köpråd för en dator att jobba med digital art, rita m.m - semi gaming.

Permalänk
Medlem

köpråd för en dator att jobba med digital art, rita m.m - semi gaming.

Ska köpa en dator och skulle behöva lite råd, som i rubriken ska jag ha den att rita med mest av allt, bildredigering m.m. Att den orkar med spel men behöver ej maxas på allt.
budget på 22K
tips på Skärm som inte är för dyr, inte mindre än 24 tums.

Permalänk
Medlem

Tjena Chic0!

Lycka till med din build! Har liknande aspirationer för mitt bygge och är nära att beställa nu.
Jag fokuserar på en dator som håller länge, inte framtidssäker/uppgradering...som håller länge, som den är. Jobbar mest i Photoshop, Illustrator, Blender och inom kort mer med Revit och Unreal Engine 5.

Dom flesta builds här är fokuserade på gaming 99% imo. Digital Art, rita, bildredigering säger inte så mycket så berätta vilka program och hur pass stora projekt du jobbar med. Att rita med en tablet och penna är stor skillnad från att göra tunga retuscheringar i PSD och 3D, vilket jag gör bla.

Detta är min build...än så länge. Siktar på att beställa i början av nästa vecka.

Intel är bättre för rendering och "productivity" och nVidia är bättre för RayTracing. AMD är bättre för gaming.
Bad om hjälp här, fick ett svar. Grottade ner mig under en vecka och läste på.
Delar gärna med mig med vad jag kommit fram till men det beror på vilka program du ska använda och hur.

En gaming rigg skiljer sig väldigt mycket från en rigg fokuserad på produktion/3D/2D.

Visa signatur

MSI MAG Z690 TOMAHAWK - i7-13700KF - Noctua NH-U12A Chromax Black - ASUS GeForce RTX 4070 - Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB - Kingston KC3000 M.2 2TB - Be Quiet! Pure Base 600 PC

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Intel Core i9-13900K är totalt overkill såvida det inte är till en "enthusiast" build, eller väldigt specifika förutsättningar, som är definierade.

Gällande skärm så beställde jag nyss en sån här:

https://www.inet.se/produkt/x195470/lg-34-ultrawide-34wn750-i...

som var öppnad kartong och returnerad med en 1500:- rabatt.
Den här är samma men 300:- billigare då det är ett demo-ex. Säger inte att det är bäst för dig, då jag inte vet...men det är en grymt bra deal imo!

Visa signatur

MSI MAG Z690 TOMAHAWK - i7-13700KF - Noctua NH-U12A Chromax Black - ASUS GeForce RTX 4070 - Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 64GB - Kingston KC3000 M.2 2TB - Be Quiet! Pure Base 600 PC