Villa utan internet. Nu fiberdosa men hur ska jag dra nätverket?

Permalänk

Villa utan internet. Nu fiberdosa men hur ska jag dra nätverket?

Hej,

Flyttade nyligen in i en gammal kåk utan internet. Har dragit in fiber, men inte än fullt installerad eller aktiverad. Har aldrig funderat mycket kring nätverk. En enkel wifi router dög utmärkt i min förra lägenhet. Men har läst upp mig lite på grejen med routrar, switchar, poe, AP, osv.

En tanke är att ha ett dubbel-uttag vid TV och sedan ha 2 st APs (1 i källare och 1 i markplan). Kåken är bara 66 kvm per plan så behöver inte flera APs på varje plan, skulle jag tro. Fiber-boxen sitter i källartrappen och har ganska begränsat med utrymme kring den. Är inte intresserad av en massa nätverksuttag överallt utan det räcker med en uppsättning där TVn ska sitta.

Min fundering är vilken utrustning man ska ha. Just nu lutar det mot Unifi men Omada är alternativ som platform. Eller en enklare installation kanske.

1: Enklaste installationen: Fiberbox -> WifiRouter -> "patch-panel" (Egentligen bara ett nätverksuttag med 2 kontakter) -> nätverksuttag (2 st). Då kan jag typ sätta en AP eller nått vid TVn och på så sätt har jag wifi i källaren och markplan samt uttag vid TVn. Hur fungerar detta system? Seamless eller blir det två wifi-nätverk som konkurerar med varandra?

2: Mer "avancerat" är väl fiberbox -> router(poe) -> AP källare, ap markplan samt 2 uttag vid TV. Denna konfig känns snyggare och potentiellt mer "seamless" eftersom den inte har flera routrar eller router+ap. Bara 2 rena APs som bör snacka fint med varandra. Kräver en router med minst 2 st PoE uttag. Här vill jag gärna ha förslag på utrustning.

Vad tycker ni?

Permalänk

Försöker just nu hitta en router med PoE utgångar men det verkar svårt. Känns dumt att behöva både router och switch när jag bara ska ha 4 st utgångar. Det finns ju liksom på en router.

Alternativ 2 blir väl en router + switch (poe) -> 2 APs, 1x2 uttag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av inalotofpain:

Hej,

Flyttade nyligen in i en gammal kåk utan internet. Har dragit in fiber, men inte än fullt installerad eller aktiverad. Har aldrig funderat mycket kring nätverk. En enkel wifi router dög utmärkt i min förra lägenhet. Men har läst upp mig lite på grejen med routrar, switchar, poe, AP, osv.

En tanke är att ha ett dubbel-uttag vid TV och sedan ha 2 st APs (1 i källare och 1 i markplan). Kåken är bara 66 kvm per plan så behöver inte flera APs på varje plan, skulle jag tro. Fiber-boxen sitter i källartrappen och har ganska begränsat med utrymme kring den. Är inte intresserad av en massa nätverksuttag överallt utan det räcker med en uppsättning där TVn ska sitta.

Min fundering är vilken utrustning man ska ha. Just nu lutar det mot Unifi men Omada är alternativ som platform. Eller en enklare installation kanske.

1: Enklaste installationen: Fiberbox -> WifiRouter -> "patch-panel" (Egentligen bara ett nätverksuttag med 2 kontakter) -> nätverksuttag (2 st). Då kan jag typ sätta en AP eller nått vid TVn och på så sätt har jag wifi i källaren och markplan samt uttag vid TVn. Hur fungerar detta system? Seamless eller blir det två wifi-nätverk som konkurerar med varandra?

2: Mer "avancerat" är väl fiberbox -> router(poe) -> AP källare, ap markplan samt 2 uttag vid TV. Denna konfig känns snyggare och potentiellt mer "seamless" eftersom den inte har flera routrar eller router+ap. Bara 2 rena APs som bör snacka fint med varandra. Kräver en router med minst 2 st PoE uttag. Här vill jag gärna ha förslag på utrustning.

Vad tycker ni?

Omada har jag aldrig hört talas om men det är alltså bara TP-links plattform i stil med Ubiquiti.

1. Accesspunkter kopplar du ju via kabel, med Ubiquiti (och troligen Omada) så kan du (och bör) använda samma Wifi-SSD på nätverket. Hur bra det funkar när man går mellan de olika accesspunkternas räckviddar beror på hur bra mjukvaran är på hand-off.

2. Att ha en router med PoE-uttag är rätt ovanligt och framförallt dyrt. Du kan utan större problem köra power-injectors eller med en PoE-switch mellan router och dina accesspunkter. (Det är det vanligare sättet i lite större system).

Jag hade nog inte förväntat mig några enorma problem med en 2x 66 kvm-villa, det är nog främst runt murstock eller eventuell betongvägg som det kan bli dålig täckning faktiskt.

Du ska egentligen aldrig köra mer än en router i hela systemet, det finns skäl till varför man skulle vilja göra det men för att få fler uttag/wifi etc är det helt fel väg att gå. Däremot finns det många produkter som gör samma sak som många tänker att en router gör.

Oavsett, så länge du kör samma SSID och lösenord så kommer du bara se "ett" nätverk att ansluta till. Med t ex Ubiquiti och troligen Omada så får du hand-off mellan punkterna beroende på signalstyrka. Kör du ett simplare mesh-system eller multipunktssystem med flera APs utan kontroller så skulle jag gissa på att det inte fungerar lika bra.

För att komma tillbaka till din fråga så är mina föreslag:
Förslag 1.
Router vid fiberuttag -> en eller flera nätverkskablar till TV-punkten.
a. Om en kabel - Sätt en switch vid TV:n och släng på en accesspunkt med hjälp av denna
b. Om flera, koppla PoE-injector mellan Router och AP och ha en kabel med kraft hela vägen till accesspunkt vid TV.

Förslag 2.
Har du öppet i huset så kanske det funkar med att köra routern under trappen och se om du får duglig täckning och nöja dig med en accesspunkt?

Förslag 3.
Kanske inte är i källaren så ofta att täckning måste vara 100% där nere? Fundera på att köra router på ovanvåning?

Som du märker så är det många oklarheter och ytterheter som kan påverka vad som fungerar för dig.
Värt att nämna är att Ubiquiti inte stödjer WPS, så vissa enheter som "måste" ansluta via WPS fungerar inte utan en till enhet med WPS i nätverket. T ex trådlösa skrivare är en vanlig sådan enhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Unifi Dream router har 2 st PoE inbyggt men går ju lika bra att köpa 2st Poe injektorer istället när det är så få enheter som behöver Poe.

Om du inte behöver flera vlan så skulle du ju kunna börja med 1 enklare router, 1 AP och PoE injektor på markplan. Om det inte räcker till så går det bara köpa en till AP och bygga ut.
Till exempel Unifi AP’s, dom går bra att köra utan deras controller med och konfigurera dom manuellt. Eller tp links modell med, men personligen gillar jag inte alls designen på dessa.

Men om du kör på Unifi Dream Router så har den ju också en AP inbyggd i sig, så en sådan + ytterligare 1ap så har du allt du behöver med inbyggd poe för den externa ap.

Permalänk
Medlem

Bygg inte det fysiska nätverket så att det blir beroende av vilken utrustning som kopplas in. Ethernet-uttagen ska sitta där det finns strömförsörjning, om det inte handlar om ett utrymme där ingen ström finns. Sedan kan man välja att använda PoE ändå, med semipermanent patchkabel sista biten. I ett gammalt hus där man ändå inte kan dra sista biten i vägg/tak gör det antagligen ingen estetisk skillnad.

Om du vill maximera utrustning som man kan välja på, planera med att ha en Wi-Fi-router antingen vid fiberomvandlaren eller Wi-Fi-centralt med möjlighet att koppla tillbaka/vidare till övrig utrustning. Ett dubbeluttag vid TV:n och en dumswitch vid fiberomvandlaren är ofta en bra lösning. Många paket som hanterar roaming utöver vad klienterna löser själva med samma SSID är beroende av att routern ingår i samma paket som AP:er (med dagens nivå av ostandardisering, det kan vara på väg att ändra sig).

Ett fysiskt nätverk kommer förhoppningsvis överleva några generationer utrustning och kanske flera ägare. Alla vill inte ha en blaffa till PoE-AP på väggen eller i taket.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dubbeluttag till varje rum och speciellt bakom tv-bänken. Separata kablar till platser där AP's ska installeras. Egna kablar för kameror om du ska ha sådana. Router bör väl placeras vid inkommande anslutning för enkelhetens skull, eventuellt kan det installeras i utrymme som är mer avskilt/dolt för resten av bostaden (installera rack kanske?)