BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Medlem

Det vore så nice att kunna smälla in sitt pass/ID i Apple Wallet där man redan har allt samlat.
Funkade med Vaccinpasset om jag inte missminner mig samt med boardingkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Det vore så nice att kunna smälla in sitt pass/ID i Apple Wallet där man redan har allt samlat.
Funkade med Vaccinpasset om jag inte missminner mig samt med boardingkort.

Apple jobbar på att få in körkort i Wallet, men det är bara i en del delstater i USA som det funkar än. Sverige är långt bort, skulle jag gissa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Verkar inte gå att skaffa BankID längre på Sparbanken med säkerhetsdosa. Krävs pass eller besök på banken. Kanske bra med bättre säkerhet, men blir krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Verkar inte gå att skaffa BankID längre på Sparbanken med säkerhetsdosa. Krävs pass eller besök på banken. Kanske bra med bättre säkerhet, men blir krångligare.

Intressant input.
Är det stört omöjligt som kund förnya sitt BankID med säkerhetsdosa eller handlar det bara om när du ska nyttja det som ny tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant input.
Är det stört omöjligt som kund förnya sitt BankID med säkerhetsdosa eller handlar det bara om när du ska nyttja det som ny tjänst?

Gäller främst om du inte skapar bankid med bankid, men de har sedan 1,5 år tillbaka kunnat kräva kontroll med pass eller nationellt id-kort (vid nytt bankid) oavsett hur du skaffar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Intressant input.
Är det stört omöjligt som kund förnya sitt BankID med säkerhetsdosa eller handlar det bara om när du ska nyttja det som ny tjänst?

I det här fallet hade bankid gått ut för en månad sedan

Jag förnyade mitt eget för en-två månader sedan och det hade inte gått ut. Det förnyade jag utan pass, minns inte om jag hade dosa eller bara befintligt bankid.

Permalänk
Medlem

https://frejaeid.com/freja-har-fatt-godkant-att-ge-ut-e-legit...

Freja tillåter snart att man fixar e-id (Freja+) utan att fysiskt besök till t.ex. ATG ombud.
Det räcker nu med ett pass för att fixa eID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Freja har en liknande funktion som heter "delad kontroll".
Om dom kan fixa det så tänker jag att BankID på sikt kan lösa det, det kräver dock att man har en mer inkluderande filosofi.

https://frejaeid.com/vanliga-fragor/delad-kontroll/

Det är en bra funktion men tolkar det inte som det jag är ute efter. Delad kontroll innebär att huvudanvändaren fortfarande förväntas göra hanteringen av ärendena men att man som medanvändare får en avisering där man utöver huvudanvändaren också måste godkänna signeringen. I praktiken blir det samma sak som ifall man använder sig utav bank-id.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Verkar inte gå att skaffa BankID längre på Sparbanken med säkerhetsdosa. Krävs pass eller besök på banken. Kanske bra med bättre säkerhet, men blir krångligare.

Svenskt pass eller nationellt ID-kort samt en telefon med NFC räcker om man vill slippa besöka banken.

https://cdn.bankid.com/video/kontrollera-id-handling.mp4

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/kontrollera-id-hand...
Sparbankerna är väl Swedbank sedan länge.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Permalänk
Medlem

kanske dom får göra om körkorten så dom blir giltiga id-handlingar.. med chip osv.. varför ska man ha 2 olika "id-handlingar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

kanske dom får göra om körkorten så dom blir giltiga id-handlingar.. med chip osv.. varför ska man ha 2 olika "id-handlingar"

Körkort är ett förarbevis även om vi i Sverige godtar det som id-handling.
Frågan är varför vi ska ha fysiska körkort när en giltig id-handling borde räcka för kontroll av behörighet, det är om jag hyr eller provkör bil och liknande situationer som det fysiska körkortet krävs men även om jag framför fordon utomlands annars har jag slutat att ta med mig körkortet till vardags.
Körkortsbehörighet är en allmän handling (offentlig) så det vore bättre med ett sökbart register där behörighet kontrolleras enligt personnummer istället för idag när man måste begära ut uppgiften av transportstyrelsen.
Körkort kan även kontrolleras via transportstyrelsens automatiska tjänst 0771-502570 men det kontrollerar endast om det fysiska körkortet finns i registret och inte är spärrat, dumt nog så ska utgångsdatum anges i annat format än det är angivet på körkortet.
Det är inga problem vid poliskontroll utan att ha med sig körkortet om du har en giltig id-handling, jag körde en period när mitt fysiska körkort passerat giltighetstiden (som jag inte upptäckt då jag inte använde det kortet) men behörigheterna är giltiga ändå så det var inga problem då heller vid poliskontroll.

Permalänk
Medlem

Testat bank-id legitimering på apoteket och ett lokalt PostNord ombud. Det funkade inte för någon när de ”blippade ” qr koden. Är det butikerna som inte anpassat sig?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av pi:

Testat bank-id legitimering på apoteket och ett lokalt PostNord ombud. Det funkade inte för någon när de ”blippade ” qr koden. Är det butikerna som inte anpassat sig?

Förmodligen är det så. Det är givetvis väldigt nytt men verkar vara rätt svårt att ta reda på vilka som faktiskt accepterar lösningen.
Jag provade lite förra veckan och Kronans Apotek tog det inte (ännu, var något de undersökte enligt apotekaren), det gick dock bra på Apoteket Hjärtat men de gjorde någon manuell övning, ej scan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

...det gick dock bra på Apoteket Hjärtat men de gjorde någon manuell övning, ej scan.

Misstänker att de bara skrev in personnumret i sitt system, som om du haft ett fysiskt id-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Misstänker att de bara skrev in personnumret i sitt system, som om du haft ett fysiskt id-kort.

Det gjorde Apoteket också, hon sa "Jag ser ju att du är du..." och så knappade hon in mitt personnr så fick jag ut mitt recept. Känns inte som att det digitala ID funkar fullt ut i butikerna ännu så tyvärr verkar man inte kunna lämna hemma sitt vanliga id än så länge.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Det gjorde Apoteket också, hon sa "Jag ser ju att du är du..." och så knappade hon in mitt personnr så fick jag ut mitt recept. Känns inte som att det digitala ID funkar fullt ut i butikerna ännu så tyvärr verkar man inte kunna lämna hemma sitt vanliga id än så länge.

Det blir lite mer omfattande process än tidigare. Streckkoden/2d-koden på ex körkortet är bara personnumret. Så den har ingen säkerhetsfunktion för att säkerställa giltigheten utan är bara där för att underlätta hanteringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Det blir lite mer omfattande process än tidigare. Streckkoden/2d-koden på ex körkortet är bara personnumret. Så den har ingen säkerhetsfunktion för att säkerställa giltigheten utan är bara där för att underlätta hanteringen.

Jo det har jag utnyttjat några gånger. Behöver scanna körkortet för att exempelvis få blippa i någon affär, och har inte med det, då funkar (ibland) en onlinetjänst för att skapa egna streckkoder med bara personnummer som input. Dock är dessa scanners inte så bra, så det är inte alltid de ser streckkoden. Jag har jobbat en del med sicks scanners och de är mycket bättre, missar aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det blir lite mer omfattande process än tidigare. Streckkoden/2d-koden på ex körkortet är bara personnumret. Så den har ingen säkerhetsfunktion för att säkerställa giltigheten utan är bara där för att underlätta hanteringen.

Exakt. Det är det här som folk inte verkar förstå.
Det enda som händer när man scannar körkortet är att systemet bara läser in personnummret för att dom ska slippa skriva det.

På bankid, så måste den ju kontakta bank-ids server och verifiera att QR-koden är korrekt.
Varför? Jo för det är ju relativt enkelt att bara programmera upp en egen "Bankid app" som visar valfritt ID, men då kommer ju inte QR-koden gå att verifiera.

Mao så kräver detta "system" att alla (!) ska investera i integrationer mot BANKID, och det är det jag ställer mig tvivlande till.

Detta borde ha implementerats av svenska staten, inte privata bolag, för redan nu har vi ju minst 2 konkurrenter. En soppa helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det lär ta ett tag innan detta är på banan och accepteras brett vilket kanske var förväntat också.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-digitala-id-kortet-galle...

Permalänk
Officiell jultomte

Nu har Systembolaget accepterat digitalt ID-kort via BankID

https://vanligafragor.systembolaget.se/org/systembolaget/d/vi...

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det blir lite mer omfattande process än tidigare. Streckkoden/2d-koden på ex körkortet är bara personnumret. Så den har ingen säkerhetsfunktion för att säkerställa giltigheten utan är bara där för att underlätta hanteringen.

Borde gå att lösa, sägs ju att våra körkort är bland dom säkraste id handlingarna.

Kan ju hoppas det fixas eller att de inte tvingar på en massa kort jag inte behöver och bygger på plast bergen. I alla fall inte så länge jag lever.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borde gå att lösa, sägs ju att våra körkort är bland dom säkraste id handlingarna.

Tvärtom menar du, körkort har väldigt låg säkerhet, t.ex. kan du själv skicka in foto (på någon annan person) vid förnyelse, de innehåller ingen biometrisk information (mer än fotot) till skillnad från pass/nationellt id-kort o.s.v. Körkort är bara en plastbit med en bild och lite text.

Visa signatur

Apple