Permalänk

AM5-system som beter sig udda(?)

Hej!

I november byggde jag ett AM5-system. Prestandan är fin men jag kan tycka att det beter sig underligt ibland, och det hade varit intressant att höra om andra har upplevt samma som mig

Till en början så går ju processorn otroligt varmt. Efter en PBO tune med -30 i offset så går den lite snabbare, men den är fortfarande glödhet. Vid stresstest ligger den stabilt på 5.05GHz, och 95 grader, men strömförbrukningen är endast på 90W. Jag kyler den med en H100i och det känns ju underligt att en sådan kylare inte orkar med mer än 90W? Beror detta på att processorns värmespridare är tjock eller är kylaren bara dålig?

Sedan så avskyr datorn snabba minnen. Allt över 4800MHz gör att datorn inte ens bootar. Testat två olika paket med minnen, varav det ena finns med på QVL, men får samma fel. Har testat tre olika BIOS-revisioner utan framgång. Dålig CPU eller dåligt moderkort? Har ett B650 Gaming X AX.

Vid ett tillfälle har datorn kraschat helt slumpmässigt, och då lös debug LED på CPU. Detta var under låg belastning, och som tur är har detta inte skett igen. Allt detta ger ju inte den bästa upplevelsen; särskilt när min andra dator med 1600X har varit stabil i flera år, och klarar snabba minnen utan problem. Kan något vara defekt eller har jag bara fått en CPU med usel minneskontroller?

Mvh,

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Inte problem med värme men med minnena. Går också bara i 4800mhz ska gå 5600mhz. Dator är 7800x3d, asus prime x670e-pro och kingston minnen som är med på QVL. Dator byggd av komplett.

Fick först nya minnen skickade av komplett. Funkade ej de heller. Skicka in datorn och fick tillbaka efter en månad. Hade då kommit en biosuppdatering som de installerat. Sedan enbart hastighet satt till 5600mhz ej EXPO profil så timings var standard. Efter att ha startat om datorn några gånger så bootar den i 4800mhz igen. Ställer jag in EXPO klarar den inte av POST och startar felsäkert i i bios.

Permalänk
Medlem

Det här låter misstänkt likt mina problem med mitt Asus B650 TUF.

Stäng av fast boot under boot samt memory context restore. Det senare finns på två ställen - Ai Tweaker > DRAM Timing Control samt Advanced menu > AMD CBS>DDR Options>Memory Features. Disabled på båda.

Nu bör även expo fungera, men expo har också sina egna problem. Jag kan köra mina Kingston XMP/Docp i 5600mhz utan problem. Om jag slår på Memory context restore är det bsods intermittent vid lägre belastning lite när som helst.

Ni kommer få en mycket längre boottid, men systemet bör vara stabilt. Se också till att uppdatera till senaste bios. Det är dag och natt på tidiga bios och de som finns nu.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset. EXPO funkar fortfarande inte. Men funkar att ställa in timings och mhz manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej!

I november byggde jag ett AM5-system. Prestandan är fin men jag kan tycka att det beter sig underligt ibland, och det hade varit intressant att höra om andra har upplevt samma som mig

Till en början så går ju processorn otroligt varmt. Efter en PBO tune med -30 i offset så går den lite snabbare, men den är fortfarande glödhet. Vid stresstest ligger den stabilt på 5.05GHz, och 95 grader, men strömförbrukningen är endast på 90W. Jag kyler den med en H100i och det känns ju underligt att en sådan kylare inte orkar med mer än 90W? Beror detta på att processorns värmespridare är tjock eller är kylaren bara dålig?

Några saker att kolla.

• Att kylaren är plan.

• Att processorn är plan.

• Att kylpastan mellan kylare och processorn är rätt applicerad och av bra kvalitet.

• Luftflöde runt kylaren. Om du kan - mät temperatur hos kylaren nära processorn. Ännu bättre om du kan mäta även intemperatur vid fläkten så att den inte suger in varmluft genom återcirkulation.

• Att det är dålig överföring av värme i processorn. Detta är ett skäl till att en del gör så kallad delid av sina processorer.

• Tempgivaren hos processorn visar tokigt. (inte så troligt)

En tjock värmespridare skall inte ge några problem. Ett av skälen till att den är tjock är att den skall sprida värmen bra från de verkligt heta punkterna. Övergångar mellan ytor är det största skälet till problem med värmeöverföring.

För att lösa återcirkulation så kan du behöva fixa bafflar eller en särskild kanal för kalluft.

En del multimetrar kan mäta temperatur och kommer med en mätkropp för detta. T.ex. denna: https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-digital-True-RMS-UNI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Beror detta på att processorns värmespridare är tjock eller är kylaren bara dålig?

Det är en stor del av anledningen, ja. Den är dock konfigurerad att boosta högre om det finns thermal headroom, så om du inte medvetet hindrar den från att göra det så kommer den förbli varm även med bra kylning.

Skrivet av ehsnils:

En tjock värmespridare skall inte ge några problem. Ett av skälen till att den är tjock är att den skall sprida värmen bra från de verkligt heta punkterna. Övergångar mellan ytor är det största skälet till problem med värmeöverföring.

Nja, tester folk gjort med deliddade exemplar indikerar att den tjocka IHS:en påverkar temperaturerna markant såvitt jag minns. Anledningen till att den är tjock är primärt för att behålla kompabilitet med AM4-kylare.

Övergången mellan antal olika ytor är dock som du säger ofta något man vill minimera.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är en stor del av anledningen, ja. Den är dock konfigurerad att boosta högre om det finns thermal headroom, så om du inte medvetet hindrar den från att göra det så kommer den förbli varm även med bra kylning.

Nja, tester folk gjort med deliddade exemplar indikerar att den tjocka IHS:en påverkar temperaturerna markant såvitt jag minns. Anledningen till att den är tjock är primärt för att behålla kompabilitet med AM4-kylare.

Övergången mellan antal olika ytor är dock som du säger ofta något man vill minimera.

Man måste tänka på att punkten som temperaturen mäts på inte nödvändigtvis är samma punkt som genererar högst temperatur. Så om man har tunnare värmespridare kan temperaturen som mäts vara lägre än den högsta temperaturen i kapslingen och med en tjockare värmespridare kan man få jämnare temperatur i kapslingen även om den uppmätta temperaturen är högre.

Men egentligen så borde moderna processorer vara "färdiga" med ett vätskeblock istället så att det går att föra bort värmen effektivt. Vätskeflöde direkt över chippen?

Permalänk
Medlem

Detta är exakt samma problem som jag har och som det funnits andra trådar om.
Temperaturen är dock OK. Den är designad till läggs dig vid 90-95c.
Det bör dock finnas en inställning i bios där du kan sänka denna till 80-85.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Man måste tänka på att punkten som temperaturen mäts på inte nödvändigtvis är samma punkt som genererar högst temperatur. Så om man har tunnare värmespridare kan temperaturen som mäts vara lägre än den högsta temperaturen i kapslingen och med en tjockare värmespridare kan man få jämnare temperatur i kapslingen även om den uppmätta temperaturen är högre.

Men egentligen så borde moderna processorer vara "färdiga" med ett vätskeblock istället så att det går att föra bort värmen effektivt. Vätskeflöde direkt över chippen?

Om jag minns rätt är det värde AMD rapporterar baserat på en flertal olika sensorer som sedan viktas på ett sätt som AMD tycker är lämpligt, så det bör ge en hyfsad indikation. Med tanke på att kylaren förhoppningsvis täcker hela IHS:en så ger en tjockare IHS inte någon direkt fördel. Inte ens AMD har väl försökt hävda att det har med något annat att göra än att bibehålla kylarkompabilitet?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaphoX:

Tackar för tipset. EXPO funkar fortfarande inte. Men funkar att ställa in timings och mhz manuellt.

Det är så märkligt, eller hur? Har läst om flera med samma grej. Det är på något vis själva funktionen Expo i bios som ställer till det, inte timings.

Se till att testa länge och brett för minnesfel bara. Jag hade ett kit funkade i ett par dagar med expo, sen minnesfel.

De enda som funkat är Kingston 5600mhz xmp. Kört Buildzoids timings på dessa med vilket verkar funka för 99% med hynix, men icke. Slutade vara stabilt ganska snabbt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Kör manuella timings/spänningar på min AM5, har inga problem, har installerat tre olika AM5-moderkort och kan bara konstatera att dom beter sig extremt likartat detta pga att Ryzen är en SoC och att moderkortet inte har jättestor betydelse. En sak jag lärt mig är att AM5 älskar HYNIX-minnen, har man Samsung eller Micron kan det bli problem.

Min CPU drar ~220W som mest under load och maxar 90C som jag ställt in som gräns för throttling. 90C är inga problem, ni som har gaming laptops ligger jämt och ständigt på 100C och ingen klagar ...

AM5 fungerar jättebra med handpåläggning, men det är bara att konstatera att det inte är ett speciellt nybörjarvänligt system

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kör manuella timings/spänningar på min AM5, har inga problem, har installerat tre olika AM5-moderkort och kan bara konstatera att dom beter sig extremt likartat detta pga att Ryzen är en SoC och att moderkortet inte har jättestor betydelse. En sak jag lärt mig är att AM5 älskar HYNIX-minnen, har man Samsung eller Micron kan det bli problem.

Min CPU drar ~220W som mest under load och maxar 90C som jag ställt in som gräns för throttling. 90C är inga problem, ni som har gaming laptops ligger jämt och ständigt på 100C och ingen klagar ...

AM5 fungerar jättebra med handpåläggning, men det är bara att konstatera att det inte är ett speciellt nybörjarvänligt system

Något jag märkte nu när jag kör manuella timings och hastighet på 5600 som det ska vara så visar CPUID hastigheten som 2550-2650mhz DRAM Frequency. Borde den inte ligga på 2800mhz? Eller kan den visa fel? Taskmanager och andra program visar att minnerna är satta på 5600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaphoX:

Något jag märkte nu när jag kör manuella timings och hastighet på 5600 som det ska vara så visar CPUID hastigheten som 2550-2650mhz DRAM Frequency. Borde den inte ligga på 2800mhz? Eller kan den visa fel? Taskmanager och andra program visar att minnerna är satta på 5600.

CPUID buggar med Zen 4 AFAIK, använd HWINFO64 istället det fungerar

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mina minnen innan bios-uppdateringen 1401 (hette den har jag för mig från ASUS). Kör med g.skill cl30 6000 minnen (F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR). När expo buggade gick det att manuellt ställa hastigheten till 6000 utan problem. Orkande inte jiddra med timings då. Processorn funkar bra. AMD har sagt att den normala temperaturen ligger där omkring 95 grader vid last och ska vara normalt...

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Hur många fläktar har du?

Har du ett ojämnt antal är det inte så konstigt om den är lite udda

Jag visar mig själv ut!