Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

Har nu fått min electrolux (14000 Btu) och när den maxar och trycker ned tempen så är den relativt högljudd, typ öppet fönster 150m från väg.

Men ställer man ner fläkten till min så är den avsevärt tystare. Jag har den bredvid TVn och man kan höra TVn utan problem med fläkten på min, men på max så är dem i paritet (ljud på TVn ~45-55 Db)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har nu fått min electrolux (14000 Btu) och när den maxar och trycker ned tempen så är den relativt högljudd, typ öppet fönster 150m från väg.

Men ställer man ner fläkten till min så är den avsevärt tystare. Jag har den bredvid TVn och man kan höra TVn utan problem med fläkten på min, men på max så är dem i paritet (ljud på TVn ~45-55 Db)

Hur stort är rummet och vad tycker du om kylprestandan 🙂?

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Hur stort är rummet och vad tycker du om kylprestandan 🙂?

Vardagsrummet är 25kvm och det tog 8-15min att kyla till 20C (då slog kompressorn av) jag har morgonsol så ca 28C i rummet.
Jag har inte monterat window kit ännu då den skall in i sovrummet lite senare.
Hittills väldigt nöjd, får se sen när elräkningen kommer 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Är det värt 800 spänn extra för 14000 BTU istället för 12000 BTU när det kommer till Electrolux Comfort 600 Portabel AC? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vardagsrummet är 25kvm och det tog 8-15min att kyla till 20C (då slog kompressorn av) jag har morgonsol så ca 28C i rummet.
Jag har inte monterat window kit ännu då den skall in i sovrummet lite senare.
Hittills väldigt nöjd, får se sen när elräkningen kommer 😁

Oj! det låter ju utmärkt.
Min gamla 9000 BTU enhet får ofta tugga i flertalet timmar innan motsvarande rum får nämnvärda effekter.
Får min 14000 BTU idag, blir kul och se om det blir så stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Oj! det låter ju utmärkt.
Min gamla 9000 BTU enhet får ofta tugga i flertalet timmar innan motsvarande rum får nämnvärda effekter.
Får min 14000 BTU idag, blir kul och se om det blir så stor skillnad

Rapportera gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazeTheRuler:

Är det värt 800 spänn extra för 14000 BTU istället för 12000 BTU när det kommer till Electrolux Comfort 600 Portabel AC? Vad tror ni?

Hellre för mycket än för lite.
Så ja i min mening.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på någon form av ljudisolering till altandörr? Fick dra igång min EXP35 nu när värmen slog till, men i nya bostaden fanns bara altandörren som alternativ. Eftersom den vetter in mot innergården läcker det in (och ut) väldigt mycket ljud då det är bilparkering och mycket rörelse.

Min första tanke var att köpa en billig madrass eftersom dörren är 200x90cm, skära hål i och trycka dit provisoriskt men det lär väl inte dämpa speciellt mycket. Andra tanken var att kapa till en OSB-skiva och sätta mot karmen på insidan med någon tätningslist och ljuddämpningsplattor. Bästa vore ju att plocka bort dörren och sätta igen med skivor men det var inte hyresvärden så pigg på ...

Någon som har fiffiga lösningar att bjuda på?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Efter många år av svettande skaffade jag till slut en portabel AC. DeLonghi (Pinguino) PAC EM90.
Jag har bara använt den i två veckor men jag tror att den redan håller på att pajar.

När temperaturer når det inställda värdet hör man hur ett relä klickar och ACn startar. Det relät klickat nu febrilt i flera sekunder innan ACn kommer igång. Man hör också hur fläktarna varvar upp och ner under tiden relät klickar. Jag antar att detta inte är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vardagsrummet är 25kvm och det tog 8-15min att kyla till 20C (då slog kompressorn av) jag har morgonsol så ca 28C i rummet.
Jag har inte monterat window kit ännu då den skall in i sovrummet lite senare.
Hittills väldigt nöjd, får se sen när elräkningen kommer 😁

8 graders temperatursänkning på <15min måste vara någon form av världsrekord.

Skrivet av RazeTheRuler:

Är det värt 800 spänn extra för 14000 BTU istället för 12000 BTU när det kommer till Electrolux Comfort 600 Portabel AC? Vad tror ni?

Alla dagar i veckan. Vid en värmebölja behöver du all effekt du kan få.
Och ju snabbare du kan sänka temperaturen desto mindre behöver kompressorn gå.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som har en lösning på att Electroluxen stinker den den enbart blåser vanlig luft?
Jag förstår att fläkten måste gå för att den ska känna av temperaturen i rummet, men önskar det gick att stänga av :'( Man får istället sitta med kontrollern och stänga av ACn när den inte behöver gå mer.

Är alger eller något va?

Permalänk
Medlem

Ni som funderar på att köpa en AC bör göra det ganska omgående.
Risken är stor att priserna snart sticker iväg och det blir brist på enheter.
Det ha vi sett varje år.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

8 graders temperatursänkning på <15min måste vara någon form av världsrekord.

Sade bara att kompressorn slog ifrån efter ca 15min, inte att hela rummet var 20C 😊men den är relativ tyst och verkar pulsera då och då med kompressorn under dagen.

Visade sig att mitt fönster var 2cm för långt för window kit (1350 max) så beställt extension kit.

Sitter uppe utan extra isoleringen med en ghetto lösning med najtråd...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Någon som har tips på någon form av ljudisolering till altandörr? Fick dra igång min EXP35 nu när värmen slog till, men i nya bostaden fanns bara altandörren som alternativ. Eftersom den vetter in mot innergården läcker det in (och ut) väldigt mycket ljud då det är bilparkering och mycket rörelse.

Min första tanke var att köpa en billig madrass eftersom dörren är 200x90cm, skära hål i och trycka dit provisoriskt men det lär väl inte dämpa speciellt mycket. Andra tanken var att kapa till en OSB-skiva och sätta mot karmen på insidan med någon tätningslist och ljuddämpningsplattor. Bästa vore ju att plocka bort dörren och sätta igen med skivor men det var inte hyresvärden så pigg på ...

Någon som har fiffiga lösningar att bjuda på?

Jag monterar en skiva varje sommar, dämpar såklart bara en del. Tar man det seriöst med tätningslister och skum så kommer det dämpa ganska mycket

Skrivet av SUMITOMO:

Ni som funderar på att köpa en AC bör göra det ganska omgående.
Risken är stor att priserna snart sticker iväg och det blir brist på enheter.
Det ha vi sett varje år.

Troligen men verkar också finnas en del, gick genom clas ohlsson igår och de hade nog 100 ACs i butiken redo, vilket är skumt mitten av juni. Helt packat med fläktar också.

Känns ju som att flesta bör ha handlat klart sånt här i mars/april redan när värmen börjar bli olidlig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fortfarande ingen som har en lösning på att Electroluxen stinker den den enbart blåser vanlig luft?
Jag förstår att fläkten måste gå för att den ska känna av temperaturen i rummet, men önskar det gick att stänga av :'( Man får istället sitta med kontrollern och stänga av ACn när den inte behöver gå mer.

Är alger eller något va?

Har du kollat så det inte står något gammalt kondensvatten i den och luktar.

Sen kanske det finns något filter som sitter dolt och behöver rengöras.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fortfarande ingen som har en lösning på att Electroluxen stinker den den enbart blåser vanlig luft?
Jag förstår att fläkten måste gå för att den ska känna av temperaturen i rummet, men önskar det gick att stänga av :'( Man får istället sitta med kontrollern och stänga av ACn när den inte behöver gå mer.

Är alger eller något va?

Verkar som att mikrobiell tillväxt blir ett problem förr eller senare tyvärr. Dessa portabla enheter är inte gjorda för att rengöras såvitt jag förstått, men det finns diverse rengöringssprejer för luftvärmepumpar m.m. som man kanske kan prova om man är modig. Har för mig att jag såg förslag om att köra avfuktningsläge med dräneringsslang efteråt för att "skölja" bort så mycket som möjligt.

Hur pass (o)säkert det är att använda på en portabel enhet har jag dock ingen aning om.

Skrivet av BergEr:

Jag monterar en skiva varje sommar, dämpar såklart bara en del. Tar man det seriöst med tätningslister och skum så kommer det dämpa ganska mycket

Vad kör du för skiva och hur monterar du? Kan inte skruva i dörrkarmen så funderade på att spänna upp något i nuvarande karm och sen skruva i det. Letar efter något vettigt ljuddämpningsmaterial också, vill inte hålla på med mineralull helst även om det troligen är billigast och bäst. Funderade på självhäftande skumplattor, men det blir dyrt och troligtvis inte speciellt effektivt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Har du kollat så det inte står något gammalt kondensvatten i den och luktar.

Sen kanske det finns något filter som sitter dolt och behöver rengöras.

Jag har öppnat den där dräneringen och tömt, men tror inte man kan få ut allt.
Finns det dolda filter i Chillflex förutom dom som är uppenbara?
Så vitt jag kan googla mig fram så är det ett rätt så vanligt problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Verkar som att mikrobiell tillväxt blir ett problem förr eller senare tyvärr. Dessa portabla enheter är inte gjorda för att rengöras såvitt jag förstått, men det finns diverse rengöringssprejer för luftvärmepumpar m.m. som man kanske kan prova om man är modig. Har för mig att jag såg förslag om att köra avfuktningsläge med dräneringsslang efteråt för att "skölja" bort så mycket som möjligt.

Hur pass (o)säkert det är att använda på en portabel enhet har jag dock ingen aning om.

Ah tack!
Det är exakt samma svar som dom senaste två åren jag vågat fråga, men tänkte att det är värt att höra igen.
Det måste vara rätt så obekvämt för dom där bakterierna när dom konstant blir till is och sedan smälter och börjar lukta när kompressorn slår av xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Splitmaskin med kompressorn i utomhsdelen och en innerdel... det som i norden säljs som L/L-värmepump.

Det finns inga portabla AC som är tysta utan ljudnivån är mellan 57 (sällsynt tysta i sammanhanget) och mer regel att de startar från 60 dB SPL och uppåt. Det är inte bara kompressorn som låter utan minst lika mycket ljud kommer från fläktarna själva och turbulensen i luftgångarna och ljud från luftflödet i slangarna... - däremot kan olika karaktärer av oljudet vara olika irriterande för olika personer.

Det finns/har funnits delade 'portabla' med en innerdel och via köldmedelslangar en utedel med bara kondensorn och en fläkt men de lider av att kompressordelen är i inomhusdelen och fortfarande bullrar rätt mycket, är svindyra om man hittar någon.

Populariteten av sådana minskade kraftigt när privatpersoner inte längre fick ta isär köldmedelsslangarna (även om de hade snabbkoppel) av de höjda köldmedelskraven för typ 10 år sedan - och ihopsatta så är de riktiga klantskallar att hantera.

idag skulle det egentligen inte vara problem med sådana maskiner då alla sådana idag arbetar med Propan (R290) som köldmedel och därmed inte under köldmedelsdirektivet längre och lösning med snabbkoppel skulle fungera.

och propan får privatpersoner annars hantera när man skall koppla in gasolgrillen, campingasolköket etc. och sådana kylmaskiner innehåller sällan mer än 500 gram och ofta betydligt mindre - dvs. ungefär i mängd som en 450 grams campingasoltub liknande https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr... som mest.

Vad går en sån lösning på ungefär? (L/L värmepump). Finns det några nackdelar med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har öppnat den där dräneringen och tömt, men tror inte man kan få ut allt.
Finns det dolda filter i Chillflex förutom dom som är uppenbara?
Så vitt jag kan googla mig fram så är det ett rätt så vanligt problem :/

Tyvärr kan det vara modellspecifikt. Själv hade jag en äldre Bosch med ett filter som jag helt missat,
så det gjorde jag rent först efter tre år.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad kör du för skiva och hur monterar du? Kan inte skruva i dörrkarmen så funderade på att spänna upp något i nuvarande karm och sen skruva i det. Letar efter något vettigt ljuddämpningsmaterial också, vill inte hålla på med mineralull helst även om det troligen är billigast och bäst. Funderade på självhäftande skumplattor, men det blir dyrt och troligtvis inte speciellt effektivt.

Minns inte vad jag köpte, här är en bild på den. Skulle klara en del vatten iallafall, har även målat min vit efter.

Där jag bor nu slår vi bara spik i karmen, fönstren är skräp och ska skrotas om några år (planerad totalrenovering av husen start snart).

Har nog inte kvar några bra bilden men i min BRF så monterade jag med brickor, så fyra skruvar och muttrar genom med stora brickor som höll emot på insidan (mot alulisten man ser här https://imgur.com/a/0wfvKtj )

Här är hela mitt nuvarande kit https://imgur.com/a/T5zQcD9

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Minns inte vad jag köpte, här är en bild på den. Skulle klara en del vatten iallafall, har även målat min vit efter. https://i.imgur.com/QRzP2Z2.jpg

Där jag bor nu slår vi bara spik i karmen, fönstren är skräp och ska skrotas om några år (planerad totalrenovering av husen start snart).

Har nog inte kvar några bra bilden men i min BRF så monterade jag med brickor, så fyra skruvar och muttrar genom med stora brickor som höll emot på insidan (mot alulisten man ser här https://imgur.com/a/0wfvKtj )

Här är hela mitt nuvarande kit https://imgur.com/a/T5zQcD9

Ser ut som gjutplywood.
Oftast belagd med brun fenolfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ser ut som gjutplywood.
Oftast belagd med brun fenolfilm

Stämmer nog, minns att den skulle gå att använda till att gjuta betong.

Överlever då regnet här i Göteborg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt billigaste skiten till att kyla ner min stuga på 26kvm. 7000 BTU på 780w. Den ska klara 25kvm eller 60 kubikmeter. Takhöjden är bara 210cm här så ungefär 57 kubikmeter. Men tydligen var det två veckors leveranstid. Kommer försöka docka den typ direkt med ett hål i väggen som finns för ventilation och hoppas att det är good enough när högsommarvärmen kommer. Den ska gå ner till 16c men är glad om jag lyckas hålla runt 22c här inne. Vad tror ni? Kommer den få gå 24/7 för att kunna hålla nere tempen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har beställt billigaste skiten till att kyla ner min stuga på 26kvm. 7000 BTU på 780w. Den ska klara 25kvm eller 60 kubikmeter. Takhöjden är bara 210cm här så ungefär 57 kubikmeter. Men tydligen var det två veckors leveranstid. Kommer försöka docka den typ direkt med ett hål i väggen som finns för ventilation och hoppas att det är good enough när högsommarvärmen kommer. Den ska gå ner till 16c men är glad om jag lyckas hålla runt 22c här inne. Vad tror ni? Kommer den få gå 24/7 för att kunna hålla nere tempen?

Den kommer klara jobbet, men tror nog att den får kämpa. Skulle kollat på en maskin med 9000 btu eller högre. Sedan 2 veckor leveranstid låter mycket.

Man vill alltid satsa på så hög btu som budgeten klarar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

var förbi Ahsells idag, dom får inte hem några i år alls, så om du behöver en och hittar en, slå till igår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Efter många år av svettande skaffade jag till slut en portabel AC. DeLonghi (Pinguino) PAC EM90.
Jag har bara använt den i två veckor men jag tror att den redan håller på att pajar.

När temperaturer når det inställda värdet hör man hur ett relä klickar och ACn startar. Det relät klickat nu febrilt i flera sekunder innan ACn kommer igång. Man hör också hur fläktarna varvar upp och ner under tiden relät klickar. Jag antar att detta inte är normalt?

Min gamla Delonghi sen några år hade samma beteende. Fungerar felfritt, men vore bättre om du kunde lägga upp video så man kan lyssna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

För er som har en överdimensionerad portabel AC(jag funderar på en 60*m2 till min lägenhet på 40*m2, efter att ni har fått ner temperaturen i huset från säg 28-30 grader till 21-22 grader, hur länge varar kylan innan temperaturen är uppe i 26-27+ igen och ni måste dra igång AC'n igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Någon som har tips på någon form av ljudisolering till altandörr? Fick dra igång min EXP35 nu när värmen slog till, men i nya bostaden fanns bara altandörren som alternativ. Eftersom den vetter in mot innergården läcker det in (och ut) väldigt mycket ljud då det är bilparkering och mycket rörelse.

Min första tanke var att köpa en billig madrass eftersom dörren är 200x90cm, skära hål i och trycka dit provisoriskt men det lär väl inte dämpa speciellt mycket. Andra tanken var att kapa till en OSB-skiva och sätta mot karmen på insidan med någon tätningslist och ljuddämpningsplattor. Bästa vore ju att plocka bort dörren och sätta igen med skivor men det var inte hyresvärden så pigg på ...

Någon som har fiffiga lösningar att bjuda på?

Bäst för ljudisolering mot dova ljud utifrån är nog massiva material. Blir ju tungt, men tror det hjälper bäst. Skulle kört på ett lager plywood (osb går om man är ok med massa bindningssmedel i värmen), sedan ett lager massaladdat (?) vinyl (GOLVUNDERLAG WALLMANN NO NOISE Extreme EKOLINE 5,5X1M 2,8MM), sedan en gipsskiva och sedan ett lager vinyl igen.

Gör så den passar in i dörr ramen (om altandörren går att öppna så pass mycket), sätt en tätningslist och använd sedan en skruv eller bolt for att spänna den mot andra sidan dörr ramen.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

För er som har en överdimensionerad portabel AC(jag funderar på en 60*m2 till min lägenhet på 40*m2, efter att ni har fått ner temperaturen i huset från säg 28-30 grader till 21-22 grader, hur länge varar kylan innan temperaturen är uppe i 26-27+ igen och ni måste dra igång AC'n igen?

Beror väldigt mycket på husets isolering och byggmaterial osv, jag körde portabel AC i ett lägenhetshus från 1800-talet med väldigt tjocka betongväggar av något slag. Körde jag den hela dagarna i några veckor så väggarna aldrig fick lagra in speciellt mycket värme så höll sig sovrummet helt okej en hel natt efter att den stängdes av på kvällen och flera timmar dagtid. I min nya lägenhet med mer fönster i söderläge, svart plåttak med halvkass isolering på vindsplanet osv så blir det varmt mycket snabbare om den stängs av speciellt på dagtid och då har vi ändå “riktig” AC installerad.