Oneplus visar upp skärmteknik anpassad för den svenska sommaren

Permalänk
Melding Plague

Oneplus visar upp skärmteknik anpassad för den svenska sommaren

Nya Rain Water Touch gör det möjligt att använda mobilens pekskärm även när den är blöt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt! Om bara alla andra snor konceptet nu..

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Kul grej, men inte så jag haft problem med blöta skärmar. Man torkar av den och hukar sig över om du ösregnar och man måste kolla. Annars hittar man skydd och tar upp telefonen då.

För mig är grundformeln viktigare: bra komponenter till lägre pris och många års mjukvaruuppdateringar

Permalänk

Jag bryr mig inte det minsta om telefonen går använda fast det småregnar. Jag är aldrig utanför min lägenhet utan sitter hemma hela dagarna, mat, toalettpapper kommer hem direkt till dörren genom Foodora.

På den tiden jag var utanför lägenheten så var såklart regn ett stort problem när man då behövde mobilen, för mobilen var en pryl man använde jämnt.

Så jag ser det som ett stort plus. Men det är inget som jag måste ha på min nästa mobil om inga andra tillverkare inte har det.

Jag ser det övrigt lite som vattentålig mobil. Där folk sa tidigare, coolt men inget måste. Problemet idag är att man har med mobilen konstant och använder den hela tiden. Och vid kön för att gå på bussen så måste man ha mobilen ute fast det regnar på den, om man inte är en sådan person som väljer att ta lång tid på sig och ta fram mobilen ur ens plastficka och folk bakom i kön som det regnar på blir sura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är aldrig utanför min lägenhet utan sitter hemma hela dagarna, mat, toalettpapper kommer hem direkt till dörren genom Foodora.

Haha, nice beställning: Extra stark tex mex och ett 12pack lambi

OnT: Kul om de lyckas göra det bättre. Kan inte komma ihåg när det var problem senast för jag har lärt mig av med att försöka använda touchen när det regnar eftersom det fungerade så otroligt dåligt förr.

Vattendroppar på skärmen är ett större problem när man måste hålla upp en QRkod i kollektivtrafiken. Kan de inte lägga på en yta som gör att vattnet inte sitter kvar?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Praktiskt när man donar i badrummet, irriterande när en droppe vatten får touchen att ge upp. Jag gillart

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Kul att se en faktisk innovation på smartphones, det var ett tag sedan!

Permalänk
Medlem

Haft det problemet en gång och det var när jag testade min första vattentäta mobil i duschen. Annars har det aldrig varit ett problem.
Tror inte det kommer bli en hit då jag aldrig hör någon som klagat på att mobilen inte funkar i duschen.
Regn har aldrig ställt till problem, kan bero på att regnar det för mycket ser man ändå inte så mycket och vem är så desperat att man inte kan hålla fingrarna borta från telefonen tills man hittat skydd?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Wow en innovation som faktiskt tillför något praktiskt de var i mina ögon bra länge sen sist på telefonfronten , inte ett problem som händer så ofta men det sker ju man tar upp telefonen med blöta händer tex , helt klart användbart .

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att se en faktisk innovation på smartphones, det var ett tag sedan!

Hade inte Nokia det för 10 år sen? Eller har det bara med handskar?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hade inte Nokia det för 10 år sen? Eller har det bara med handskar?

Inget jag minns på rak arm, men om det är så så är jag glad att det är tillbaka oavsett. Vissa saker är bara raka förbättringar som man kan hoppas att de sprider sig

Detta kan kanske leda till fler vattenskador dock, så vi får se om några andra tar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inget jag minns på rak arm, men om det är så så är jag glad att det är tillbaka oavsett. Vissa saker är bara raka förbättringar som man kan hoppas att de sprider sig

Detta kan kanske leda till fler vattenskador dock, så vi får se om några andra tar efter

Det var tydligen handskar, men tycker principen vore likadan.
https://www.engadget.com/2012-09-05-nokia-lumia-screens-tout-...

Men håller med vatten och touchskärm är vidrigt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det var tydligen handskar, men tycker principen vore likadan.
https://www.engadget.com/2012-09-05-nokia-lumia-screens-tout-...

Handskar är nog ett enklare problem eftersom de har helt olika egenskaper jämfört med fingrar, medan det kan vara svårt att särskilja vatten och fingrar. Men oavsett så är det inte direkt något nytt, det har funnits mobiler med liknande tekniker förr som t.ex. Sony Ericsson Xperia active (och Apple har förstås patent på det).

Så att inte alla mobiler har sån teknik handlar nog mer om kostnad vs efterfrågan snarare än att tekniken inte finns. Cat säljer t.ex. mobiler som ska klara av både handskar och våta skärmar, men då handlar det ju om stryktåliga mobiler där såna egenskaper är särskilt efterfrågade.

Permalänk
Medlem

Då kanske vi äntligen kan få en faktiskt IP-klassifiering på Oneplus framöver hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag bryr mig inte det minsta om telefonen går använda fast det småregnar. Jag är aldrig utanför min lägenhet utan sitter hemma hela dagarna, mat, toalettpapper kommer hem direkt till dörren genom Foodora.

På den tiden jag var utanför lägenheten så var såklart regn ett stort problem när man då behövde mobilen, för mobilen var en pryl man använde jämnt.

Så jag ser det som ett stort plus. Men det är inget som jag måste ha på min nästa mobil om inga andra tillverkare inte har det.

Jag ser det övrigt lite som vattentålig mobil. Där folk sa tidigare, coolt men inget måste. Problemet idag är att man har med mobilen konstant och använder den hela tiden. Och vid kön för att gå på bussen så måste man ha mobilen ute fast det regnar på den, om man inte är en sådan person som väljer att ta lång tid på sig och ta fram mobilen ur ens plastficka och folk bakom i kön som det regnar på blir sura.

Behöver erermiter ens mobitelefoner öht?

Själv ser jag inte poängen med varken skärmar som går att använda i regn eller med IP-certifierade telefoner. Dom _väldigt_ få gånger jag behövt använda telefonen i regn så har det gått utmärkt utan, redan absolut första iPhonen jag hade klarade ju det.
Så nä, innovera med små telefoner med utbyttbar batteri istället o jag blir idel öra!

Permalänk
Medlem

Har för det mesta undvikit vatten och telefoner.

Bilden får mig att påminna om när man var liten och satte spelkort i cykelhjulet så det lät när man cyklade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Behöver erermiter ens mobitelefoner öht?

Själv ser jag inte poängen med varken skärmar som går att använda i regn eller med IP-certifierade telefoner. Dom _väldigt_ få gånger jag behövt använda telefonen i regn så har det gått utmärkt utan, redan absolut första iPhonen jag hade klarade ju det.
Så nä, innovera med små telefoner med utbyttbar batteri istället o jag blir idel öra!

Det är väl en fråga om sinnesro vad det gäller IP-klassning i alla fall. Skönt att veta att telefonen håller för det, det är ingen chansning längre.

Rätt najs de där gångerna man blivit riktigt genomsur också, och det inte varit någon direkt torr miljö i fickan heller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En sak slog mig , kommer fingeravtrycksläsaren lira också med blöta eller fuktiga händer ? För det är mer ofta ett problem , saknar den gamla fysiska läsaren 5t hade , den lirade med lite fuktiga fingrar o mycket mindre strul ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är väl en fråga om sinnesro vad det gäller IP-klassning i alla fall. Skönt att veta att telefonen håller för det, det är ingen chansning längre.

Rätt najs de där gångerna man blivit riktigt genomsur också, och det inte varit någon direkt torr miljö i fickan heller.

Mitt sinne är alltid i ro när det gäller det iaf. Har ju dessutom alltid ett lite paraply med mig i väskan om jag nånsin skulle råka hamna i ett ösregn, o dom gånger jag råkat bli väldigt blöt så har mina telefoner fortfarande fungerat precis som dom ska. Så njä, det här med IP-klassning är inget som ska byggas på bekostnad av utbyttbara batterier (som det tyvärr gjorts senaste 10ish åren).

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Behöver erermiter ens mobitelefoner öht?

Själv ser jag inte poängen med varken skärmar som går att använda i regn eller med IP-certifierade telefoner. Dom _väldigt_ få gånger jag behövt använda telefonen i regn så har det gått utmärkt utan, redan absolut första iPhonen jag hade klarade ju det.
Så nä, innovera med små telefoner med utbyttbar batteri istället o jag blir idel öra!

Ip klassning visar att tillverkaren testat för det och klarat en viss nivå. Telefoner utan ip klassning kan vara gjorda för att tåla viss väta, men är antingen inte testade eller klarade inte test. Så en telefon utan ip-klassning kan vara anpassad för att tåla väta, men inte vara testad eller inte klarat test, men kan vid tillfällen tåla detta i verkligheten, medan andra inte alls är gjorda för att tåla väta, och du som konsument har ingen aning om hur tillverkaren tänkt. IP klassning blir därför ett guidemärke för dig som konsument, som säger att tillverkaren faktiskt tänkt på denna aspekt. Dom utan märkning kan eller kan inte designats för detta, men du har ingen aning. Det har funnits många mobiler som varit oerhört vattenkänsliga, till den grad att dom blivit vattenskadade av att vara i skyddade fickor, antingen för att lite vatten ändå tar sig in, eller för att svett på insidan tränger in, så det är väldigt viktigt att en telefon tål väta, annars tål den inte att användas i normala förhållanden. En IP klassning är inte ett måste om den är gjord för att tåla det, men utan ip klassning har du ingen aning.

Permalänk
Medlem

IP-klassifiering kostar pengar och därför har Oneplus utelämnat detta för att hålla nere priset på telefonen. Det är ganska många tester som visat de olika modellerna att dom är vattensäkra men pga utebliven klassifiering så går det inte att lite på. Jag menar inte att jag ska simma med min telefon men jag hade däremot ett par tillfällen iår på semester i Grekland som jag gärna velat ta med mig telefonen ut och filma/fota lite (ovanför vattenytan) men pga utebliven klassifiering så vågar jag inte göra detta så jag tycker helt klart att en riktig klassifiering är värdefull

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Behöver erermiter ens mobitelefoner öht?

Själv ser jag inte poängen med varken skärmar som går att använda i regn eller med IP-certifierade telefoner. Dom _väldigt_ få gånger jag behövt använda telefonen i regn så har det gått utmärkt utan, redan absolut första iPhonen jag hade klarade ju det.
Så nä, innovera med små telefoner med utbyttbar batteri istället o jag blir idel öra!

Eller kanske skippa de löjliga glasbaksidorna som bara är halkiga och bräckliga och fixa ett skärmmaterial som inte spricker så lätt.

Permalänk
Medlem

Najs, men "too soon" för att göra sig lustig över sommaren.. 🤣🤣🤣

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com