Spotify uppges höja priset i USA

Permalänk
Melding Plague

Spotify uppges höja priset i USA

Just nu finns inga uppgifter om att en prishöjning kan vara runt hörnet även för svenska användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

This too shall pass. Men det behövs en ordentlig lågkonjunktur där folk inte har råd med "lyxvaror", i detta fall Spotify, för att inflationen skall sjunka och bolagen behöva justera sina priser för att hålla kvar kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Hur ofta är det som priser faktiskt går ner? Även historisk sett. Om man tar hänsyn till penningvärde så är säkert Spotify fortfarande billigare efter en prishöjning, än vad man betalade när Spotify lanserade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ofta är det som priser faktiskt går ner? Även historisk sett. Om man tar hänsyn till penningvärde så är säkert Spotify billigare efter en prishöjning, än vad man betalade när Spotify lanserade.

Se på datormarknaden. Köpte min p120 med 15 tums skärm för 18800 kr -95. Idag får du fortfarande en vettig dator för samma summa, å då är inte en svensk krona i närheten av det värde den hade 1995. Således har datorkomponenter sjunkit i värde.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Inte alltför ofta är väl tyvärr svaret.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Varför skulle priset gå ner för tjänster när vi har konstant inflation?

Permalänk
Medlem

Om det skulle bli 10 kr höjning så gör det inte mycket. Det är vad apple music kostar för oss.

Permalänk
Medlem

Musiken jag köpte för tio år sedan har inte blivit dyrare för mig i efterhand. Fantastiskt händigt att ha den lokalt istället för att vara beroende av tredje part med en massa avgifter och avtal.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hade betalt för Spotify även om det kostade 400kr/mån. Finns ingen tjänst jag använder så frekvent som just Spotify. Musik höjer livskvaliteten med minst 68%, och Spotify levererar det på bästa vis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Musik höjer livskvaliteten med minst 68%, och Spotify levererar det på bästa vis!

Du vann slogantävlingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Priset på hårddiskar har gått ner över tid för de som vill lagra filer lokalt

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nille4:

Hade betalt för Spotify även om det kostade 400kr/mån. Finns ingen tjänst jag använder så frekvent som just Spotify. Musik höjer livskvaliteten med minst 68%, och Spotify levererar det på bästa vis!

Är det någon här som faktiskt hör skillnad på spotifys free 160kb aac och 320kb aac? Antingen är deras musik dåligt mastrade på något sätt eller så är jag hörselskadad. Hör däremot skillnad på tidals utbud jämfört mot spotify.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Är det någon här som faktiskt hör skillnad på spotifys free 160kb aac och 320kb aac? Antingen är deras musik dåligt mastrade på något sätt eller så är jag hörselskadad. Hör däremot skillnad på tidals utbud jämfört mot spotify.

Höra skillnad på Tidals utbud då måste du ha hörlurar och hörlursförstärkare som audiofil. Lyssnat på Spotify premium och gratis, märker ingen skillnad, bra ljudutrustning, utmärkt hörsel. Förstår dom som har adblock och lyssnar fritt på Spotify utan reklam istället för att betala premium, inflation, varje krona räknas mer och mer. Spotify har hotat att stänga av dessa, men jag har inte sett eller hört om att någon blivit avstängd på grund av att ha haft adblock och lyssnat gratis på Spotify av Spotify.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Det monetära priset är ju bara en symbolsumma ändå, lite som köp din telefon för 1 öre nu och betala 300Kr i 36 månader.
Om detta skulle chockhöjas till 3 öre så är det fortfarande piss i Nilen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ofta är det som priser faktiskt går ner? Även historisk sett. Om man tar hänsyn till penningvärde så är säkert Spotify fortfarande billigare efter en prishöjning, än vad man betalade när Spotify lanserade.

Skrivet av dlq84:

Varför skulle priset gå ner för tjänster när vi har konstant inflation?

Inflation är ett otyg som vi människor kommit på, då borde vi kunna lösa det också. Priser kan inte fortsätta gå upp i all oändlighet precis som att pengar inte heller kan fortsätta att minska i värde. Sen säger man ju dessutom att om man skulle börja tillverka mer och mer pengar så sjunker ju penningvärdet ytterligare. Det i kombination med priser som ständigt stiger slutar i katastrof för många människor, förr eller senare. Ekvationen går liksom inte ihop, till slut skulle ingen få råd med nåt längre om detta får fortsätta.

Det här med olika valutor som har helt olika värde känns inte heller helt lyckat, massa oskyldiga människor blir lidande bara för att vissa valutor ska bestämt vara sämre än andra.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Några av Spotify cheferna hade väl en lön på bortåt 100 miljoner. En av dem plockade ut ca 300 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Priset på hårddiskar har gått ner över tid för de som vill lagra filer lokalt

Kombinationen med billiga hårdiskar och stigande priser på bland annat streamingtjänster är en riktigt giftig cocktail. Vi lär se tillbakarullande tränder a la 2010 inom nåt år ett två.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Några av Spotify cheferna hade väl en lön på bortåt 100 miljoner. En av dem plockade ut ca 300 miljoner.

Ja fy fasen, och dom har mage höja priserna, giriga jäklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Några av Spotify cheferna hade väl en lön på bortåt 100 miljoner. En av dem plockade ut ca 300 miljoner.

Det är väl att dom sålt sina egna aktier och sedan ser det ut som löneinkomster i deklarationen?

Permalänk
Medlem

Spotify HiFi har ryktats under två år men är för närvarande inte högupplöst, utan använder komprimerad AAC med upp till 320 kbps.

Tänker inte betala mer för det låga de erbjuder nu.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Att dom går med minus, samtidigt som dom betalar minst till kreatörerna känns... konstigt.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Allt bara höjs och höjs…

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att en del av den höjningen (som kommer att komma hit också) går till artisterna/grupperna, men det lär väl inte hända. Sen så hade det ju varit trevligt om något av detta gick till att förbättra tjänsten också, t.ex. fixa sin urusla shuffle funktion, så att den inte bara spelar 20-30 låtar om och om igen trots att man har över 1000 i sin spellista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ofta är det som priser faktiskt går ner? Även historisk sett. Om man tar hänsyn till penningvärde så är säkert Spotify fortfarande billigare efter en prishöjning, än vad man betalade när Spotify lanserade.

Är det inte då man börjar med rekryteringskampanjer där nya kunder får 50% rabatt livet ut eller subventionerat pris om 10% fram tills man säger upp avtalet el liknande.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Delvis off-topic men, finns det några priser som faktiskt går ner idag? :/ Man undrar var detta ska sluta, snart har väl ingen råd med varken mat eller mer lyxiga grejer...

Folk lever över sina tillgångar, alla tror dom är rika idag hahaha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Hade betalt för Spotify även om det kostade 400kr/mån. Finns ingen tjänst jag använder så frekvent som just Spotify. Musik höjer livskvaliteten med minst 68%, och Spotify levererar det på bästa vis!

Bytte faktiskt ut Spotify för någon månad sedan och provade Youtube Music och tycker betydligt bättre om den tjänsten, tycker Spotify har börjat ägna sig åt för mycket annat och dessutom hela tiden prompta podcasts och annat skräp. Youtube music har varit extremt träffsäker om jag någon gång slår på spellistor som de generat åt mig på Spotify har jag mest fått skitmusik om jag inte aktivt sökt.
Haft Spotify sen de startade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

.. Spotify har börjat ägna sig åt för mycket annat och dessutom hela tiden prompta podcasts och annat skräp...

Jag ser istället det som något positivt att ha alla poddar på samma ställe som musiken. Att dom börjat ägna sig åt poddar är enligt mig världen solklaraste expansion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Jag ser istället det som något positivt att ha alla poddar på samma ställe som musiken. Att dom börjat ägna sig åt poddar är enligt mig världen solklaraste expansion.

Gör mig inget att poddar finns där, men jag vill inte ha dem promtade så fort jag startar appen, vill inte heller ha "populära artister" visade överst när jag startar appen, har aldrig klickat på något av det så vill kunna stänga av det helt och enbart få tips som baseras på det jag lyssnar på, så funkar yt music för mig.
Poddar lyssnar jag bara på 3 st och 2 av dem finns inte på Spotify. Jag är helt enkelt inte inte intresserad.