Nu kan Android-telefoner varna för okänd Airtag

Permalänk
Melding Plague

Nu kan Android-telefoner varna för okänd Airtag

Google har nu börjat rulla ut stöd för att upptäcka okända Airtag-spårningsbrickor som följer en Android-telefon med Android 6.0 eller senare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

Spåra sin fru/man
Ta reda på vart någon bor
ser en bil man vill slo och behöver veta vart den kommer stå parkerad på natten.

Några exempel.

Permalänk
Medlem

På tiden att de gör något åt detta... någon ska ju inte kunna förföljas bara för att de har "fel" telefontillverkare.

Permalänk

Det stora tycker jag är om de går ihop. Jag tycker inlåsningar är så dåligt. Där det nästan är omöjligt för en tillverkare att konkurrera med en nyckel som finns med i oset.

Angående spårning så finns gps spårning. Angående Apple Airtag så är väl personen som har aktiverat dem spårbara? Det är då bara ett dumt sätt att missbuka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående Apple Airtag så är väl personen som har aktiverat dem spårbara? Det är då bara ett dumt sätt att missbuka.

Spårbarhet räcker inte. Du måste kunna upptäcka brottet också.

Om en stalker slänger en Airtag i din bil och du inte upptäcker det så kan du heller Airtagen spåra airtagen, då du inte vet att den ens finns. Att upptäcka Airtagen är en förutsättning för att ta bort den och polisanmäla förövaren. Det är det den här uppdateringen är till för.

De som begår brott räknar med att inte upptäckas eller åka fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

Låter precis som du säger snarare som en sårbarhet mot folk än en nytta.

Skrivet av pv2b:

Spårbarhet räcker inte. Du måste kunna upptäcka brottet också.

Om en stalker slänger en Airtag i din bil och offret inte upptäcker det så går inte heller Airtagen att spåra. Att upptäcka Airtagen är en förutsättning för att ta bort den och polisanmäla förövaren. Det är det den här uppdateringen är till för.

Det låter ju bra. Antar att det stulits en hel del saker tack vare air tags.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

https://www.expressen.se/nyheter/linda-och-anna-sparades-med-...

Permalänk
Medlem

Gut att det expanderas och att apple supportar googles variant. De kan alltså samarbeta om båda bara vill

Spontant så ser jag inte airtags som positivt. Vi hade redan möjligheten att spåra våra apple enheter.

Det skulle vara MYCKET intressant att se hur ofta användare faktiskt blir utsatta för airtags som följer med. Man hade ju kunnat se hur ofta de väljer att aktivera så att airtagen ger ljud ifrån sig för att se hur stort problem det är att de används för att spåra andra.

Nu tror jag inte själv på att apple skulle lämna ut den infon

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Det är såklart tråkigt med teknik som missbrukas, men en ljudlös AirTag på min cykel hade varit guld värd vid läget om den blir stulen.

Det förstör hela poängen om tjuven börjar höra något som piper i batterihållaren

Permalänk
Medlem

Har google egna tags?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vad är tanken med detta? Alltså vad ska det skydda mot?
Är det om någon lägger en bricka i ex. äns ryggsäck för att spåra än utans äns vetskap?

Stalking o.s.v

Permalänk
Medlem

Undrar om detta inte i praktiken kommer sluta med att de som faktiskt blir stalkade inte har en aning om att funktionaliteten finns, och att varenda cykeltjuv och väskryckare kör det på heltid?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Undrar om detta inte i praktiken kommer sluta med att de som faktiskt blir stalkade inte har en aning om att funktionaliteten finns, och att varenda cykeltjuv och väskryckare kör det på heltid?

Men de kanske blir varse om telefonen börja varna om grejer? (Vilket väl är hela poängen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Undrar om detta inte i praktiken kommer sluta med att de som faktiskt blir stalkade inte har en aning om att funktionaliteten finns, och att varenda cykeltjuv och väskryckare kör det på heltid?

Du behöver inte göra något i ios för att det ska vara aktivt.
Jag gick hem sent från en utlandsresa och det var ett annat par som gick i samma väg (antagligen också på tåget från fllygplatsen), jag fick varning om att en okänd airtag rörde sig enligt samma mönster.
Och jag kör inga airtags själv.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Undrar om detta inte i praktiken kommer sluta med att de som faktiskt blir stalkade inte har en aning om att funktionaliteten finns, och att varenda cykeltjuv och väskryckare kör det på heltid?

Va? Tanken är ju att folk ska få notifikation om det, inget användaren aktivt behöver leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det är såklart tråkigt med teknik som missbrukas, men en ljudlös AirTag på min cykel hade varit guld värd vid läget om den blir stulen.

Det förstör hela poängen om tjuven börjar höra något som piper i batterihållaren

Det går att ta bort högtalaren relativt enkelt om man vill göra det. Finns nog om du Googlar på det. Jag har ingen AirTag

Skrivet av Adnerhill:

Har google egna tags?

De håller på o släppa https://www.androidpolice.com/google-airtags-new-name-icon/ https://techcult.com/google-launches-apple-airtag-competitor-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det går att ta bort högtalaren relativt enkelt om man vill göra det. Finns nog om du Googlar på det. Jag har ingen AirTag
De håller på o släppa https://www.androidpolice.com/google-airtags-new-name-icon/ https://techcult.com/google-launches-apple-airtag-competitor-...

Men tjuven eller den som blir förföljd kommer ju att få en notis oavsett om an okänd airtag? Visst svårare att hitta den men om någon t.ex. har snott en cykel så lär de ju vara hyfsat vaksamma på sådant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men tjuven eller den som blir förföljd kommer ju att få en notis oavsett om an okänd airtag?

Det säger jag inget om. Jag bara gjorde hen upplyst om att det går att ta bort högtalaren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det är såklart tråkigt med teknik som missbrukas, men en ljudlös AirTag på min cykel hade varit guld värd vid läget om den blir stulen.

Det förstör hela poängen om tjuven börjar höra något som piper i batterihållaren

Tjuven lär väl i ett sådant scenario primärt få en varning på sin telefon, oavsett om airtagen har pipfunktion eller ej? Men ja, för att sedan lokalisera var exakt taggen är så spelar det viss roll.

Det man får läsa mellan raderna är väl att Apple, Google, m.fl. nu i princip förkastat användningsområdet med "spårning i lönndom" (som kunde ha legitimt värde som stöldskydd) i sin helhet pga hur detta missbrukas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag gick hem sent från en utlandsresa och det var ett annat par som gick i samma väg, jag fick varning om att en okänd airtag rörde sig enligt samma mönster.

Ja, ios-enheter förmedlar automatiskt positionen hos närliggande airtags. Att du blev varnad beror förmodligen på att paret hade med sin airtag men inte själva någon ios-enhet påslagen för tillfället (kanske slut på batteri). Man varnas nämligen bara om en airtag följer efter en utan att en av ägarens ios-enheter samtidigt gör det.

Airtags är av denna anledning inte lämpade som stöldskydd, tjuven varnas ju och kan därmed lätt ta bort airtagen. De är heller (lyckligtvis) inte så lämpade som stalker-hjälp av samma anledning, men där finns det ju tyvärr marginellt dyrare GPS-spårare som kan göra samma sak utan att varna.

Ett annat problem med airtags är att man inte kan dela dem mellan apple-konton. Om ett par t.ex. delar en bil som man vill tagga för att lätt hitta i parkeringsgaraget så kommer den som inte är skriven som ägare ständigt få stalkervarningar när den använder bilen själv. Gäller även t.ex. gemensamma nycklar eller om man har en gemensam hund man turas om att ta promenader med och som man vill airtaga i halsbandet för att ha koll på. Jag ser inga ytterligare integritetsproblem med möjligheten att dela airtags, så hoppas Apple löser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det man får läsa mellan raderna är väl att Apple, Google, m.fl. nu i princip förkastat användningsområdet med "spårning i lönndom" (som kunde ha legitimt värde som stöldskydd) i sin helhet pga hur detta missbrukas.

Apple var redan i första presentationen av Airtags väldigt tydliga med att det handlade om att hitta borttappade grejer, inte att hitta stulna prylar, just på grund av risken för stalking. Det här är nytt för att man med en Android-telefon får en popup utan att göra något, och inte behöver starta en app. Google sa också att iOS på samma sätt kommer att varna för Googles taggar när de väl släpps (de är försenade sen tidigare).

Apple visade redan tidigt att de ville ha prylar med en Airtag inbyggd i exempelvis en cykel eller en resväska. I det läget kan man ju tänka sig att de inte behöver ha den här typen av varning - ingen lär väl gömma en cykel i någons fordon utan att den märks, tänker jag.

Sen finns det ju ”riktiga” GPS-spårare om man vill lägga de pengarna, och det har funnits länge. Vet att folk har satt dem på utombordare och liknande. Du lär dock inte få ett fyrpack för en tusenlapp med dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Det är såklart tråkigt med teknik som missbrukas, men en ljudlös AirTag på min cykel hade varit guld värd vid läget om den blir stulen.

Det förstör hela poängen om tjuven börjar höra något som piper i batterihållaren

Det går att öppna en airtag och döda högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Apple var redan i första presentationen av Airtags väldigt tydliga med att det handlade om att hitta borttappade grejer, inte att hitta stulna prylar, just på grund av risken för stalking. Det här är nytt för att man med en Android-telefon får en popup utan att göra något, och inte behöver starta en app. Google sa också att iOS på samma sätt kommer att varna för Googles taggar när de väl släpps (de är försenade sen tidigare).

Apple visade redan tidigt att de ville ha prylar med en Airtag inbyggd i exempelvis en cykel eller en resväska. I det läget kan man ju tänka sig att de inte behöver ha den här typen av varning - ingen lär väl gömma en cykel i någons fordon utan att den märks, tänker jag.

Sen finns det ju ”riktiga” GPS-spårare om man vill lägga de pengarna, och det har funnits länge. Vet att folk har satt dem på utombordare och liknande. Du lär dock inte få ett fyrpack för en tusenlapp med dem.

Okej, de har tagit det några steg till genom det gemensamma initiativet iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Det går att öppna en airtag och döda högtalaren.

Har dock aldrig riktigt förstått varför man vill använda en Airtag för att spåra ex stulen cykel. Även om den är ljudlös så dumpar tjuven i bästa fall cykeln omedelbart i ett dike. Känns relativt enkelt att hitta en AirTag på en cykel. Inte så mycket att leta igenom om man inte typ gjuter in den i epoxi inuti ramen och bara drar ut en extremt diskret antenn.

Att gömma den under sadeln måste ju vara snudd på meningslöst efter någon timme när tjuven får meddelande om tagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har dock aldrig riktigt förstått varför man vill använda en Airtag för att spåra ex stulen cykel. Även om den är ljudlös så dumpar tjuven i bästa fall cykeln omedelbart i ett dike. Känns relativt enkelt att hitta en AirTag på en cykel. Inte så mycket att leta igenom om man inte typ gjuter in den i epoxi inuti ramen och bara drar ut en extremt diskret antenn.

Att gömma den under sadeln måste ju vara snudd på meningslöst efter någon timme när tjuven får meddelande om tagen.

Där är endel incognito prylar redan. T.ex denna
https://www.amazon.se/-/en/TagLock-AirTag-Bicycle-Reflector-T...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har dock aldrig riktigt förstått varför man vill använda en Airtag för att spåra ex stulen cykel. Även om den är ljudlös så dumpar tjuven i bästa fall cykeln omedelbart i ett dike. Känns relativt enkelt att hitta en AirTag på en cykel. Inte så mycket att leta igenom om man inte typ gjuter in den i epoxi inuti ramen och bara drar ut en extremt diskret antenn.

Att gömma den under sadeln måste ju vara snudd på meningslöst efter någon timme när tjuven får meddelande om tagen.

Jag har sett ringklockor med plats för en dold Airtag i botten. De ser precis ut som en sån där ringklocka som man sätter på för att man måste ha en. Själv hade jag inte letat där i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bra, men det hänger väl fortfarande på operatörer/tillverkare att pusha ut uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Bra, men det hänger väl fortfarande på operatörer/tillverkare att pusha ut uppdateringen?

Troligtvis inte. Mycket i Android går att uppgradera/uppdatera utan en uppdatering från tillverkaren. Troligtvis behöver du bara uppdatera Google Play Tjänster appen. Edit: Med tanke på att det står att alla med Android 6.0 och nyare kan varna för okänd Airtags så skulle jag säga 99% chans att det är via Google Play Tjänster som stödet kommit ifrån och då krävs ingen uppdatering från tillverkaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kul sidoeffekt, tjuvarna får veta att det finns airtags i närheten som de nog vill bli av med

Går tyvärr åt båda hållen detta, inte helt uppenbart om det blir bra för alla scenario att notifiera