BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.

Körkort ÄR en giltig ID-handling och det du saxat är från ett förslag från 2019. Det är alltså INTE något som är genomfört utan ett förslag, mer finns att läsa nedan.
https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-...

Nedan är saxat från skatteverkets sida.
Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet:

id-kort utfärdat av Skatteverket
svenskt pass med vinröd pärm
svenskt nationellt id-kort
svenskt körkort
svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet
svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.

Permalänk
Medlem

Polisen angående id-handlingar:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Står klart och tydligt att "Svenskt körkort" gäller.

Skatteverket:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorfo...

"Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet: svenskt körkort" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClucKe:

Polisen angående id-handlingar:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Står klart och tydligt att "Svenskt körkort" gäller.

Skatteverket:

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/villkorfo...

"Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet: svenskt körkort" osv.

Det du länkar till gäller vid ansökan om id/pass, vad jag eller ett annat företag anser vara giltigt kan därmed skilja sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ponera att du tar lite ansvar själv och ordnar det i tid?

Grattis till bror duktig Nr 10 i denna tråden

Ponera att livet inte alltid är en skyddad verkstad

Allt kan hända som sätter hinder, även för dom enklaste sakerna.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det du länkar till gäller vid ansökan om id/pass, vad jag eller ett annat företag anser vara giltigt kan därmed skilja sig.

Du kan få acceptera ett gammal liftkort om du vill. Inlägget högst upp på den här sidan säger att körkortet inte skall vara ett statligt ID längre från 2022, och det är fortfarande inte sant. Vi har varit inne på detta i tråden fler gånger redan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan få acceptera ett gammal liftkort om du vill. Inlägget högst upp på den här sidan säger att körkortet inte skall vara ett statligt ID längre från 2022, och det är fortfarande inte sant. Vi har varit inne på detta i tråden fler gånger redan.

Det enda jag sa och säger är att det som länkades var vad krävs vid ansökan om id/pass, det står ingenting om vad exempelvis banker kräver på sidorna - eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det enda jag sa och säger är att det som länkades var vad krävs vid ansökan om id/pass, det står ingenting om vad exempelvis banker kräver på sidorna - eller hur?

Inlägget högst upp talar om att körkort inte skall gälla som statligt ID. Två inlägg svarar på detta och påpekar att det är fel. Du svarar på detta och talar om att den sidan bara handlar om att ha med staten att göra, och att banker kan göra som de vill. Ja, och? Det är ingen i hela tråden, vad jag har sett, som påstår att banker måste acceptera körkort, men det är en per sida ungefär som påstår att körkort inte skulle gälla som ID mot statliga myndigheter längre. Bägge dessa uttalanden är fel, men det finns ingen anledning att ta upp den första eftersom ingen har påstått det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det du länkar till gäller vid ansökan om id/pass, vad jag eller ett annat företag anser vara giltigt kan därmed skilja sig.

Visst, ett givet företag kan välja själva precis vad de vill godta som legitimation eller. inte.
Om de vill acceptera ett gammalt busskort, eller en el-räkning som id-handling, men inte ett pass eller ett nationellt id-kort, så kan de göra det. Men det är ytterst få om några som gör så.

De id-handlingar som accepteras vid ansökan om id/pass är exakt samma som accepteras i praktiskt taget alla andra situationer också, och är vad som brukar benämnas "giltig id-handling"

Så jodå, körkort är fortfarande giltig id-handling här i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Hade varit smidigt om man la in körkortsbehörigheten på ID-kort. Förstår inte varför man inte kan få allt samlat på ett ställe, visst det är olika myndigheter.

Det stället finns ju snart, och det är telefonen.

Skrivet av hellmix:

Standard svenson neggo tänk. Oavsett om det skulle bli verklighet så skulle det inte bli effektivt sisådär 12-20år senare innan de sista *dum*bilarna är mer eller mindre borta och under den tiden har man gått om tid att hitta effektiva lösningar som att man kan få igång tändningen utan att starta bil = kan ladda telefon för att få igång bilen etc.

Tja, jag vet hur kassa sådana system kan vara och hade inte velat förlita mig på dem för något så kritiskt som att kunna starta bilen. Min farsa hade en tjänstebil med alkolås ett tag exempelvis, på grund av företagets policys inte något relaterat till honom, och låset var så kasst. Varje gång fick man sitta och blåsa sig hes i ett antal försök innan det godtogs, "blås hårdare" det är inte så lätt när man är på det tionde försöket liksom. Det fåtalet gånger jag har fått blåsa för en polis har det generellt funkat direkt, eller i alla fall på andra försöket.

Sen finns ju risken att man tappat eller gjort sönder sin telefon. Det har hänt mig när jag varit ute i skogen eller varit och badat exempelvis. Det hade inte varit så kul att promenera eller försöka lifta hem när något sånt händer.

Skrivet av Liquidedust:

Det må så vara, men mitt lokala bankkontor godtar inte körkort som id handling längre om du vill ha något anekdotiskt. Enbart pass och nationellt ID.

Så oavsett om det bara är ett förslag eller inte, så har aktörer på eget bevåg börjat neka körkort som ID handling.

Då får man informera och visa polisens och skatteverkets regler.

Sidenote: Lokalt bankkontor? De trodde jag var nerlagda för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inlägget högst upp talar om att körkort inte skall gälla som statligt ID. Två inlägg svarar på detta och påpekar att det är fel. Du svarar på detta och talar om att den sidan bara handlar om att ha med staten att göra, och att banker kan göra som de vill. Ja, och? Det är ingen i hela tråden, vad jag har sett, som påstår att banker måste acceptera körkort, men det är en per sida ungefär som påstår att körkort inte skulle gälla som ID mot statliga myndigheter längre. Bägge dessa uttalanden är fel, men det finns ingen anledning att ta upp den första eftersom ingen har påstått det.

Återigen så svarade jag enbart på det som länkades och där handlar det om vilken legitimation som gäller när man ansöker om pass och id. Du behöver inte svara på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Visst, ett givet företag kan välja själva precis vad de vill godta som legitimation eller. inte.
Om de vill acceptera ett gammalt busskort, eller en el-räkning som id-handling, men inte ett pass eller ett nationellt id-kort, så kan de göra det. Men det är ytterst få om några som gör så.

De id-handlingar som accepteras vid ansökan om id/pass är exakt samma som accepteras i praktiskt taget alla andra situationer också, och är vad som brukar benämnas "giltig id-handling"

Så jodå, körkort är fortfarande giltig id-handling här i Sverige.

Det är ju enbart killgissningar utan riktiga källor, jag säger inte emot någon här, utan svarade enbart på angivna källor som inte säger någonting om något annat än just ansökan av pass och id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är ju enbart killgissningar utan riktiga källor, jag säger inte emot någon här, utan svarade enbart på angivna källor som inte säger någonting om något annat än just ansökan av pass och id.

Du är alldeles pedantiskt korrekt utan att tillföra någon användbar information. Grattis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Du är alldeles pedantiskt korrekt utan att tillföra någon användbar information. Grattis?

Tack för gott bemötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Det må så vara, men mitt lokala bankkontor godtar inte körkort som id handling längre om du vill ha något anekdotiskt. Enbart pass och nationellt ID.

Så oavsett om det bara är ett förslag eller inte, så har aktörer på eget bevåg börjat neka körkort som ID handling.

Pratar du om bankid så kan du gå med körkort, SIS-märkt id-kort eller SKVs id-kort till bankkontoret och du kommer få skapa ditt bankid (men inte digitalt id-kort då du inte kan spegla något som inte finns).

Att din lokala bank inte längre litar på att du är du när du använder bankdosan är inte större problem än så, du slipper oftast digital id-kontroll (som bankid kallar funktionen att skanna nationellt id-kort/pass) om du skapar bankid med ett befintligt. Kravet för bankid är personnummer, inte medborgarskap. Kravet för digitalt id-kort i bankid-appen är medborgarskap däremot.

Permalänk
Medlem

En sak som borde tittas på med är en fullmakt via bank-id för oss som behöver ta hand om våra äldre. Banker erbjuder det för sina tjänster men det finns så mycket mer man kan göra med hjälp av bank-id som detta inte löser så man har ju inte så mycket annat val än att skaffa ett bank-id i den äldres namn (vilket inte är tillåtet).

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

En sak som borde tittas på med är en fullmakt via bank-id för oss som behöver ta hand om våra äldre. Banker erbjuder det för sina tjänster men det finns så mycket mer man kan göra med hjälp av bank-id som detta inte löser så man har ju inte så mycket annat val än att skaffa ett bank-id i den äldres namn (vilket inte är tillåtet).

Är inget att titta på, ska du legitimera dig använder du din egen identifikation. Folk vet i regel inte vad fullmakt är, en fullmakt ska beskriva vad som får göras. Är personen inte förmögen att skriva eller återkalla en fullmakt så bör det nog vara förvaltare som gäller, men god man räcker i många fall.

Permalänk
Medlem

funnits i Kina sen 2018 typ… med ”fördelar” såsom ansiktsspårning vid rödljus, gå mot rött & få en bot automatiskt 😎

biometrin är nåt som är hett inom AI, är personligen oroad för utvecklingen, tänk vägkameror som registrerar dig (& alla andra) på vägen i motorvägsfart

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

En sak som borde tittas på med är en fullmakt via bank-id för oss som behöver ta hand om våra äldre. Banker erbjuder det för sina tjänster men det finns så mycket mer man kan göra med hjälp av bank-id som detta inte löser så man har ju inte så mycket annat val än att skaffa ett bank-id i den äldres namn (vilket inte är tillåtet).

Freja har en liknande funktion som heter "delad kontroll".
Om dom kan fixa det så tänker jag att BankID på sikt kan lösa det, det kräver dock att man har en mer inkluderande filosofi.

https://frejaeid.com/vanliga-fragor/delad-kontroll/

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg det var väldigt skönt från ca mitten av 2019 nästan ett år framåt bara behöva bära på sig mobilen och billycklarna när Traficom hade en beta app med digitalt körkort här i Finland, har behålt kvar appen som en suvenir fast det går inte att öppna den längre. Jag tror jag var bland de allra första hos mitt lokala postkontor att legitera mig via den, åtminstone kände inte ens damen i kassan till det riktigt 100%, var riktigt de första dagarna när det kom.

Nu väntar man på att funktionen så småningom ska komma tillbaka i ett EU standardiserat format hoppeligen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

körkort

Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

blir det strul om man har id-kort vid kontroller istället för körkort...? ska väl inte vara så jäkla svårt...eller...?

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

blir det strul om man har id-kort vid kontroller istället för körkort...? ska väl inte vara så jäkla svårt...eller...?

Du behöver kunna legitimera dig om polisen stoppar dig, ID-kort, pass, KK , e-ID, alla funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

blir det strul om man har id-kort vid kontroller istället för körkort...? ska väl inte vara så jäkla svårt...eller...?

Ja det kan bli strul om polisman är nitisk.

”Skyldighet att medföra körkort

[K3]15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.”

Källa: Körkortslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det kan bli strul om polisman är nitisk.

”Skyldighet att medföra körkort

[K3]15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.”

Källa: Körkortslag

Nej, det som krävs är att du kan styrka din identitet. Polismannen kan då se om du innehar ett körkort eller inte.

" Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja det kan bli strul om polisman är nitisk.

”Skyldighet att medföra körkort

[K3]15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig

körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.”

Källa: Körkortslag

Man ska ha körkortet med sig, men se dock 9 kap och 3 pt nedan:

"2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Lag (2009:189)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nej, det som krävs är att du kan styrka din identitet. Polismannen kan då se om du innehar ett körkort eller inte.

" Böter ska inte dömas ut om förarens identitet genast kan fastställas (9 kap. 2 § andra stycket punkten 3 körkortslagen). Det kan till exempel ske genom annan giltig identitetshandling eller genom att en medpassagerare identifierar föraren. "

Notera att det kan bli strul, inte att det blir det och att det fortfarande är ett krav att bära med sig körkort oavsett böter eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man ska ha körkortet med sig, men se dock 9 kap och 3 pt nedan:

"2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
Lag (2009:189)."

Absolut, säger bara att det är enklast och minst struligast att bära med sig kortet, som ska vara med enligt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stället finns ju snart, och det är telefonen.
Tja, jag vet hur kassa sådana system kan vara och hade inte velat förlita mig på dem för något så kritiskt som att kunna starta bilen. Min farsa hade en tjänstebil med alkolås ett tag exempelvis, på grund av företagets policys inte något relaterat till honom, och låset var så kasst. Varje gång fick man sitta och blåsa sig hes i ett antal försök innan det godtogs, "blås hårdare" det är inte så lätt när man är på det tionde försöket liksom. Det fåtalet gånger jag har fått blåsa för en polis har det generellt funkat direkt, eller i alla fall på andra försöket.

Sen finns ju risken att man tappat eller gjort sönder sin telefon. Det har hänt mig när jag varit ute i skogen eller varit och badat exempelvis. Det hade inte varit så kul att promenera eller försöka lifta hem när något sånt händer.
Då får man informera och visa polisens och skatteverkets regler.

Sidenote: Lokalt bankkontor? De trodde jag var nerlagda för länge sedan.

Handelsbanken har fortfarande kvar dem, med rimliga öppettider till och med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratar du om bankid så kan du gå med körkort, SIS-märkt id-kort eller SKVs id-kort till bankkontoret och du kommer få skapa ditt bankid (men inte digitalt id-kort då du inte kan spegla något som inte finns).

Att din lokala bank inte längre litar på att du är du när du använder bankdosan är inte större problem än så, du slipper oftast digital id-kontroll (som bankid kallar funktionen att skanna nationellt id-kort/pass) om du skapar bankid med ett befintligt. Kravet för bankid är personnummer, inte medborgarskap. Kravet för digitalt id-kort i bankid-appen är medborgarskap däremot.

Nej bara vilket ID de godtog när vi identifierade oss för ett ärende vi hade, sambon hade passet med sig också så var inget större problem egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Nej bara vilket ID de godtog när vi identifierade oss för ett ärende vi hade, sambon hade passet med sig också så var inget större problem egentligen.

Låter mer som en medarbetare som inte vet vad de gör. Ska bankerna inte stänga ute de som inte är medborgare måste de acceptera en giltig id-handling vilket körkort eller Skatteverkets id-kort är.