Behöver juristhjälp vart kan jag vända mig?

Permalänk
Medlem

Behöver juristhjälp vart kan jag vända mig?

Behöver juristhjälp vart kan jag vända mig? Jag planerar att polisanmäla min hyresvärd för misshandel och vållande till kroppskada. Bla. Jag kan inte minnas att detta någonsin har hänt och jag är nyfiken på vilket ansvar en hyresvärd har om man blir långvarigt trakasserad av en granne och pga av detta själv blir allvarligt sjuk av just detta då hyresvärden inte bryr sig eller agerar. Givetvis kan jag inte betala för detta. ”go fund me” eller vart kan jag få hjälp? Förlorar jag i domstol antar jag att detta kostar mig mycket pengar? Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Vad har din hyresvärd med det hela att göra? Det är väl grannen du ska anmäla i sådana fall?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte riktigt vad du menar för du ska inte anmäla din hyresvärd för misshandel om det inte är hyresvärden utan en granne som misshandlat dig, det är grannen du ska anmälas eller menar du att hyresvärden har anlitat en granne för att misshandla dig (anstiftan) ?

Kostnaderna om du förlorar ett mål kan till viss del täckas av rättsskyddet i hemförsäkring/annan försäkring eller rättshjälp så ta reda på vad du har för försäkringsskydd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Vad har din hyresvärd med det hela att göra? Det är väl grannen du ska anmäla i sådana fall?

Det har jag givetvis gjort men jag undrar vilket ansvar hyresvärden har. Alla hyresvärdar ska kunna garantera en trygg och säker bostadsmiljö vilket även står i deras info vilket misslyckats här. Ska man inte kunna känna sig säker och trygg i sin bostad? Jag är ständigt utsatt för hot och ofredanden dygnet runt av en sjuk människa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Det har jag givetvis gjort men jag undrar vilket ansvar hyresvärden har. Alla hyresvärdar ska kunna garantera en trygg och säker bostadsmiljö vilket även står i deras info vilket misslyckats här. Ska man inte kunna känna sig säker och trygg i sin bostad? Jag är ständigt utsatt för hot och ofredanden dygnet runt av en sjuk människa.

Då får du bevisa det , det är så ett rättsystem fungerar

Misshandel säger du , har du sjukhus journal ? Kom polisen när det inträffade ? Isf är redan ett ärende skapat

Du säger även att du anmält det till hyresvärden flertalet gånger , har du mail eller sms konversation ?
Isf vad svarade som ?

Trakasserier ? I vilken form .. vad och hur ?

Du vet att dom kan motanmäla ? Då blir det jobbigt om man inte har kött på benen speciellt hyresvärden tar nog en kamp om han blir anmäld på felaktiga grunder

Permalänk
Medlem

Jag har hundratals bevis inspelade på hur grannen ofredar mig men hyresvärden gör ingenting. Polisen är riktigt trött på denna personen som hos dom är välkänd för just trakasserier. Jag har även mail där hyresvärden med flera säger att dom skiter i att jag blir ofredad och tänker inte ge mig en annan lägenhet eller hjälpa mig så jag anser att hyresvärden är medskyldiga till vad som händer och mitt lidande. För besittningsrätten är så stark så du måste i princip mördat någon eller vara gäng kriminal för att bli vräkt. Detta är svårt att förklara men dom är helt ok med att jag blir ofredad vilket inte är ok. Jag anser att dom har ansvar för att jag blir psykiskt misshandlad av en granne som tidigare hyresgäster här har tvingats att flytta ifrån. Dom stod inte ut med henne och jag är desperat och sjuk. Får ingen hjälp av någon. Jag är konstant superstressad och kan inte sova. Jag kan inte gå ut på min balkong utan att bli trakasserad. Liksom...just nu...stress...orolig har ingen att prata med och får ingen hjälp. Ursäkta om jag verkar oklar jag mår inte bra. Detta är lite komplicerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Jag har hundratals bevis inspelade på hur grannen ofredar mig men hyresvärden gör ingenting. Polisen är riktigt trött på denna personen som hos dom är välkänd för just trakasserier. Jag har även mail där hyresvärden med flera säger att dom skiter i att jag blir ofredad och tänker inte ge mig en annan lägenhet eller hjälpa mig så jag anser att hyresvärden är medskyldiga till vad som händer och mitt lidande. För besittningsrätten är så stark så du måste i princip mördat någon eller vara gäng kriminal för att bli vräkt. Detta är svårt att förklara men dom är helt ok med att jag blir ofredad vilket inte är ok. Jag anser att dom har ansvar för att jag blir psykiskt misshandlad av en granne som tidigare hyresgäster här har tvingats att flytta ifrån. Dom stod inte ut med henne och jag är desperat och sjuk. Får ingen hjälp av någon. Jag är konstant superstressad och kan inte sova. Jag kan inte gå ut på min balkong utan att bli trakasserad. Liksom...just nu...stress...orolig har ingen att prata med och får ingen hjälp. Ursäkta om jag verkar oklar jag mår inte bra. Detta är lite komplicerat.

Oj hundratals då har det pågått en stund minsann .

Enda råd jag kan ge är att du bör ringa en jurist nära dig och be om gratis konsulation om dom har så får du nog bäst hjälp .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Oj hundratals då har det pågått en stund minsann .

Enda råd jag kan ge är att du bör ringa en jurist nära dig och be om gratis konsulation om dom har så får du nog bäst hjälp .

Jurist är ingen skyddad yrkestitel, jurist kan vem som helst utge sig att vara utan att ta något som helst ansvar för det. Vill man uppnå resultat måste man ta kontakt med en advokat som vet vad dom pratar om och som kan lagboken från pärm till pärm.

Permalänk
Medlem

Hyresvärden har ett ansvar att se till att det inte finns störningar i boendet. Vid ”men i nyttjanderätten” har man rätt till nedsatt hyra. I första hand ska du givetvis kontakta Hyresgästföreningen - om du är medlem där. I annat fall kan du på eget initiativ vända dig direkt till hyresnämnden. Det är kostnadsfritt. Parterna betalar sina egna rättegångskostnader.

Jag kan varmt rekommendera enklajuridik.se om du behöver anlita jurist. Annars har du normalt sett rätt till en timmes kostnadsfri rådgivning hos en advokat.

Se även här:

https://lawline.se/answers/vad-galler-nar-en-hyresgast-stor-o...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Jurist är ingen skyddad yrkestitel, jurist kan vem som helst utge sig att vara utan att ta något som helst ansvar för det. Vill man uppnå resultat måste man ta kontakt med en advokat som vet vad dom pratar om och som kan lagboken från pärm till pärm.

Skillnaden i utbildning är väl endast viss notarietjänstgöring ?

Så skillnaden i stort är väl att det är straffbart att kalla sig advokat utan att vara det men alla kan kalla sig jurist utan straff , dock är utbildningen densamma

Permalänk
Medlem

Viceroy kom med några bra punkter men jag tror det är enormt liten chans att hyresvärden i detta fallet skulle bli dömd för misshandel eller kroppsskada. Hen har ju faktiskt inte orsakat den. Att han skulle bli medskyldig är med andra ord väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Skillnaden i utbildning är väl endast viss notarietjänstgöring ?

Nej, som jag har förstått det finns det inga krav på utbildning för att kalla sig jurist.

Permalänk
Avstängd

Verkar finnas 0 koll vad en jurist är men .....

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jurist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Verkar finnas 0 koll vad en jurist är men .....

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jurist

Från din länk:
"I juristyrken som inte omfattas av de tidigare nämnda yrkena krävs formellt sett ingen juristexamen då jurist inte är en skyddad titel, men det hör till ovanligheterna att en jurist inte också har en juristexamen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Verkar finnas 0 koll vad en jurist är men .....

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jurist

” I juristyrken som inte omfattas av de tidigare nämnda yrkena krävs formellt sett ingen juristexamen då jurist inte är en skyddad titel, men det hör till ovanligheterna att en jurist inte också har en juristexamen.”

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

I Sverige ansvarar man för sina egna handlingar den dagen man blir 15 år gammal samt dom som en minderårig utför ifall man är målsman till sådana. Hyresvärden skulle behöva ha varit minst grovt oaktsam eller haft uppsåt till det hela om man skall lyckas med att få hyresvärden dömd för något. Mitt råd är att kontakta en lokal jurist och begära konsultation inför vad som kanske blir steg 2.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har problem med hyresvärden så borde du nog kontakta hyresgästföreningen förutsatt att du är medlem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Från din länk:
"I juristyrken som inte omfattas av de tidigare nämnda yrkena krävs formellt sett ingen juristexamen då jurist inte är en skyddad titel, men det hör till ovanligheterna att en jurist inte också har en juristexamen."

Och vad skrev jag i tidigare inlägg ? Du får nog lära dig läsa och förstå saker , sandlådan har jag lämnat

Permalänk
Medlem

Hyresvärdens ansvar inkluderar nog inte att hantera kriminell aktivitet utan snarare att el, vatten och värme etc är säker och fungerande. Slösa inte din energi på hyresvärden, det kommer bara kosta energi och kanske pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senseye:

” I juristyrken som inte omfattas av de tidigare nämnda yrkena krävs formellt sett ingen juristexamen då jurist inte är en skyddad titel, men det hör till ovanligheterna att en jurist inte också har en juristexamen.”

Och ? Ingen går väl till häxdoktorn som.kallar sig till kirurg om man inte är en komplett idiot heller .

En jurist med juristexamen är likvärdig advokat förstår man inte det så .....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Och ? Ingen går väl till häxdoktorn som.kallar sig till kirurg om man inte är en komplett idiot heller .

En jurist med juristexamen är likvärdig advokat förstår man inte det så .....

Nej, en advokat måste förutom att uppfylla utbildningskraven vara medlem i Advokatsamfundet och följa så kallad god advokatsed. En jurist kan bete sig nästan hursomhelst så länge det inte är direkt olagligt. Sedan har vi ju haft exempel på advokater som betett sig så illa att de har blivit uteslutna, så enstaka rötägg kan dyka upp ändå.

Permalänk
Medlem

Om du har en pågående polisanmälan mot den faktiska gärningsmannen så kan det vara läge att fråga vilken åklagare som har hand om den och sedan ringa denne och fråga hur det går med ärendet. Berätta sakligt hur det påverkar dig och se till att åklagaren vet vad du kan bidra med. Var tydlig med att du kommer fortsätta driva ärendet, dvs inte rakt av acceptera en nedläggning. En faktisk dom skulle antagligen vara svårare för hyresvärden att helt ignorera situationen. Det tar naturligtvis väldigt mycket kalendertid och engagemang att komma dit.

Om du verkligen vill göra dig omöjlig hos hyresvärden så kommer antagligen en jurist/advokat att vara intresserad av vad ”hyresvärden” är för sorts djur. Aktiebolag? Handelsbolag? Enskild firma? Privatperson? Oavsett så kommer det bli skitsvårt att bevisa brott (slöseri på energi, tid och pengar) men juridiskt kommer det sannolikt röra sig om olika taktiker beroende på vem hyresvärden är, vare sig du är ute efter skadestånd eller att få någon fälld för brott.

Det är naturligtvis inte tryggt att driva en process mot en halvgalen granne. Du får göra en bedömning om dina föregångare använde rätt strategi eller inte när de flyttade. I vilket fall så skadar det knappast att ha ett eget våldskapital i en situation som den uppkomna. Hade du haft det hade situationen antagligen aldrig uppstått. Dags att hitta en stadig kompis/pojkvän? Den lokala karate/boxnings/judoklubben kanske har någon lämplig kandidat?

Rådet ovan, att genom hyresnämnden sträva efter att bo gratis till hyresvärden löst problemet med grannen är inte dumt. Då finns det ju plötsligt ett incitament för hyresvärden att göra något åt situationen. Det utesluter inte att du jobbar på övriga fronter samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Och vad skrev jag i tidigare inlägg ? Du får nog lära dig läsa och förstå saker , sandlådan har jag lämnat

Du skrev fel. Man behöver inte ha en juristexamen för att kalla sig jurist.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men det är nog bara att leta eget boende, hyresvärden kommer och kan inte göra något alls. Har själv en nära bekant som nästan blev ihjälslagen av sin dåvarande och fanns inget som kunde göras så det blev flytt hem till föräldrarna tills allt va över och sen leta ny lägenhet.

Att vräka någon som vägrar flytta är tyvärr nästintill omöjligt i Sverige.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Du skrev fel. Man behöver inte ha en juristexamen för att kalla sig jurist.

Vart skrev jag det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Vart skrev jag det ?

kl 07:08 idag: "Skillnaden i utbildning är väl endast viss notarietjänstgöring ?" Detta som svar på skillnaden mellan jurist och advokat.

On Topic: Till TS: hur har det gått men alla polisanmälningarna? Har polisen gjort något eller bara lagt ner ärendena? Du fick väl en del tips i din förra tråd om hur du kan gå vidare.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681581-min-granne-ofr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

kl 07:08 idag: "Skillnaden i utbildning är väl endast viss notarietjänstgöring ?" Detta som svar på skillnaden mellan jurist och advokat.

On Topic: Till TS: hur har det gått men alla polisanmälningarna? Har polisen gjort något eller bara lagt ner ärendena? Du fick väl en del tips i din förra tråd om hur du kan gå vidare.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1681581-min-granne-ofr...

Bara stön , du får nog gå en läskurs om du kan få ihop skillnad på utbildning till vad man kan titulera sig .

Jag skrivee att utbildningen är densamma för jurist pch advokat och du lyckas få det till att handla om man kan kalla sig jurist utan fullgjord utbildning ? Man häpnar men visa gärna vart jag skrivit fel fakta.

Permalänk
Medlem

Vänd dig till Hyresgästföreningen är mitt råd:

https://www.hyresgastforeningen.se/medlem/om-medlemskapet/hyr...

Permalänk
Medlem

Du bör gå med i hyresgästföreningen om du inte redan är det. Sen låter du dem hantera situationen. Hot och våld är något som kan leda till omedelbar uppsägning från en hyreslägenhet.

Vad gäller sidodiskussionen kring vad skillnaden på en jurist och en advokat är så är det hela ganska enkelt:

Jurist är ingen skyddad titel (tyvärr), så vem som helst får kalla sig för det. Går du till en "jurist" för hjälp med något, se till att de har en jur.kand. eller den nya juristexamen. Annars kan kunskaperna vara milt uttryckt bristfälliga.

Advokater är utbildade jurister (juris kandidat/juristexamen) som arbetat i minst tre år och sedan beviljats inträde i advokatsamfundet (kallas ledamot). Skillnaden på någon med juristexamen och en advokat i kunskap är ingen alls, det är bara medlemskapet i advokatsamfundet som är skillnaden. Numera så får man göra en liten "examen" för att få bli godkänd som ledamot men det är bara för att man ska ha en ursäkt för de pengar det kostar att gå med (som betalas av advokatfirman du jobbar för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

Jag skrivee att utbildningen är densamma för jurist pch advokat och du lyckas få det till att handla om man kan kalla sig jurist utan fullgjord utbildning ?

Problemet är att det inte krävs något utbildning för att få kalla sig jurist. Hur kan då utbildningen vara samma för en jurist och en advokat?