Defekt dator, köp via Tradera och köparskydd

Permalänk
Medlem

Defekt dator, köp via Tradera och köparskydd

Lite bakgrund: Köpte en gammal dator dator via Tradera som skickades från en ort till en annan. Vad jag förstår övergår då varan till mig när säljaren har lämnat in varan, datorn i detta fall till transportören? Jag köpte via Klarna köparskydd. Jag fick datorn idag och den har en del defekter som inte överensstämde med annonsen. Bl.a. ljudkortet verkar inte fungera, åtminstone fungerar inte drivrutinerna. Jag kan inte installera drivrutinerna då man behöver drivrutiner för USB för att den ens skall kunna läsa USB-stickor. (Det är en win98 dator). Försökte använda Floppy disk men den fungerar inte. I annonsen står det att det finns ljudkort och floppy disk. Det finns ett meddelande på moderkortet där det står "FF". Väldigt oklart vad det betyder, har försökt googla och hittade manualen till moderkortet: EPoX EP-8KHA+. Jag kan inte hitta det meddelandet i manualen men av vad jag förstår kan FF betyda dels att det är något fel samt att allt är korrekt? Allt är dock inte korrekt....
Säljaren har sagt att "allt fungerar". Jag har nu skrivit till säljaren och påtalat felen samt skickat med bilder, säljaren hade inte packat så väl och framsidan av chassit hade gått sönder, värmefördelaren till Geforce 4 kortet var lite förskjutet. Ironiskt nog får jag bild men som sagt inget ljud. Ljudkortet är för övrigt integrerat på moderkortet. Han skriver för övrigt att han kommer packa väl emballerat. Som sagt skrev jag till säljaren som svarade att det var en transportskada och hänvisade mig till transportören. Därefter blockade han mig.

Min fråga är, kan jag få det här köpet hävt via tradera köpskydd? Är det här köpskyddet ett extra skydd när man köper via köplagen?
Någon som varit i liknande situation och vad blev utgången?

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, men annars var det inte så speciellt.
Men modigt att skicka med grafikkortet installerat, med den kylaren på så kan ju moderkortet skadas vid stötar.
Men knappast säljarens fel att du får krångla lite med W98, det ingår ju.
Och datorn har ju ett nätverkskort, prova att använda det istället för USB.

Men att blocka dig när du klagat är inte OK, ta upp det med tradera tycker jag.

Permalänk
Skrivet av legaim:

Lite bakgrund: Köpte en gammal dator dator via Tradera som skickades från en ort till en annan. Vad jag förstår övergår då varan till mig när säljaren har lämnat in varan, datorn i detta fall till transportören? Jag köpte via Klarna köparskydd. Jag fick datorn idag och den har en del defekter som inte överensstämde med annonsen. Bl.a. ljudkortet verkar inte fungera, åtminstone fungerar inte drivrutinerna. Jag kan inte installera drivrutinerna då man behöver drivrutiner för USB för att den ens skall kunna läsa USB-stickor. (Det är en win98 dator). Försökte använda Floppy disk men den fungerar inte. I annonsen står det att det finns ljudkort och floppy disk. Det finns ett meddelande på moderkortet där det står "FF". Väldigt oklart vad det betyder, har försökt googla och hittade manualen till moderkortet: EPoX EP-8KHA+. Jag kan inte hitta det meddelandet i manualen men av vad jag förstår kan FF betyda dels att det är något fel samt att allt är korrekt? Allt är dock inte korrekt....
Säljaren har sagt att "allt fungerar". Jag har nu skrivit till säljaren och påtalat felen samt skickat med bilder, säljaren hade inte packat så väl och framsidan av chassit hade gått sönder, värmefördelaren till Geforce 4 kortet var lite förskjutet. Ironiskt nog får jag bild men som sagt inget ljud. Ljudkortet är för övrigt integrerat på moderkortet. Han skriver för övrigt att han kommer packa väl emballerat. Som sagt skrev jag till säljaren som svarade att det var en transportskada och hänvisade mig till transportören. Därefter blockade han mig.

Min fråga är, kan jag få det här köpet hävt via tradera köpskydd? Är det här köpskyddet ett extra skydd när man köper via köplagen?
Någon som varit i liknande situation och vad blev utgången?

Precis som du nämner övergår risken för varan på dig i samband med att säljaren lämnar in den till transportören. För skador som uppstår därefter svarar du själv, enligt huvudregeln. Säljaren skall dock vid transportköp ingå avtal med transportören med "lämpligt transportmedel och på sedvanliga villkor för en sådan transport" (se 8 § KöpL), vilket torde innefatta att varan förpackas på ett sätt som gör att den inte skadas under transporten. Vidare ska varan förpackas på ett sätt som behövs för att "bevara eller skydda" denna, för att annars inte betraktas som felaktig enligt 17 § KöpL.

Det sagda skulle kunna innebära att fel anses föreligga även om försämringen inträtt efter riskövergången, vilket du då kan göra gällande mot säljaren. Med det sagt är det ju inte helt orimligt att även ta kontakt med transportören, då denne ansvarar för transportskador om säljaren trots allt anses har förpackat tillräckligt väl.

Nästa fråga är då om ett fel alls kan anses föreligga. En vara är felaktig om den avviker från vad som följer av avtalet eller från vad säljaren gjort för utfästelser om dess egenskaper, enligt 17-18 §§ KöpL. Du säger att det är en äldre dator och det är problem med drivrutiner. Säljaren har sagt att "allt fungerar". Detta blir en bedömningsfråga, men det ligger lite i sakens natur att begagnade varor inte alltid fungerar till hundra procent och här får man även väga in aspekter såsom priset och mer specifikt vad ni diskuterat före köpet och vad som följer av annonsen. Att säljaren menar att "allt fungerar" är sannolikt för svepande för att betraktas som en utfästelse om att vissa specifika egenskaper såsom drivrutiner ska fungera. Drivrutiner kan ju rent av strula även på nya datorer. Är det helt uteslutet att du kommer få ordning på datorn?

Med det sagt tycker jag ändå att du ska eskalera tvisten till Tradera, det är ju det köparskyddet är till för. Detta särskilt sedan säljaren nu inte svarar längre när du söker denne. Köparskyddet fungerar som ett extra skydd i bemärkelsen att Tradera bistår dig och säljaren att nå en lösning i er tvist. Om jag förstår det hela rätt kan de även betala tillbaka till säljaren erlagd betalning till köparen, om Tradera anser att köparen har rätt. Det utesluter dock inte att man senare tvistar i ett annat forum (exempelvis i domstol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Min fråga är, kan jag få det här köpet hävt via tradera köpskydd? Är det här köpskyddet ett extra skydd när man köper via köplagen?
Någon som varit i liknande situation och vad blev utgången?

Hur gick det för dig?

Det som kan komplicera saker med Tradera vilket många inte känner till är att om säljaren väljer att sälja med frakt via Tradera (vilket jag gissar att 99 % gör med tanke på att frakten är subventionerad) är det de facto Tradera som har ett avtal med speditören.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Uppdatering om ärrendet. Tradera bad mig skicka datorn i originalemballaget till deras disbytavdelning. Jag fick meddelande på Tradera att köpet nu är hävt, stod inget om anledningen.

Permalänk
Medlem

Låter som lite felaktiga förväntningar. Tips, i denna eran körde vi in drivrutiner med CD-R-skivor.