BankID inför digitalt ID-kort

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Celphish:

Inte en enda som relfekterat över hur lätt det är att stänga ute nån från hela samhället å deras egna ”identitet” när allt går över till att bli digitalt.
Ser ett par röda flaggor här…

Så länge det är ett komplement som i detta fallet dessutom är baserat på en fysisk handling så är det väl inget som gått över?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är lite kläder kul när folk ropar att det ska förstatligas när vi senast igår kunde läsa hur inkompetenta och dåliga många it system faktiskt är.

Isåfall bör staten ta ett ägande bara men låta själva utvecklingen bestå som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag är dansk medborgare, jag kan alltså inte ta del av detta för att jag har inte rätt till svenskt pass eller svenkt nationellt ID. Men BankID har jag rätt till samt vanlig ID Kort (Skatteverket) och Körkort! Vafan

Går fort och lätt att skaffa dubbelt medborgarskap om man vill ta del av alla fördelar i bägge länder och få rösta i riksdagsvalet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Rekordmedlem

Digitalt körkort är på väg inom EU och det ska också upphöra att vara identitetshandling.
Arbetet med en statlig e legitimation håller på, Digg har lämnat in sitt förslag på lösning till regeringen.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gött, då behöver man inte plånboken alls längre när man ska till systemet.

Det har jag inte behövt på länge... Det kommer en dag när ingen längre tror att du är ung!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så länge det är ett komplement som i detta fallet dessutom är baserat på en fysisk handling så är det väl inget som gått över?

Jag tänker längre än så.
Just nu finns det många fördelar å så lär det förbli men det det finns enorma risker med det. Kina poppar upp i huvudet t.ex.

Permalänk
Medlem

Nice då slipper man ha Freja. Bättre att kunna ha allt i en app och bankid stödjer fler siter än Freja.

Permalänk
Medlem

När körkortet blir digitalt så hoppas jag att framtida bilar får körkortlås likt alkolås innan man kan starta/åka iväg så måst man identifiera sig med bank-id eller motsvarande att man har giltigt körkort för fordonet man ska köra så blir man av med någon % av trafikanterna som inte ska befinna sig bakom en ratt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nice då slipper man ha Freja. Bättre att kunna ha allt i en app och bankid stödjer fler siter än Freja.

Eller så nyttjar du Freja så att BankID monopolet hotas lite och vi tvingar företag att implementera stöd för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det finns flera icke-statliga identitetshandlingar som är godkända.
När det gäller e-ID så har jag kört Freja e-id och det har fungerat nästan överallt.
Där det inte fungerat är på udda ställen som att komma på en Finlandsfärja. Men att gå in på en myndighet med hög säkerhet är inga problem, vakter godtar e-id.

Schysst.
Krävde det att du legitimerade dig hos ett ombud? (Dvs steg 2 i processen eller har det funkat även som "lite-varianten"?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Schysst.
Krävde det att du legitimerade dig hos ett ombud? (Dvs steg 2 i processen eller har det funkat även som "lite-varianten"?

Nej, du måste göra steg två för att verifiera att "du är du".
Det var väldigt smidigt, närmaste ATG ombud och 30 sekunder senare så var det gjort.

När du väl gjort det så går det även att flytta till en annan telefon om man t.ex. byter enhet.

Det ska bli intressant att se om BankID kommer använda sig av ett "steg 2" som Freja eller om man, som några spekulerat om, kommer använda sig av NFC funktionerna i t.ex. passet.
Jag gissar nu men tror att banker kommer bli "steg 2" för att aktivera det digitala identitetskortet.

Permalänk
Medlem

Finansinspektionen har tidigare uttryckt att tjänsten bör sättas under statlig tillsyn eller ersättas med en statlig version för att undvika säkerhetsrisker.

Ja precis så skulle det vara!

Sedan gillar jag skarpt att kunna ha detta i telefonen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Fixade nytt bank id häromdagen, de har tagit bort möjligheten att skapa nytt mobilt bank id utan pass eller nationellt id, kan inte längre använda befintlig app eller bankdosa för att skapa det på en ny mobil, bara förnya på befintlig.
Körkort är inte längre en godkänd id-handling för det ändamålet, endast id-handlingar utförda av polisen räknas.

Går man ner till banken fungerar det dock bra att identifiera sig med körkort så kan de skapa ett nytt bankid åt en.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Digitalt körkort är på väg inom EU och det ska också upphöra att vara identitetshandling.
Arbetet med en statlig e legitimation håller på, Digg har lämnat in sitt förslag på lösning till regeringen.
https://www.digg.se/digitala-tjanster/e-legitimering/statlig-...

Statligt e-Id har väl varit på gång de senaste 20 åren eller så? Det är rätt länge sedan nu myndigheter i EU-länder blev tvungna att acceptera eIDAS-kompatibla e-Id:n. Kan du som svensk medborgare få ett sådant Id så att du kan använda det hos svenska myndigheter och andra EU-länders myndigheter?

Den svenska historien om e-Id är ett dåligt skämt och jag skulle bli mycket förvånad om den slutar vara det. Jag tror inte något händer innan EU hotar med lämpligt antal miljarder i böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker inte det är så konstigt. Detta är ett digitalt komplement till ditt svenska nationalla ID, pass eller KK.

men nej körkort gäller inte.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag har tills i år haft mitt BankID på en separat telefon som aldrig lämnar hemmet.
I framtiden ser jag att man står i kassakön och slår in sin kod medan folk runt omkring hänger över axeln. När man lämnar affären får man en rak höger i ansiktet av någon slyngel som sedan stjäl telefonen och därmed har fullständig åtkomst till alla bank- och fondinnehav. Har jag missat något?

Min andra synpunkt är att varför ska man betala för ett nationellt ID-kort, man beställer ju passet direkt istället, eftersom de kostar i stort sätt samma.

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Nu behöver man ingen plånbok längre när man utför vardagsärenden

Permalänk

Mer batteriberoende kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Min andra synpunkt är att varför ska man betala för ett nationellt ID-kort, man beställer ju passet direkt istället, eftersom de kostar i stort sätt samma.

För att passet är en liten bok med en massa sidor, medan nationellt ID-kort bara är ett litet plastkort som är mycket enklare att bära med sig än passet.

Permalänk
Medlem

Den hala backen.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Att staten skulle vara bättre som förvaltare för att undvika säkerhetsrisker måste ju vara ett skämt ifrån finansinspektionen? Staten är ju ökänd för hur de sköter sina IT-upphandlingar.

Permalänk
Medlem

Skumt att BankID ska bestämma att ett körkort helt plötsligt inte är en giltig ID-handling.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

aldrig att jag hade skaffat detta... redan nu är det enormt skrämmande hur lätt myndigheter kan dra in digitala legitimationer jämfört med fysiska...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag har tills i år haft mitt BankID på en separat telefon som aldrig lämnar hemmet.
I framtiden ser jag att man står i kassakön och slår in sin kod medan folk runt omkring hänger över axeln. När man lämnar affären får man en rak höger i ansiktet av någon slyngel som sedan stjäl telefonen och därmed har fullständig åtkomst till alla bank- och fondinnehav. Har jag missat något?

Min andra synpunkt är att varför ska man betala för ett nationellt ID-kort, man beställer ju passet direkt istället, eftersom de kostar i stort sätt samma.

Har du inte utökat BankID kan den slyngeln bara swisha en liten summa. Jag har det så av just den anledningen. Går inte att göra överföringar till nya konton eller betala nya räkningar eller ändra swishgräns.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Det blir ett bra komplement samtidigt som banker får möjlighet att samla in än mer information.
Att man kan kontrollera andras ID via BankID appen är intressant t.ex om man säljer eller lånar ut något.

Skrivet av tuomi:

Förutsätter att QR-koden timear ut efter en kort tid...

Det är en rörlig QR-kod samt så har den visuellt och ljud bekräftelse när man tar på skärmen troligtvis som swish har vid betalning.
https://www.bankid.com/foretag/digitalt-id-kort

Skrivet av landmarks:

Det är nog bidragande, men jag tror det främst handlar om att körkort är på väg bort som ID-handling. Jag vet inte om det faktiskt är klubbat ännu, men det var under utredning för inte så länge sedan och föreslogs tas bort som identitetsbevis pga för låg säkerhet.

Körkort som id-handling är lite speciellt då Sverige är ganska ensamma om det samt att ett körkort egentligen inte är en godkänd ID-handling men vi väljer att godta den som om den vore det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Skumt att BankID ska bestämma att ett körkort helt plötsligt inte är en giltig ID-handling.

Svenskt körkort har nog aldrig (vad jag vet) accepterats som giltig id-handling utanför Sveriges gränser,
så jag tycker nog att det är helt i sin ordning att bank-id inte anser att det är en tillräckligt bra id-handling.

Visa signatur

Apple

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Snubb1:

Körkort som id-handling är lite speciellt då Sverige är ganska ensamma om det samt att ett körkort egentligen inte är en godkänd ID-handling men vi väljer att godta den som om den vore det.

Det knepiga är väl därtill att man med ett körkort kan ta en bild själv och skicka in per post, till skillnad från pass och nationellt ID, där du måste både legitimera dig och ta bilden hos polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Drygt att det inte funkar med körkort. Är det enda jag har för tillfället och planerar inte att förnya passet på ett bra tag.

Så Du har inte varit utan för rikets gränser på ett tag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Svenskt körkort har nog aldrig (vad jag vet) accepterats som giltig id-handling utanför Sveriges gränser,
så jag tycker nog att det är helt i sin ordning att bank-id inte anser att det är en tillräckligt bra id-handling.

Inom norden funkar svenskt körkort som ID-handling, och man behöver inte ha med sig pass eller nationellt ID-kort.

Permalänk
Medlem

Meh, så länge det inte är tvingande att alla ska godta det på samma sätt som de godtar andra legitimationer så är det ju ganska värdelöst. Då måste man ändå ha med idkort (och kanske framförallt, körkort) i fickan och då är det ju ingen nytta av den funktionen.

Plus de borde fixa hela bankid grejjen statligt istället, fasen ska bankerna tjäna ören på varje verifiering eller transaktion eller liknande när bankid används, istället för staten?