Röda strömbrytaren på grenuttag slutar att fungera

Permalänk

Röda strömbrytaren på grenuttag slutar att fungera

Har haft problem med att strömbrytar knappen på grenuttaget slutat att fungera. Den fastnar i påsatta läget och hur mycket jag än försöker vill den inte stänga av sig. Har gått och köpt flera olika grenuttag av olika slag testat flera olika uttag i huset. Gick även så långt att jag gick till en polare och testade men samma problem. Håller på att bli galen.

Permalänk

Har du jordade uttag i hemmet?
Kör du jordade eller ojordade grenuttag?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Avstängd

Har råkat ut för det problemet en gång... men då var det ett ganska så gammalt och slitet grenuttag. Strömbrytaren hade gjort sitt helt enkelt.

Låter ju dock lite smått otroligt att du fått flera nya exemplar med en trasig/kärvande strömbrytare.

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Har råkat ut för det problemet en gång... men då var det ett ganska så gammalt och slitet grenuttag. Strömbrytaren hade gjort sitt helt enkelt.

Låter ju dock lite smått otroligt att du fått flera nya exemplar med en trasig/kärvande strömbrytare.

Tänkte samma sak, kan det vara en dålig propp/säkring som orsakar det?
Kanske borde testa dra en förlängningssladd till annat uttag i hemmet när han köpt nytt grenuttag för att utesluta uttaget i väggen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har ett grenuttag börjat lysa konstant efter en längre tids användning eller har du möjligen upptäckt det bara så där?

Om du har testat flera grenuttag hos en polare, även nya och alla har samma fel så kanske standarden har ändrats. Dvs att knappen lyser både vid på och av.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Men vad är lasten på grenuttaget vid ögonblicket då du nyttjar brytaren?

Det kan ju vara helt enkelt så att manickernas brytare har svetsats fast på ON. Eftersom det bildas en elektrisk ljusbåge när funktionen brukas. Antingen används on/off alldeles för flitigt eller så initieras momentant en hög last på dosan vid användning.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Har ett grenuttag börjat lysa konstant efter en längre tids användning eller har du möjligen upptäckt det bara så där?

Om du har testat flera grenuttag hos en polare, även nya och alla har samma fel så kanske standarden har ändrats. Dvs att knappen lyser både vid på och av.

Det är att knappen inte vill slå om till av utan sitter fast vid på läget

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Men vad är lasten på grenuttaget vid ögonblicket då du nyttjar brytaren?

Det kan ju vara helt enkelt så att manickernas brytare har svetsats fast på ON. Eftersom det bildas en elektrisk ljusbåge när funktionen brukas. Antingen används on/off alldeles för flitigt eller så initieras momentant en hög last på dosan vid användning.

Jag laddade mina AirPods senaste gången och de var första gången grenuttaget användes. Men det är inte så att knappen bara slutar att fungera utan den vill inte återgå till off då den bara ”studsar” tillbaka

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om detta men tänkte det bara var för den var gammal. Har problem med att säkringen går rätt ofta. Har ganska mycket prylar i kopplat i ett rum. Flera konsoler, TV, datorskärmar, datorer, receiver mm. Det fungerar dock när allt är på. Är bara när man kopplar in grendosorna som det går. Är tyvärr inte jordat. Byggt 1990. Har dock sån där säkring man bara flippar upp igen så behöver inte köpa nya säkringar som tur är.

Dock samma problem på övervåningen som är inredd senare runt slutet av 90 talet tror jag. Där är det jordat men men löpbandet jag kopplade in där för att säkringen går ibland.

Kanske är som sades att det är hög belastning. Låter inte som det för dig om du bara laddar AirPods dock.

Är exakt samma för mig att den hoppar tillbaka till på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kasta innan det orsakar skada 👍

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara en billig grendosa från typ Jula?

Jag har själv en grendosa som inte vill slå ifrån, min gissning är att det är dålig konstruktion på funktionen för knappen som gör att den hoppar tillbaka till ON-läge.

Köp en gendosa av bättre kvalitet istället...

Permalänk

De där röda lysande brytarna på 20-60:- grenuttagen är att inte gjorda för att användas typ var och varannan dag.

Är typ det billigaste de kunde hitta och brukar ha en tendens att svetsa ihop kontaktblecken rätt fort.

Bryter du då med last på så brukar det gå extra fort dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag har själv en grendosa som inte vill slå ifrån, min gissning är att det är dålig konstruktion på funktionen för knappen som gör att den hoppar tillbaka till ON-läge.

Nej det är en 300 kronors från kjell och kompany och har haft liknande som hållit flera år tidigare utan problem men får se till o köpa från någon annan återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinnishStick:

Nej det är en 300 kronors från kjell och kompany och har haft liknande som hållit flera år tidigare utan problem men får se till o köpa från någon annan återförsäljare

Då låter det som ett måndagsexemplar.
Det är bara gå tillbaka och få det utbytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Kan nämna att de "billiga" grenuttagen jag har eller haft aldrig krånglat.

Det grenuttag jag hade, som kontakten/brytaren fastnade på... ja det var ett Brennenstuhl. Såg nu när jag sökte att det tydligen ska vara 10 års garanti på dem. Där ser man... jag kastade det jag hade.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Då låter det som ett måndagsexemplar.
Det är bara gå tillbaka och få det utbytt.

Kan det vara överspänningsskyddet som går?

Permalänk
Medlem

De senaste 20åren har jag råkat ut för en handfull som börjat bråka/spraka, dessa har bytts ut, kan inte klaga på dessa, däremot den här billiga från jula... Köpte två, ena fungerar utmärkt, andra vill inte slå ifrån... den åker bara fram när en extra förlängningsladd behövs.

En gissning är att materialet var bättre förr men kanske inte lika miljövänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinnishStick:

Kan det vara överspänningsskyddet som går?

Vad är det för grenuttag?

För övrigt bör strömmen brytas om överspänningsskyddet löser ut.
Brytaren i sig, om det är en klassisk brytare som "vippas" när man ändrar mellan on/off så bör den vara helt mekaniskt.
Överspänningskyddet är nog bara en återställningsbar säkring.

Om det däremot är en momentanswitch, dvs, en knapp som trycks ner likt knappen man trycker på datorn för att starta den så kan det behövas en lite större last inkopplad för att den skall växla läge, on/off.
Edit: Ska tillägga att i detta fall så finns det i sådant fall elektronik i grendosan som slår till/från strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har varit med om detta men tänkte det bara var för den var gammal. Har problem med att säkringen går rätt ofta. Har ganska mycket prylar i kopplat i ett rum. Flera konsoler, TV, datorskärmar, datorer, receiver mm. Det fungerar dock när allt är på. Är bara när man kopplar in grendosorna som det går. Är tyvärr inte jordat. Byggt 1990. Har dock sån där säkring man bara flippar upp igen så behöver inte köpa nya säkringar som tur är.

Dock samma problem på övervåningen som är inredd senare runt slutet av 90 talet tror jag. Där är det jordat men men löpbandet jag kopplade in där för att säkringen går ibland.

Kanske är som sades att det är hög belastning. Låter inte som det för dig om du bara laddar AirPods dock.

Är exakt samma för mig att den hoppar tillbaka till på.

Jag vill bara påminna att dvärgbrytare inte håller alls speciellt länge om du kortsluter ofta. Löser säkringen ofta är det ett tecken på att den börjar ge upp.
Dock när den är helt slut kan du inte återställa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad är det för grenuttag?

För övrigt bör strömmen brytas om överspänningsskyddet löser ut.
Brytaren i sig, om det är en klassisk brytare som "vippas" när man ändrar mellan on/off så bör den vara helt mekaniskt.
Överspänningskyddet är nog bara en återställningsbar säkring.

Om det däremot är en momentanswitch, dvs, en knapp som trycks ner likt knappen man trycker på datorn för att starta den så kan det behövas en lite större last inkopplad för att den skall växla läge, on/off.
Edit: Ska tillägga att i detta fall så finns det i sådant fall elektronik i grendosan som slår till/från strömmen.

Det är detta grenuttag fast med 6 st https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem

Lyser överspänningsskyddet eller går det kanske att trycka ned?

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

Min åsikt är fortfarande, om den är ny, gå tillbaka med den och få den utbytt eller byt till annan modell.

Det där ser ut som en vanlig standardbrytare som inte är influerad av annan elektronik, dvs, den där antingen på eller av. Om överspänningsskyddet har löst eller ej bör inte påverka brytarens funktion.

För att bekräfta.
Om jag tolkat ditt första inlägg korrekt, så fjädrar brytaren tillbaka till "on-läge" när du försöker stänga av denna?
Förmodligen sitter en fjäder av någon typ i brytaren felmonterad.
Det är om jag minns rätt en ganska enkel konstruktion.
Vem vet, det kanske gått ut flera miljoner brytare med samma fel och istället för att återkalla dessa så väntar man på att folk ska lämna tillbaka de problematiska...

Du kanske skulle prova ett grenuttag med en annan typ av brytare än den breda röda om du inte redan gjort det.