Handkontroll till win 98 bärbar dator

Permalänk
Medlem

Handkontroll till win 98 bärbar dator

Jag har precis införskaffat en begagnad bärbar dator med win 98. Den saknar en gameport men har 2 st USB portar. Min fråga är borde det fungera om jag skaffar en gameport till USB adapter för t.ex. en Microsoft sidewinder handkontroll? Det är inte helt lätt att hitta en kontroll idag som är bakåtkompatibel till win98 tiden jag har förstått att MS sidewinder är det.
Det är i alla fall ett spel jag försöker spela som säger specifikt att den klarar Microsoft sidewinder och det är därför jag funderar på att skaffa en begagnad sådan.

Permalänk
Medlem

Först av allt, märk väl att jag inte försökt göra det du vill göra, och att jag inte vet säkert. Se det jag skriver som idéer att utveckla vidare eller nåt. Det finns väldigt många "om" med i bilden, problemet är betydligt mer komplext än man kan tro.

Tanken med de där adaptrarna är att man ska kunna använda sin gamla gameportjoystick som USB-joystick med moderna datorer/OS/spel, inte att göra det du vill göra.

Om det kommer funka i ditt specifika spel beror på hur W98 hanterar gameportanslutna joysticks på drivrutinsnivå, och vad spelet förväntar sig kring den saken. Presenterar W98 bara ett adressutrymme joysticken finns på precis som det funkar DOS - inte helt omöjligt i och med att man förutsatte att man kunde vilja spela DOS-spel i Windows - eller ligger Directinput emellan och presenterar joysticken som vilken joystick som helst?

Är det DOS-spel du vill spela är det nog bara att glömma, om det inte finns någon TSR som emulerar en gameportansluten joystick. Jag får dock för mig att detta skulle vara i princip omöjligt att åstadkomma givet USB-stackens komplexitet och den ytterst begränsade minnesmängd en TSR kan använda.

Med det sagt, och om du vill testa, så skulle jag rekommendera att köpa eller bygga Necrowares adapter. Av retroentusiaster för retroentusiaster. De brukar vara bättre på att hantera specialfall som Sidewinder än de där generiska produkterna.

Det finns annars gameportkort i PCMCIA-utförande. Aldrig använt ett sådant heller, men skulle gissa på att det är en mer idiotsäker approach, då de faktiskt var tänkta för exakt ditt usecase. Sidewinder är dock som sagt lite special, och kan ställa till med problem. Föreslår att du gör vidare efterforskningar innan du köper något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressanta poänger du tar upp. Jag bestämde mig också för att köpa en stationär dator. Den hade inte gameport inbyggt men säljaren kommer sätta in ett soundblaster ljudkort som har en gameport med sig. Jag kommer behöva fixa drivrutiner för den dock men hoppas att det borde gå bra. Spelet som jag vill spela är Resident Evil 1 PC utgåvan (alltså ingen PS-emulator etc). Spelet kom ut 1996 och borde då varit optimerat för win95/98/2000 tänker jag. Jag hoppas att jag kan använda då en handkontroll till ngn av datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Intressanta poänger du tar upp. Jag bestämde mig också för att köpa en stationär dator. Den hade inte gameport inbyggt men säljaren kommer sätta in ett soundblaster ljudkort som har en gameport med sig. Jag kommer behöva fixa drivrutiner för den dock men hoppas att det borde gå bra. Spelet som jag vill spela är Resident Evil 1 PC utgåvan (alltså ingen PS-emulator etc). Spelet kom ut 1996 och borde då varit optimerat för win95/98/2000 tänker jag. Jag hoppas att jag kan använda då en handkontroll till ngn av datorerna.

Ah, ja, då har du ju frihet att välja skärm också, mycket trevligare. 20-25 år gamla laptop-LCDs är inte skitroliga, urvattnade färger och hopplöst långa responstider. Räkna med ghosting typ.

Säkraste kortet för RE1 är nog W98. W2k kommer med DX7. En kvalificerad gissning är att RE1 är tänkt för tidigare versioner, och att DX7 inte har stöd för exakt alla funktioner RE1 vill ha. Visst, du kan alldeles säkert spela det, men ska man nostalgitrippa måste det väl stämma på detaljnivå, eller?

Drivers går alltid att fixa om det inte är någon superexotisk specialhårdvara. Är det något som är svårt att identifiera kan du alltid googla på vendor/device ID. Det är lite bökigare att få fram i W9x än W2k och senare, man får kolla i registret som motsats till att plocka fram det i egenskaperna för enheten i enhetshanteraren.

Haha, många förkortningar blir det ser jag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, ja, då har du ju frihet att välja skärm också, mycket trevligare. 20-25 år gamla laptop-LCDs är inte skitroliga, urvattnade färger och hopplöst långa responstider. Räkna med ghosting typ.

Precis, egentligen var det kanske inte det bästa köpet, då jag egentligen föredrar en stationär skärm men det positiva är att den kommer inte ta så mycket plats.

Skrivet av kaput:

Säkraste kortet för RE1 är nog W98. W2k kommer med DX7. En kvalificerad gissning är att RE1 är tänkt för tidigare versioner, och att DX7 inte har stöd för exakt alla funktioner RE1 vill ha. Visst, du kan alldeles säkert spela det, men ska man nostalgitrippa måste det väl stämma på detaljnivå, eller?

Det är också min tanke att win 98 känns som ett väldigt bra operativsystem. Den verkar klara det mesta från win95-2000 tiden. Är mittemellan då känns väl rimligt. Haha, du förstår precis vad min tanke med detta är. Jag vill ha nostalginkänslan, jag brukar titta ibland på youtube med bootup sekvensen för win95-98. Det var något speciellt med den eran. Jag kan erkänna att jag överlag är svag för gamla saker haha.

Skrivet av kaput:

Drivers går alltid att fixa om det inte är någon superexotisk specialhårdvara. Är det något som är svårt att identifiera kan du alltid googla på vendor/device ID. Det är lite bökigare att få fram i W9x än W2k och senare, man får kolla i registret som motsats till att plocka fram det i egenskaperna för enheten i enhetshanteraren.

Haha, många förkortningar blir det ser jag

Tack för tipsen!! Jag kommer säkert höra av mig mera till dig vid problem haha. Ingen fara med förkortningar, jag är själv likadan hehe.

Jag har några frågor redan nu, jag har nu som sagt beställt en dator med win 2000.

1) Hur går man tillväga för att t.ex. lägga in win 98 på den så att jag kan välja att boota från antingen win 98 eller win 2000?
2) Du har väl i princip besvarat den här frågan men överlag skulle du säga att man kan köra de flesta win 95-98 spel även på win 2000?
3) Har jag förstått det rätt att win 2000 är en sorts hybrid mellan 95/98 samt ME/XP, alltså att den har lite av båda generationerna?

Permalänk
Medlem

3, Win 98 är baserad på Dos i grunden, ME är efterföljaren till 98.
2000 är efterföljaren på NT 4.0 och NT 3.5 som INTE är baserat på DOS i grunden utan har en helt annan kernel i grunden.

ME var sista windows med Dos i grunden, och allt sedan XP är baserat på NT.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Precis, egentligen var det kanske inte det bästa köpet, då jag egentligen föredrar en stationär skärm men det positiva är att den kommer inte ta så mycket plats.

Det är också min tanke att win 98 känns som ett väldigt bra operativsystem. Den verkar klara det mesta från win95-2000 tiden. Är mittemellan då känns väl rimligt. Haha, du förstår precis vad min tanke med detta är. Jag vill ha nostalginkänslan, jag brukar titta ibland på youtube med bootup sekvensen för win95-98. Det var något speciellt med den eran. Jag kan erkänna att jag överlag är svag för gamla saker haha.

Tack för tipsen!! Jag kommer säkert höra av mig mera till dig vid problem haha. Ingen fara med förkortningar, jag är själv likadan hehe.

Jag har några frågor redan nu, jag har nu som sagt beställt en dator med win 2000.

1) Hur går man tillväga för att t.ex. lägga in win 98 på den så att jag kan välja att boota från antingen win 98 eller win 2000?
2) Du har väl i princip besvarat den här frågan men överlag skulle du säga att man kan köra de flesta win 95-98 spel även på win 2000?
3) Har jag förstått det rätt att win 2000 är en sorts hybrid mellan 95/98 samt ME/XP, alltså att den har lite av båda generationerna?

Haha, oj, tungt att glo på bootsekvensen på Youtube! Är väl inte riktigt lika illa däran, men får medge att jag ser en viss charm i den gamla "It's now safe to turn off your computer" och fundera på varför de valde den absolut osexigaste bakfylleurin-brungula nyansen i världen till den

1) Oj, finns en miljard sätt.

- Köra en hårddisk per operativsystem, och välja drive att boota från BIOS-bootmenyn. Absolut enklast om det går.

- Är datorn så gammal att någon bootmeny inte finns, kan du köra diskar i caddy, och helt enkelt byta ut dem fysiskt.

- En variant på ovanstående är att köra från CF-kort, och ha IDE-CF-adaptern monterad så den är lätt att komma åt. Finns med slot i PCI-bracket, eller så fixar du något du kan montera i ett 5.25"-platscover. En intressant pryl med CF är att dess interface faktiskt är ett IDE-dito elektriskt, det är bara kontakten som är annorlunda. Helt idiotiskt och överkomplicerat givet vad CF-kort ursprungligen skulle göra - syntes på priserna och CF blev typ utkonkurrerat av mycket billigare SD-kort - men en skänk från ovan för oss retronördar idag

- Köra med nån bootloader, exempelvis Plop eller GRUB. Bökigare än båda ovanstående givet att så gamla Windows-versioner har en del hårdkodade quirks, exvis vill W98 bestämt bo på första diskens första partition.

Och så vidare. Jag skulle köra på någon av de första, hålla OS:en helt åtskilda. Föreslår att du googlar runt lite och läser på om olika metoder, kommer till insikt om vad som passar dig

2) Ja, de allra flesta funkar utmärkt, men en del funktioner från de tidiga DX-versionerna har tagits bort från DX7 och senare. Grafiken kanske inte ser exakt ut som den gör i W98. Du kan inte köra äldre DX-versioner i W2k.

3) Njae, det stämmer inte. W95, 98 och ME är samma familj operativsystem, som var orienterad mot konsumenter och sådant man vill kunna göra hemma, typ spel etc. Från början var de i stort sett ett grafiskt skal till DOS.

Parallellt med dem fanns NT-familjen som började långt tidigare än W2k, och fortsatte med XP, Vista, 7, osv tills W11 idag. Från början var det inriktat mot produktivitet i företagsvärlden, och inte alls mot multimedia och spel.

Efter ME lade man ner W9x-familjen och fortsatte med NT som heltäckande OS. Självklart fick W2k funktionalitet för spel etc som inte funnits i NT4 och tidigare.

Under skalet är familjerna väldigt väsenskilda, även om de ser lika ut på ytan. Ska du bara spela Windowsspel så kommer du i stort sett inte märka av det annat än att du inte kan köra äldre versioner av DX än 7:an, och att en handfull spel oförklarligt bara vägrar fungera - kassa konsolspelsportar avsedda för W9x typ RE1 är lågoddsare.

Ska du köra DOS-spel (och det finns många sådana som är väldigt spelvärda) blir det garanterat problem. NT släpper inte ifrån sig kontrollen över hårdvara, så ljud kan du t ex glömma utan emulation osv.

I korthet är nog inte dual boot någon dum idé om du vill göra mer än bara lira RE1.

Har du Discord förresten? Finns en bra server för att snacka sånthär på svenska, klockrent ställe om du vill ha hjälp att komma igång. Annars är vogons.org det stora forumet för retrodatorsnack.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

3, Win 98 är baserad på Dos i grunden, ME är efterföljaren till 98.
2000 är efterföljaren på NT 4.0 och NT 3.5 som INTE är baserat på DOS i grunden utan har en helt annan kernel i grunden.

ME var sista windows med Dos i grunden, och allt sedan XP är baserat på NT.

Jag lärde mig något nytt. Har tänkt att den kronologiska ordningen hade med hur operativsystemen hängde ihop. Windows 2000 bygger med andra ord på samma struktur då som nuvarande windows system.