Är 3060 -> 1080ti en uppgradering?

Permalänk
Medlem

Är 3060 -> 1080ti en uppgradering?

Hej,

Jag sitter på en tight budget men skulle gärna uppgradera datorn. Jag har följade specs idag:

Rog Strix z370-h
i5-8400
RTX 3060
32gb ddr4

Är det värt att "uppgradera" från mitt 3060 till ett 1080ti? Känns konstigt att gå två generationer bakåt, men det verkar ge betydligt mer prestanda.

Är det mer värt att uppgradera moderkort + cpu?

Skulle gärna hålla mig inom ca 3k, med lite flexibilitet om det är värt det.

Permalänk

https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...

kolla på den upplösningen du kör och de spel du kör men jag tycker att 3060 ligger före 1080ti i alla tester utom f1 2021

Permalänk
Medlem

Detta är resultatet mellan de två grafikkorten när det inte finns någon flaskhals.

Om du även vill uppgradera moderkort, cpu och minne, så kan du nog hitta en bra deal begagnat.

Mvh Bernard

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Nej, 3060 och 1080 Ti är i stort sett jämbördiga (se t.ex. Sweclockers prestandaindex). Om det är värt att uppgradera CPU beror förstås på vad du gör med datorn, men troligtvis är det bättre att vänta och uppgradera senare när du kan få mer prestanda per krona istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D34D_L33T:

https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...

kolla på den upplösningen du kör och de spel du kör men jag tycker att 3060 ligger före 1080ti i alla tester utom f1 2021

Skrivet av Burn_OG:

Detta är resultatet mellan de två grafikkorten när det inte finns någon flaskhals.

https://www.youtube.com/watch?v=G7y3qksitMY

Om du även vill uppgradera moderkort, cpu och minne, så kan du nog hitta en bra deal begagnat.

Mvh Bernard

Skrivet av perost:

Nej, 3060 och 1080 Ti är i stort sett jämbördiga (se t.ex. Sweclockers prestandaindex). Om det är värt att uppgradera CPU beror förstås på vad du gör med datorn, men troligtvis är det bättre att vänta och uppgradera senare när du kan få mer prestanda per krona istället.

Tack! Känns spontant som att jag borde satsa på moderkort + cpu. Jag kör ultrawide 1440p. Vad kan ni rekommendera?

Funderar på en Ryzen 5 5600. Vad ska man kika på för moderkort till den? Behöver inte wifi och har ett fullstort chassi. Eller är det värt att gå upp till en Ryzen 7 5700X för 600kr mer?

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt säga nej.
Ungefär likvärdig prestanda och du tappar dlss som ger en bra skjuts i vissa spel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Är det någon specifik release som är värd att invänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Jag sitter på en tight budget men skulle gärna uppgradera datorn. Jag har följade specs idag:

Rog Strix z370-h
i5-8400
RTX 3060
32gb ddr4

Är det värt att "uppgradera" från mitt 3060 till ett 1080ti? Känns konstigt att gå två generationer bakåt, men det verkar ge betydligt mer prestanda.

Beror ju på vad du spelar. Sedan kan du väl utöka budgeten iom att du får ett par tusen för ett 3060?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är det någon specifik release som är värd att invänta?

Vad är din budget? Sen får du ju en del för din nuvarande burk också!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Du förlorar ju stödet för DLSS också, skulle väntat tills du har lite högre budget.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beror ju på vad du spelar. Sedan kan du väl utöka budgeten iom att du får ett par tusen för ett 3060?

Skrivet av Swedishchef_90:

Vad är din budget? Sen får du ju en del för din nuvarande burk också!

Jag är rätt casual, men det lär väl bli en del Fifa 24 (EAFC), Hell Let Loose, Elden Ring etc.

Vad är enklaste sättet att se vad som flaskhalsar först?

Skulle vilja spendera typ 3-4 tusen.

Permalänk
Medlem

Ett begagnat 3060 är ju värt 2-2,5k kr. Skulle du sedan lägga till ytterligare 3000kr har du en rätt bra uppgradering på gång. Ett begagnat 3080/6800XT hade varit riktigt bra exempelvis.

CPU kommer antaglligen bli en flaskhals för ett 3080 men 1440p Ultrawide är också rätt tungdrivet. Det bästa hade ju varit att uppgradera både GPU och plattform, med några bra deals kan det gå om du sträcker ut din budget med 1-2 tusen. Om RAM är av 3200mhz+ kan du behålla det och sälja av CPU och moderkort för 1000-1500kr.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag är rätt casual, men det lär väl bli en del Fifa 24 (EAFC), Hell Let Loose, Elden Ring etc.

I ditt fall skulle jag säga att processorn flaskar först. Den är från 2017 vad jag kan se. Ett 5600x hade gett lite bättre prestanda på processortunga spel men även den börjar bli till åren (2020), och då behöver du ett nytt moderkort också. Gissar på att din nätdel var ny när du skaffade datorn också, så även den är runt ca. 6år? Om det inte är ett skrikande behov av nya delar så hade jag behållit dina 3kkr och lagt dom till en helt ny dator budget om ca 1-2år.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att du är rätt casual så antar jag att du också inte har några problem med att skruva ned grafikinställningarna litragrann. Ett 3060 12GB bör vara OK för 1440p.

Tror dock din CPU inte hänger med riktigt i vissa spel. Så att uppgradera den biten kanske är en bra lösning just nu.
Trots att jag sitter på 1600p upplösning så fick jag minst 20fps boost i Elden Ring när jag uppgraderade från Intel 10700K till AMD 7700X.

Kanske något av detta är bra? Du bör ju kunna använda dina nuvarande RAM minnen.
https://komponentkoll.se/bygg/bXowA
https://komponentkoll.se/bygg/nBNXk

Går säkert att finlira lite. Osäker på vilket moderkort som är vettigt att välja.
Men med en budget på 3-4K så bör du välja en DDR4 plattform så du kan använda dina egna minnen och försöka satsa på en processor med minst 8 kärnor och "hyperthreading"
Men en bra 6 kärnig kan också vara ok.

Vet inte hur bra källa Techpowerup är men om du kollar deras test på 13400F och Average FPS vid 1440p så ser du att både AMD 5700X och Intel 13400F är ett bra steg upp från 10400F som är pyttelite snabbare än din 8400.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ja, men är det inkl pengarna du får för ditt gamla grafikkort eller utan?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Bildexpert 📺

3060:n verkar vara din modernaste komponent. Det är närmast den som ska behållas tänker jag.

Definitivt nyare mobo+CPU(*) är min åsikt. Ett "privilegium" jag hade när jag satt på swec-redaktionen var möjligheten att köra toppresterande GPU:er på äldre CPU:er. Privilegium på så sätt att jag lärde mig hur mycket effekterna av en ny och bra GPU rullade av med åldern på övriga systemet. Likt att köra en 2080Ti på en i7-4770 – sju år mellan dem. FPS:n var nästan samma oavsett inställningar i spelen. Aldrig lågt, aldrig högt.

Skulle postulera att du delvis redan är på den avrullningen med nuvarande setup. Din 3060 lär kunna prestera ännu bättre. Byter du GPU idag skjuter du dessutom upp det nödvändig och ofrånkomliga med sex år gammal mobo och CPU förr eller senare måste ersättas. Tanken att dessutom backa till en 1080Ti när det i grunden inte tillför mycket och dessutom förminskar delar av du redan har – skott i foten!

Ett tag satt jag själv med en i5-6660K/GTX1070 och bytte till i7-10700K och bara detta lyfte FPS-nivån tillräckligt kännbart. Men framför allt: laddtider och väntetider mer än halverades eller upphörde. En äldre men "finare" GPU på detta hade haft liten till ingen effekt och då hade jag endast tappat fördelerna med den GPU:n jag hade.

(*) Kanske självklart idag men om du ännu inte kör SSD borde det vara ännu högre prioritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, men är det inkl pengarna du får för ditt gamla grafikkort eller utan?

Om jag skulle köpa nytt grafikkort så är det utan. Men jag lutar nog mer åt mobo + cpu just nu.

Skrivet av Laxpudding:

3060:n verkar vara din modernaste komponent. Det är närmast den som ska behållas tänker jag.

Definitivt nyare mobo+CPU(*) är min åsikt. Ett "privilegium" jag hade när jag satt på swec-redaktionen var möjligheten att köra toppresterande GPU:er på äldre CPU:er. Privilegium på så sätt att jag lärde mig hur mycket effekterna av en ny och bra GPU rullade av med åldern på övriga systemet. Likt att köra en 2080Ti på en i7-4770 – sju år mellan dem. FPS:n var nästan samma oavsett inställningar i spelen. Aldrig lågt, aldrig högt.

Skulle postulera att du delvis redan är på den avrullningen med nuvarande setup. Din 3060 lär kunna prestera ännu bättre. Byter du GPU idag skjuter du dessutom upp det nödvändig och ofrånkomliga med sex år gammal mobo och CPU förr eller senare måste ersättas. Tanken att dessutom backa till en 1080Ti när det i grunden inte tillför mycket och dessutom förminskar delar av du redan har – skott i foten!

Ett tag satt jag själv med en i5-6660K/GTX1070 och bytte till i7-10700K och bara detta lyfte FPS-nivån tillräckligt kännbart. Men framför allt: laddtider och väntetider mer än halverades eller upphörde. En äldre men "finare" GPU på detta hade haft liten till ingen effekt och då hade jag endast tappat fördelerna med den GPU:n jag hade.

(*) Kanske självklart idag men om du ännu inte kör SSD borde det vara ännu högre prioritet.

Tack, det går i linje med hur jag tänker!

Jag har en M2 SSD.

Om jag går på en AMD Ryzen 7 5700X, räcker mitt 650w psu då?

Permalänk
Medlem

Om intresse finns för dig att byta GFX mot ett RTX 2080 Super, kanske, jag skulle vara öppen för det. Måste dock tänka igenom det lite.

Det är ett fullt fungerande kort som blivit till övers efter uppgradering. Det var inga problem för mig att spela i höga inställningar @ 1440p (och 1440p ultra-wide) med det kortet (CoD MW, Warzone, Overwatch, PUBG osv) samtidigt som jag streamade från Nvidia Experience.

Det är väldigt trist att man inte hittar RTX 2080 Super i SweCs tabeller, då det inte känns som att det ska vara så pass mycket bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om jag går på en AMD Ryzen 7 5700X, räcker mitt 650w psu då?

Inga problem

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det är väldigt trist att man inte hittar RTX 2080 Super i SweCs tabeller, då det inte känns som att det ska vara så pass mycket bättre.

Det finns med i t.ex. testet av 3060 och är ca 25% snabbare (med ~100W högre strömförbrukning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Rog Strix z370-h
i5-8400
RTX 3060
32gb ddr4

Hellre cpu än gpu uppgradering. 1080ti är inte generellt bättre än 3060. Beror på spel/inställning, men jag hade enkelt valt 3060 själv.

8400 är lite svag nu, kanske försök hitta 9700 om ditt moderkort är bra nog. Eller köp nyare, både mobo+cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag är rätt säker på att det är cpun för de spelen även på 1440p ultrawide. Däremot kan du mestadels se detta med något som RTSS (Riva Tuner Statistics Server), ha det öppet i spelet och så ser du CPU% och GPU% användning.

Både 5600 och 5700x är bra val, för de flesta spel hjälper inte 8 kärnor så mycket idag över 6, för det du nämnt hade jag rekommenderat 5600 ifall du kan tänka dig uppgradera igen inom 2-5 år. Vill du den håller lite längre, köp 5700x

De har låg tdp på bara 65w så inga problem

Permalänk
Medlem

Kanske ett 13500 och ett enklare 1700 mobo med DDR4 för dina gamla minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Kanske ett 13500 och ett enklare 1700 mobo med DDR4 för dina gamla minnen?

<Uppladdad bildlänk>

Jovisst, men med 13500 blir det både dyrare (eller sämre moderkort/funktioner) och plus är det inte mycket snabbare i flesta spel ändå.

13500+moderkort över 5600 kostar minst 2200kr extra, hade nästan rekommenderat 7600 då.

(ddr5 andrahand är också knappt dyrare än vad ddr4 kan säljas för på Tradera)

Permalänk
Medlem

Jag hade en i7 8700k(lätt överklockad) med en gtx 1080 och körde en 1440p UW från början. Funkade ok, men när rtx 3070 släpptes så vart det wow! Ännu bättre när bytte till rtx 3090. cpu flaskhalsade bara lite lätt, men vart i i513600kf med senare så..
Lätt att glömma bort att dlss gör mycket till numera i många spel!

Jag skulle hellre kolla på en beg rtx 3080 eller bättre än att gå ner till en GTX kort.

och om du är osäker på budgeten så är mitt tips att räkna på totalkostanden under datorns livstid.
(tex en dator för 30k som du har i 5 år ger en totalkostnad på ca 500kr/månaden).
betalar du internet mm själv så kostar det oftast mer

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Jag hade en i7 8700k(lätt överklockad) med en gtx 1080 och körde en 1440p UW från början. Funkade ok, men när rtx 3070 släpptes så vart det wow! Ännu bättre när bytte till rtx 3090. cpu flaskhalsade bara lite lätt, men vart i i513600kf med senare så..
Lätt att glömma bort att dlss gör mycket till numera i många spel!

Jag skulle hellre kolla på en beg rtx 3080 eller bättre än att gå ner till en GTX kort.

och om du är osäker på budgeten så är mitt tips att räkna på totalkostanden under datorns livstid.
(tex en dator för 30k som du har i 5 år ger en totalkostnad på ca 500kr/månaden).
betalar du internet mm själv så kostar det oftast mer

ganska rejäl skillnad mellan 8400 och 8700k. Dessutom på vilka spel du spelar också. Sist men inte minst, 3060 klart bättre än 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

ganska rejäl skillnad mellan 8400 och 8700k. Dessutom på vilka spel du spelar också. Sist men inte minst, 3060 klart bättre än 1080.

Det jag syftar på. Fast budgeten verkar vara största bekymmret just nu..
Problemet är väl att en rtx 3060 är lite för svag för 3440x1440, även om den funkar ok nu med inställningar sänkte en del.
Dlss är ju ett måste just nu för att få ok framerates.
Misstänker att cpun påverkar mest low % rejält och kan kännas lite "ryckigt" ibland.

Beg 3080/3090 kan man ibland göra kap på, och en am5 uppgradering/intel 13th kan ju komma något bra deal på under black friday i nov..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt för alla förslag. Jag lutar åt en Ryzen 5 5600 eller Ryzen 7 5700X + moderkort. Kan sträcka mig någon tusenlapp till.

Kommer 650w nätagg räcka? Något annat att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack så väldigt för alla förslag. Jag lutar åt en Ryzen 5 5600 eller Ryzen 7 5700X + moderkort. Kan sträcka mig någon tusenlapp till.

Kommer 650w nätagg räcka? Något annat att tänka på?

Om du ska gå en am4 plattform så skulle jag rekkomendera dig att hålla utkik på marknaden här på sweclockers/fb.
Sett hela burkar som är helt ok/bra för dina behov gå för ca 5k här.
Samt många som uppgraderar till am5 från 11-12gen intel med och am4 mobos dyker av och till.
Skulle inte köpa am4 mobo nytt, om det inte var en sjukt bra kampanj på den.
Att dumsnåla kan kosta mer i längden än man tror..

Visa signatur