Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men du gillar när nvidia gör detsamma?

I vilket spel använder Nvidia DLSS där de blockar FSR2?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Den artikeln är just mest spekulation.

Då behöver du nog öva på läsförståelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men du gillar när nvidia gör detsamma?

Nja men när AMD aktivt låser ute DLSS från spel, antar jag Nvidia får svara på något sätt. Vilket inte lär gynna AMD användare.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Någon som vet om spelet kommer med Denuvo och om Creation Engine 2 kommer vara modvänlig?

Hörde igår att cohh nämnde att dom på någon stream hade sagt att spelet kommer va väldigt bra stöd för moddar och även något system för moddar att kunna tjäna pengar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

rip Starfield

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu snackar vi inte konsoller här.

Står bla. XBOX i artikeln eller vi snackar inte om artikeln?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Då behöver du nog öva på läsförståelsen.

Tror att du behöver öva på källkritiken. Även om det är väldigt troligt är det på inget sätt bekräftat.

Edir: Jag behöver nog öva på läsförståelsen, antog att det gällde sweclockers-artikeln.

Jag är idiot
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

rip Starfield

Något måste AMD försöka med antar jag. Just som Nvidia och alla andra företag existerar de för att tjäna pengar / behaga aktieägarna.

Tim på HUB svarade rätt bra i deras senaste Q A om chansen att Nvidia skulle göra Geforce till en egen enhet (och Nvidia satsa på AI). Förutom att de skulle falla under samma företag med samma företagskultur och i princip tävla om samma resurser i form av wafers så skulle inget förändras för konsumenterna för varför ändra på en strategi som fungerar? Nvidia har 90% av gamermarknaden eller så och de tjänar bäst även i dåliga tider. Fortsätt med ert vinnande koncept helt enkelt, inkl en drös proprietära tekniker.

Så jag är inte så förvånad över AMDs tilltag. Men vi får se framöver om DLSS dyker upp för titeln.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nja detta är det första spelet jag bryt mig om där AMD aktivt låser ute Nvidia användare från att använda DLSS + RT.

Pfth.... Har inte NVIDIA låst ut AMD användarna förr, med assa "exklusiva" features som PhysX, GameWorks så att säga?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Pfth.... Har inte NVIDIA låst ut AMD användarna förr, med assa "exklusiva" features som PhysX, GameWorks så att säga?

Kunde man inte aktivera PhysX och köra det på CPU? Även om fpsen störtdök.

Permalänk
Medlem

DLSS är väldigt mycket bättre än FSR2, speciellt i Performance och Balanced. Men i 4K Quality tycker jag att FSR2 ser bättre ut än i princip vartenda exempel av TAA jag sett. För PC med bra hårdvara är detta inget större problem, det lär duga för oss alla. Men det är för tråkigt att AMD låser ut annat än FSR och ger ingen goodwill. Jag trodde AMD ville vara det schyssta alternativet till Nvidia?

Sen att bojkotta spel som inte har just DLSS, trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är detta inte en uppräkning av gamla meriter utan vad som faktiskt händer idag.

Så när Nvidia gör samma sak om några månader så kommer du förlåta AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kunde man inte aktivera PhysX och köra det på CPU? Även om fpsen störtdök.

Det kanske var så i början, men PhysX på CPU tog snabbt över när CPUerna började få fler kärnor. Nu för tiden så är PhysX öppen källkod och en av de mest använda fysikmotorerna, men körs i stort sett aldrig på GPU längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Pfth.... Har inte NVIDIA låst ut AMD användarna förr, med assa "exklusiva" features som PhysX, GameWorks så att säga?

Det är tekniker Nvidia utvecklat själv?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det göra det, men jag gillar inte hela grejen med att låsa ut DLSS + RT bara för att. Anti-consumer taktiker.

....som GSync? PhysX? DLSS? Hairworks? Gameworks? Gamestream / Shadowplay?

FSR funkar på Nvidia också. Freesync funkar på Nvidia också.

Jag förstår var du kommer från, men det är samtidigt rätt korkat att ge sig på det enda företaget som faktiskt gör mjukvara som funkar hos konkurrenten, om man nu ska jämföra äpplen med äpplen
Nvidia om några är ju fantastiskt skickliga på att låsa konsumenter till deras egna plattform, men det kan vara svårt att se om "man är i värmen" dvs

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det är tekniker Nvidia utvecklat själv?

De köpte upp PhysX, la ner den dedikerade hårdvaran och låste in det till sina grafikkort.

Gameworks, eller främst hairworks, drog på med tesselering som GCN fram till Hawaii var svaga på i relation till Kepler och Maxwell. Tesselering utvecklade inte Nvidia ensamt direkt.

Båda företagen håller och har hållit på med fulspel. Men sedan AMD hamnat efter på RT och AI på sina GPUer så känns det mest som att de vill hålla igen på RT och vill inte att folk ska se att DLSS är bättre än FSR2. Tråkigt är det och det ställer inte AMD i något vackert ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kanske var så i början, men PhysX på CPU tog snabbt över när CPUerna började få fler kärnor. Nu för tiden så är PhysX öppen källkod och en av de mest använda fysikmotorerna, men körs i stort sett aldrig på GPU längre.

Umm.. va? Är det ovanligt att det körs på GPU?
Det blir alltid GPU när jag har på Auto.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Tror att du behöver öva på källkritiken. Även om det är väldigt troligt är det på inget sätt bekräftat.

Edir: Jag behöver nog öva på läsförståelsen, antog att det gällde sweclockers-artikeln.

Det är OK, alla gör vi misstag av bara farten ibland.

Jag länkade en artikel med bl.a. en lista över 20 st AAA-titlar med partnerskapsavtal från de senaste två åren, varav 12 st AMD och 8 st Nvidia. Av dem så har 9 av 12 AMD-titlar med FSR-stöd inget DLSS-stöd, medan det finns ett (1) spel från Nvidia med DLSS-stöd som saknar FSR-stöd, Battlefield 2042.

Nvidia har då dessutom avdelat resurser för att hjälpa spelutvecklare att implementera konkurrerande teknologier:
https://developer.nvidia.com/rtx/streamline

Varenda kommentar (både här och på andra ställen) som gnällt att "Nvidia gör likadant" hittills har refererat till att Nvidia inte ger bort sin teknologi gratis till konkurrenten, vilket är något helt annat än att blockera sina konkurrenter från att ha sina fullständiga grafikinställningar med i speltitlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....som GSync? PhysX? DLSS? Hairworks? Gameworks? Gamestream / Shadowplay?

Hur är det jämförbart att
1) inte ge bort sin teknologi gratis
respektive
2) att blockera spelutvecklare från att implementera stöd för konkurrentens hårdvara?

Du och alla andra kverulanter är bara bittra över att AMD inte hade ett jota i form av konkurrerande teknologi att komma med på grafiksidan från sista åren på 00-talet fram till senare hälften av 10-talet, och försöker låtsas som att Nvidia tagit någonting från folk med AMD-produkter genom att inte betala för att ge bort sitt övertag över AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

....som GSync? PhysX? DLSS? Hairworks? Gameworks? Gamestream / Shadowplay?

Hur tänker du här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kunde man inte aktivera PhysX och köra det på CPU? Även om fpsen störtdök.

Själva PhysX var nog inte så krävande egentligen, fast efter att Nvidia tog över Ageia programmerade de PhysX i CUDA så det enbart funkade bra på Nvidias grafikkort, annars gick det uselt på processorn en annan kodväg. Men du kunde köpa nästan det billigaste Geforcekort som fanns ute då, som ett Geforce GT 430 1 GB, och köra PhysX på, och ha ett annat märke för grafiken. Det gillade inte Nvidia, så då blockerade de det i drivrutinerna.

Alltså kunde du inte köra PhysX om du hade ett annat märke på grafikkort i datorn, fast du hade betalat och köpt ett kort från Nvidia för att köra PhysX på. Det gjorde att det uppstod en kultur med hackade drivruiner. För att komma åt det lade Nvidia även in andra saker i drivrutinerna som att gravitationen ändrade riktning för att sabotera spelet om de märkte andra grafikkort.

Om det skulle vara så, bara spekulationer såklart, att AMD tvingar utvecklarna av deras sponsrade spel att blockera DLSS 2 till förmån för enbart FSR 2 som funkar lika bra på kort från AMD som från Nvidia, känns det ändå som att AMD och Nvidia spelar i helt olika ligor när det gäller s k "anti-consumer"-taktiker genom tiderna....

Dessutom bör ju de som t ex använder 1080 Ti fortfarande också kunna uppskala Starfield om de vill, eller? De är ju hänvisade till FSR 2, då Nvidia har sett till att DLSS 2 inte funkar för dem, fast de kunde haft en annan DLSS-kodväg som funkade för alla. Om de hade velat.

Permalänk
Medlem

Bethesda-spel

är det verkligen någon man vill sätta sin logotyp på initialt? utifrån hur buggiga deras spel brukar vara menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Umm.. va? Är det ovanligt att det körs på GPU?
Det blir alltid GPU när jag har på Auto.
<Uppladdad bildlänk>

Den där inställningen gäller vad jag vet bara för spel som faktiskt använder hårdvaruaccelererad PhysX, vilket bara ett fåtal spel gjort (se t.ex. denna lista).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nja detta är det första spelet jag bryt mig om där AMD aktivt låser ute Nvidia användare från att använda DLSS + RT.

Känns som att du har fått detta lite om bakfoten

Det är Bethesda/Microsoft som utvecklar Starfield och väljer vilka de ska samarbeta med. Känns som att du således borde rikta kritiken mot Bethesda.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Pfth.... Har inte NVIDIA låst ut AMD användarna förr, med assa "exklusiva" features som PhysX, GameWorks så att säga?

Det är förstås inte oproblematiskt med Nvidias förkärlek för egna lösningar som är låsta till Nvidia-kort, men det är ju inte direkt jämförbart med vad som påstås pågå här.

Dvs, det är skillnad på dessa två scenarion:
* <vår teknik> fungerar bara på vår hårdvara
* här är en hög pengar om ni ser till att enbart implementera <vår teknik>, inte <konkurrerande teknik> i ert spel

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Dessutom bör ju de som t ex använder 1080 Ti fortfarande också kunna uppskala Starfield om de vill, eller? De är ju hänvisade till FSR 2, då Nvidia har sett till att DLSS 2 inte funkar för dem, fast de kunde haft en annan DLSS-kodväg som funkade för alla. Om de hade velat.

Nu har ju folk testat att aktivera funktioner från RTX 20-serien på GTX 10-serien med det enda resultatet att det är helt oanvändbart prestandamässigt eftersom 10-serien saknar de delar i kislet som är specialiserade för RTX-funktionerna. Det blir lika dumt som att skriva att Intel bara borde ha fyllt på med åtta trådar i sina enkeltrådade Pentium för att få multicore-funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Inte undra på att jag allt mer sällan loggar in och läser och deltar i forumet. Pajkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....som GSync? PhysX? DLSS? Hairworks? Gameworks? Gamestream / Shadowplay?

FSR funkar på Nvidia också. Freesync funkar på Nvidia också.

Jag förstår var du kommer från, men det är samtidigt rätt korkat att ge sig på det enda företaget som faktiskt gör mjukvara som funkar hos konkurrenten, om man nu ska jämföra äpplen med äpplen
Nvidia om några är ju fantastiskt skickliga på att låsa konsumenter till deras egna plattform, men det kan vara svårt att se om "man är i värmen" dvs

Har dom hindrat de andra tillverkarna att köra deras lösning menar du?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är OK, alla gör vi misstag av bara farten ibland.

Jag länkade en artikel med bl.a. en lista över 20 st AAA-titlar med partnerskapsavtal från de senaste två åren, varav 12 st AMD och 8 st Nvidia. Av dem så har 9 av 12 AMD-titlar med FSR-stöd inget DLSS-stöd, medan det finns ett (1) spel från Nvidia med DLSS-stöd som saknar FSR-stöd, Battlefield 2042.

Nvidia har då dessutom avdelat resurser för att hjälpa spelutvecklare att implementera konkurrerande teknologier:
https://developer.nvidia.com/rtx/streamline

Varenda kommentar (både här och på andra ställen) som gnällt att "Nvidia gör likadant" hittills har refererat till att Nvidia inte ger bort sin teknologi gratis till konkurrenten, vilket är något helt annat än att blockera sina konkurrenter från att ha sina fullständiga grafikinställningar med i speltitlar.

En stilla undran bara: Med vilken licens skulle AMD har rätt att utveckla stöd för DLSS? Och med vilken licens och med vilket incitament arbetar nVidia med FSR? I det här exemplet räcker det med att följa pengarna för att förstå varför det ser ut som det gör (och pengarna hamnar som bekant nästan alltid hos nvidia...)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Har de uttryckligen sagt att de inte kommer att ha stöd för andra uppskalningstekniker?

Tänker att uttrycket ”exclusive partner” är marketing lingo snarare än något annat och behöver inte utesluta andra teknikers närvaro i spelet (däremot lär det garanterat utesluta att tex nvidia får marknadsföra något med bethesdas assets exempelvis, eller att bethesda skulle göra en promotion tillsammans med nvidia)

Säger inte att det inte kan vara så. Bara att det på intet sätt kändes solklart för mig i alla fall.

Visa signatur

240p är livet