BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att passet är en liten bok med en massa sidor, medan nationellt ID-kort bara är ett litet plastkort som är mycket enklare att bära med sig än passet.

Ditt lilla plastkort gäller inte utanför schengen, så ett pass måste du ha i alla fall om du reser på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Inom norden funkar svenskt körkort som ID-handling, och man behöver inte ha med sig pass eller nationellt ID-kort.

Det stämmer inte, du har bara tur om de nordiska länderna accepterar ditt körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det har jag inte behövt på länge... Det kommer en dag när ingen längre tror att du är ung!

Fick visa ID för några veckor sedan. 41 år och smågrått skägg... Jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Inom norden funkar svenskt körkort som ID-handling, och man behöver inte ha med sig pass eller nationellt ID-kort.

Danska gränspolisen godtog inte mitt svenska körkort när jag försökte en gång när de utförde passkontroll. Blev tvungen att plocka upp mitt nationella ID-kort för att de skulle bli nöjda.

Kan dock tillägga att detta inte var vid Öresundsbron, utan en gränskontroll som gjordes när jag var på väg hem från en resa till Tyskland. Åker man över Öresund så är de nog lite snällare vad gäller körkort, men min erfarenhet där är extremt blandad och de verkar inte alltid applicera reglerna konsekvent (verkar bero lite på vem som kollar).

En vän som inte är medborgare har haft liknande erfarenheter, där vid ett tillfälle så godtogs hans uppehållstillstånd utan problem men vid ett annat tillfälle så begärde de att se hela passet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det stämmer inte, du har bara tur om de nordiska länderna accepterar ditt körkort.

Nej, det är inte bara tur utan det är passfrihet som gäller.

Se t.ex. vad utrikesdepartementet skriver:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-m...

Skrivet av Timmy Fox:

Danska gränspolisen godtog inte mitt svenska körkort när jag försökte en gång när de utförde passkontroll. Blev tvungen att plocka upp mitt nationella ID-kort för att de skulle bli nöjda.

Kan dock tillägga att detta inte var vid Öresundsbron, utan en gränskontroll som gjordes när jag var på väg hem från en resa till Tyskland. Åker man över Öresund så är de nog lite snällare vad gäller körkort, men min erfarenhet där är extremt blandad och de verkar inte alltid applicera reglerna konsekvent (verkar bero lite på vem som kollar).

En vän som inte är medborgare har haft liknande erfarenheter, där vid ett tillfälle så godtogs hans uppehållstillstånd utan problem men vid ett annat tillfälle så begärde de att se hela passet.

Citat från polisen i Danmark:

"Vi anbefaler derfor, at nordiske statsborgere medbringer et af følgende dokumenter:

  • Pas

  • Kørekort

  • Nationalt id-kort med billede (I Norden er det finske, norske og svenske statsborgere, der har et nationalt identitetskort, der er godkendt som rejselegitimation for indrejse i Danmark)

Orsaken till att körkortet inte räckte för dig var för att du kom från Tyskland. Detta undantag står med på samma hemsida som jag citerade från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, det är inte bara tur utan det är passfrihet som gäller.

Se t.ex. vad utrikesdepartementet skriver:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-m...

Citat från polisen i Danmark:

"Vi anbefaler derfor, at nordiske statsborgere medbringer et af følgende dokumenter:

  • Pas

  • Kørekort

  • Nationalt id-kort med billede (I Norden er det finske, norske og svenske statsborgere, der har et nationalt identitetskort, der er godkendt som rejselegitimation for indrejse i Danmark)

Orsaken till att körkortet inte räckte för dig var för att du kom från Tyskland. Detta undantag står med på samma hemsida som jag citerade från.

Har hänt flera gånger att körkortet inte räcker till i fall när det borde göra det. Som sagt så är de ibland väldigt inkonsekventa i praktiken, och beroende på vem som utför kontrollen så är de ibland mycket striktare eller snällare även på exakt samma hållplats när man färdas i exakt samma riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, det är inte bara tur utan det är passfrihet som gäller.

Precis som att det inte finns något tvång att bära med sig legitimation inom Sveriges gränser, men om man väl vill legitimera sig så är det godkända legitimationer som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag bär normalt inte med mig varken nycklar eller plånbok. Har allt jag behöver i mobilen.

När jag kör bil behöver jag dock ta med mig körkortet (och nycklarna). Hoppas att detta kan ersätta körkortet så att jag framöver aldrig behöver ha med mig plånboken, det hade varit trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Har hänt flera gånger att körkortet inte räcker till i fall när det borde göra det. Som sagt så är de ibland väldigt inkonsekventa i praktiken, och beroende på vem som utför kontrollen så är de ibland mycket striktare eller snällare även på exakt samma hållplats när man färdas i exakt samma riktning.

Vad händer då? Skickas man tillbaka till Sverige? Jag antar att din erfarenhet gäller Danmark. Jag åker oftast till Finland och ibland Norge, och har aldrig med mig pass eller nationellt ID-kort. Men där är det ju sällsynt att det är några kontroller överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det går (gick?) att legitimera sig på postombud genom att ta ut ett personbevis m.h.a. bankid.
Mitt körkort och pass hade gått ut och det nya körkortet skulle hämtas ut, så bankid ordnade det hela.
Man kan undra om det digitala ID-kortet går ut när passet går ut.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ett körkort är ingen ID handling. Det är ett bevis på att du får köra bil. Det styrker inte medborgarskap eller ens rätt att vistas i landet

Passfrihet inom Norden innebär att resa fritt utan regelbundna gränskontroller men du ska alltid kunna bevisa din rätt att få vistas i Norden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det går (gick?) att legitimera sig på postombud genom att ta ut ett personbevis m.h.a. bankid.
Mitt körkort och pass hade gått ut och det nya körkortet skulle hämtas ut, så bankid ordnade det hela.
Man kan undra om det digitala ID-kortet går ut när passet går ut.

Från nyheten ”Utgångna, spärrade eller av andra skäl ogiltiga ID-handlingar kan inte visas eller registreras.”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Ett körkort är ingen ID handling. Det är ett bevis på att du får köra bil. Det styrker inte medborgarskap eller ens rätt att vistas i landet

Passfrihet inom Norden innebär att resa fritt utan regelbundna gränskontroller men du ska alltid kunna bevisa din rätt att få vistas i Norden.

Enligt Utrikesdepartementet så är körkort det:

"Inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare. Även om du inte behöver pass för att besöka Danmark måste du kunna legitimera dig vid behov, samt uppvisa giltig resehandling vid inresa till Sverige. Medtag därför giltig ID-handling, till exempel pass, nationellt ID-kort eller körkort."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt Utrikesdepartementet så är körkort det:

"Inom Norden gäller passfrihet för nordiska medborgare. Även om du inte behöver pass för att besöka Danmark måste du kunna legitimera dig vid behov, samt uppvisa giltig resehandling vid inresa till Sverige. Medtag därför giltig ID-handling, till exempel pass, nationellt ID-kort eller körkort."

”Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap.”

Från din egen länk. Titta nu på ditt körkort och berätta för mig vart nånstans det står nationalitet? Det står nationalitet på nationella ID kortet och på passet men inte på körkort. Därför att körkort är ingen giltig id handling

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av tuomi:

Förutsätter att QR-koden timear ut efter en kort tid...

I appen visas ID-kortet i två minuter. Sedan behöver kunden identifiera sig igen.

Tycker det är en bra grej och då kan man sluta med Freja som sagt. Har fått ett antal värdelösa notifikationer från Freja om random saker & tycker inte det hör hemma i en sådan app. Ingen utökning av företag har Freja gjort heller på senaste.
Samt att Bank-ID sitter ihop med polisens register över nationella ID-handlingar, samma info som kortet är skapat med.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

”Observera att det är resenären som har ansvaret för att kunna styrka sitt medborgarskap.”

Från din egen länk. Titta nu på ditt körkort och berätta för mig vart nånstans det står nationalitet? Det står nationalitet på nationella ID kortet och på passet men inte på körkort. Därför att körkort är ingen giltig id handling

Tja, utrikesdepartementet skriver:
"Vid resor inom Norden (undantaget Svalbard*) krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet och ditt nordiska medborgarskap. För nordiska medborgare räcker det med ett körkort eller nationellt id-kort utfärdat i nordiskt land"

De skriver alltså uttryckligen att det räcker med körkort. Precis som polisen i Danmark gör på sin hemsida som jag citerade ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är lite kläder kul när folk ropar att det ska förstatligas när vi senast igår kunde läsa hur inkompetenta och dåliga många it system faktiskt är.

Isåfall bör staten ta ett ägande bara men låta själva utvecklingen bestå som den är.

Jasså vilket då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Min spontanta gissning: Antagligen läser appen in data via NFC från ditt pass/ID-kort. Körkortet saknar den informationen.

Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Statsmakterna har velat i åtminstone 20 år att vi skall sluta använda körkort som ID, men de är rädda för att bli lynchade om de faktiskt gör det, så de försöker peta på problemet och få fler att skaffa andra former av ID så att de kan ta bort körkortet som ID utan att bli lynchade.

Skrivet av Mindfighter:

Svenskt körkort har nog aldrig (vad jag vet) accepterats som giltig id-handling utanför Sveriges gränser,
så jag tycker nog att det är helt i sin ordning att bank-id inte anser att det är en tillräckligt bra id-handling.

Skrivet av Dunde:

Det stämmer inte, du har bara tur om de nordiska länderna accepterar ditt körkort.

Det tar sekunder att googla fram att det där är fel. Körkort utfärdat i ett nordiskt land har samma värde som ID som ett körkort i landet man är i - dvs, om det räcker med ett danskt körkort för att legitimera sig på en viss plats i Danmark, räcker det med ett svenskt eller norskt körkort också.

Skrivet av Valetudo_swe:

Ett körkort är ingen ID handling. Det är ett bevis på att du får köra bil. Det styrker inte medborgarskap eller ens rätt att vistas i landet

Passfrihet inom Norden innebär att resa fritt utan regelbundna gränskontroller men du ska alltid kunna bevisa din rätt att få vistas i Norden.

Det är upp till varje verksamhet att besluta vad som är en giltig ID-handling, men myndigheter accepterar körkort som ID-kort. Jag är inte medveten om någon bank eller liknande som inte accepterar körkort som ID.

När jag var tonåring hade jag en klasskamrat som hade ett amerikanskt student-ID som hon använde som ID. Det funkade oftast. Hon var svenska, men använde det som falsklegg för att komma in där hon inte borde få komma in. Låtsades bara att hon var amerikanska som inte kunde svenska. Tror inte att polisen hade gått på den lätte, men barer och klubbar och liknande gjorde det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svenskt körkort har nog aldrig (vad jag vet) accepterats som giltig id-handling utanför Sveriges gränser,
så jag tycker nog att det är helt i sin ordning att bank-id inte anser att det är en tillräckligt bra id-handling.

Och BankID kommer jag alltså kunna hala fram det när jag blivit stoppad av militärjuntan i Burma? Eller när jag ska hyra bil i USA? Jag tvivlar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag bär normalt inte med mig varken nycklar eller plånbok. Har allt jag behöver i mobilen.

När jag kör bil behöver jag dock ta med mig körkortet (och nycklarna). Hoppas att detta kan ersätta körkortet så att jag framöver aldrig behöver ha med mig plånboken, det hade varit trevligt!

Jag håller med till del men jag älskar även tanke på en framtid där böter för att du inte klarar av att uppvisa giltigt körkort bygger på möjligheten att ladda telefonen i bilen.

Det är lite farligt dit vi är påväg när telefonen blir mer central i allt. Visst, det är ju smidigt men det är ju en förbannat sårbar single-point-of-failiure.

Kanske får vi se E-ink-skärmar på baksidan för betalningar och ID-kort som funkar när batteriet är "slut". Ni hörde det här först!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag håller med till del men jag älskar även tanke på en framtid där böter för att du inte klarar av att uppvisa giltigt körkort bygger på möjligheten att ladda telefonen i bilen.

Det är lite farligt dit vi är påväg när telefonen blir mer central i allt. Visst, det är ju smidigt men det är ju en förbannat sårbar single-point-of-failiure.

Kanske får vi se E-ink-skärmar på baksidan för betalningar och ID-kort som funkar när batteriet är "slut". Ni hörde det här först!

Ja, är ju inte omöjligt att hitta lösningar på problem.

Exempel som är åt det hållet idag:
https://support.apple.com/sv-se/guide/security/sec90cd29d1f/w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ditt lilla plastkort gäller inte utanför schengen, så ett pass måste du ha i alla fall om du reser på det sättet.

Om. Det är många år sedan senast jag hade behov av ett pass.
Nationellt id-kort fungerar dock alldeles utmärkt som id-kort inom landet, vilket är mindre praktiskt med pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ja, staten ska gå in och styra skutan.
Att det inte redan är fallet är helt obegripligt enligt mig.

Sveriges stadsapparat har varit på dekis sedan Sossarna avskaffade tjänstemannaansvaret och med all större korruption vet jag inte om jag håller med helt. Om ett företag begår "tjänstefel" så kan dom ställas till svars, så är inte fallet med stadsanställda. De får i sämsta fall avgå med miljonfallskärmar efter att ha mjölkat skattebetalare i decennier för lågpresterande insatser.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Det är inte en ID-handling ur EU-perspektiv och har aldrig varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Tja, utrikesdepartementet skriver:
"Vid resor inom Norden (undantaget Svalbard*) krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet och ditt nordiska medborgarskap. För nordiska medborgare räcker det med ett körkort eller nationellt id-kort utfärdat i nordiskt land"

De skriver alltså uttryckligen att det räcker med körkort. Precis som polisen i Danmark gör på sin hemsida som jag citerade ovan.

För nordiska medborgare räcker det med ett körkort. Jag stoppar dig i en trafikkontroll i Danmark, du uppvisar ett svenskt körkort och jag ber dig visa mig vart på körkortet det står att du är svensk medborgare? Du visar mig Sweden Abroad sidan, jag ber dig återigen bevisa ditt medborgarskap eftersom det står tydligt att det gäller bara nordiska medborgare, du visar mig bara ett svenskt körkort som vem som helst med ett samordningsnummer kan få

Du får följa med mig och sitta tills svensk polis verifierat din status i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Statsmakterna har velat i åtminstone 20 år att vi skall sluta använda körkort som ID, men de är rädda för att bli lynchade om de faktiskt gör det, så de försöker peta på problemet och få fler att skaffa andra former av ID så att de kan ta bort körkortet som ID utan att bli lynchade.

Det tar sekunder att googla fram att det där är fel. Körkort utfärdat i ett nordiskt land har samma värde som ID som ett körkort i landet man är i - dvs, om det räcker med ett danskt körkort för att legitimera sig på en viss plats i Danmark, räcker det med ett svenskt eller norskt körkort också.

Det är upp till varje verksamhet att besluta vad som är en giltig ID-handling, men myndigheter accepterar körkort som ID-kort. Jag är inte medveten om någon bank eller liknande som inte accepterar körkort som ID.

När jag var tonåring hade jag en klasskamrat som hade ett amerikanskt student-ID som hon använde som ID. Det funkade oftast. Hon var svenska, men använde det som falsklegg för att komma in där hon inte borde få komma in. Låtsades bara att hon var amerikanska som inte kunde svenska. Tror inte att polisen hade gått på den lätte, men barer och klubbar och liknande gjorde det.

Det är skillnad på vad som kan accepteras och vad som måste accepteras. Man kan välja att godkänna en elräkning om man vill. Har man nationellt ID eller pass måste man godkänna det som identitetshandling i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Inte en enda som relfekterat över hur lätt det är att stänga ute nån från hela samhället å deras egna ”identitet” när allt går över till att bli digitalt.
Ser ett par röda flaggor här…

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

stavfel
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och BankID kommer jag alltså kunna hala fram det när jag blivit stoppad av militärjuntan i Burma? Eller när jag ska hyra bil i USA? Jag tvivlar.

Var sa någon någonting om detta? Frågan gällde varför bank-id inte godtar kk som godkänd legitimering av vem du är för att skapa deras elektroniska id-kort och Det är ändå fullt rimligt när ett kk inte godtas överallt som id-kort som flera konstaterat.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och BankID kommer jag alltså kunna hala fram det när jag blivit stoppad av militärjuntan i Burma? Eller när jag ska hyra bil i USA? Jag tvivlar.

Tror du ska hålla dig till ontopic och inte nån påhittad-föreställning som värsta dramaqueen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är mycket större än så, tyvärr!
Att stänga ute nån från hela samhället pågår just nu i stor skala.

Ponera att ditt pass/ID kort har gått ut.

Du bokar tid för ett nytt.
Du tar med en vän/flickvän, som kan intyga att du är du. (Plus att du har med ditt gamla pass/IDkort)

Men då blir det kalla handen!!!

Du måste ha med dig en släkting barn/mamma/pappa

Tänk alla som inte har några släktingar kvar i livet (för dom finns)
Eller en uteliggare/utsatt person som levt utanför samhället en längre tid, som har barn men inte haft kontakt med dom på kanske 5 - 30 år. Inte så lätt att skriva .... du, kan du hjälpa mig... jag behöver pass/ID kort.

Jag fick vända i dörren med min flickvän, ringa min dotter, och nu ska vi dit och lösa det i Maj.

Helt sjukt.

Nja, riktigt så ser listan på godkända intygsgivare inte ut, men det är riktigt att en flickvän eller vän inte duger.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...