BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Melding Plague

BankID inför digitalt ID-kort

För den som tröttnat på att hala fram plastbrickan vid legitimering inför BankID digitalt ID-kort som ansluts till pass eller nationellt ID.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Administrativ avgift

Staten borde gå in o köpa 51% av ägandeskapet

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ja, staten ska gå in och styra skutan.
Att det inte redan är fallet är helt obegripligt enligt mig.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Min spontanta gissning: Antagligen läser appen in data via NFC från ditt pass/ID-kort. Körkortet saknar den informationen.

Permalänk
Medlem

Förutsätter att QR-koden timear ut efter en kort tid...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Jepp, det var min omedelbara tanke också. Vore praktiskt. Sällan man glömmer både telefon och plånbok hemma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"... och bland annat Finansinspektionen har tidigare uttryckt att tjänsten bör sättas under statlig tillsyn eller ersättas med en statlig version för att undvika säkerhetsrisker."

Ja, ett ställe till de kan läcka information från.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

För den som tröttnat på att släpa med telefonen överallt då?
En plastbricka är ju betydligt lättare än en telefon.

Dessa semi-statliga företag är också en plåga där ansvaret kommer att smitas ifrån, då dom kommer peka finger på varandra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Använd Freja istället och sluta stötta de mätta bankerna som äger BankID kan styra och ställa som dom vill.

Permalänk

Det låt ett komplicerat tillvägagångsätt för att få igång den. Det måste bli enklare och sedan måste det kunna ersätta körkortet.
Det är en säkerhetsrisk att hela tiden bära med sig ett körkort som man kan tappa. Argument som att det är riskfyllt att ha mobilt bankid, ja det är det. Men det har typ alla redan varvid den ökade risken med att även kunna använda denna som körkort blir väldigt liten.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Hoppas att det kommer en lösning för det också i ett senare skede.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det låt ett komplicerat tillvägagångsätt för att få igång den. Det måste bli enklare och sedan måste det kunna ersätta körkortet.
Det är en säkerhetsrisk att hela tiden bära med sig ett körkort som man kan tappa. Argument som att det är riskfyllt att ha mobilt bankid, ja det är det. Men det har typ alla redan varvid den ökade risken med att även kunna använda denna som körkort blir väldigt liten.

Du behöver inte bära med dig körkortet men behöver kunna styrka din identitet om Polisen stoppar dig, så e-ID räcker.

Permalänk
Medlem

Jag är dansk medborgare, jag kan alltså inte ta del av detta för att jag har inte rätt till svenskt pass eller svenkt nationellt ID. Men BankID har jag rätt till samt vanlig ID Kort (Skatteverket) och Körkort! Vafan

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fenrisulvfan:

För den som tröttnat på att släpa med telefonen överallt då?
En plastbricka är ju betydligt lättare än en telefon.

Dessa semi-statliga företag är också en plåga där ansvaret kommer att smitas ifrån, då dom kommer peka finger på varandra.

Då får du fortsätta bära med dig plastbrickorna, ingen kommer hindra dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

För den som tröttnat på att släpa med telefonen överallt då?
En plastbricka är ju betydligt lättare än en telefon.

Dessa semi-statliga företag är också en plåga där ansvaret kommer att smitas ifrån, då dom kommer peka finger på varandra.

Det är ju inget krav på att du måste använda e-id. Din plastbricka kommer fungera framåt. Detta är ett komplement för dom som inte tröttnat på att släpa med sig mobilen överallt.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Du behöver inte bära med dig körkortet men behöver kunna styrka din identitet om Polisen stoppar dig, så e-ID räcker.

500kr i böter står det här och på många ställen:
https://nyhetersto.se/2021/05/06/inget-korkort-med-sig-result...
https://lawline.se/answers/hur-stort-ar-botesbeloppet-om-man-...

*edit* En källa som påstår samma sak som du:
https://www.bilpuls.se/kora-utan-korkort/

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag är dansk medborgare, jag kan alltså inte ta del av detta för att jag har inte rätt till svenskt pass eller svenkt nationellt ID. Men BankID har jag rätt till. Vafan

Tycker inte det är så konstigt. Detta är ett digitalt komplement till ditt svenska nationalla ID, pass eller KK.

Permalänk
Medlem

Det står inte om personen kunde identifiera sig vilket jag gissar att dom inte kunde vid ovan två exempel.

" Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det står inte om personen kunde identifiera sig vilket jag gissar är fallet vid ovan två exempel.

" Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren. "

Frågan kvarstår ju dock - Anser polisen att en icke-statlig legitimation i form av BankID är godkänd?

Om BankID hade varit statligt (!!!) Är det ju en rätt snabb process antagligen.

Edit*
Jag har alltså hört både ja och nej från olika poliser vilket i slutändan innebär att giltigheten av digital legitimation bygger på tur och från fall till fall...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Frågan kvarstår ju dock - Anser polisen att en icke-statlig legitimation i form av BankID är godkänd?

Om BankID hade varit statligt (!!!) Är det ju en rätt snabb process antagligen.

Det finns flera icke-statliga identitetshandlingar som är godkända.
När det gäller e-ID så har jag kört Freja e-id och det har fungerat nästan överallt.
Där det inte fungerat är på udda ställen som att komma på en Finlandsfärja. Men att gå in på en myndighet med hög säkerhet är inga problem, vakter godtar e-id.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

Min spontanta gissning: Antagligen läser appen in data via NFC från ditt pass/ID-kort. Körkortet saknar den informationen.

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Permalänk
Medlem

Använder Freja för legitimering vid paketutlämning och det fungerar bra för mig.
Använder det även på webbplatser som har stöd för det. Bra komplement till BankID.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min spontanta gissning: Antagligen läser appen in data via NFC från ditt pass/ID-kort. Körkortet saknar den informationen.

Jag gissar att det snarare är som med Freja att du scannar in alla detaljer via kameran och sedan måste gå in på någon ställe och bekräfta din identitet.

Freja har ju kört ATG ombud, gissar att Bank-ID kommer nyttja bankerna.

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé i sig, men bökigare än att bara dra fram körkortet, så ingen poäng för min del.

Skrivet av reverend benny:

Använd Freja istället och sluta stötta de mätta bankerna som äger BankID kan styra och ställa som dom vill.

Freja är också privatägt, så det är lite hugget som stucket.

Det ska vara statligt, det är en 100%-ig självklarhet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skönt, då kan man i princip skita i att ta med sig plånboken.

Permalänk
Medlem

Inte en enda som relfekterat över hur lätt det är att stänga ute nån från hela samhället å deras egna ”identitet” när allt går över till att bli digitalt.
Ser ett par röda flaggor här…

Permalänk
Medlem

Gött, då behöver man inte plånboken alls längre när man ska till systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ju inget krav på att du måste använda e-id.

Ännu.

En gång i tiden var det helt frivilligt att använda bank-id. Idag är det väldigt besvärligt att klara sig utan, så det har blivit ett de-facto krav på att ha bank-id. Risken finns att det går samma väg med e-id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ingen dum idé i sig, men bökigare än att bara dra fram körkortet, så ingen poäng för min del.

Freja är också privatägt, så det är lite hugget som stucket.

Det ska vara statligt, det är en 100%-ig självklarhet.

Det är rätt stor skillnad på teknisk lösning och hur många som kan nyttja tjänsten.
Eftersom det är BankID så är det en stor del av svenska medborgare som inte kan nyttja detta.
Ska man lansera en tjänst så ska det inte vara avvägt av om man är betrodd av en bank.

Det finns t.ex. personer med funktionsnedsättningar som aldrig kommer kunna få BankID eller där en bank inte vill ha dom som kunder. Samma gäller även ungdomar.

Edit:
https://www.tv4.se/artikel/1WXlsKgmd9fZjhyobqAiAz/digitalt-ut...

Man uppskattar det till att cirka 10% av Sveriges invånare lever i ett "digitalt utanförskap" och inte kan få BankID.