Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Detta känns lite som en efterkonstruktion.

Ja, visst har det pratats om strålspårning i spel de senaste decennierna. Det har också pratats om att det ligger långt in i framtiden just pga komplexiteten. Nvidia har inte uppfunnit men däremot skapat behovet, ett behov som faktiskt inte fanns på det sätt du beskriver. Poängen här är att tekniken fortfarande inte är tillräckligt kraftfull för det. Den så kallade strålspårning nvidia införde med 2000-serien är en ytterst förenklad variant, den går bara en liten bit på vägen. Den nyare banspårningen som är lite mer avancerad klarar inte ens ett 4090 av utan att man måste dra ner på annat lullull.

Så nej, fullständig strålspårning är fortfarande långt bort i spel. Det behov som uppstått nu är helt och hållet skapat av nvidia. Hade de, eller någon annan för övrigt, inte introducerat det hade ingen saknat det.

Om det inte finns något behov, varför har då så många speltillverkare börjat använda det och varför har både AMD och Intel också implementerat det? Jag ser det som en naturlig utveckling i jakten efter mer verklighetstrogen grafik, och hade Nvidia inte varit först så hade jag inte blivit förvånad om Intel introducerat det istället med tanke på att det är något de sysslat mycket med men inte haft hårdvaran för.

Och jag vet inte varför det skulle vara relevant att fullständig raytracing är långt borta, man måste börja någonstans och hybridrendering kan redan nu bidra till bättre grafik. Visst, det kostar ofta mycket prestanda, men om prestanda var allt som räknades så skulle vi fortfarande sitta kvar på stenåldersgrafik. Gillar man det inte så är det bara att låta bli att använda det, än så länge finns det vad jag vet inget spel där raytracing är ett krav (men det är nog bara en tidsfråga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

För att flera i redaktionen gillar Sony och Nvidia, att PS5 baseras på AMD's teknik tycker de nog är en nackdel. Hade de fått välja hade PS5 varit Intel och Nvidia-baserade.

Observera att detta nu är mina tolkningar av dom, vad de säger och vad de gör. Försöker dock att förbise det när jag väl kollar/lyssnar på deras weekly's.

John spenderade ett år på att gå igenom allt möjligt till PS3 för att "fira" dess 15 års dag eller vad det var. Men ignorerade andra betydligt intressantare firanden man kunde göra.

Alex anklagas ofta för att vara kraftigt Nvidia-biased. Är inte själv övertygad, att bara ägt Nvidia-grafikkort tycker jag inte är tillräckligt. Han gillar raytracing vilket för en del brandar honom Nvidia. Men sen har de kört mycket Nvidia-sponsrat.

Richard har jag ingen uppfattning. Föredrar väl om något gamla konsol-Sega. Övriga.. eh. De är förhållandevis obetydliga. Räcker att kolla på titeln på speljämförelserna för att veta vem som gjort dom. Stortitlar tar alltid John, raytracing/mer PC-specifika titlar kanske Alex får tycka till om. Allt annat får de andra ta hand om.

Jag har sett för mycket DF under åren. Börjat tröttna på samtliga även om både Richard och Alex kan vara rätt intressanta. John känns mest som en besserwisser med ett maniskt behov av att korrigera glasögonen varannan sekund samt gnäller på spelvärldens utveckling. En del rimligt, en del är rent gubbgnäll.

Nu är jag inte ultrafeminist men hade inte skadat om de fått in någon kvinna också. Finns många bättre blandningar som gör i princip samma saker där man har folk med olika ingång i spel och teknikvärlden vilket ger en mer intressant bild av hur de ser på utvecklingen som sker.

Sött och salt. Jag följer fortfarande, men mest bara weekly och tills jag helt enkelt tröttnar. Då jag inte tänker betala deras patreon så är deras nyheter alltid (jätte)gamla och en del take's är straffbart dåliga. Ibland klockrena.

Har jag sett veckans avsnitt? Nä, men det är nog mer för att jag dekomprimerar under första semesterveckan och inte kommit mig för. Först nu jag faktiskt insåg det. Kommer jag hitta något att störa mig på? Säkert! Kommer jag tycka det är givande? Troligen. Kommer jag dö av alkoholförgiftning om jag tar en klunk alkohol varje gång John rättar till glasögonen? Garanterat!

TL,DR
Onödigt lång rant, kanske lite orättvist men som den gamle gubben säger. Sött och salt.

De gnäller om den artikeln som vi avhandlar här i tråden och AMDs "inlåsningar" i senaste Direct. Och precis som vanligt väldigt mycket gröna ögon på och inte särskilt källkritiskt.

Det ska dock sägas att DF har bra analyser och de flesta har skarpa ögon och det är bildande att se deras grejer. Men när det kommer till marknaden och olika svepande analyser så är jag inte alltid enig. Och Richards hårdvarurecensioner är ofta under all kritik. Konstiga val av spel, scenarion och slutsatser. Uppskattad kanal trots allt för mig. Men jag konsumerar enormt mycket hårdvarunyheter så det blir enklare att sätta saker i perspektiv.

Skrivet av perost:

Om det inte finns något behov, varför har då så många speltillverkare börjat använda det och varför har både AMD och Intel också implementerat det? Jag ser det som en naturlig utveckling i jakten efter mer verklighetstrogen grafik, och hade Nvidia inte varit först så hade jag inte blivit förvånad om Intel introducerat det istället med tanke på att det är något de sysslat mycket med men inte haft hårdvaran för.

Och jag vet inte varför det skulle vara relevant att fullständig raytracing är långt borta, man måste börja någonstans och hybridrendering kan redan nu bidra till bättre grafik. Visst, det kostar ofta mycket prestanda, men om prestanda var allt som räknades så skulle vi fortfarande sitta kvar på stenåldersgrafik. Gillar man det inte så är det bara att låta bli att använda det, än så länge finns det vad jag vet inget spel där raytracing är ett krav (men det är nog bara en tidsfråga).

Enig, detta var bara en tidsfråga. Och rörande AMDs svaga RT-hårdvara så får vi komma ihåg att RDNA2 var färdigdesignad långt innan Turing släpptes, och att slänga på RT-funktioner i hårdvara är inte något som görs i en handvändning. AMD valde bara en väg som är maximalt yteffektiv, antagligen för att det är ett krav för konsolerna och den ekonomiska begränsning som kommer med den modellen för att det ska gå runt för MS och Sony.

Tids nog så kommer alla tre ha väldigt kompetent hårdvara för RT och AI. Det är jag övertygad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Det göra det, men jag gillar inte hela grejen med att låsa ut DLSS + RT bara för att. Anti-consumer taktiker.

Från pcgamingwiki
Spel med endast FSR: 90 st
Spel med endast DLSS: 134 st
Spel med endast XESS: 7 st

Så har du ett AMD-kort kan du använda uppskalning i 97 titlar, medans Nvidia-kort stödjer 231 titlar. Ingen bryr som om de där 134 titlarna men banne mig så fort det läggs till ett spel på FSR-listan så blir det ett himla liv om "anti-consumer".

Permalänk
Medlem

Ganska komiskt att diskussionen bara handlar om avsaknaden av Nvidias DLSS i spelet. För att senare säger majoriteten här att MS Activision Blizzard affären är livsviktig för MS.
90% här sitter väl på Nvidia grafikkort och många verkar se framemot att MS köper upp fler spelutvecklare.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om det inte finns något behov, varför har då så många speltillverkare börjat använda det och varför har både AMD och Intel också implementerat det? Jag ser det som en naturlig utveckling i jakten efter mer verklighetstrogen grafik, och hade Nvidia inte varit först så hade jag inte blivit förvånad om Intel introducerat det istället med tanke på att det är något de sysslat mycket med men inte haft hårdvaran för.

Och jag vet inte varför det skulle vara relevant att fullständig raytracing är långt borta, man måste börja någonstans och hybridrendering kan redan nu bidra till bättre grafik. Visst, det kostar ofta mycket prestanda, men om prestanda var allt som räknades så skulle vi fortfarande sitta kvar på stenåldersgrafik. Gillar man det inte så är det bara att låta bli att använda det, än så länge finns det vad jag vet inget spel där raytracing är ett krav (men det är nog bara en tidsfråga).

Hela min poäng med inlägget var att hade inte nvidia introducerat det så hade ingen saknat det. Således ett skapat behov.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hela min poäng med inlägget var att hade inte nvidia introducerat det så hade ingen saknat det. Således ett skapat behov.

Förutom andas, äta och sova så är i princip allt människan tar sig för skapade behov.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Från pcgamingwiki
Spel med endast FSR: 90 st
Spel med endast DLSS: 134 st
Spel med endast XESS: 7 st

Så har du ett AMD-kort kan du använda uppskalning i 97 titlar, medans Nvidia-kort stödjer 231 titlar. Ingen bryr som om de där 134 titlarna men banne mig så fort det läggs till ett spel på FSR-listan så blir det ett himla liv om "anti-consumer".

Vilka är dessa DLSS titlar?

Vilka av dessa är storspel och inte nåt indie?

Permalänk
Medlem

Medvetna låsningar är aldrig bra, om det nu är detta vi pratar om, men det verkar det inte vara? AMD har gått in som sponsor här, Nvidia hade säkerligen chansen, vad vet jag. Men kom igen, Nvidia, vem fan vill stötta Nvidia i dessa dagar? Haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du kan argumentera bäst du vill att G-sync är bättre, men det tog Nvidia fortfarande fyra år att ens tillåta sina användare att köra annat än G-sync. Och då även tvinga sina användare att köpa nya grafikkort för ändamålet. Om G-sync var så överlägset, varför inte låta kunderna göra det aktiva valet? Du har inget vidare case här, känner jag.

Vi repeterar: Aktivt blockera en VESA-standard för att tvinga kunder att köpa både nya grafikkort och egna monitorer. Kom igen.

Du förstår inte, antagligen för att du vill förstå och/eller inte använt G-sync. Kunderna som köpte G-Sync-skärmar gjorde det aktiva valet du pratar om. Folk köper på samma sätt en iPhone för att de vill köra iOS. Den som vill köra Kalle Anka-OS köper en annan telefon.

Du tror dig veta att G-Sync och VESA Adaptive Sync fungerat lika bra för att ändamålet är detsamma, du har tydligen bara missat att implementationen i verkligheten inte fungerade lika bra beroende på att det var rena vilda västern med skärmtillverkare som inte lyckades leverera skärmar som konformerade med VESA-standarden.

Jag kan även med säkerhet säga att det är noll personer som tryckt gilla på ditt inlägg som ägt en skärm med G-Sync-modul, och har aldrig hört en enda ångra sitt val att skaffa en skärm med G-Sync-modul. Hur "inlåst" man ändå må ha blivit i Nvidias ekosystem så var hela poängen med G-Sync att man betalade extra för något som inte bara fungerade i teorin utan i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lite skrämmande att så många vill att proprietär teknologi som enbart fungerar med ett företag ska vara "standard" i spel, istället för det som är öppet för alla att använda.

Jag vet inte var du har läst det, men jag har inte skrivit eller menat det. Jag hade gärna använt FSR om det producerade samma visuella resultat samt drog nytta av hårdvaruaccelerationen som jag har stöd för, men nu är det ju som bekant inte så. När runt 85% av GPU-marknaden inte är AMD heller så är det kanske inte konstigt att folk är missnöjda när de går miste om att använda sina grafikkort till fullo p.g.a. att AMD vill få sina mediokra produkter att se bättre ut med exklusivitetsavtal.

Ingen förlorar på att båda teknologier existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Medvetna låsningar är aldrig bra, om det nu är detta vi pratar om, men det verkar det inte vara? AMD har gått in som sponsor här, Nvidia hade säkerligen chansen, vad vet jag. Men kom igen, Nvidia, vem fan vill stötta Nvidia i dessa dagar? Haha.

Var är källan på att AMD går in som sponsor?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

FSR alternativ fungerar på grafikkort oavsett tillverkare. Det är en teknik som är öppen för båda sidor.

Jag uppskattar att du är lite djävulens advokat, men här får jag intrycket att du kanske inte är någon större gamer längre och/eller inte kör AAA-titlar som är så tunga att uppskalningsteknik behövs för att nå högre framerates?

Jag misstänker att ytterst få Nvidia-användare skulle bry sig om det är AMD, Nvidia eller Eddie Olsson som har konstruerat och implementerat uppskalningsalgoritmen, utan problemet ligger vid att det visuella resultatet inte är detsamma. Det går säkert hyra en våtdammsugare, blanda bål i den och hävda att minst 99% av innehållet är fullt drickbart, men jag misstänker att ganska många gäster skulle tycka annorlunda. Det är precis så i det här fallet.

Den som har åsikten att FSR duger lika bra är fri att använda det, men försök inte övertala mig att det är lika bra.

När det dessutom inte handlar om några tekniska begränsningar eller bristande resurser att ge stöd för DLSS/XeSS eller RTX-teknologierna, utan ett nesligt marknadsföringstrick av AMD för att få sälja några fler grafikkort, då är det väl inte konstigt att de ca 85% av marknaden som inte har AMD-kort känner att de blir lurade på den fulla upplevelsen?

Att Bethesda optimerar spelet för RDNA-arkitekturen är inget konstigt eller alarmerande heller. Det är dessutom bara AMD som har en realistisk chans att producera en kapabel x86-SoC till så lågt pris att det kan bli aktuellt i en konsol, så de lär sannolikt fortsätta att dominera konsolhårdvaran även på nästa generation. Därmed är det även oerhört många fler speltitlar som kommer att optimeras för AMD, och jag önskar dem all lycka.

Jag vill fortfarande använda de hårdvaruaccelererade Nvidia-specifika finesserna minst tills det kommer något som klarar att producera samma visuella resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

många verkar se framemot att MS köper upp fler spelutvecklare.

Absolut, eftersom MS är ett mjukvaruföretag som inte bara styrs av ekonomer utan faktiskt förstår och tar hänsyn till vad som krävs för att utveckla och marknadsföra världsledande mjukvaruprodukter. Problemet är att uppfinnare (eller kreatörer) sällan är goda affärsmän. Det ska bli intressant att se kvalitén på Starfield nu när Bethesda inte styrs av Zenimax längre, vilket var ett av de stora problemen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När det dessutom inte handlar om några tekniska begränsningar eller bristande resurser att ge stöd för DLSS/XeSS eller RTX-teknologierna, utan ett nesligt marknadsföringstrick av AMD för att få sälja några fler grafikkort, då är det väl inte konstigt att de ca 85% av marknaden som inte har AMD-kort känner att de blir lurade på den fulla upplevelsen?

Ni verkar sitta på mer uppgifter än mig men har du någon källa på att det är nesligt marknadsföringstrick av AMD för att få sälja några fler grafikkort

Skrivet av Sveklockarn:

Absolut, eftersom MS är ett mukvaruföretag som inte bara styrs av ekonomer utan faktiskt förstår och tar hänsyn till vad som krävs för att utveckla och marknadsföra världsledande mjukvaruprodukter. Problemet är att uppfinnare (eller kreatörer) sällan är goda affärsmän. Det ska bli intressant att se kvalitén på Starfield nu när Bethesda inte styrs av Zenimax längre, vilket var ett av de stora problemen tidigare.

Och det har inte alla andra företag? Förutom kanske en stor plånbok. "Problemet är att uppfinnare (eller kreatörer) sällan är goda affärsmän." Men största problemet är också det motsatta. Så att vara bra på affärer ger inga bra spel. Däremot fungerar det bättre tvärtom. Det vill säga en amatör hemma kan skapa ett riktigt bra spel.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hela min poäng med inlägget var att hade inte nvidia introducerat det så hade ingen saknat det. Således ett skapat behov.

Du kanske har missat att det är Nvidia som utgjort spjutspetsen för utvecklingen mot allt bättre grafik i snart två decennier?

Problemet är att AMD de gjorde en rad 3dfx-liknande affärer i mitten av 2000-talet; först genom att köpa hela ATI för ett enormt överpris, därefter försökte de bli kiseltillverkare med Global Foundries och sen la de enormt mycket av sina kvarvarande resurser på Bulldozer-arkitekturen som av olika skäl aldrig slog igenom. Vi kan alla tacka vår lyckliga stjärna att AMD trots allt orka vända den skutan och överleva som bolag trots de utan vidare 7-8 år som de gick på knäna.

Det snackas varmt om öppna standarder här samtidigt som folk glömmer vem det är som drivit fram utvecklingen till en punkt där andra aktörer fått någon hårdvara att uppfinna sina öppna standarder till, ungefär som att grafikteknologi utvecklar sig själv om man bara väntar tillräckligt längre.

Lördagsgodis är också ett skapat behov, är det en konspiration från tandläkarna för att skapa nya kunder?

Raytracing i spel är ett visuellt koncept som funnits sen 90-talet, problemet är att det inte existerat någon hårdvara som varit ens i närheten att kunna rendera det i realtid förrän de senaste fem åren. Man hade kunnat skippa alla andra visuella förbättringar sedan mitten av 90-talet också, men du kanske behöver inse att de tillkommit av att någon tänkt tanken "tänk om man kunde göra såhär med grafiken istället" och sedan jobbat fram en lösning för att realisera det.

Edit: Fixat trasig meningsbyggnad/ordföljd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ni verkar sitta på mer uppgifter än mig men har du någon källa på att det är nesligt marknadsföringstrick av AMD för att få sälja några fler grafikkort

Jag förstår om du inte orkar läsa alla inlägg i tråden. Den korta sammanfattningen är att AMD sponsrat en rad titlar (precis som Nvidia gör) och att det de senaste två åren lett till att AMD-sponsrade titlar levereras utan stöd för Nvidias RTX-teknologier. Detta samtidigt som Nvidia-sponsrade titlar i långt mycket högre grad kommit ut med stöd för AMDs/Intels motsvarande [men ej likvärdiga] teknologier.

Resten tycker jag att du kan läsa ikapp i tråden.

Skrivet av igelkotte:

Men största problemet är också det motsatta. Så att vara bra på affärer ger inga bra spel. Däremot fungerar det bättre tvärtom. Det vill säga en amatör hemma kan skapa ett riktigt bra spel.

Det finns inget motsatsförhållande i att vara bra på affärer och spel. Läs vad jag skrev igen, styrkan hos MS är att de vet hur man driver ett framgångsrikt mjukvaruföretag utan att styras av ekonomer.

Minecraft är ett exempel på ett hemmaknack som räddades från den brinnande tågkrasch det var genom att Microsoft tog över och gjorde klart spelet till någonstans i närheten av det [självcensur] lovade men aldrig levererade när han började sälja spelet i början 2010-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Från pcgamingwiki
Spel med endast FSR: 90 st
Spel med endast DLSS: 134 st
Spel med endast XESS: 7 st

Så har du ett AMD-kort kan du använda uppskalning i 97 titlar, medans Nvidia-kort stödjer 231 titlar. Ingen bryr som om de där 134 titlarna men banne mig så fort det läggs till ett spel på FSR-listan så blir det ett himla liv om "anti-consumer".

Kanske har nått med DX version att göra?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår om du inte orkar läsa alla inlägg i tråden. Den korta sammanfattningen är att AMD sponsrat en rad titlar (precis som Nvidia gör) och att det de senaste två åren lett till att AMD-sponsrade titlar levereras utan stöd för Nvidias RTX-teknologier. Detta samtidigt som Nvidia-sponsrade titlar i långt mycket högre grad kommit ut med stöd för AMDs/Intels motsvarande [men ej likvärdiga] teknologier.

Resten tycker jag att du kan läsa ikapp i tråden.
Det finns inget motsatsförhållande i att vara bra på affärer och spel. Läs vad jag skrev igen, styrkan hos MS är att de vet hur man driver ett framgångsrikt mjukvaruföretag utan att styras av ekonomer.

Minecraft är ett exempel på ett hemmaknack som räddades från den brinnande tågkrasch det var genom att Microsoft tog över och gjorde klart spelet till någonstans i närheten av det [självcensur] lovade men aldrig levererade när han började sälja spelet i början 2010-talet.

Jag har sett vad du skrev i alla fall och jag är aningen skeptisk. Men visst det är ett framgångsrikt företag och det har fel och brister precis som alla andra företag också. Skulle MS börja från scratch idag med samma personer och upplägg är jag inte säker att det skulle gå lika bra, MS är ett väletablerat och känt företag sen begynnelsen.

Nu var det inte rent generellt utan just Starfield jag undrade över vem som står för sponsringen. Alla verkar säkra på sin sak och jag efterfrågade bara källa på det.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag har sett vad du skrev i alla fall och jag är aningen skeptisk. Men visst det är ett framgångsrikt företag och det har fel och brister precis som alla andra företag också. Skulle MS börja från scratch idag med samma personer och upplägg är jag inte säker att det skulle gå lika bra, MS är ett väletablerat och känt företag sen begynnelsen.

Nu var det inte rent generellt utan just Starfield jag undrade över vem som står för sponsringen. Alla verkar säkra på sin sak och jag efterfrågade bara källa på det.

https://www.youtube.com/watch?v=9ABnU6Zo0uA

Där får du det på tv til och med.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Förutom andas, äta och sova så är i princip allt människan tar sig för skapade behov.

Absolut. Och?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kanske har missat att det är Nvidia som utgjort spjutspetsen för utvecklingen mot allt bättre grafik i snart två decennier?

Problemet är att AMD är att de gjorde en rad 3dfx-liknande affärer i mitten av 2000-talet; först genom att köpa hela ATI för ett enormt överpris, därefter försökte de bli kiseltillverkare med Global Foundries och sen la de enormt mycket av sina kvarvarande resurser på Bulldozer-arkitekturen som av olika skäl aldrig slog igenom. Vi kan alla tacka vår lyckliga stjärna att AMD trots allt orka vända den skutan och överleva som bolag trots de utan vidare 7-8 år som de gick på knäna.

Det snackas varmt om öppna standarder här samtidigt som folk glömmer vem det är som drivit fram utvecklingen till en punkt där andra aktörer fått någon hårdvara att uppfinna sina öppna standarder till, ungefär som att grafikteknologi utvecklar sig själv om man bara väntar tillräckligt längre.

Lördagsgodis är också ett skapat behov, är det en konspiration från tandläkarna för att skapa nya kunder?

Raytracing i spel är ett visuellt koncept som funnits sen 90-talet, problemet är att det inte existerat någon hårdvara som varit ens i närheten att kunna rendera det i realtid förrän de senaste fem åren. Man hade kunnat skippa alla andra visuella förbättringar sedan mitten av 90-talet också, men du kanske behöver inse att de tillkommit av att någon tänkt tanken "tänk om man kunde göra såhär med grafiken istället" och sedan jobbat fram en lösning för att realisera det.

Nu lägger du in massor i det jag skrev som jag inte alls har uttryckt eller står för, har inte heller missat något som du antyder att jag skulle gjort. Läs vad jag skriver och inte vad du tror jag menar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu lägger du in massor i det jag skrev som jag inte alls har uttryckt eller står för, har inte heller missat något som du antyder att jag skulle gjort. Läs vad jag skriver och inte vad du tror jag menar.

Ok, hur ska man tolka "Hade de, eller någon annan för övrigt, inte introducerat det hade ingen saknat det." annars?

Ja, raytracing är en teknik som är i sin linda fortfarande, men att påstå att ingen skulle saknat det om Nvidia inte introducerat det är historielöst som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, hur ska man tolka "Hade de, eller någon annan för övrigt, inte introducerat det hade ingen saknat det." annars?

Ja, raytracing är en teknik som är i sin linda fortfarande, men att påstå att ingen skulle saknat det om Nvidia inte introducerat det är historielöst som bäst.

Precis vad jag skriver. Ingen hade saknat det om det inte lanserats. Får du det till att betyda något annat så läser du in egna värderingar, inte mina. Historien har inget med saken att göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Precis vad jag skriver. Ingen hade saknat det om det inte lanserats. Får du det till att betyda något annat så läser du in egna värderingar, inte mina. Historien har inget med saken att göra.

Jo, jag har förklarat varför du har fel, att raytracing realiserades för att folk började drömma om det och släppa spel med miljöer som innehöll raytracad grafik ca 25 år tidigare.

Nvidia kom och levererade något som folk redan var bekanta med och ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Precis vad jag skriver. Ingen hade saknat det om det inte lanserats. Får du det till att betyda något annat så läser du in egna värderingar, inte mina. Historien har inget med saken att göra.

Detta demo är från början från en Amiga i nådens år 1986:

Drömmen om real time raytracing har funnits längre än förmodligen en ganska stor del av forumets läsare. Det är en big deal för många. Men jag har full förståelse att inte alla riktigt är där ännu eller av någon anledning inte vill acceptera det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag uppskattar att du är lite djävulens advokat, men här får jag intrycket att du kanske inte är någon större gamer längre och/eller inte kör AAA-titlar som är så tunga att uppskalningsteknik behövs för att nå högre framerates?

Hur mycket eller lite jag spelar - det spelar mindre roll för min poäng här . Men ja - det blir en hel del mindre speltid nu för tiden. Så är det.
Själv har jag varit tacksam för varje spel med DLSS-stöd sedan start (jaja, version 1 var för skakig men det hör till historien) Tycker uppskalning är fenomenalt! Nvidia sådde dessutom fröet för den här utvecklingen. Det kan vi alla vara tacksamma för.
Mitt RTX 2070 hade inte orkat med titlar i 4k särskilt väl utan uppskalningsstödet det givit i lite nyare titlar. Så jag är väldans nöjd med DLSS. Har inte testat AMDs dito på den stationära däremot.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag misstänker att ytterst få Nvidia-användare skulle bry sig om det är AMD, Nvidia eller Eddie Olsson som har konstruerat och implementerat uppskalningsalgoritmen, utan problemet ligger vid att det visuella resultatet inte är detsamma. Det går säkert hyra en våtdammsugare, blanda bål i den och hävda att minst 99% av innehållet är fullt drickbart, men jag misstänker att ganska många gäster skulle tycka annorlunda. Det är precis så i det här fallet.

Den som har åsikten att FSR duger lika bra är fri att använda det, men försök inte övertala mig att det är lika bra.

Mjaa. Här har det nog skett ett missförstånd någonstans. Jag har inte påstått att allt är lika bra. Jag känner till att DLSS ligger en del före.
Min poäng var att den ena uppskalningstekniken låser ute konkurrensen medan den andra inte gör det utan funkar på alla grafikkort. Och Haziza uttryckte ju faktiskt missnöje med tekniker som låser ute konkurrens och önskade välja bort sådant.

Skrivet av Sveklockarn:

När det dessutom inte handlar om några tekniska begränsningar eller bristande resurser att ge stöd för DLSS/XeSS eller RTX-teknologierna, utan ett nesligt marknadsföringstrick av AMD för att få sälja några fler grafikkort, då är det väl inte konstigt att de ca 85% av marknaden som inte har AMD-kort känner att de blir lurade på den fulla upplevelsen?

Här hade jag en invändning i ett tidigare inlägg. Jag har inte sett nå bra underlag om AMD faktiskt skulle gjort något nvidia inte gjort på den här fronten.
#20094111

Skrivet av Sveklockarn:

Att Bethesda optimerar spelet för RDNA-arkitekturen är inget konstigt eller alarmerande heller. Det är dessutom bara AMD som har en realistisk chans att producera en kapabel x86-SoC till så lågt pris att det kan bli aktuellt i en konsol, så de lär sannolikt fortsätta att dominera konsolhårdvaran även på nästa generation. Därmed är det även oerhört många fler speltitlar som kommer att optimeras för AMD, och jag önskar dem all lycka.

Jag vill fortfarande använda de hårdvaruaccelererade Nvidia-specifika finesserna minst tills det kommer något som klarar att producera samma visuella resultat.

Jag fattar om man vill använda senaste tekniken - och vill använda fördelarna som ens egna hårdvara ger. Jag köper rakt av om man vill se specifikt DLSS-stöd. I get it! Vi tycker likadant här ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Min poäng var att den ena uppskalningstekniken låser ute konkurrensen medan den andra inte gör det utan funkar på alla grafikkort.

Om jag måste välja mellan en öppen teknik eller en bättre teknik så tar jag den bättre tekniken. Jag har inget ansvar att göra avkall på min spelupplevelse för att AMD eller någon annan inte lyckats hålla jämna steg med Nvidia. Jag är övertygad om att det kommer en gemensam standard med tiden (som det gjort med väldigt mycket annat i datorvärlden), men inte sålänge premisserna är att en eller flera tillverkare ska få resultaten ur en massiv R&D-budget kostnadsfritt för att de inte investerat tillräckligt själva.

Skrivet av Söderbäck:

Här hade jag en invändning i ett tidigare inlägg. Jag har inte sett nå bra underlag om AMD faktiskt skulle gjort något nvidia inte gjort på den här fronten.

Jag såg den, men jag vet inte vilken 'bevisgrad' man ska nöja sig med? Vore det tillräckligt att Starfield visar sig komma utan stöd för DLSS om två månader, eller är det bara en avvikelse som kan förklaras på andra sätt?

Det finns nog väldigt få fakta som inte enbart är tillgängliga för en inre krets i berörda bolag när det gäller exakt vad avtalen har för bäring på utvecklingen, samtidigt blir det svårt att avfärda återkommande händelser som tillfälligheter när stora AAA-titlar missar att implementera stöd för vad den absolut majoriteten av marknaden använder för hårdvara. Speciellt då i ljuset av att Nvidia har en historik av att vara proaktiva och hjälpa utvecklare att minska arbetstiden/svårighetsgraden för att stödja deras tekniker.

Skrivet av Söderbäck:

Jag fattar om man vill använda senaste tekniken - och vill använda fördelarna som ens egna hårdvara ger. Jag köper rakt av om man vill se specifikt DLSS-stöd. I get it! Vi tycker likadant här ;).

Det finns någon slags outtalad dröm om ungefär att "tänk om Nvidia inte dominerade" som tar sin skepnad i olika diskussioner. Nu är ju tyvärr inte verkligheten så, utan Nvidia är absolut dominerande för PC-gaming när det kommer till grafik. Metoden för att balansera det förhållandet kan orimligen vara att vi ska påtvinga folk en sämre standard i rättvisans namn, utan snarare att AMD och Intel kommer ikapp med sina produkter och utvecklar några utmanande alternativ.

AMD har ju nästan bara börjat, sett till hur de ändå vässat till sina GPU-releaser bättre än på väldigt många år. Att försöka släta över de nuvarande bristerna i FSR genom exklusivitetsavtal (OBS! GÄNGSE HYPOTES) kommer aldrig att vinna över några kunder långsiktigt, och det tror jag även den mest inbitna Nvidia-hatare kan förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, jag har förklarat varför du har fel, att raytracing realiserades för att folk började drömma om det och släppa spel med miljöer som innehöll raytracad grafik ca 25 år tidigare.

Nvidia kom och levererade något som folk redan var bekanta med och ville ha.

Jag har fel? Nej, det har jag inte. Det där är precis det jag skrev från början, en efterkonstruktion. Ja, raytracing har funnits länge och det är något som nästan lika länge varit en dröm för många i spel. Det betyder dock inte att det hade saknats om det inte lanserats med 2000-serien. Det fanns inte, inte på något sätt värt att tala om i alla fall, och således hade ingen saknat att det inte släpptes.

Jag tror fortfarande du läser in något jag inte skriver.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Detta demo är från början från en Amiga i nådens år 1986:

https://www.youtube.com/watch?v=aufOzw3Kd1s

Drömmen om real time raytracing har funnits längre än förmodligen en ganska stor del av forumets läsare. Det är en big deal för många. Men jag har full förståelse att inte alla riktigt är där ännu eller av någon anledning inte vill acceptera det.

Det är inte det jag skriver, du läser också in något helt annat än det jag faktiskt skriver.

För övrigt är videon du visar skapad med individuellt renderade bilder. Det tog rätt lång tid skapa den också. Inte särskilt relevant i sammanhanget. Jag är fullt medveten att raytracing funnits länge, det är dock inte samma sak som att det implenteras realtime i spel. Två helt skilda saker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet allvarligt talat. Spel har ena eller andra laget som sponsor etc hela tiden. Tycker inte folk förlorar sömn över det i vanliga fall, fattar inte varför man helt plötsligt ska bry sig nu, lol

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |