrahandsvärden troligen just för att strömmingen inte fungerar längre, bekvämt när det är nytt men komemr knappast att fungera om 20 eller l40 år medans de analoga anslutningarna funkar lika bra.

En större högtalare än i de flesta fall ljudkvalitsmässigt att föredra för den kan troligen återge bas bättre än en liten ich en liten med en basmodul blir aldrig lika bra.
En sub ska du se som ett komplement och inte nått som kan ersätta en högtalare som kan spela bas och centern är till för att låda dialogljud mot bilden när man tittar på film och för musik ska den inte användas och den gylelr inte helerl nån större funktion om man har det rätt möblerat och sitter bra när man tittar på film men har man dåligt möblerat kan den innebära en förbättring vid filmtittande.

Besök också de vanliga hifibutikerna och inte bara Hifiklubben och begagnat ger mycket mer prisvärda prylar https://hifitorget.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med ett par bra högtalare räcker det oftast med 2.0, eftersom du också bor i lägenhet.

Min rekommendation hade varit ett par bra aktiva högtalare i kombination med en liten streamer, typ den här:
https://wiimhome.com/WiiMPro/Overview

Bluray kan du koppla in direkt i TVn, skivspelare i streamern eller de aktiva högtalarna beroende på anslutningsmöjligheter där.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Personligen så tycker jag inte om att integrera strömningsfunktioner i förstärkarna för strömningstjänsterna ändras och apparaterna slutar då fungera och man behöver då ändå skaffa en separat signalkälla så integrerade finesser är inget att betala extra för eller offra viktiga grundfunktioner som in och utgångar för.
strömningsintegration verkar också innebära kort livstid och låga andrahandsvärden troligen just för att strömmingen inte fungerar längre, bekvämt när det är nytt men komemr knappast att fungera om 20 eller l40 år medans de analoga anslutningarna funkar lika bra.

En större högtalare än i de flesta fall ljudkvalitsmässigt att föredra för den kan troligen återge bas bättre än en liten ich en liten med en basmodul blir aldrig lika bra.
En sub ska du se som ett komplement och inte nått som kan ersätta en högtalare som kan spela bas och centern är till för att låda dialogljud mot bilden när man tittar på film och för musik ska den inte användas och den gylelr inte helerl nån större funktion om man har det rätt möblerat och sitter bra när man tittar på film men har man dåligt möblerat kan den innebära en förbättring vid filmtittande.

Besök också de vanliga hifibutikerna och inte bara Hifiklubben och begagnat ger mycket mer prisvärda prylar https://hifitorget.se/

Jag har varit inne på att skaffa en begagnad Chromecast Audio eller liknande, för att få streamingen separat. Är det något specifikt jag inte får i en AVC-660H, eller tänkte du mer generellt?

Ska kika på hifitorget.se; det är nytt för mig. Vilka är de "vanliga" HiFi-butikerna?

Skrivet av Dallen:

Med ett par bra högtalare räcker det oftast med 2.0, eftersom du också bor i lägenhet.

Min rekommendation hade varit ett par bra aktiva högtalare i kombination med en liten streamer, typ den här:
https://wiimhome.com/WiiMPro/Overview

Bluray kan du koppla in direkt i TVn, skivspelare i streamern eller de aktiva högtalarna beroende på anslutningsmöjligheter där.

Du har nog rätt i att 2.0 räcker. Det hade varit en väldigt bra start i alla fall. Tack för rekommendationen, men jag tror nog att jag vill ha en förstärkare och passiva högtalare. Om inte annat för att det ser fränare ut ;). Eventuellt att man kan ha en extern streamer, som jag skrev ovan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag har varit inne på att skaffa en begagnad Chromecast Audio eller liknande, för att få streamingen separat. Är det något specifikt jag inte får i en AVC-660H, eller tänkte du mer generellt?

Ska kika på hifitorget.se; det är nytt för mig. Vilka är de "vanliga" HiFi-butikerna?

Du har nog rätt i att 2.0 räcker. Det hade varit en väldigt bra start i alla fall. Tack för rekommendationen, men jag tror nog att jag vill ha en förstärkare och passiva högtalare. Om inte annat för att det ser fränare ut ;). Eventuellt att man kan ha en extern streamer, som jag skrev ovan.

Jag pratade mer generellt, en del prylar har blivit "övergivna" och tappat funktioner och jag har svårt att tro att livslängden på streamingfunktioneliteten är lika lång som den man bör förvänta sig på grundfunktionerna. In och utgångar och bra ljudkvalitet är det man behöver och det som gör apparaten användbar under lång tid.
De apparater som snabbast blir omoderna och oanvändbara är hembioprylar där det ofta händer saker med digitala signalformat och det märks också på andrahandsvärdena.

Hifiklubben är en specifik hemelektronikkedja som bara har tillgång till nån enstaka % av de märken som finns och i Göteborg går det säkert att hitta ett 10 tal andra hifi och hembio butiker typ Hifistället, Akkelis, Tele-hå, Hembiobutiken, Tonläget, Ljudkällaren,
Hembiokonsult och en del som inte har vanliga butiker, det finns några som är nått mellanting mellan tillverkare/grossist och försäljare typ Ågrens och Maarten och säkerligen några som jag inte kommer på så här direkt.
Och i Trollhättan har du Hifipunkten och där tillverkas även Rauna som nog faktiskt kan vara intressant för högtalarna är riktigt bra och de börjar kring 10 000 kr.
https://hifi-musik.se/artiklar/e/895/helgjutet/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag pratade mer generellt, en del prylar har blivit "övergivna" och tappat funktioner och jag har svårt att tro att livslängden på streamingfunktioneliteten är lika lång som den man bör förvänta sig på grundfunktionerna. In och utgångar och bra ljudkvalitet är det man behöver och det som gör apparaten användbar under lång tid.
De apparater som snabbast blir omoderna och oanvändbara är hembioprylar där det ofta händer saker med digitala signalformat och det märks också på andrahandsvärdena.

Hifiklubben är en specifik hemelektronikkedja som bara har tillgång till nån enstaka % av de märken som finns och i Göteborg går det säkert att hitta ett 10 tal andra hifi och hembio butiker typ Hifistället, Akkelis, Tele-hå, Hembiobutiken, Tonläget, Ljudkällaren,
Hembiokonsult och en del som inte har vanliga butiker, det finns några som är nått mellanting mellan tillverkare/grossist och försäljare typ Ågrens och Maarten och säkerligen några som jag inte kommer på så här direkt.
Och i Trollhättan har du Hifipunkten och där tillverkas även Rauna som nog faktiskt kan vara intressant för högtalarna är riktigt bra och de börjar kring 10 000 kr.
https://hifi-musik.se/artiklar/e/895/helgjutet/

Tack för de namnen!
Håller med om att streaming-funktionerna nog inte fungerar lika länge som de mer analoga delarna. Jag hoppas att grundfunktionerna fortsätter fungera även efter det. Men jag ska titta runt på andra alternativ innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

Bor du i Göteborg så tycker jag du ska gå ner till www.hembiobutiken.se

Större utval och riktigt trevliga och kompetenta prickar som jobbar där! Köpte mitt paket online och är mer än nöjd.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Bor du i Göteborg så tycker jag du ska gå ner till www.hembiobutiken.se

Större utval och riktigt trevliga och kompetenta prickar som jobbar där! Köpte mitt paket online och är mer än nöjd.

Tack för tipset! Ska åka dit någon dag och titta. De verkade vara den enda butiken av de som nämndes ovan som har något i min prisklass

Permalänk
Medlem

Ok. Men köp för guds skull ingen Argon Sub eller liknande. Köp en riktigt SVS Sub Finns många bra golvhögtalare +SVS Sub som kommer upp i din prisklas om du väljer 3.1 istället för 5.1 på hembiobutiken.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Bor du i Göteborg så tycker jag du ska gå ner till www.hembiobutiken.se

Större utval och riktigt trevliga och kompetenta prickar som jobbar där! Köpte mitt paket online och är mer än nöjd.

Kan inte mer än hålla med. Har köpt recvcier, sub/subkablar, frontar å center där (på nätet). Får medlems priser på vissa av grejorna. Får poäng vid köp. Helnöjd här osså.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Ok. Men köp för guds skull ingen Argon Sub eller liknande. Köp en riktigt SVS Sub Finns många bra golvhögtalare +SVS Sub som kommer upp i din prisklas om du väljer 3.1 istället för 5.1 på hembiobutiken.

Hmm, 6 000 för den billigaste... Men det kanske det är värt? Kör man på enbart sub och 2 golvhögtalare blir det ungefär som hela surroundsystemet hos HiFi-klubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Hmm, 6 000 för den billigaste... Men det kanske det är värt? Kör man på enbart sub och 2 golvhögtalare blir det ungefär som hela surroundsystemet hos HiFi-klubben.

En SVS SB-1000 eller PB-1000 är en helt annan värld än Argon BASS8, det går inte ens att jämföra vilken enorm skillnad det är

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

En SVS SB-1000 eller PB-1000 är en helt annan värld än Argon BASS8, det går inte ens att jämföra vilken enorm skillnad det är

Ah, ni har säkert rätt. Jag får la sitta på golvet och lyssna på musik medans jag äter snabbnudlar ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kan bara hålla med. Dynavoice är billiga (köp på ständigt återkommande rea) och bra om man inte kräver bästa ljudet världen har att erbjuda och inte har en budget på 6-siffrigt belopp.

Permalänk
Medlem

Rätt tänkt att börja med 2.1 eller liknande. Hellre en rejäl stereo-setup som du kan bygga ut med satelliter allt eftersom än ett halvdant 5.1-system. Jag skulle också köpt en ny förstärkare. Högtalarna skulle jag dock kolla efter begagnat, inte svårt att hitta för halva priset i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan bara hålla med. Dynavoice är billiga (köp på ständigt återkommande rea) och bra om man inte kräver bästa ljudet världen har att erbjuda och inte har en budget på 6-siffrigt belopp.

Det var inga dåliga rabatter de hade nä. Dynavoice Challenger CSB-V12 för halva priset

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att hitta högtalare som kan spela rimligt bra bas på egen hand för en sub ersätter aldrig avsaknaden av bas i huvudhögtalarna oxg aska en ensam sub låta bra bör man kunna dela lågt men helst bör man ju ha flera basmoduler av akustiska orsaker för att få jämnare energiutbredning i rummet om man ger sig på att använda basmoduler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börja med att hitta högtalare som kan spela rimligt bra bas på egen hand för en sub ersätter aldrig avsaknaden av bas i huvudhögtalarna oxg aska en ensam sub låta bra bör man kunna dela lågt men helst bör man ju ha flera basmoduler av akustiska orsaker för att få jämnare energiutbredning i rummet om man ger sig på att använda basmoduler.

Två baslådor är nog lite mycket för mig just nu, men tack för tipset om att hitta högtalare med bra bas. Jag hittade de här, som verkar vara rätt bra för det priset. Ska leta efter lite begagnat också.

Permalänk
Medlem

Skaffa golvare som har vettig bas istället för sub.
Sub är bra när man kollar på film, men tänk på att du har grannar då sub har
en tendens att låta i hela huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skaffa golvare som har vettig bas istället för sub.
Sub är bra när man kollar på film, men tänk på att du har grannar då sub har
en tendens att låta i hela huset.

Sant. Går ju alltid att bygga ut med en sub senare. Så kan jag spara lite pengar också.

Permalänk
Medlem

Håller med om att vänta med sub. Vill inte vara tråkig, men kan vara värt att se hur grannarna reagerar på bara vanliga högtalare först, och vid ev gnäll kunna mjuka upp dom inför sub-bas i framtiden.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Håller med om att vänta med sub. Vill inte vara tråkig, men kan vara värt att se hur grannarna reagerar på bara vanliga högtalare först, och vid ev gnäll kunna mjuka upp dom inför sub-bas i framtiden.

Det är nog helt rätt. Även om jag bara spelar bra musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Det är nog helt rätt. Även om jag bara spelar bra musik

Kan verka dyra, men när du köper en subwoofer så borde du även köpa dessa
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/dampning/251...

Jag var väldigt tveksam iom priset och eftersom ingenting annat jag testat gjort någon skillnad, men dessa fungerar förvånansvärt bra och är väldigt bra på att dämpa vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan verka dyra, men när du köper en subwoofer så borde du även köpa dessa
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/dampning/251...

Jag var väldigt tveksam iom priset och eftersom ingenting annat jag testat gjort någon skillnad, men dessa fungerar förvånansvärt bra och är väldigt bra på att dämpa vibrationer.

Ja, det var dyrt. Biltema har gummiklossar för 70 kr. Men jag antar att gummiblandningen är annorlunda?

Permalänk
Skrivet av HiHiplay:

Ja, det var dyrt. Biltema har gummiklossar för 70 kr. Men jag antar att gummiblandningen är annorlunda?

Det är ofta till för att få högtalare att stå still och avvärja vibrationer. Det går säkert bra att använda de på biltema. Som sagt bättre att ha något ordentligt.

Tipset är att lyssna dig fram. Köp ett par bra högtalare från början. Ljud är mer än bara bas. En bra stativhögtalare klarar det lika bra som en större högtalare.

Vad är budgeten.
Tips
Q Acoustics 3030i - 4,5k
Denon PMA-600NE - 5,3k
Plus lite enkel kablage så är du runt 10k

Efterhand som du har råd så köp en REL sub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det är ofta till för att få högtalare att stå still och avvärja vibrationer. Det går säkert bra att använda de på biltema. Som sagt bättre att ha något ordentligt.

Tipset är att lyssna dig fram. Köp ett par bra högtalare från början. Ljud är mer än bara bas. En bra stativhögtalare klarar det lika bra som en större högtalare.

Vad är budgeten.
Tips
Q Acoustics 3030i - 4,5k
Denon PMA-600NE - 5,3k
Plus lite enkel kablage så är du runt 10k

Efterhand som du har råd så köp en REL sub

Tack för tipsen. Budgeten är väl någonstans där, mellan 10 och 15k.

Skulle du säga att en ren förstärkare (som den du länkade) är bättre än en AVR? Att man kör all video via TVn istället då

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Tack för tipsen. Budgeten är väl någonstans där, mellan 10 och 15k.

Skulle du säga att en ren förstärkare (som den du länkade) är bättre än en AVR? Att man kör all video via TVn istället då

Eftersom det är en stereoförstärkare kan du bara köra 2.0 eller 2.1 på den. Om du tänker att du kanske skulle vilja bygga vidare på ditt system är det bättre att satsa på en AVR direkt i min mening.

Permalänk
Skrivet av HiHiplay:

Tack för tipsen. Budgeten är väl någonstans där, mellan 10 och 15k.

Skulle du säga att en ren förstärkare (som den du länkade) är bättre än en AVR? Att man kör all video via TVn istället då

Du måste upp mer i budget om du vill ha något vettigt till hembio. En bra stereo är bättre än en medioker hembio.
Stereo varar längre medan hembio är gammal efter någon månad.
Musik är prioriterat så är hembio onödigt för din del. Bättre att köra ren stereo och optiskt via TV.
Bara tips du gör som du själv vill.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag lutar nog åt att skaffa en AVR, antingen Marantz NR1510 eller Denon AVC-660H (Kostar typ samma), och två golvhögtalare.

Det verkar vara det bästa sättet för att få Spotify Connect och Google Home, och jag får utrymme att lägga till fler högtalare i framtiden.