Zen 4: Dragon Range eller Phoenix? 7745HX eller 7840HS?

Permalänk
Medlem

Zen 4: Dragon Range eller Phoenix? 7745HX eller 7840HS?

Hallo!

Jag har varit nöjd & glad med min 4800H-baserade Legion-laptop men börjar känna ett behov av mer fart på både CPU och GPU (4800H/1650TI idag), främst för musikproduktion (Cakewalk) och fotopyssel (använder mycket GPU-accelererade funktioner i Lightroom). Utöver musik & foto blir det Premiere/AE-pyssel ibland, dock inget spelande.

Zen4 känns lockande men jag blir inte klok på om det är Phoenix (7840HS) eller Dragon Range (7745HX) som gäller. 7840HS & 7745HX presterar likvärdigt i de vanligaste mätdisciplinerna och jag har inte hittat mer info än så. 7840HS verkar snålare, jag jobbar visserligen mestadels nätanslutet men har tidigare klockat ner något för att kunna få en riktigt tyst dator och då kanske 7840HS har en fördel då den verkar effektivare. AI-delen som finns i 7840HS har jag inte riktigt förstått mig på. 7945HX kanske kan vara ett alternativ men den kanske är overkill och leder till en mer högljudd maskin.

Något som har liknande funderingar eller sitter på vettig info?

Edit: Jag är ju primärt ute efter en Legion-burk då jag uppskattar balansen mellan egenskaper samt möjlighet till "service på plats dagen efter"-garanti finns. Tips på andra modeller är dock tacksamt även om jag inte vill vara utan service-nästa-dag-garanti.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk